BDE

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

MaartenV
Bevlogen

Re: BDE

Bericht door MaartenV »

Doctorwho schreef:Hyperrealiteit en verruimd bewustzijn zijn dan ook termen zonder daadwerkelijke concrete betekenis.
Zoals ik al eerder betoogde Doctorwho: wie zinvolle uitspraken wil doen over het al dan niet bestaan van de fenomenen die men ervaart tijdens een spirituele bewustzijnstoestand, kan zich niet van termen bedienen die een grond hebben in de meetbare fysieke werkelijkheid. Dat is eigen aan de aard van het te beschrijven fenomeen: de gebruikte woorden kunnen per definitie niet in operationele termen worden gedefinieerd. We zijn genoodzaakt ons van 'wollig' taalgebruik te bedienen, van metaforen, beelden, stijlmiddelen (zoals openbaringspoëzie), analogie enzovoort om uitdrukking te geven aan fenomenen die zich aan het bewustzijn voordoen, maar geen grond hebben in de fysieke werkelijkheid.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

MaartenV schreef:
Zoals ik al eerder betoogde Doctorwho: wie zinvolle uitspraken wil doen over het al dan niet bestaan van de fenomenen die men ervaart tijdens een spirituele bewustzijnstoestand, kan zich niet van termen bedienen die een grond hebben in de meetbare fysieke werkelijkheid. Dat is eigen aan de aard van het te beschrijven fenomeen: de gebruikte woorden kunnen per definitie niet in operationele termen worden gedefinieerd. We zijn genoodzaakt ons van 'wollig' taalgebruik te bedienen, van metaforen, beelden, stijlmiddelen (zoals openbaringspoëzie), analogie enzovoort om uitdrukking te geven aan fenomenen die zich aan het bewustzijn voordoen, maar geen grond hebben in de fysieke werkelijkheid.
Toch wordt ook door jou de fysieke werkelijkheid als uitgangspunt genomen maar deze wordt dan als een hyperrealisme gezien en valt ineens buiten de realiteit. Het laatste klopt aardig met mijn visie in deze namelijk dat het enkel in het hoofd plaatsheeft. Ja maar zal jij dan opwerpen: het is in een alternatieve werkelijkheid. Dat is een cirkelredenering, waarmee je allerlei zaken kan debiteren zonder concreet te hoeven worden.
Het feit dat je wollig taalgebruik van nood bent om dit te verwoorden zonder concreet te worden is tekenend.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Hier wordt van ervaren fenomenen getuigd waarover men volgens mij de vraag kan stellen: is het omdat het zich in het hoofd afspeelt, dat het dan minder werkelijk zou zijn? De ervaren fenomenen hebben immers eigenschappen die in de beleving van de ervaarders 'hyperrealitisch' overkomt. (= meer levendig dan ervaren fysieke wereld, consistent thema, men ervaart het minstens even echt alsof men hier in deze fysieke werkelijkheid rondloopt enzovoort).
Dat lijkt een contradictie (in je hoofd versus de werkelijkheid) omdat we gewend zijn te denken dat wat zich in het hoofd afspeelt per definitie virtueel zijn moet.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

MaartenV schreef:Hier wordt van ervaren fenomenen getuigd waarover men volgens mij de vraag kan stellen: is het omdat het zich in het hoofd afspeelt, dat het dan minder werkelijk zou zijn? De ervaren fenomenen hebben immers eigenschappen die in de beleving van de ervaarders 'hyperrealitisch' overkomt. (= meer levendig dan ervaren fysieke wereld, consistent thema, men ervaart het minstens even echt alsof men hier in deze fysieke werkelijkheid rondloopt enzovoort).
Dat lijkt een contradictie (in je hoofd versus de werkelijkheid) omdat we gewend zijn te denken dat wat zich in het hoofd afspeelt per definitie virtueel zijn moet.
Aardig maar realiteit is hetgeen wat blijft ook als je er niet in gelooft. Aan hyperrealistische imaginaire witte haaien ga je geen been kwijtraken. Bij de reguliere realistische versie kan ik daar niet zo zeker van zijn.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Wel, de grote vraag is juist: word je door je dood niet wakker in een realiteit die blijvend en duurzaam en eeuwig is? (in een realiteit van hogere orde dan de fysieke werkelijkheid die wij hier tijdelijk doormaken).
Het feit dat we geboren worden en sterven en slechts tijdelijk verblijven in deze fysieke werkelijkheid kan misschien juist betekenen dat deze realiteit niet duurzaam is, tegen de achtergrond van een werkelijkheid die duurzaam is en eeuwig is.
MachineElf
Ervaren pen

Bericht door MachineElf »

MaartenV schreef: Hoe kunnen de hersenen zoiets construeren? Hoe kan zoiets nu het gevolg zijn van wishfull thinking, een hallucinatie, een fantasie of een droom?
Er zijn goede boeken over te vinden, maar dan moet je wel enige kennis neurologie hebben.
Je hebt ook gewone boeken die de ervaringen samen gevat hebben. Misschien op bol.com.

