Alleen op de wereld

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

dikkemick
Adelaar

Re: Alleen op de wereld

Bericht door dikkemick »

"Alleen op de wereld". Ik moest even denken aan een star trek aflevering!
https://en.wikipedia.org/wiki/One_(Star_Trek:_Voyager" onclick="window.open(this.href);return false;)

As the ship nears the edge of the nebula, Seven becomes concerned she is feeling the effects of prolonged isolation, experiencing disturbing dreams and hallucinations
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

Peter van Velzen schreef:
Pijn kan wel degelijk zinvol zijn. Het is immers een waarschuwingssignaal. Wees blij dat je pijn kunt voelen. Bijvoorbeeld als je je vingers brand. Dat voorkomt dat je je hele hand kwijtraakt. Het is daarentegen niet zinvol om je vingers te branden, dat kun je beter voorkomen....
@Peter, inderdaad lichamelijke en geestelijke pijn is een signaal, een waarschuwing, dat is zinvol.

Pijn die aanhoudt, rouw die aanhoudt zinvol noemen is wat anders. Ik zal niet gauw tegen iemand die lijdt zeggen:"'nu ervaar je lijden, maar je wordt er sterker van''.
Of zoals misschien wel eens in gelovige kringen: "eens zal je lijden over zijn.''. :?
Laatst gewijzigd door Storm op 30 mei 2017 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
Petra
Banned

Bericht door Petra »

HJW schreef: Liefde heeft alles in zich om te kunnen ervaren.
ik kan heel goed liefhebben zonder te haten.
Liefde ervaar je.....door liefde te ervaren.
Dat waag ik te betwijfelen.
Je hebt dan geen flauw idee wat je ervaart, daar is je koffertje te leeg voor. :wink:
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Storm schreef:
Pijn die aanhoudt, rouw die aanhoudt zinvol noemen is wat anders. Ik zal niet gauw tegen iemand die lijdt zeggen:"'nu ervaar je lijden, maar je wordt er sterker van''.
Of zoals misschien wel eens in gelovige kringen: "eens zal je lijden over zijn.''. :?
Zit het dan toch weer in de nuance Storm. :D

P.S. die YT van santana was top.
Ik heb er maar niet meer op gereageerd. :wink:

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Petra schreef:
Je hebt dan geen flauw idee wat je ervaart, daar is je koffertje te leeg voor. :wink:
En daarom heb jij niet-liefde nodig om het te kunnen ervaren.
Voor mij is dat een keuze die gemaakt wordt.....
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken
Petra
Banned

Bericht door Petra »

HJW schreef:
Petra schreef:
Ho'oponopono. :wink:

HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Petra schreef:
Dat is niet hetzelfde.
Ho'opnopono gaat er niet over dat je liefde alleen kunt ervaren als je ook niet-liefde hebt ervaren.
Petra
Banned

Bericht door Petra »

HJW schreef:
Petra schreef:
Dat is niet hetzelfde.
Ho'opnopono gaat er niet over dat je liefde alleen kunt ervaren als je ook niet-liefde hebt ervaren.
:D Allereerst maar dit:

"Ho'oponopono is a profound gift which allows one to develop a working relationship with the Divinity within and learn to ask that in each moment, our errors in thought, word, deed or action be cleansed. The process is essentially about freedom, complete freedom from the past."
~Morrnah Nalamaku Simeona, Kahuna Lapa'au

The Peace Of "I"
KA MALUHIA O KA "I"

Peace be with you, All My Peace,
O ka Maluhia no me oe, Ku'u Maluhia a pau loa,

The Peace that is "I", the Peace that is "I am".
Ka Maluhia o ka "I", owau no ka Maluhia,

The Peace for always, now and forever and evermore.
Ka Maluhia no na wa a pau, no ke'ia wa a mau a mau loa aku.

My Peace "I" give to you, My Peace "I" leave with you,
Ha'awi aku wau "I" ku'u Maluhia ia oe, waiho aku wau "I" ku'u Maluhia me oe,

Not the world's Peace, but, only My Peace,
The Peace of "I".

A'ole ka Maluhia o ke ao aka, ka'u Maluhia wale no,
Ka Maluhia o ka "I".

uit: http://www.hooponopono.org/authorization.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Petra op 31 mei 2017 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.

HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Petra schreef:

"Ho'oponopono is a profound gift which allows one to develop a working relationship with the Divinity within and learn to ask that in each moment, our errors in thought, word, deed or action be cleansed. The process is essentially about freedom, complete freedom from the past."
~Morrnah Nalamaku Simeona, Kahuna Lapa'au
Het gaat inderdaad over schoonmaken, genezen.
Maar niet over dat je liefde niet kunt ervaren zonder niet-liefde.

