dikkemick schreef:
ALS er iets bestaat...
Als...
Wij bestaan, dus die "'als" vraag is beantwoord.
Maar er moet dan toch op z'n minst een logische reden zijn om te veronderstellen dat er iets bestaat met een kracht erachter?
Is er een logische reden te veronderstellen dat er iets uit helemaal niets ontstaat ?
Dat blijft volgens mij nog een probleem. Dat er leven uit niet-levende materie zou kunnen ontstaan is geen oplossing. Want waar komt de niet-levende materie dan vandaan ?
Ik hoop niet dat je zegt dat de wetenschap dat wel ooit zal vinden, want dat zou een soort "science of the gaps" zijn.
Een "hoe" vraag is doorgaans wel interessant. "Waarom" al minder omdat dit al een soort geplande actie vooronderstelt.
Vind ik wel een aardige opmerking. OMDAT het een geplande actie vooronderstelt is de "waarom" vraag al minder.
Blijkbaar is een geplande actie bij voorbaat al verdacht. Waarom is dat ?
De "waarom" vraag is heel vaak interessant. Als je een oplossing voor een probleem wilt bedenken, dan zul je je toch regelmatig in het waarom moeten verdiepen.
Alles in de natuur...alle onderzoek hiernaar...doet juist suggereren dat er helemaal geen plan is.
Als de onderzoekers net als jij een plan bij voorbaat verdacht vinden, zullen ze ook niet zoeken naar een plan.
Als je alleen naar het hoe en wat kijkt, dan kan ik me dit overigens wel voorstellen.
Neem alleen het heelal. Absurd waanzinnig totaal verspillend groot en vijandig als je de aarde als doel/plan in dit geheel wilt plaatsen.
Zit het heelal redelijk gestructureerd in elkaar ?
Overigens: Wie zegt dat niet-bestaan logischer zou zijn dan bestaan (of andersom)? Wij denken altijd overal logica en/of bedoeling achter te mogen plakken.
Klopt. Toch vraag je om een logische verklaring voor het eventuele bestaan van een kracht.
Speculeren is altijd leuk, maar een bovennatuurlijke god of kracht als verklaring lijkt mij niet de meest logische voor de hand liggende.
Speculeren en discussieren is altijd leuk. Soms zijn niet voor de hand liggende verklaringen wel de juiste.
Ik denk trouwens niet dat de kracht bovennatuurlijk is.
Maar misschien kan jij me de logica uitleggen?
Zoals gezegd: als er iets is, dan is het niet onlogisch om te denken dat er over nagedacht is.
Daarmee is er niets bewezen.
Ik denk dat een groot probleem is dat het zoeken van een kracht achter het universum en de schepping niet in onderzoeksmodellen van de wetenschap valt.