Bijna dood ervaringen (BDE) en de christelijke religie

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
heeck
Ontoombaar

Re: Bijna dood ervaringen (BDE) en de christelijke religie

Bericht door heeck »

LonelyThinker schreef: 16 feb 2018 11:15 Stel dát (deel van) de BDE plaatsvindt als er nog hersenactiviteit is. Stel dat de geest in die periode overgaat in het universum/hiernamaals. Vervolgens is het brein na enige tijd 'onomkeerbaar' dood, maar de geest kan in het universum/hiernamaals zijn. Hoe bewijs je dit? Welnu, als de persoon in kwestie na drie dagen weer opstaat, is het ook maar de vraag wie hem gelooft, niet? Welk bewijs verwacht je?

Dat de geest overgaat naar het hiernamaals is niet zo gek gedacht als je er vanuit gaat dat informatie behouden blijft volgens de natuurkunde. De geest bevat informatie van gebeurtenissen in het universum.

Maar dat is mijn bedenksel. 8*)
"Stel dat...., Stel dat Stel dat vervolgens, Stel een hiernamaals, . . .

Stel dat volgens de natuurkunde informatie behouden blijft . . . . .

Ja op zo een manier kan je best laten geloven (zonder bewijs voor waar aannemen) dat je tegenwoordig naar het middelste van de aarde kunt reizen via een ingang op IJsland *)

Roeland
*) https://www.bol.com/nl/p/reis-naar-het- ... 039366349/
====
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Ik denk dat we best geduld hebben en wachten op de AWARE II - studie van Sam Parnia en zijn team.
Dat is het tweede deel van een omvangrijk onderzoek naar BDE's en OBE's d.m.v. onder andere het plaatsen van symbolen boven lampen die je enkel van bovenaf in de operatiekamer kan zien. Eind 2020 zouden we de resultaten ervan kennen.
Laatst gewijzigd door MaartenV op 16 feb 2018 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
Delight
Ervaren pen

Bericht door Delight »

heeck schreef: 16 feb 2018 11:24"Stel dat...., Stel dat Stel dat vervolgens, Stel een hiernamaals, . . .
Net zo goed wordt er door mensen gesteld dat een BDE plaatsvindt als er nog hersenactiviteit is, en dat die hersenactiviteit de oorzaak van de ervaring is. Ik begon met deze stelling die mij ook een geloof lijkt. De pot verwijt de ketel dus...
Delight
Ervaren pen

Bericht door Delight »

MaartenV schreef: 16 feb 2018 11:31Ik denk dat we best geduld hebben en wachten op de AWARE II - studie van Sam Parnia en zijn team.
Dat is het tweede deel van een omvangrijk onderzoek naar BDE's en OBE's d.m.v. onder andere het plaatsen van symbolen boven lampen die je enkel van bovenaf in de operatiekamer kan zien. Eind 2020 zouden we de resultaten ervan kennen.
Moet ik nog zó lang wachten? :lol:
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

8*) Voor ons zijn er al genoeg bewijzen, maar om de discussie te beslechten met sceptici zullen een aantal hits tijdens de studie van Sam Parnia een heel nieuwe kijk binnen de wetenschap op hersenen en ziel veroorzaken.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Als de enige kopie van een zelfgeschreven computerprogramma gewist wordt en de fysieke locatie waar het stond wordt door iets anders overshreven, dan wil dat nog niet zeggen dat het programma in het "hiernamaals" is. Zo is de geest van de mens er aan toe als zijn hersencellen worden gecremeerd of opgegeten door de wormen, Hij is niet meer.
Ik wens u alle goeds
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

LonelyThinker schreef: 16 feb 2018 11:31
heeck schreef: 16 feb 2018 11:24"Stel dat...., Stel dat Stel dat vervolgens, Stel een hiernamaals, . . .
Net zo goed wordt er door mensen gesteld dat een BDE plaatsvindt als er nog hersenactiviteit is, en dat die hersenactiviteit de oorzaak van de ervaring is. Ik begon met deze stelling die mij ook een geloof lijkt. De pot verwijt de ketel dus...
Dat is geen juiste vergelijking omdat BDE-s, laat ik ze uitdrukkelijk OBE=Out-of-Body-Experience noemen, wel degelijk kunnen worden opgewekt en ook o.a de proefnemingen van Metzinger nog veel frappanter gevallen van buitenlijfelijk lijfsbesef op afroep realiseerbaar zijn.

Daar zijn dus helemaal geen "stel dat, stel dat-stapelingen" nodig, terwijl er geen zwaarwegende redenen zijn om aan te nemen dat er echte NDE (Na-de-Dood-Ervaringen) zouden zijn of zouden kunnen bestaan.

