dikkemick schreef:@Axxyanus
Zou jij me als tussenstand nu eens een vrijdenkende rationele oplossing kunnen bieden voor het emotionele dilemma waar ik (en velen) mee worstel. Je verlangt van mij dat ik me in dit geval meer als vrijdenker (en dus rationeel) opstel, maar ik zou niet weten hoe?
Wel door te beginnen uitzoeken wat er nu juist aan de hand en de zaken zo nauwkeurig mogelijk te beschrijven i.p.v. propaganda taal te hanteren.
dikkemick schreef:Heb jij grenzen qua tolerantie?
Ja ik heb grenzen.
dikkemick schreef:Accepteer jij dat zwarte piet groen moet worden (en daarna weer blauw, omdat groepen mensen zich storen aan groen)?
Is dit een nauwkeurige voorstelling van zaken? ja ik begrijp dat je het hypothetisch bedoeld, de vraag blijft of deze hypothese de werkelijkheid geen geweld doet.
Voor zover ik begrijp is er geen enkel moeten wat betreft zwarte piet. Als jij een sinterklaasfeest wil houden met een zwarte piet dan zal niemand je daarvoor arresteren. Ja het is mogelijk dat een aantal mensen dat zullen afkeuren. Wat dan nog? Doe jij nooit iets dat anderen afkeuren?
Scholen, steden en andere organiserende partijen organiseren hun Sinterklaasfeest zoals zij dat willen. Als zij rekening willen houden met het feit dat zwarte piet maar al te vaak op een stereoptyperende manier werd neergezet waardoor een overtoon van racisme ontstond waardoor ze voor alternatieven kiezen dan is dat hun zaak. Mij kan het helemaal niet schelen welke kleur "zwarte piet" heeft op die feesten.
dikkemick schreef:Accepteer jij dat er geen spotprenten meer gemaakt kunnen worden? Hoe ga jij hier rationeel mee om?
Ik lees wel eens een exemplaar van Charly Hebdo. Ik teken wel een aantal Mohammeds op "Draw mohammed day". Trouwens zo lang is het toch niet geleden dat deze in ons cartoon topic verscheen:
https://www.freethinker.nl/forum/viewto ... 36#p516336" onclick="window.open(this.href);return false;
dikkemick schreef:Hoe ga jij om met het gegeven dat jouw zoon geen huurhuis kan vinden, omdat deze huizen gebruikt worden voor opvang van asielzoekers?
Het zat er nooit in dat mijn zoon hier in de streek een huurhuis zou kunnen vinden aangezien wij in deze streek al decennia lang een stroom Brusselaars naar hier zien afzakken die de huizen hier "inpikken". Ik hoor van kennissen die in de streek rond kontich wonen de zelfde klacht wegens Antwerpenaars die naar daar afzakken en de huizen daar inpikken.
Trouwens wat zijn de cijfers? Hoeveel asielzoekers zijn er in Nederland en welke impact hebben ze op de huurmarkt?
dikkemick schreef:Wat als zij jou gaan vertellen dat ze er de grootste moeite mee hebben dat jij een pintje pakt op vrijdag, of dat ze moeite hebben met je kleding (lees: Zwarte piet, pasen, carnaval etc)?
Gebeuren dat soort dingen echt die je daar eerst beschreef of ben je jezelf nu aan het opjutten door te speculeren over wat er allemaal nog zou kunnen gebeuren? Vertel nu eens hoe vaak heeft iemand jou al lastig gevallen vrijdag op café of terwijl je pasen of carnaval aan het vieren was? Van welke protesten weet jij rond het vieren van pasen en carnaval?
Neen dat is de vraag niet. Je kan evengoed vragen waarom zijn er meer verdachten bij bepaalde bevolkingsgroepen, is dat misschien omdat ze achtergesteld worden? Waarom worden ze verdacht, kan het zijn dat racisme daar een rol in speel? Zodat onder gelijke omstandigheden iemand met bv een Marrokaanse achtergrond sneller als verdacht zal gezien worden dan iemand met een Nederlandse achtergrond? Je moet niet alleen de vragen stellen die een antwoord suggereren dat je vooringenomenheden zal bevestigen.
dikkemick schreef:Mijn conclusie: We hebben nu eenmaal wat dit soort onderwerpen betreft met emotie te maken. En die emotie is niet vanzelf ontstaan.
Dat klopt maar dat geld ook voor de mensen die kwakzalvers achterna lopen.
dikkemick schreef:Denk je m.a.w. dat alles rationeel te benaderen is? We hebben nl. te maken met emotionele wezens.
Ik denk dat het geen kwaad kan naar meer rationaliteit te streven. Kijk als jij het maar niets vind om dit soort zaken meer rationeel te benaderen, waarom zouden anderen dat dan moeten doen? Waarom zou de rest dan niet elk jaar een andere kleur voor zwarte piet mogen eisen afhankelijk van wat hun verontwaardiging op dat moment heeft ontstoken? Waarom zou de rest dan niet mogen eisen dat jij rekening houdt met hun irrationele eisen?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman