Roeland, de laatste opmerking is ietwat overbodig.heeck schreef:Volgens mij zijn we nu op drie minuten en 35 sec. van deze presentatie
Hans Klok is in Leeuwarden ook nog.
Roeland
Denk daar even aan.
Moderator: Moderators
Roeland, de laatste opmerking is ietwat overbodig.heeck schreef:Volgens mij zijn we nu op drie minuten en 35 sec. van deze presentatie
Hans Klok is in Leeuwarden ook nog.
Roeland
De vraag is waarom wie dan ook dit vrije zou wil noemen. Want als dit vrije wil is dan heeft een schaakcomputer (binnen zijn domein) vrije wil. Want we hebben vrijheidsgraden en intentionaliteit.Blues-Bob schreef: Je kent de theorie volgens mij onvoldoende. Je verward in ieder geval intentionaliteit met (bewegingsgraden van) vrijheid.
Indien er bewegingsgraden van vrijheid zijn en die zijn er (door redundantie) moet er een proces zijn wat een doorslag geeft in handelingen. Één van deze factoren zijn intenties. Als er sprake is van een op basis van intenties uitgevoerde doelgerichte handeling, dan spreken we van een actie. Als ik kijk naar de door Heeck geposte definitie van vrije wil (een construct waarbij sprake is van een capaciteit voor het maken van keuzes voor een bepaalde gedragslijn). Ik heb aangetoont dat intentionaliteit een van die capaciteiten kan zijn.
Intentionaliteit kan bestaan indien er sprake is van:
1. Doelgericht handelen; én
2. Redundantie van vrijheidsgraden
Ik heb aangetoond dat:
1. Doelgericht handelen bestaat
2. Er meerdere wijze van handelen bestaan die doelgericht zijn, met oog op human motor control
In dat geval is het de intentionaliteit die de variatie bepaald. Deze kent bewuste en onbewuste componenten, er is geen een-op-een causaal verband tussen het observeerbare gedrag en de bewuste en onbewuste componenten, waarbij de bewuste componenten niet noodzakelijk en niet voldoende voorwaarde zijn.
Ik vind het geen reden om dit vrije wil te noemen in gesprek met jou ...
Juist en dit is de reden waarom ik al dat onderzoek zoals common-code theorie e.d. op dit moment irrelevant vind. Voor we naar een verklaring van iets kunnen zoeken, moeten we wat we willen verklaren, kunnen herkennen. Vandaar mijn eerdere vraag naar hoe we dieren/robots kunnen onderscheiden tussen wie er geen wil heeft, wie er een onvrije wil heeft en wie een vrije wil. Zolang we dat niet kunnen, heeft de rest op dat vlak weinig belang.Blues-Bob schreef: Als men de specifiek biologische capaciteit zoals beschreven in de common-code theory als gulden standaard voor vrije wil zou meten (de vraag is terecht óf dat de standaard voor vrije wil zou moeten zijn, immers die theorie is verklarend hoe iets werkt, niet wat iets is). MAW er welleens sprake zou kunnen zijn van een capaciteit te kiezen (met of zonder bewuste componenten) voor een bepaalde gedragslijn.
Hebben we dan vastgesteld dat spiegelneuronen nodig zijn voor vrije wil? Hoe hebben we dat gedaan? Dit lijkt me zo'n typische post hoc vraagstelling. Eén waarvan het belang onduidelijk is maar die het onderscheid maakt dat we graag willen maken.Blues-Bob schreef:Waar zitten de spiegelneuronen bij een pantoffeldiertje, oogdiertje of wat dan ook Heeck?
Bob,Blues-Bob schreef:Waar zitten de spiegelneuronen bij een pantoffeldiertje, oogdiertje of wat dan ook Heeck?
Groet,
Bob
Waarbij jij volgens mij aantoonbaar op het verkeerde spoor zit. Je plaatst in ieder geval een onjuiste premisse. Spiegelneuronen zijn (onderdeel van) een informatieverwerkend systeem wat zowel betrokken is bij input als output en niet niet soort van zesde zintuig. Ook niet als het ware. Lineaire regressie en dergelijke gaan inderdaad niet op. Dus de vergelijking van minder gehoor is minder vrije wil, gaat zowiso niet op. Volgens mij weer een voorbeeld van de computermetafoor: input -> component -> component -> output. Onjuiste metafoor.heeck schreef: Bob,
Deze vraag bevestigt mijn vermoeden dat we volkomen langs elkaar heen praten.
Toelichting:
Dit soort neuronen werken ahw als een extra zintuig waarmee enigermate betrouwbare info uit de omgeving beschikbaar komt.
Net zo min als het verminderen van het gehoor minder vrije wil verschaft zal het beter inschatten van andermans gevoelens de wil vrijer doen maken.
We zitten echt op verschillend spoor.
Roeland
Hoe interessant de bevindingen van Libet ook zijn, de situatie is buitengewoon kunstmatig. Ik kan me niet voorstellen wat de keuze tussen twee knoppen indrukken - tenzij er belangrijke consequenties waren van het indrukken van de ene of van de andere knop - met een wil te maken heeft. Van een "vrije wil" kunnen we al helemaal niet spreken, want de proefpersoon is gedwongen om te kiezen tussen twee even ongewilde alternatieven.Blues-Bob schreef: Voorbeeld:
De libet-experimenten als basis voor vrije wils experimenten. Libet meet mogelijk (EDIT: lees: volgens mij) het effect (meer doorbloeding in bepaalde hersengebieden met een bepaalde functie) van niet bewuste processen tijdens het uitoefenen van intentionele niet-doelgerichte handelingen. Zowiso niet het geheel aan intenties (slechts 1, geef aan welke knop u wilt indrukken, dat lijkt me in deze casus ook wel voldoende overigens), niet de handeling, en niet de doelgerichtheid, volgens mij. Als we (ik houd dat even voor het gemak aan) vrije wil definieren als iets wat te maken heeft met intentie en doelgerichtheid, is het dan relevant om aan te tonen of er onbewuste processen spelen? Volgens mij niet. Het is wel interessant, maar pas van toepassing op het construct als je stelt dat vrije wil een volledig bewust proces is.
Is dat zo Roeland?heeck schreef: Net zo min als het verminderen van het gehoor minder vrije wil verschaft zal het beter inschatten van andermans gevoelens de wil vrijer doen maken.
We zitten echt op verschillend spoor.
http://www.sg.uu.nl/programma/voorjaar- ... -de-geest/" onclick="window.open(this.href);return false;Peter van Velzen schreef: Hoe interessant de bevindingen van Libet ook zijn, de situatie is buitengewoon kunstmatig. Ik kan me niet voorstellen wat de keuze tussen twee knoppen indrukken - tenzij er belangrijke consequenties waren van het indrukken van de ene of van de andere knop - met een wil te maken heeft. Van een "vrije wil" kunnen we al helemaal niet spreken, want de proefpersoon is gedwongen om te kiezen tussen twee even ongewilde alternatieven.
Als libet de knoppen nu gekoppeld had aan een moreel dillema, dan hadden we wellicht echt wat geweten.
Nu kunnen we hoogstens veronderstellen dat mentaal kop-of-munt gooien een onbewust proces is,
Dat lijkt me allemaal van erg weinig belang. Jij bent je hier volop op het "hoe" aan het gooien terwijl we niet eens het "wat" kunnen herkennen. Voor je die spiegelneuronen als argumentatie kan gebruiken moet je eerst duidelijk maken dat waar je over spreekt, iets is dat inderdaad totaal verschilt van wat met een pantoffeldiertje aan de hand is. Anders redeneer je gewoon in cirkeltjes.Blues-Bob schreef: Waarbij jij volgens mij aantoonbaar op het verkeerde spoor zit. Je plaatst in ieder geval een onjuiste premisse. Spiegelneuronen zijn (onderdeel van) een informatieverwerkend systeem wat zowel betrokken is bij input als output en niet niet soort van zesde zintuig. Ook niet als het ware. Lineaire regressie en dergelijke gaan inderdaad niet op. Dus de vergelijking van minder gehoor is minder vrije wil, gaat zowiso niet op. Volgens mij weer een voorbeeld van de computermetafoor: input -> component -> component -> output. Onjuiste metafoor.
Wat staat zowel in de openingspost, als in de stelling van PvV beschreven. Twee zaken die overlap kennen:axxyanus schreef: Dat lijkt me allemaal van erg weinig belang. Jij bent je hier volop op het "hoe" aan het gooien terwijl we niet eens het "wat" kunnen herkennen.
Nogmaals die definitie is, overigens ook door Heeck, al meermalen aangehaald, en het concept in deze gaat over de keuze voor een gedragslijn om de conditie op T0 en de conditie op T1 te bepalen. Wil je dit filosofisch verder benaderen, en laten we de gehele neurofysiologie buiten beschouwing (dus incluis de empirie van de illusie) óf wil je een discussie waarbij je gaat kijken naar het concept (er is een keuzemogelijkheid voor een gedragslijn) en of dit onmogelijk is binnen het geaccepteerde concept van een bepaald filosofisch paradigma.Voor je die spiegelneuronen als argumentatie kan gebruiken moet je eerst duidelijk maken dat waar je over spreekt, iets is dat inderdaad totaal verschilt van wat met een pantoffeldiertje aan de hand is. Anders redeneer je gewoon in cirkeltjes.