Maar de wens zal de vader van de gedachte zijn en daarom alleen al voldoende hopend publiek blijven trekken . .

Roeland
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

MaartenV schreef: 16 feb 2018 11:39 8*) Voor ons zijn er al genoeg bewijzen, maar om de discussie te beslechten met sceptici zullen een aantal hits tijdens de studie van Sam Parnia een heel nieuwe kijk binnen de wetenschap op hersenen en ziel veroorzaken.
Beslechten?
Sam Parnia is heel wat nuchterder dan jij wenst te geloven:
Een interview -gelukkig ook transcript- met Sam Parnia
http://skeptiko.com/sam-parnia-aware-doomed-to-fai/ schreef: . . . And in the email, of course I tried to explain that I had seen the video, that it had generated quite a bit of discussion among our forum and I pointed him to that, and I also outlined a couple of questions that I’d like to ask, including some specifics about his research methodology. And that’s when the tone of the emails started to shift a little bit.
. . . .
. ..
But consider for a minute the implications of what he’s saying. He’s suggesting that the Aware Study that he’s done, which as I’ve pointed out doesn’t have any chance of succeeding, should be the final decider.

It should trump the 20 years of prior NDE research that’s been done. It should put a nail in the coffin to all this NDE research.
Roeland
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

En nog veel droger over Sam Parnia:

Hij is vooral geinteresseerd in het niet onnodig voortijdig dood laten gaan van patiënten.
https://www.theguardian.com/society/2013/apr/06/sam-parnia-resurrection-lazarus-effect schreef: . . . . .
He suggests that the experience of talking to people who have returned from dying serves only to enhance his curiosity about the process they have undergone, and which he has sometimes helped to reverse. Other than that, he says: "In ICU, I see people dying every day and each time it happens a part of you thinks, one day this will be me. There will be people huddling round my bed deciding whether or not to resuscitate and I know one thing for sure: I don't want it just down to pot luck whether I end up brain damaged or even alive. .
Roeland
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

LonelyThinker schreef: 16 feb 2018 11:15 Dat de geest overgaat naar het hiernamaals is niet zo gek gedacht als je er vanuit gaat dat informatie behouden blijft volgens de natuurkunde. De geest bevat informatie van gebeurtenissen in het universum. Als informatie verdwijnt uit het brein, heeft de persoon tijdens zijn leven wijzigingen aangebracht in het universum. Je zou kunnen zeggen dat dat de geest is, en die geest hoeft helemaal niet alleen maar in het universum te blijven.
Als ik de SSD dinges van mijn Macje verpulver is de geest ook aan poeier. De synapsjes in een brein en hun onderling en gezamelijk vuren idem dito.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Petra
Banned

Bericht door Petra »

LonelyThinker schreef: 16 feb 2018 11:15 Stel dát (deel van) de BDE plaatsvindt als er nog hersenactiviteit is. Stel dat de geest in die periode overgaat in het universum/hiernamaals. Vervolgens is het brein na enige tijd 'onomkeerbaar' dood, maar de geest kan in het universum/hiernamaals zijn. Hoe bewijs je dit? Welnu, als de persoon in kwestie na drie dagen weer opstaat, is het ook maar de vraag wie hem gelooft, niet? Welk bewijs verwacht je?

Dat de geest overgaat naar het hiernamaals is niet zo gek gedacht als je er vanuit gaat dat informatie behouden blijft volgens de natuurkunde. De geest bevat informatie van gebeurtenissen in het universum. Als informatie verdwijnt uit het brein, heeft de persoon tijdens zijn leven wijzigingen aangebracht in het universum. Je zou kunnen zeggen dat dat de geest is, en die geest hoeft helemaal niet alleen maar in het universum te blijven.
De héle BDE vindt plaats als er nog hersenactiviteit is, anders kun je het geen BDE noemen.
(zonder hersenactiviteit ben je dood, kom je niet meer terug en is er dus ook geen sprake van BDE)

Wil een geest vergaan naar een hiernamaals dan kan dat alleen als je ervan uit gaat dat je een los te koppelen geest bezit. Zoals men wel over de ziel wil denken. Bedoel je dat?
Zég dat dat zo is, en je geest of ziel blijft ehh.. rondfladderen ofzo. Wat dan? Wat zou dat uitmaken voor je NU?
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

MaartenV schreef: 16 feb 2018 11:39 8*) Voor ons zijn er al genoeg bewijzen, maar om de discussie te beslechten met sceptici zullen een aantal hits tijdens de studie van Sam Parnia een heel nieuwe kijk binnen de wetenschap op hersenen en ziel veroorzaken.
Waarom je nu dan niet houden aan de stand van zaken in de wetenschap? Als je die zo serieus neemt, dan weet je hoe naar alle waarschijnlijkheid bde-en ontstaan. Kortsluiting in de hersenen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Delight
Ervaren pen

Bericht door Delight »

Petra schreef: 17 feb 2018 03:29De héle BDE vindt plaats als er nog hersenactiviteit is, anders kun je het geen BDE noemen.
(zonder hersenactiviteit ben je dood, kom je niet meer terug en is er dus ook geen sprake van BDE)
Ik heb het heel onduidelijk gezegd. Ik nam als voorbeeld dat als ik het standpunt van de BDE-sceptici overneem, dat de BDE plaatsvindt als er nog wél hersenactiviteit is, dat je het net zo goed zou kunnen opvatten als (B)DE, omdat het nu eenmaal de ervaring is geweest die je hád toen je doodging.

Ik moet zeggen dat de post die je quote van mij één van de onduidelijkste is die ik ooit plaatste lijkt mij... :shock: Het is me zelf niet meer duidelijk wat ik ermee bedoelde te zeggen. :shock:

Ik bedoelde denk ik dat je kunt stellen dat de BDE plaatsvindt als er hersenactiviteit is, maar dat dat nog geen bewijs is dat de BDE niet doorgaat als de hersenactiviteit ophoudt.

Het voorbeeld van de informatie die niet verloren gaat was een oude theorietje van mij om te verklaren dat je persoon nooit verloren hoeft te gaan (buiten BDE en hiernamaals om). Waarom ik dat voorbeeld gaf is me niet duidelijk, sorry. Misschien om te verdedigen dat je vanuit het standpunt van de BDE-sceptici nog niet hebt bewezen dat je geen leven na de dood zou hebben. :)
Petra schreef: 17 feb 2018 03:29Wil een geest vergaan naar een hiernamaals dan kan dat alleen als je ervan uit gaat dat je een los te koppelen geest bezit. Zoals men wel over de ziel wil denken. Bedoel je dat?
Als ik het BDE principe aanhoud, moet ik dualist zijn ja.
Petra schreef: 17 feb 2018 03:29Zég dat dat zo is, en je geest of ziel blijft ehh.. rondfladderen ofzo. Wat dan? Wat zou dat uitmaken voor je NU?
Dat weet ik niet.
Delight
Ervaren pen

Bericht door Delight »

Petra schreef: 17 feb 2018 03:29Zég dat dat zo is, en je geest of ziel blijft ehh.. rondfladderen ofzo. Wat dan? Wat zou dat uitmaken voor je NU?
Ik persoonlijk voelde me er goed bij. Maar ja, inzicht schrijdt voort en nu kan het me niet meer zo veel schelen...
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

LonelyThinker schreef: 16 feb 2018 11:15 Dat de geest overgaat naar het hiernamaals is niet zo gek gedacht als je er vanuit gaat dat informatie behouden blijft volgens de natuurkunde.
Ik denk dat het begrip informatie in de natuurkunde een ander begrip is dan wat jij hier voor je ziet. In de natuurkunde betekent informatie volgens mij dat van elementaire deeltjes een aantal eigenschappen bekend of herleidbaar blijven. Je hebt het dan over zaken als spin, impuls, energie etc... Het lijkt mij een hele toer om van daaruit iemand als persoon tevoorschijn te toveren. Corrigeer me maar als ik hier een verkeerd beeld schets, dat geldt ook voor natuurkundig beter onderlegden dan ik, mocht ik er helemaal naast zitten.

Verder is het maar de vraag of natuurkundig gezien informatie behouden blijft. Wat in een zwart gat valt komt er nooit meer uit, zou je kunnen zeggen. En hoewel zwarte gaten verdampen is het maar de vraag of je vanuit dat proces kunt achterhalen wat er ooit ingevallen is (praktisch lijkt mij dat zowiezo onmogelijk) waarmee die informatie voorgoed verloren is.
LonelyThinker schreef: 17 feb 2018 10:28 Ik bedoelde denk ik dat je kunt stellen dat de BDE plaatsvindt als er hersenactiviteit is, maar dat dat nog geen bewijs is dat de BDE niet doorgaat als de hersenactiviteit ophoudt.
Maar als er geen hersenactiviteit meer is ben je dood, dan is de BDE een DE geworden. Het argument dat er talloze anecdotes zijn van mensen die hersendood waren en alsnog terug zijn gekomen gaat niet op omdat die mensen naar aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet hersendood waren (anecdotes zijn slecht bewijsmateriaal, zoals hier al eerder is gezegd). En verder maakt het niet uit want zelfs als er echt even geen hersenactiviteit zou zijn geweest geldt dat omdat ze zijn teruggekomen het logischerwijs een BDE was.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Plaats reactie