Even persoonlijk

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Re: Even persoonlijk

Bericht door Maria »

Ik merk dat ik veel bevestiging nodig heb. Graag hoor ik van ieder van jullie persoonlijk jullie mening en antwoord op mijn vragen. Ik zit gewoon weer even op een zwak punt en heb hulp nodig.
Mijn eerste gedachte was: Wat heb jij een creatieve geest om dit soort dingen te gaan koppelen. :wink:
Mijn tweede was: Nee, je herhaalt slechts.
Ik heb al eens geschreven: Je gaat mee in je eigen "gedachtengedrag".
Als een grammofoonplaat, die blijft hangen.

Ik ga niet meer mee met je over de details van je gedachten.
Die doen er niet toe.
Want of het nu het ene detail is of het andere, het gaat om hetzelfde.
Jouw dwanggedachten om overal herhaling in te zien en daarmee een soort profetie en nu doen zelfs je associaties, die een totaal andere richting op gaan, mee om het maar als herhaling en bevestiging te kunnen zien.
Hoe je van geil, via een mooie getatoeëerde vrouw en dan het woord goddess weer op god kunt komen.
:lol: :lol:
Sorry, maar dat vind ik knap, maar ook bizar en ook best wel komisch.
Het lijkt wel of je het onbewust zelf zo wil. :!:
Wat heeft dit in hemelsnaam met profetieën te maken. #-o

Wel ga ik je vragen om eens na te gaan hoe je afgelopen dagen zijn geweest.
Waren ze afwisselend, waren ze gevuld met de dingen van de dag die aandacht nodig hadden?
Of had je veel tijd over en gingen je gedachten ook wat andere onderwerpen betreft met je op de loop.

Probeer eens na te gaan hoe je dagen verlopen als deze gedachten weer de overhand beginnen te krijgen.
Misschien om een nadere reden wat gestresst?
1) hebben jullie wel eens dat je telefoon spontaan iets doet of opent want hij op dat moment niet zou moeten doen.
Constant. Ik wordt er soms gek van. :wink:
2) Is het niet veel aannemelijker dat ik mijzelf in deze gebeurtenissen leidt door mijn argwaan en dat er gewoon iets mis ging met mijn telefoon dan dat de wonderen uit de bijbel mogelijk zijn?
:)
3) Een vraag die mij nog steeds vaak bezig houdt, zijn er echt veel mensen en dieren door elkaar gevonden in een laag die overeenkomt met de tijd van Noach? Ik geloof eigenlijk nit meer in Noach, maar heb gelezen dat christenen dit beweren. Als de volgorde klopt volgens de evolutietheorie, van simpel naar meer ontwikkelt is dit zeer sterk bewijs.
Daar ga ik hier niet op in. Zie ander topic van jou.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Octo
Forum fan

Bericht door Octo »

@ Floris: Ik heb wel eens dat ik een smsje van mijn moeder krijg waarbij ik, zonder dat ik op mijn telefoon heb gekeken weet dat het smsje van moeders afkomt en wat er in staat.

Daar kan je veel verklaringen voor bedenken: telepathie? Komt het omdat het iets softwarematigs is, omdat de realiteit om ons heen eigenlijk een computersimulatie a la de matrix is? Hebben aliens er iets mee te maken? Misschien hangt er ergens een satelliet waardoor zulks naar mijn brein wordt verstuurd? Een gebbetje van God?

Mij lijkt het allemaal even (on)waarschijnlijk. De verklaring weet ik niet, en kan me ook niet veel schelen. Feit is dat het wel eens voor komt.

Ik deel de verwondering met Maria wat de God van de bijbel nou weer met die toevalligheden te maken heeft. Ik heb nog geen gelovige meegemaakt doe met dezelfde argumenten komt als jij om zijn of haar god te bewijzen. En daarbij... Als God al een verklaring kan zijn, waarom dan net de christelijke? Het zou net zo goed Allah of Vishnu of noem al die goden maar op kunnen zijn die er achter zit.
I don't know. That is my gospel. I preach the gospel of I don't know. (Bill Maher)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Maria schreef: Ik ga niet meer mee met je over de details van je gedachten.
Die doen er niet toe.
Want of het nu het ene detail is of het andere, het gaat om hetzelfde.
Precies. Waar het om gaat heeft de naam 'bijgeloof'.

Je bent vreselijk bijgelovig, Floris, en dat bijgeloof heeft zijn basis in angst. Alle toevalligheden weet je om te zetten in angst. En die angst verbind je weer met de bijbelgod, blijkbaar vanwege de omgeving waarin je opgegroeid bent. Die angst kom je te boven door geestelijk op te groeien, oftewel erbovenuit te groeien zodat je er uit de hoogte op neer kan kijken en er om kan glimlachen. Maar dat is een lang proces, je moet het tijd geven.

Over de angst de doodzonde te begaan heb ik ooit eens een hoofdstuk geschreven in mijn boek Volwassen Geloof. Misschien interessant voor je om te lezen: http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/11.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Born OK the first time
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Floris1976 schreef:
"dikkemick"
Het vervelende alleen... Als we voor goden open moeten staan, moeten we ook voor geesten, feeën, spoken, ufo-ontvoeringen, telekinese, helende kristallen etc open staan
Ik las net nog even dit berichtje terug. Dat is het ook. Als ik open moet staan voor bovengenoemde zaken dan wordt de wereld ineens zo vaag. Maar er zijn zoveel mensen die schrijven over wat ze (menen) te hebben meegemaakt. Ik sus deze stelling met, er zijn ook tig mensen die beweren te zijn ontvoerd door aliens. Ik heb zelf eens een vuurbol gezien. Dacht dat hij van god kwam, maar neig nu toch meer naar een hallucinatie in moeilijke tijden. Bovendien als ik zie hoeveel ik aan elkaar knoop dat ik daar een voor mezelf reële wereld van maak, dan is de stap naar dat andere mensen dit met hun geloof doen en dingen mee denken te maken niet zo heel groot. Toch blijft de angst voor a.a. glaasje draaien en geesten aanwezig. Vroeger zou ik nooit iets hardop hierover gezegd durven te hebben, maar onlangs legde ik een pen op tafel en zei: "geest laat maar draaien!". Dit op basis van het Charlie Charlie gebeuren enkele maanden geleden in op vele scholen dat de media gehaald heeft. Wat denk je dat er gebeurde: NIKS! NOPPES, NADA!!! Ik kan niet mijn hele leven bezig met andermans beweringen ontkrachten. ik wil me dan ook vasthouden aan wat voor mij normaal voelt. helaas weet ik dat mijn wereld niet normaal is, door mijn verleden en hoe ik zaken daardoor interpreteer en aan elkaar knoop. Soms lijkt dit heel reëel voor mezelf, maar ik houdt me toch liever voor dat die zieke god van de joden er niet is.
Beste Floris
Ik zou je toch weer dit boek of dit filmpje willen aanbevelen:
http://www.amazon.com/People-Believe-We ... 0805070893" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.ted.com/talks/michael_sherm ... anguage=nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Je bent nl. niet de enige die geesten, spoken, aliens ziet of wichelroede lopen, telekinese etc. serieus neemt.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Floris1976 schreef: Ik heb zelf eens een vuurbol gezien. Dacht dat hij van god kwam, maar neig nu toch meer naar een hallucinatie in moeilijke tijden. Bovendien als ik zie hoeveel ik aan elkaar knoop dat ik daar een voor mezelf reële wereld van maak, dan is de stap naar dat andere mensen dit met hun geloof doen en dingen mee denken te maken niet zo heel groot.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bolbliksem_(natuurverschijnsel" onclick="window.open(this.href);return false;)
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@Floris1976
Ik kan mijn voorgaande post niet meer aanpassen, maar ik zal hier wat punten uit een brief van Dawkins aan zijn dochter voor je posten. Waar het op neer komt: Onderzoek zelf. Wees kritisch en neem niet iets aan omdat iemand je dit zegt.

Weet je hoe het komt dat we de dingen weten die we weten? B.v. dat sterren, die kleine lampjes aan het firmament lijken, eigenlijk enorme gas-vuurballen zijn (zoals de zon) en dat ze echt HEEL ver weg staan? En hoe weten we dat de aarde een kleine rots is, die hier omheen draait? Bewijs is het antwoord.

Soms bestaat bewijs uit zien, horen, voelen, ruiken...soms hebben je ogen hulp nodig (een telescoop b.v.). Dat heet observatie.
Soms is indirect bewijs noodzakelijk. Bij een moord weten alleen de moordenaar en de vermoorde persoon wie het gedaan heeft. Detectives hebben toch manieren gevonden de dader te achterhalen.
Vingerafdrukken is 1 indirect bewijs.
Wetenschappers zijn soort detectives. Ze beginnen met een gok/guess/hypothese over wat waar zou kunnen zijn.
Dan zeggen ze: "Stel dat het waar is, dan zou dit zo moeten zijn en dat zus en zo..." Dat zijn voorspellingen. Vervolgens worden er testen gedaan.

Nu zijn er ook slechte redenen om iets aan te nemen/te geloven: Traditie, autoriteit en openbaring.

1. Traditie. Een aantal maanden geleden waren 50 kinderen uitgenodigd om over hun geloof te praten. Sommigen waren opgevoed als Christians, anderen joods, Muslims, Hindus, Sikhs. De kinderen geloofden allemaal wat anders, aghankelijk van de traditie waarin ze opgegroeid waren.
Hun overtuigingen had weinig tot niets met bewijs te maken. Er werd verteld: "Wij Hindoes geloven dit....Wij Christenen geloven dat.... En zo geloven ze allemaal wat anders en ze kunnen onmogelijk allemaal gelijk hebben.
Het zijn tradities die al eeuwen in gebruik zijn en van ouder op kind worden overgebracht.

De meeste mensen in Engeland zijn gedoopt volgens de the Church of England traditie, maar dit is niet de enige christelijke traditie. Zo heb je: Russian Orthodox, the Roman Catholic and the Methodist churches etc.

1 Traditie: Katholieken geloven dat Mary, de moeder van Jezus, niet is dood gegaan maar letterlijk met lichaam en al de hemel is ingegaan. Andere christelijke tradities zijn het hier niet mee eens. Zij weten dat Mary gewoon dood is gegaan. Maar omdat in de 6e eeuw deze traditie tot stand is gekomen geloven katholieken hier nu in. In 1950 werd dit officieel verklaard door de rooms katholieke kerk. Maar is het dan waar?

2. Autoriteit: Iemand belangrijk zoals de paus vertelt iets en dus is het waar. Ayatollahs vertellen de moslims wat waar is.

Natuurlijk moet je in de wetenschap soms iemand op z'n woord geloven omdat je het niet met eigen ogen gezien hebt. Hoe weet ik immers dat de lichtsnelheid 3X10 tot de 8e m/sec is? De mensen die deze boeken hebben geschreven hebben het bewijs echter wel gezien en iedereen mag aantonen dat de waarde niet klopt.

3. openbaring. Hoe wist de paus in 1950 dat Maria's lichaam in de hemel is opgenomen? Hij zal zich beroepen op een openbaring. Is dit een goede reden?
Stel ik vertel je dat je hond dood is. Je zal verdrietig zijn maar vragen: hoe weet je dat? Wat is er gebeurd? Ik antwoord dan: "Nou ik weet het niet zeker, maar ik heb zo'n ontzettend voorgevoel" Ik denk dat je toch liever bewijs wilt. We hebben allemaal wel eens een gevoel van binnen. Soms klopt het, meestal niet. Verschillende mensen hebben verschillende gevoelens/openbaringen en hoe bepalen we nu welke waar zijn?

"Maar hoe kun je meten/zeker weten dat je vrouw van je houdt is een veel gestelde vraag. "Dat is toch op gevoel"? Deels. Maar er zijn ook bewijzen. De blik in haar ogen, briefjes, haar stem, attenties etc.

Soms heeft een wetenschapper een ‘hunch’ en dit is geen goede reden om iets te geloven. Het kan wel een goede reden zijn om bepaalde experimenten te doen en voor bewijzen te zoeken

Wat je dus altijd zou kunnen afvragen als iemand een bewering doet: ‘Is dit een bewering gebaseerd op bewijs, of is het een bewering doorgegeven via traditie, autoriteit of openbaring?

hier de volledige Engelse versie: http://www.rationalresponders.com/richa ... onal_world" onclick="window.open(this.href);return false;

Tip: Blijf kritisch, lees en verdiep je in datgene dat je wilt weten. En is datgene religie, verdiep je dan ook in de andere religies en zie dan dat ze elkaar onderling op grote delen uitsluiten. En hoe bepaal je dan wie er gelijk heeft?
Maar de beste tip is het boek van M. Shermer.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Floris1976
Forum fan

