Katholicisme

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
writer
Bevlogen

Re: Katholicisme

Bericht door writer »

dikkemick schreef: ps We kunnen in metaforen/paradoxen blijven spreken, maar laten we het beesie (God) nou eens bji de naam noemen en er een "definitie/betekenis" aan geven
Mijn idee, maar is het geloof dan nog wel leuk voor een rk-gelovige? :?

Wat heel frappant is is dat K hier niet helder kreeg waarop hij zijn geloof in een Godsbestaan baseert en het hier, zij het in een geheel andere benadering, dezelfde kant op gaat.

Het lijkt wel of gelovigen alleen in hun God kunnen blijven geloven door simpele voorbeelden/vergelijkingen voor zichzelf te maken waardoor alles voor mij als ongelovige steeds "verdachter " wordt.
Laatst gewijzigd door writer op 10 dec 2014 11:39, 2 keer totaal gewijzigd.
NB: Doe wel en zie niet om.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

writer schreef:
dikkemick schreef: ps We kunnen in metaforen/paradoxen blijven spreken, maar laten we het beesie (God) nou eens bji de naam noemen en er een "definitie/betekenis" aan geven

Wat heel frappant is is dat K hier niet helder kreeg waarop hij zijn geloof in een Godsbestaan baseert en het hier, zij het in een geheel andere benadering, dezelfde kant op gaat.
K heeft heel duidelijk meerdere malen aangegeven dat je het MOET geloven. Tenminste, daar kwam het steeds op neer.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Virginie
Forum fan

Bericht door Virginie »

Writer,
Mijn idee, maar is het geloof dan nog wel leuk voor een rk-gelovige?
Oh, dat was lekker. Alles weggesjorrist. Zo'n ritje wil ik nog wel een keer.
Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante »

writer schreef:
Het zou leuker kunnen worden voor een rk-gelovige.

Ik bedoel, als men gelooft in het afgescheiden zijn van God (en door God geaccepteerd moet worden), vanwege een zondeval (een inschattingsfoutje van de eerste voorouders dat wordt afgerekend met alle nageslacht) en dat mensen niet deugen omdat ze tegen de wil van God in gaan etcetera...

Dan kun je het geloof leuker maken als je consistentie probeert aan te brengen in hetgeen je gelooft.
Zoals je realiseren dat er geen afgescheidenheid bestaat omdat God overal is. Dat er geen zondeval mogelijk is geweest omdat sprake is van onvoorwaardelijke liefde en een onvoorwaardelijk vrije wil. Dat zoiets als zonde gewoon niet kàn bestaan om die redenen.

Dan wordt het geloven een stuk leuker denk ik. Want als je gelooft dat je de hemel niet hoeft te verdienen sta je lekkerder in het leven omdat je je zelf geen zondaar voelt die het allemaal niet zou verdienen.

Als je gaat schermen met mijn lijstje van goddelijke kenmerken zie je vanzelf dat geloven zowaar een pretje kan worden. Het hoeft niet zwaar te zijn en het hoeft niet ingewikkeld te zijn. Paradoxen zijn niet nodig.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."
Virginie
Forum fan

Bericht door Virginie »

Eerlijkheid duurt het langst, vooruit dan maar weer. Tweede poging.
Oh de bel, twee jehova's, komt dat even goed uit.
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

Robert Frans schreef: Spijtig dat je het zo wenst te zien. Ik was inderdaad flink in gesprek met Dikkemick. Ik ben echter ook maar mens en kan niet altijd twee gesprekken tegelijk aanhouden, zeker niet op zulk intensief niveau.
Je zou je tekst wat korter en daardoor leesbaarder kunnen maken. Ik begrijp zeer goed dat je dan geen tijd meer over hebt.
En zo heb je nog weinig tijd om de overige post fatsoenlijk te lezen zoals hier:
In je posts zie ik vooral dat je over de herkomst van de bijbel en de mogelijk gnostische interpretatie van Johannes schrijft. Ook schrijf je over de herkomst van het doopsel, die inderdaad niet direct van de doop van Johannes afstamt, maar wel zijn oorsprong vindt in het joodse reinigingsritueel en het een eigen, nieuwe betekenis geeft.
Dat heb ik dus niet geschreven en ben ook niet zo gebiologeerd op het gnostisch karakter van het evangelie volgens Johannes.
Dat de bijbel niet uit de hemel is komen vallen, maar een complexe ontstaansgeschiedenis heeft, dat moge duidelijk zijn. Dat je de teksten van de bijbel op de meest uiteenlopende wijzen kunt interpreteren, dus ook gnostisch, esoterisch of wat dan ook, dat moge ook duidelijk zijn. Dat de katholieke kerk zich juist daarom echter niet uitsluitend baseert op de bijbel, dat moge hopelijk hier nu ook duidelijk zijn.
De bijbel staat niet op zichzelf, maar is ontstaan in een joodse respectievelijk christelijke gemeenschap en ook uitsluitend aan hen geschreven.
Ik zie hier weinig nuances in deze zin. Welke joden en welke christelijke gemeenschap. Twee vlaggen die verschillende ladingen dekt.
Het klopt dat er destijds ook gnostische christengemeenschappen waren; de gnostiek uitte zich in verscheidene godsdiensten, maar die gemeenschappen bestaan niet meer. Niet vanwege vervolging of zo, want sterke en goede ideeën weten vervolgingen altijd te prima weerstaan, maar gewoon omdat ze steeds minder geloofd werden binnen de kerk.
Dit is je reinste onzin. Moet ik hieruit opmaken dat je niks af weet van de ontstaansgeschiedenis van het Rooms christendom of kijk je bewust de andere kant op ?
Het waren dan ook bijzonder strenge, ascetische leefwijzen, levend vanuit geheime kennis die maar een klein groepje ingewijden kon verkrijgen, en daardoor erg hoogdrempelig en exclusief.
Weer een uit de lucht gegrepen bewering.
Hier wat basis informatie :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mysteriecultus" onclick="window.open(this.href);return false;
Iedereen kon tot zulk een cultus toetreden, van slaaf tot senator.
Het klopt ook dat het Woord in Johannes vertaald is van Logos, dat inderdaad méér is dan spreken alleen. Het vers dat je aanhaalt, Johannes 1,14, wordt echter op verschillende wijzen vertaald in de verschillende vertalingen. De Willibrordvertaling schrijft wél over dat Hij onder ons komt wonen. De Nieuwe Bijbelvertaling laat het Hij inderdaad weg. Maar in de Naardense Bijbel, die de grondtekst behoorlijk letterlijk volgt, staat ook dat "het spreken" vlees is geworden en onder ons is komen wonen.
Nog fout ! Er zou moeten staan ' de wijsheid '.
Ook geen "Hij" ertussen dus, maar uit de zinsbouw kun je wel vrij duidelijk halen dat het Woord, of de Logos, twee dingen heeft gedaan, namelijk het vlees aannemen en onder ons komen wonen.
Deze Grieks veelvuldig gebruikte intro maakt enkel duidelijk dat Jezus een wijs man was. Meer niet.
In de rest van de context van het eerste hoofdstuk is dat dan ook de meest waarschijnlijke lezing, want het hoofdstuk werkt juist geleidelijk vanaf het Woord dat God is, toe naar Christus. En hoe kan het Woord onder ons wonen als het geen lichaam heeft?
Nog steeds rond de hete brei dansen ? Ik zal het eens in de context plaatsen in de huidige frasering : "Jezus was bezielt met de Wijsheid van God ( H.Geest ) en was een jood ( onder ons )."
Zoals ik al zei: je kunt de bijbel op verschillende wijzen interpreteren, maar uiteindelijk staat zij dus niet op zichzelf. In Johannes 1:1 wordt het Woord dan ook God zelf genoemd.
Logos !! = De goddelijke wijsheid = H.Geest. Keizer Constantijn had er zelfs zijn kerk naar genoemd.
Virginie
Forum fan

Bericht door Virginie »

----
Het waren geen jehova’s, het was de houtman.