Weet gewoon dat zo'n dingen in het einde heel persoonlijk zijn en niemand er iets meer over weet dan jijzelf.
Er zijn mensen die daar veel research naar deden en boeken over schreven. Maar je eigen ervaring is persoonlijk en zal alleen maar meerwaarde over de jaren krijgen.

Volgens mij is een BDE je hogere zelf uitgebeeld. Misschien een overlevingsinstinct, een laatste reactie in je brein, nog eens alles uit de kast halen om in leven te blijven. Full capacity. Voor de ene de hel, de andere de hemel. Het is maar hoe je ingesteld bent zeker?
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

MachineElf schreef:Er zijn goede boeken over te vinden, maar dan moet je wel enige kennis neurologie hebben.
Je hebt ook gewone boeken die de ervaringen samen gevat hebben. Misschien op bol.com.
Dat is gebaseerd op onvolledige kennis van het brein. Kennis van de hersenen staat nog in zijn kinderschoenen. Geheelconclusies trekken over het brein en over de werkelijkheid op basis van hoogst onvolledige kennis van de werkelijkheid is niet zo verstandig. Zoals ik al eerder stelde: Eben Alexander, een neurochirurg, die al deze boeken (en veel meer dan dat) doorwrocht heeft en daarenboven ook ervaringskennis heeft als chirurg met het brein plus daarenboven een BDE ervaren heeft is er zeker van dat bewustzijn niet door de hersenen wordt gecreëerd.

Wat meer heb je nodig? Iemand met kennis van de neurowetenschappen én die ook een BDE ervaren heeft?
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

MaartenV schreef:: Eben Alexander, een neurochirurg, die al deze boeken (en veel meer dan dat) doorwrocht heeft en daarenboven ook ervaringskennis heeft als chirurg met het brein plus daarenboven een BDE ervaren heeft is er zeker van dat bewustzijn niet door de hersenen wordt gecreëerd.
En waar komt het dan wel vandaan? Uit zijn duim?
Ik wens u alle goeds
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Ik heb toch meer vertrouwen in iemand met kennis van de huidige stand van wetenschap binnen de hersenwetenschappen die een BDE heeft ervaren om iets zinvols te kunnen zeggen over BDE's en de hersenen, dan iemand die enkel maar de huidige stand van wetenschap kent en nooit een BDE ervaren heeft, maar er wel iets zinvols over denkt te kunnen zeggen.
MachineElf
Ervaren pen

Bericht door MachineElf »

MaartenV schreef:
Dat is gebaseerd op onvolledige kennis van het brein. Kennis van de hersenen staat nog in zijn kinderschoenen. Geheelconclusies trekken over het brein en over de werkelijkheid op basis van hoogst onvolledige kennis van de werkelijkheid is niet zo verstandig. Zoals ik al eerder stelde: Eben Alexander, een neurochirurg, die al deze boeken (en veel meer dan dat) doorwrocht heeft en daarenboven ook ervaringskennis heeft als chirurg met het brein plus daarenboven een BDE ervaren heeft is er zeker van dat bewustzijn niet door de hersenen wordt gecreëerd.

Wat meer heb je nodig? Iemand met kennis van de neurowetenschappen én die ook een BDE ervaren heeft?
Wel, men bouwt altijd verder he. In de boeken van vandaag staat de kennis die men er vandaag over heeft. Iedereen weet wel hoe gesofisticeerd het brein is. Niemand trekt geheelconclusies, toch geen serieus wetenschappers.
Eben Alexander, Rick Strassman, ... al die mensen bouwen op kennis dat heel fragile is. Het staat niet stabiel en veel is theoretisch. Zo is nog niet bewezen dat het menselijk brein DMT aanmaakt. Maar Rick Strassman zijn hele theorie is wel op dat hele idee gebouwd.

