Rereformed schreef:
Hierboven geef je voor de zoveelste maal weer een link naar je idool Labuschagne,
Had ik dan een link naar jouw idool Nietzsche moeten geven ?
Een onzin opmerking, dus van jou.
Rereformed schreef:alsof dat het argument van Berjan teniet zou doen. In plaats daarvan laat Labuschagne precies weten wat Berjan je aanzei, dus dat de bijbelgodsdienst polytheïstisch begon, en het geloof in één God slechts een late ontwikkeling is, die eeuwen later bewust geconstrueerd werd door de bijbelschrijvers, toen ze via invloed van de Perzische godsdienst hun tradities aanpasten.
Alsof ik dat niet wist, R. Vertel je mij iets nieuws ?
Rereformed schreef:Labuschagne laat dan ook uitdrukkelijk weten dat het niet om godsopenbaring gaat, maar om menselijke ideeën over God.
Ja..en ?
Rereformed schreef: Aangezien hij dezelfde nostalgische behoefte heeft als jij om te blijven geloven in de verzinsels waarmee jullie zijn grootgebracht, verzint hij dat godsopenbaring equivalent is aan de menselijke opvattingen over God die je in de bijbel tegenkomt.
Jouw conclusie "verzinsel" is een non sequitur.
Rereformed schreef:Om dit enigszins geloofwaardigheid te schenken maakt hij de buitengewoon bizarre claim dat de gelovige God ervaart.
Niks bizars aan. God kun je alleen maar ervaren .(of je ervaart Hem niet.) Ook prima. De bijbelschijvers hebben getracht, ondanks hun menselijke beperkingen, dit te verwoorden. De schrijvers beredeneren God niet, maar vertellen in verhaalvorm van God. Kan ook mijn inziens niet anders. Jezus deed dat ook.
Rereformed schreef:Een volkomen ongegronde aanname, aangezien men maar even zijn blik van het bijbelgeloof hoeft af te wenden en te werpen op het godgeloof van alle andere culturen, hindoes en moslims en newage engelentherapeuten, om op te merken dat er een kakofonie heerst over God/goden. De reden waarom vanouds godsopenbaring centraal stond in het bijbelgeloof was omdat dat de enige manier was om dat bepaalde geloof te legitimeren en de andere geloven die er duidelijk mee in strijd waren voor ongeldig te kunnen verklaren.
Je mist wat de kern is van het joodse monotheïsme: Religiekritiek bij uitstek.
Rereformed schreef:Wanneer je wat meegaat met zijn redenering is het gemakkelijk in te zien dat 'de menselijke ervaring van God' door alle tijden verandert, en het dus sowieso dan geen zin heeft om de bijbelgod uit de brons- en ijzertijd met ons mee te slepen.
Nee, godsbeelden veranderen. Sommige godsbeelden zijn achterhaald, andere niet.
Rereformed schreef:"Niemand heeft er meer moeite mee het Bijbelse wereldbeeld als volstrekt achterhaald te beschouwen. Waarom blijven sommigen dan het tijdgebonden beeld van de maatschappij waarin man en vrouw per definitie ongelijk zijn, nog steeds te handhaven?
Maar dit is helemaal geen tegenargument. Het is voor mij en voor Labuschagne vanzelfsprekend dat bijbels geloven dynamisch is. Inderdaad tijdgebonden. ...Denk jij nu werkelijk dat alle beelden voor nu van toepassing zijn.
Inderdaad is de bijbel een patriarchaal boek. Maar je zou eens moeten weten welke belangrijke rol de vrouw bijv. speelt in talloze verhalen. Sara, Rebekka, Esther... De schepping van de vrouw (Mannin) uit de rib van de man (Genesis).
Talloze (klassieke) interpretaties betreffende deze verhalen deugen niet, de verhalen zelf wel.
Rereformed schreef:Wij bewijzen noch God noch de mensheid een dienst door het oud-Oosterse model van de samenleving te verabsoluteren en te verheffen tot de door God gewilde samenlevingsvorm voor alle tijden.
Een drogreden. Dat doet namelijk geen enkele Priester, Dominee, geen enkele theoloog, en vooral geen enkele bijbelwetenschapper of exegeet. C. Labuschagne ook niet.
Wat een onzin verkoop je hier, R.
Zo ook hieronder:
Rereformed schreef:Het zou voor de hele mensheid een zegen zijn als wij het geloof in een god, die de vrouwelijke helft van de mensen tot tweederangse wezens veroordeelt, voorgoed achter ons zouden laten.
Ik zou je willen aanraden om talloze verhalen eens beter te gaan lezen.
Bijv., de eerste mensen die bij het lege graf van Jezus stonden waren vrouwen, R.
"In het evangelie van Marcus lezen we dat Jezus ’s morgens vroeg op de eerste dag van de week 'verscheen'
aan Maria Magdalena (Marcus 16:9), en dat hij daarna in een andere gedaante verscheen' aan
twee van zijn volgelingen. (Marcus 16:12)."(C. Labuschagne)
"Volgens de oudtestamenticus Klaas Smelik is de Bijbel lang niet zo patriarchaal als menigeen wel denkt en wordt de Schrift ten onrechte gebruikt om de maatschappelijke achterstelling van vrouwen te rechtvaardigen. In veel Bijbelse verhalen zien we niet een onderworpen vrouw die een speelbal is in handen van haar vader en later haar man, maar juist de sterke vrouw die met verstand en wijsheid weet om te gaan met de heren der schepping en hun typische gewoonten."
Rereformed schreef:...Zo’n god bestaat overigens niet."
Zijn we toch even met elkaar eens.
Rereformed schreef:Voor een ongelovige die het hele bijbelse denken al ontgroeid is is het een onbegrijpelijke zaak dat Labuschagne hier een preek afsteekt waarin hij het bestaan van een bepaalde door de bijbel gecreëerde God ontkent, maar niet zo helder is om in te zien dat welke God dan ook een waandenkbeeld is van een mensheid uit tijden waar we onherroepelijk bovenuit zijn gegroeid.
Als ik zoiets lees, dan denk ik dat jij ergens bent blijven steken in rancuneus gedrag tegen de kerk waarin je bent opgegroeid. En dit projecteer je op de bijbelverhalen. Voer voor psychologen.
Je spuugt nog volop terug. Ieder zijn hobby, zeg maar.
Rereformed schreef:
(...)..geprezen dient te worden is volkomen ongerijmd wanneer je eenmaal bent aangekomen op de wetenschappelijke inzichten die Labuschagne erkent.
De moderne wetenschappelijke inzichten (bijbelwetenschappen) geven juist een opzetje naar een beter begrijpen van de narratieve verhalen, als leerverhalen.
Ik heb geen enkel bezwaar tegen modern (archeologisch) bijbelonderzoek, of welke bijbelonderzoek dan ook.
Ook niet uitgevoerd door atheïsten.
Bijv. Marcel Hulspas heeft een mooi boek daarover geschreven. Geen enkel punt.
in vergelijking met jou trekt hij niet zulke voorbarige conclusies.
"Zoals van Hulspas verwacht mag worden, is zijn boek uitdagend, provocerend, maar tegelijk ook eerlijk. Hij ziet de Bijbel niet langer het exclusief bezit van christenen, hij weet dat zij tegenwoordig wordt gelezen door gelovigen én ongelovigen. Hij weet dat de orthodoxe gelovigen moeite zullen hebben met zijn uitgangspunten, maar ook aan sommige conclusies die hij hieraan verbind. Maar het boek is in eerste instantie geschreven “om vragen op te werpen en nieuwe visies aan te reiken om de lezer te stimuleren verder te lezen.“, Hulspas hoopt dat hij “iedereen die denkt dat over de bijbel het laatste woord is gezegd, ertoe kan aanzetten om dat boek weer ter hand te nemen.” En hij hoopt “dat iedereen die denkt dat de bijbel saai en onleesbaar is zal inzien dat het hier om een uniek boek gaat.”
http://www.bijbelaantekeningen.nl/blog/ ... in-tweeen/" onclick="window.open(this.href);return false;
Job