@Floris1976
Ik kan mijn voorgaande post niet meer aanpassen, maar ik zal hier wat punten uit een brief van Dawkins aan zijn dochter voor je posten. Waar het op neer komt: Onderzoek zelf. Wees kritisch en neem niet iets aan omdat iemand je dit zegt.
Weet je hoe het komt dat we de dingen weten die we weten? B.v. dat sterren, die kleine lampjes aan het firmament lijken, eigenlijk enorme gas-vuurballen zijn (zoals de zon) en dat ze echt HEEL ver weg staan? En hoe weten we dat de aarde een kleine rots is, die hier omheen draait? Bewijs is het antwoord.
Soms bestaat bewijs uit zien, horen, voelen, ruiken...soms hebben je ogen hulp nodig (een telescoop b.v.). Dat heet observatie.
Soms is indirect bewijs noodzakelijk. Bij een moord weten alleen de moordenaar en de vermoorde persoon wie het gedaan heeft. Detectives hebben toch manieren gevonden de dader te achterhalen.
Vingerafdrukken is 1 indirect bewijs.
Wetenschappers zijn soort detectives. Ze beginnen met een gok/guess/hypothese over wat waar zou kunnen zijn.
Dan zeggen ze: "Stel dat het waar is, dan zou dit zo moeten zijn en dat zus en zo..." Dat zijn voorspellingen. Vervolgens worden er testen gedaan.
Nu zijn er ook slechte redenen om iets aan te nemen/te geloven: Traditie, autoriteit en openbaring.
1. Traditie. Een aantal maanden geleden waren 50 kinderen uitgenodigd om over hun geloof te praten. Sommigen waren opgevoed als Christians, anderen joods, Muslims, Hindus, Sikhs. De kinderen geloofden allemaal wat anders, aghankelijk van de traditie waarin ze opgegroeid waren.
Hun overtuigingen had weinig tot niets met bewijs te maken. Er werd verteld: "Wij Hindoes geloven dit....Wij Christenen geloven dat.... En zo geloven ze allemaal wat anders en ze kunnen onmogelijk allemaal gelijk hebben.
Het zijn tradities die al eeuwen in gebruik zijn en van ouder op kind worden overgebracht.
De meeste mensen in Engeland zijn gedoopt volgens de the Church of England traditie, maar dit is niet de enige christelijke traditie. Zo heb je: Russian Orthodox, the Roman Catholic and the Methodist churches etc.
1 Traditie: Katholieken geloven dat Mary, de moeder van Jezus, niet is dood gegaan maar letterlijk met lichaam en al de hemel is ingegaan. Andere christelijke tradities zijn het hier niet mee eens. Zij weten dat Mary gewoon dood is gegaan. Maar omdat in de 6e eeuw deze traditie tot stand is gekomen geloven katholieken hier nu in. In 1950 werd dit officieel verklaard door de rooms katholieke kerk. Maar is het dan waar?
2. Autoriteit: Iemand belangrijk zoals de paus vertelt iets en dus is het waar. Ayatollahs vertellen de moslims wat waar is.
Natuurlijk moet je in de wetenschap soms iemand op z'n woord geloven omdat je het niet met eigen ogen gezien hebt. Hoe weet ik immers dat de lichtsnelheid 3X10 tot de 8e m/sec is? De mensen die deze boeken hebben geschreven hebben het bewijs echter wel gezien en iedereen mag aantonen dat de waarde niet klopt.
3. openbaring. Hoe wist de paus in 1950 dat Maria's lichaam in de hemel is opgenomen? Hij zal zich beroepen op een openbaring. Is dit een goede reden?
Stel ik vertel je dat je hond dood is. Je zal verdrietig zijn maar vragen: hoe weet je dat? Wat is er gebeurd? Ik antwoord dan: "Nou ik weet het niet zeker, maar ik heb zo'n ontzettend voorgevoel" Ik denk dat je toch liever bewijs wilt. We hebben allemaal wel eens een gevoel van binnen. Soms klopt het, meestal niet. Verschillende mensen hebben verschillende gevoelens/openbaringen en hoe bepalen we nu welke waar zijn?
"Maar hoe kun je meten/zeker weten dat je vrouw van je houdt is een veel gestelde vraag. "Dat is toch op gevoel"? Deels. Maar er zijn ook bewijzen. De blik in haar ogen, briefjes, haar stem, attenties etc.
Soms heeft een wetenschapper een ‘hunch’ en dit is geen goede reden om iets te geloven. Het kan wel een goede reden zijn om bepaalde experimenten te doen en voor bewijzen te zoeken
Wat je dus altijd zou kunnen afvragen als iemand een bewering doet: ‘Is dit een bewering gebaseerd op bewijs, of is het een bewering doorgegeven via traditie, autoriteit of openbaring?
hier de volledige Engelse versie:
http://www.rationalresponders.com/richa ... onal_world" onclick="window.open(this.href);return false;
Tip: Blijf kritisch, lees en verdiep je in datgene dat je wilt weten. En is datgene religie, verdiep je dan ook in de andere religies en zie dan dat ze elkaar onderling op grote delen uitsluiten. En hoe bepaal je dan wie er gelijk heeft?
Maar de beste tip is het boek van M. Shermer.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick