uniek lichaam-geest-organisme stelt zich voor

Vertel hier iets over jezelf,..wie je bent en wat je bezig houdt.

Moderator: Moderators

Gesloten
siger

Re: uniek lichaam-geest-organisme stelt zich voor

Bericht door siger »

Sorry dat ik weer de spelbreker moet zijn, maar ik denk dat wiki hier fout zit, wat nogal typisch is voor dit soort onderwerpen.

"Mystieke ervaring is niet zekerder of minder zeker dan elke andere directe ervaring. Het is empirische kennis. " is een vreemde zin, want je zou verwachten dat iemand die mystieke ervaringen naar waarde wil schatten net niet tracht ze (totaal ongepast) gelijk te trekken met empirische kennis. Want wat is er nu nog bijzonder aan mystieke ervaring als je ze gelijkstelt aan gewone ervaringen?

Ik heb in mijn leven enkele trance-achtige ervaringen gehad - misschien twee of drie. Het waren erg intense ervaringen, maar niets anders dan dat: ervaringen, toestanden waarin ik me bevond, die misschien best te verklaren zijn als gevolgen van fysische en/of psychische voorvallen. Ik zou ze mystieke ervaringen kunnen noemen, maar dan zit ik onmiddellijk tot mijn neus in de hokus-pokusbusiness, dus liever niet.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

bonifacius, ea, zullen we dit draadje houden waarvoor het is: voorstellen.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
bonifacius
Diehard

Bericht door bonifacius »

siger schreef:Sorry dat ik weer de spelbreker moet zijn, maar ik denk dat wiki hier fout zit, wat nogal typisch is voor dit soort onderwerpen.
Geen erg en klopt. ik zag er ook wel wat fouten in nader bekeken. Hoe kan het inderdaad ook anders (zoals jij ook zegt) over een onderwerp als mystiek als de 'wijzen' zelf al zeggen: 'zo gauw een mens zijn mond opendoet zit hij al naast de kwestie'.
Sommige van die mystici zijn daardoor dan ook gaan zwijgen of zeggen nog maar heel weinig. En dan nog enkel tegen 'ingewijden'. :-)
Fish schreef:bonifacius, ea, zullen we dit draadje houden waarvoor het is: voorstellen.
No problem. dit is inderdaad een voorstel draadje dat wat uitgelopen is. :oops: :roll:
Met deze zwijgen we allen in dit topic. In heb me voorgesteld.
Wat gezegd kon worden is gezegd.
[-o<
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

siger schreef:Dikkemick,

Ik schreef dat je Harris "rustig mag verdenken van sympathieën voor christelijk rechts" gesteund op gelijklopende opvattingen. Die waren:
  • religiekritiek toegespitst op islam.
  • verdediging van de oorlog tegen Irak, die zoals u weet op valse voorwendsels werd gevoerd en door Bush beschouwd werd als een kruistocht, hem door (zijn christelijke god) opgedragen.
  • zijn standpunten in verband met wapenbezit.
  • En natuurlijk zijn ideeën over foltering.
Ik heb daar niets aan toe te voegen. Ik heb natuurlijk niet gezegd dat Harris tot christelijk rechts hoort, wel dat hij sympathiserert met onderscheiden standpunten van christelijk rechts. Dat is ook een opmerking die je van mij kan verwachten, want ik vind het belangrijker of iemand bereid is een onschuldige te doden dan in een of andere god te geloven. Ik zal altijd partij kiezen voor de gelovige die mensenrechten verdedigt tegenover de atheist die mensen minacht. Je moet je prioriteiten stellen.

Ik kan wel wat dieper ingaan op Harris' standpunten in verband met foltering. Hij schreef op zijn weblog (nota bene ter verdediging):
Sam Harris schreef:Ik ben niet de enige die meent dat er omstandigheden mogelijk zijn waarbij het gebruik van foltering ethisch gerechtvaardigd kan worden.
Dat hij niet de enige is (een zwak argument) betekent dat hij er een is. QED. Ik heb daar gedetailleerd over geschreven in Folteren en de Atoombom op Times Square
Omdat dit niet de juiste topic is, toch een kleine reactie.
Ik waardeer Harris enorm om zijn standpunten m.b.t. goden/religie, zowel Islam als christelijk. Verder ken ik hem niet, maar heb diverse debatten gezien en vond hem wat DAT onderwerp betreft altijd sterk.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Gesloten