Ik geloof in BDE dus mij moet je niet overtuigen; de enige twijfel die ik heb is of het blijft duren of stopt.
Die "andere wereld" lijkt zo echt en kent ons zo goed... Maar het kan evengoed je uitvergrote zelf zijn die een reactie teweeg brengt als overlevingsinstinct. Any guess is as good as the other. Het is allemaal fragile, ontastbaar en tegenstrijdig eens je terug in de realiteit beland. Maar toch hoef ik geen bevestiging te hebben van anderen om mijn ervaring als "echt" te aanvaarden. Wanneer je dat toch nodig hebt heeft het naar mijn inzien haar doel gemist.

Het is een reactie in je brein, als dat stopt is er geen reactie meer he. Dat is één blur waar nooit iemand van terug gekomen is. Maar het feit dat je het hebt mogen beleven maakt het wel iets uniek dat op persoonlijk vlak kan bijdragen.
Laatst gewijzigd door MachineElf op 03 aug 2016 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter van Velzen
Site Admin

MaartenV schreef:Ik heb toch meer vertrouwen in iemand met kennis van de huidige stand van wetenschap binnen de hersenwetenschappen die een BDE heeft ervaren om iets zinvols te kunnen zeggen over BDE's en de hersenen, dan iemand die enkel maar de huidige stand van wetenschap kent en nooit een BDE ervaren heeft, maar er wel iets zinvols over denkt te kunnen zeggen.
Waarom zou je meer vertrouwen hebben in iemand met hersentrauma dan in iemand zonder hersentrauma?
Ik wens u alle goeds
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Eben Alexander is nu terug volledig hersteld van zijn hersentrauma en kan zijn gewezen medische toestand professioneel beoordelen vanuit zijn positie als hersenchirurg. Hij heeft zijn medische verslagen over zijn hersentoestand tijdens zijn BDE bekeken - als neurochirurg - en stelt vast dat op basis van de huidige stand van kennis over de hersenen hij onmogelijk bewustzijnservaringen zou kunnen hebben gehad op het moment dat meningitis zijn hele hersenschors aanvrat, laat staan dat hij de heldere toestand van bewustzijn waar enkel hij van kan getuigen, kon hebben gehad. Dat zegt zijn professionele opinie als neurochirurg bij het lezen van zijn medische verslagen.

Wie zijn wij om hem daar dan niet in te volgen, Peter?

Peter, heb jij neurowetenschappen bestudeerd of ben jij hersenchirurg? Iemand op dit forum? Heeft iemand hier een BDE ervaren en hersenwetenschappen bestudeerd om de eigen medische verslagen te kunnen beoordelen om er zinvol over te kunnen spreken?
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

MaartenV schreef:Wie zijn wij om hem daar dan niet in te volgen, Peter?
Zijn collega's volgen hem niet.

Nog een aardig artikel in de Volkskrant.

http://www.volkskrant.nl/magazine/-verb ... ~a3566856/" onclick="window.open(this.href);return false;
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Fish schreef:
Nog een aardig artikel in de Volkskrant.
Leuke quote uit het artikel
Ik ken mensen die niet begrijpen hoe een verbrandingsmotor werkt, maar dat betekent niet dat hun auto op toverkracht rijdt.
Peter van Velzen
Site Admin

MaartenV schreef:Eben Alexander is nu terug volledig hersteld van zijn hersentrauma en kan zijn gewezen medische toestand professioneel beoordelen vanuit zijn positie als hersenchirurg. Hij heeft zijn medische verslagen over zijn hersentoestand tijdens zijn BDE bekeken - als neurochirurg - en stelt vast dat op basis van de huidige stand van kennis over de hersenen hij onmogelijk bewustzijnservaringen zou kunnen hebben gehad op het moment dat meningitis zijn hele hersenschors aanvrat, laat staan dat hij de heldere toestand van bewustzijn waar enkel hij van kan getuigen, kon hebben gehad. Dat zegt zijn professionele opinie als neurochirurg bij het lezen van zijn medische verslagen.
Ongerwijfeld juist. Derhalve zijn zijn herinneringen geen herinneringen uit de periode waarin de meningitus zijn hersenschors aanvrat. Ze moeten derhalve later zijn ontstaan, toen de hersenschors weer wel werkte.
Dat beweer ik al de hele tijd. Maar men wil zo graag iets anders geloven, omdat men niet wil aanvaarden dat die mooie herinneringen niet echt zijn.
Ik wens u alle goeds
Gesloten