Los daarvan is het niet zo dat i, omdat ik ho'oponopono ken, het in alle facetten met ze eens ben.

Ik ken ook het christendom en boeddhisme en ben het daar ook lang niet altijd mee eens.

Ik heb ervaren dat je heel goed liefde kunt ervaren zonder dat je niet-liefde ervaart.
Petra
Banned

Bericht door Petra »

HJW schreef:
Petra schreef: Dat waag ik te betwijfelen.

:) Herinner je je deze nog? Met mijn 'Ho'oponopono. :wink:' reactie refereerde ik hiernaar:
HJW schreef:
Petra schreef: Maar dan, als alles mijn schuld is..
Schuld.....of keuze ?
Schuld of verantwoordelijkheid ?
Keuze is iets wat je ook weer ongedaan kan maken.

Ik heb nog eens nagedacht over het volgende, vergelijk:
HJW schreef:
Petra schreef: Als je bedoeld was om te zwemmen, waarom zou je jezelf dan treiteren met een vlieg behoefte?
Wie heeft bepaald dat jij alleen bedoeld bent om te zwemmen ?
Het kan ook zijn dat dat een beperkende gedachte is, waardoor je een groot deel van je potentieel laat liggen.
Petra schreef:
HJW schreef: En control freak als ik ben houdt mij dat nou juist misschien wel in de droom.
Sja, control freak lijkt me idd een bijzonder lastige eigenschap.

Ik had ook kunnen schrijven...
Wie heeft bepaald dat jij alleen maar een control freak bent?
Wie zegt dat dat je in een droom moet houden?
Het kan ook zijn dat dat maar beperkende gedachten zijn, waardoor je een groot deel van je potentieel laat liggen.
Probeer wat grenzelozer te denken!

Ik had van alles kunnen schrijven. Wees toch niet zo pessimistisch, of wat er allemaal te doen is aan het control freak euvel.
Maar ik doe het niet omdat ik me wel kan indenken dat je daar zelf prima over nagedacht hebt. En al die voors en tegens heus wel hebt afgewogen.
In dezelfde zin heb ik enorm nagedacht over mijn zwemmen metafoor. Ik zeg het niet zomaar.
Ik begrijp de beperkende werking wel. Dat was nou net de bedoeling. :D

HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Petra schreef: Ik had ook kunnen schrijven...
Het kan ook zijn dat dat maar beperkende gedachten zijn, waardoor je een groot deel van je potentieel laat liggen.
Ik besef mij heel goed wat mij tegenhoudt.
En uiteraard word ook ik ingeperkt door mijn beperkende gedachten.
Als we elkaar stimuleren om uit die beperkende gedachten te stappen.......
Maar ik doe het niet omdat ik me wel kan indenken dat je daar zelf prima over nagedacht hebt. En al die voors en tegens heus wel hebt afgewogen.
Dat klopt.
Petra
Banned

Bericht door Petra »

HJW schreef:
Petra schreef: Ik had ook kunnen schrijven...
Ik besef mij heel goed wat mij tegenhoudt.
En uiteraard word ook ik ingeperkt door mijn beperkende gedachten.
Als we elkaar stimuleren om uit die beperkende gedachten te stappen.......
Wat je /ons tegenhoudt...
Daar heb ik een theorie over.

Angst. De meeste mensen zijn gewoon bang en hebben beschermingsmuurtjes opgetrokken. (die had ik al ergens uitgebreid beschreven, maar waar weet ik niet meer.)
De jungle metafoor, waarin we allemaal maar aan een tak (met overtuigingen) gaan hangen. (in welk topic had ik dat nou beschreven? Moet ik weer ff zoeken).

Stimuleren om uit beperkende gedachten te stappen; ik doe m'n best! (edoch, 't wordt niet altijd met open armen ontvangen :wink: )

Verder vind ik 't strooien met tegeltjeswijsheden, het opentrappen van open deuren en reageren met abc'tjes vooral vermoeiend. Evenals het zo geroemde nuanceren; dat noem ik neuzelen rond de middenlijn.

Maar wat dan wel? -zucht- :?

HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Petra schreef:
Angst. De meeste mensen zijn gewoon bang en hebben beschermingsmuurtjes opgetrokken. (die had ik al ergens uitgebreid beschreven, maar waar weet ik niet meer.)
Gebrek aan vertrouwen, controle niet los kunnen laten.
Er zijn wat mij betreft dus wel meerdere mogelijke oorzaken.
Stimuleren om uit beperkende gedachten te stappen; ik doe m'n best! (edoch, 't wordt niet altijd met open armen ontvangen :wink: )
Vertel mij wat.......
Verder vind ik 't strooien met tegeltjeswijsheden, het opentrappen van open deuren en reageren met abc'tjes vooral vermoeiend. Evenals het zo geroemde nuanceren; dat noem ik neuzelen rond de middenlijn.

Maar wat dan wel? -zucht- :?
Heel herkenbaar.
Petra
Banned

Bericht door Petra »

HJW schreef:
Petra schreef:
Gebrek aan vertrouwen, controle niet los kunnen laten.
Er zijn wat mij betreft dus wel meerdere mogelijke oorzaken.
Waar komt gebrek aan vertrouwen vandaan dan?
M.i. Ben je dan ergens bang voor. Bang voor wat er kan gebeuren als je wel vertrouwt.

In China ben ik nooit bang geweest. Je kon daar zelfs snachts alleen over straat. Ging graag alleen op pad. En heb in de meest gekke buurtjes en achtersteegjes rondgedarteld. Veel handelaren hebben van die geheime opslagplekken waar het leuk rondneuzen was. Eerste week Hanoi, huppel ik weer vrolijk mee, naar eoa steegje met een magazijn op vier hoog.
Hebben ze me opgesloten. Achter grote metalen deuren met hangsloten. Lang verhaal en heel gedoe, maar ik ben vrijgekomen. Waar ik het meest kwaad over ben is dat ik veranderd ben. Schijtbaggertje bang en weg is dat vertrouwen in de mensheid. Ik durfde zelfs in een "gewone" winkel niet meer naar de bovenverdiepingen. Daar werd ik dan weer zo furieus kwaad over, dat ik mezelf ging dwingen om tóch weer op pad te gaan en met knikkende knieën toch weer die trappen te beklimmen. Anders hebben ze gewonnen. Zo voelt dat. De hele mensheid onderuit geschopt door een paar gekken.

Nou lijkt het misschien klein maar het heeft mijn hele wereldbeeld op z'n kop gezet.
Een soort diepliggend gevoel van onschendbaarheid had ik. Karma-achtig.
Als ik niet steel, lieg, bedrieg, kwaad doe etc. Dan zal dat mij ook niet gebeuren.
Dus hoe kan dat nou toch? Dat vraagstuk kom ik nu niet uit.
Maar ik heb wel heel sterk het gevoel van keuze. Ik weiger om te leven in niet-vertrouwen.
Ik weiger de behoefte om te moeten controleren, want dat haalt je uit je flow. En ik weiger vooral het bang zijn.

Leven met open armen, voor minder doe ik het niet.
Weet alleen niet of het weer gaat lukken. :roll:

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Petra schreef:Eerste week Hanoi, huppel ik weer vrolijk mee, naar eoa steegje met een magazijn op vier hoog.
Hebben ze me opgesloten. Achter grote metalen deuren met hangsloten. Lang verhaal en heel gedoe, maar ik ben vrijgekomen. Waar ik het meest kwaad over ben is dat ik veranderd ben. Schijtbaggertje bang en weg is dat vertrouwen in de mensheid. Ik durfde zelfs in een "gewone" winkel niet meer naar de bovenverdiepingen. Daar werd ik dan weer zo furieus kwaad over, dat ik mezelf ging dwingen om tóch weer op pad te gaan en met knikkende knieën toch weer die trappen te beklimmen. Anders hebben ze gewonnen. Zo voelt dat. De hele mensheid onderuit geschopt door een paar gekken.

Nou lijkt het misschien klein maar het heeft mijn hele wereldbeeld op z'n kop gezet.
Een soort diepliggend gevoel van onschendbaarheid had ik. Karma-achtig.
Als ik niet steel, lieg, bedrieg, kwaad doe etc. Dan zal dat mij ook niet gebeuren.
Dus hoe kan dat nou toch? Dat vraagstuk kom ik nu niet uit.
Maar ik heb wel heel sterk het gevoel van keuze. Ik weiger om te leven in niet-vertrouwen.
Ik weiger de behoefte om te moeten controleren, want dat haalt je uit je flow. En ik weiger vooral het bang zijn.

Leven met open armen, voor minder doe ik het niet.
Weet alleen niet of het weer gaat lukken. :roll:
:love7:
Born OK the first time
Plaats reactie