Mijn man zit in de kamer de kachel op te porren en ik ga over de deur. De houtman kwam met zijn tractor helemaal uit Staphorst om zijn sterren op mijn stoep te kwakken. Ik stel mij voor als Maagd omdat ik aannam dat hij het latijn niet machtig was, niet omdat ik bevooroordeeld ben wat houtmannen betreft maar zijn IQ moest toch danig in graden verlaagd zijn door de koude vries-tocht. Ik vraag hem of hij binnen even op wil warmen. Mijn man heeft het vuurtje behoorlijk doen oplaaien, ik ontdoe mij van al mijn materiële ballast, werp het zaakje over de stoelleuning en open het gesprek met een luchtig weerpraatje. Het spraakorgaan van de houtman is het eerst ontdooit, hij vertelt dat hij in de heer is en dat het mede daarom voor hem altijd goed weer is, zijn blik glijdt van beneden naar boven en weer terug, blijft soms een steken, maar dat het hier wel heel erg warm is. Mijn man glundert. Ook ik kan als romig katholiek alles beamen.
De houtman zegt dat hij niet alleen in de Heer is maar soms ook in de maagd. Mijn man glundert alweer, het is wel zijn maagd waar we het hier over hebben. Ik steek er mijn hand voor in het vuur, mijn man opent alvast het deurtje, en de houtman deed dat wat hij beloofd had.

Om de zaak wat te bekoelen begon ik met opgeheven hoofd en een verleidelijke glimlach over het zesde en het negende gebod, over het illegale vleselijke plezier en over de onreinheid waartoe deze ontucht leidt. De houtman, inmiddels geheel door mijn man opgewarmd, liep op mij toe en deed wat evolutionair gezien niet langer te vermijden was. Ik betaalde de houtman voor zijn sterren en zwaaide hem nog lang na op zijn tractor, helemaal op weg naar Staphorst.

Ik dacht wat heerlijk toch om katholiek te zijn.
----
Karssenberg
Banned

Bericht door Karssenberg »

writer schreef: Ik kan hier helemaal niets mee, ik wil zoveel mogelijk van een God begrijpen voordat ik zijn bestaan ga geloven.
Dat zal niet gaan. Je lijkt op iemand die zegt: ik ga niet eerder het water voordat ik kan zwemmen.
Als iets of iemand buiten God zijn bestaan zou kunnen bewijzen dan zou dat nog boven God uitsteken en dan geloof je daarin en niet in God.
Als je God wilt begrijpen dan moet je beginnen met zonder al te veel scepsis en vooroordelen kennis te nemen van wat mensen, die zeggen God te kennen over Hem zeggen en hoe ze doen. Het zijn natuurlijk mensen met fouten, onhebbelijkheden en wat dies meer zij. Maar dat is toch geen reden om alles te wantrouwen wat ze zeggen of toe te schrijven aan CDR? Daarmee houd je aan alleen jezelf voor de gek en ontneem je je al bij voorbaat de mogelijkheid om iets van God te begrijpen.
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Karssenberg schreef:
writer schreef: Ik kan hier helemaal niets mee, ik wil zoveel mogelijk van een God begrijpen voordat ik zijn bestaan ga geloven.
......Als je God wilt begrijpen dan moet je beginnen met zonder al te veel scepsis en vooroordelen kennis te nemen van wat mensen, die zeggen God te kennen over Hem zeggen en hoe ze doen.....
Als er een God bestaat kan Hij zich rechtstreeks aan mij voorstellen, zonder tussenpersonen en zonder geschreven verhalen, ik ga zonder bewijs niemand napraten.
Als dat niet zijn werkwijze is, zoals de kerk zo graag zegt, houdt het voor mij op en is het voor mij een extra bewijs dat Hij niet bestaat.
Bovendien, andere mensen die zeggen God te kennen kan jij wel hoogachten, mijn ervaring is dat ze niet verder komen dan:

"Accepteer de bijbel in haar geheel en geloof nu maar wat er in staat dan ga je vanzelf in God geloven"

Ik heb 3 maanden lang alles van je gelezen en ben wat een Godsbestaan betreft geen cent wijzer geworden, eerder nog meer overtuigd van zijn niet-bestaan, geen enkel tegenargument heb jij kunnen weerleggen.
Laatst gewijzigd door writer op 10 dec 2014 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Karssenberg schreef:... Je lijkt op iemand die zegt: ik ga niet eerder het water voordat ik kan zwemmen...
Hou toch op met die naïeve vergelijkingen, je hebt er hier al x gemaakt met x+1 onbekenden, ze leiden tot niets.
En ik ging inderdaad niet eerder het diepe in voordat ik kon zwemmen.
Weet je hoe ik heb leren zwemmen?
Met mn buik op op een houten balk op het droge waarbij de gymleraar (de schoolmeester van een hogere klas) de schoolslag met mijn armen en benen maakte , 1ste klas lagere school (jaren later deed hij mee aan een kwart-triatlon) :wink:

Terug naar het katholieke geloof, ook met het verstand op 0 en de blik op oneindig !!!
Laatst gewijzigd door writer op 10 dec 2014 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Karssenberg
Banned

writer schreef:
Als er een God bestaat kan Hij zich rechtstreeks aan mij voorstellen, zonder tussenpersonen en zonder geschreven verhalen, ik ga zonder bewijs niemand napraten.
Als dat niet zijn werkwijze is, zoals de kerk zo graag zegt, houdt het voor mij op en is het voor mij een extra bewijs dat Hij niet bestaat.

Ik heb 3 maanden lang alles van je gelezen en ben wat een Godsbestaan betreft geen cent wijzer geworden, eerder nog meer overtuigd van zijn niet-bestaan, geen enkel tegenargument heb jij kunnen weerleggen.
Nou, inderdaad, dan houdt het op. Je hebt ook niets aan een God, die zich naar jou moet schikken.
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Karssenberg schreef: Nou, inderdaad, dan houdt het op. Je hebt ook niets aan een God, die zich naar jou moet schikken.
En Hij niets aan mij
Jouw God wil alleen maar mensen die zich voor Hem in het stof buigen, zich vernederen, zich onwaardig en schuldig voelen, zich klein maken, alles van Hem accepteren, tegen Hem opzien, Hem alle eer geven, loven en aanbidden.
Zo zit ik niet in elkaar, niet voor een onbekende en zeker niet voor iemand die zelf een slechte staat van dienst heeft.
Laatst gewijzigd door writer op 10 dec 2014 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Robert Frans
Forum fan

Bericht door Robert Frans »

Writer, hoe kan Hij zich dan zodanig aan jou voorstellen, dat je er helemaal zeker van bent dat je met God van doen hebt?
Pax et bonum
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Robert Frans schreef:Writer, hoe kan Hij zich dan zodanig aan jou voorstellen, dat je er helemaal zeker van bent dat je met God van doen hebt?
Goeie vraag, geen idee.
Ik weet wel dat Hij heel erg zijn best zal moeten doen mij te overtuigen van zijn Godheid maar als Hij inderdaad God is moet Hem dat lukken.
Laatst gewijzigd door writer op 10 dec 2014 18:48, 6 keer totaal gewijzigd.
Karssenberg
Banned

writer schreef: Bovendien, andere mensen die zeggen God te kennen kan jij wel hoogachten, mijn ervaring is dat ze niet verder komen dan:

"Accepteer de bijbel in haar geheel en geloof nu maar wat er in staat dan ga je vanzelf in God geloven"
Nou, blijf jezelf vooral steeds voorhouden, dat gelovigen dàt zeggen. Dan ligt het in ieder geval niet aan jou.
Plaats reactie