Bericht door Floris1976 »

dikkemick schreef:
Floris1976 schreef:
"dikkemick"
Ik zou je toch weer dit boek of dit filmpje willen aanbevelen:
http://www.amazon.com/People-Believe-We ... 0805070893" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.ted.com/talks/michael_sherm ... anguage=nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Je bent nl. niet de enige die geesten, spoken, aliens ziet of wichelroede lopen, telekinese etc. serieus neemt.
Het filmpje heb ik al bekeken toen je het een tijdje terug aan raadde. Het boek is engels en engels lezen valt me zo zwaar, maar als jij zegt dat dit een goed boek is moet ik het misschien toch proberen.
Liefde, respect en rechtvaardigheid zijn voor mij de belangrijkste zaken. Welke goede god veroordeeld mensen voor eeuwig?!
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Waar het me om gaat, Floris. Wees eerlijk naar jezelf toe. Als jij aanwijzingen genoeg hebt, welke het valideren om in een god/geest te geloven, moet je dat vooral doen. Kijk alleen hoe je aan welke informatie komt.
Einstein/Mick
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Toeval.
Ik weet het niet zeker Floris maar je hebt hier vast wel eens iets over toeval gezegd.
Ik heb een leuke voor je.
Ken je het thema van de improvisatie van Hendrik Zwart over psalm 68 vers 10?
Ik was ooit een keer op mijn fiets op weg naar het ziekenhuis voor de uitslag van een onderzoek.
Ik kneep hem best wel. Ik neuride onderweg ongemerkt het genoemde thema, ik neurie zoals meer mensen wel vaker bekende melodiën.
Ineens kwam de tekst van het genoemde vers naar boven: Hij kan en wil en zal in nood, zelfs bij het nad'ren van de dood, volkomen uitkomst geven. Hoewel ik toen al nergens meer in geloofde gaf die tekst me toch rust.
En nu komt het, vanavond woonde ik een orgelconcert bij met meest klassieke stukken maar als besluit een psalm zoals dat wel vaker in christelijke dorpen gebeurt. En wat denk je, psalm 68 :10. Ik las ongeïnteresseerd de tekst mee
en werd wakker bij de regel "Hij kan en wil en zal in nood, zelfs bij het nad'ren van de dood, volkomen uitkomst geven"
De EO zou zeggen dat jij God wel los kunt laten maar God laat jou niet los.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat een strenge opvoeding je je hele leven blijft achtervolgen. Maar ook dat je elk jaar sterker wordt en je op een gegeven moment de humor van geloof/bijgeloof kunt inzien.

Verder was het wel een mooi concert, hemelse klanken.
NB: Doe wel en zie niet om.
MeFlower88
Forum fan

Bericht door MeFlower88 »

Wat een herkenbaar stukje, Writer. Ik ervaar zulke dingen nu ook wel eens ;) zonder daar gelijk zo dramatisch over God te doen haha. Iemand vertelde mij laatst ook over een zogenaamde 'heel bijzondere ervaring'. Tja, dat gebeurt, maar ook ik ben te nuchter om daar nu gelijk iets van God in te zien. Het is wel mooi om spirituele ervaringen te hebben, laat ik het zo dan noemen. Voor diegene die mij vertelde over de bijzondere ervaring was het natuurlijk een teken van God.
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Een gelovige is er zo op gebrand iets van zijn God waar te nemen dat hij overal een teken van God in ziet.
Als hij dat los zou laten zou hij met lege handen staan, geloof moet gevoed worden.
NB: Doe wel en zie niet om.
MeFlower88
Forum fan

Bericht door MeFlower88 »

Helemaal mee eens, Writer. En het is maar net welke bril je op hebt. Wat wil je er zelf in zien?
Nou, ik ben vrij nuchter :lol: . Erger me ook groen en geel aan kennissen die zogenaamd 'zeer bijzondere dingen' hebben meegemaakt tijdens een happening waarbij ze aanwezig waren (ivm privacy ga ik er niet verder op in), pfff :^o :?: .
MAAR.... :D dat ik vrij nuchter ben en soms zelfs sceptisch wil ook nog steeds niet zeggen dat er geen God bestaat. Dat bedenk ik me dan ook weer :roll: . Er valt vanuit de psychologie en biologie alleen al een hele hoop te verklaren. Gelukkig.
Floris1976
Forum fan

Bericht door Floris1976 »

Tijdje niks van me laten horen en ook off topic, maar weet niet waar het anders te plaatsen:

Ik hoop dat jullie een fijne eerste kerstdag hebben gehad en wens jullie verder nog fijne feestdagen! Bedankt voor al jullie hulp tot nu toe.

Groeten Floris.
Liefde, respect en rechtvaardigheid zijn voor mij de belangrijkste zaken. Welke goede god veroordeeld mensen voor eeuwig?!
Plaats reactie