TV Programma: Adieu God?
Moderator: Moderators
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
-
Bram Kaandorp
- Ervaren pen
Re: TV Programma: Adieu God?
Absoluut. Ik vond het dan ook heel jammer toen hij aankondigde dat hij zou stoppen met zijn Youtube kanaal. Dat is alweer een tijdje terug, maar het was leerzaam, en ik mis het.Rereformed schreef:Sympatieke man en bijzonder heldere spreker.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"
Douglas Adams
Douglas Adams
Bram Kaandorp schreef:Gisteren heb ik Boris van der Ham gekeken (uitzending gemist).
Ik moet zeggen dat het tot nu toe een van de betere afleveringen is, misschien wel beter dan die met Plasterk (waarvan ik ook zeer heb genoten).
Hij wist heel goed te verwoorden hoe je toch een hiernamaals kunt hebben zonder dat je zelf lichamelijk voortleeft. Geweldig gedaan.
Deze uitzending heb ik ook gezien. Een van de beste tot nu. Ik kreeg de kriebels van Tijs van den Brink. Dat hoofd lijkt totaal niet betrokken bij wat er gebeurd. Boris gaf blijk van belezenheid en ook veelzijdigheid. Hij had goed over de materie nagedacht. Hij daagde Tijs enkele keren uit. Die apathisch voor zich uit zat te staren. En kinderlijke antwoorden gaf. Ik vermoed dat dit soort uitzendingen ook bij EO leden twijfels oproept. Er zijn gesprekspartners geweest die er niets van bakten en gewoon niet meer naar de kerk gaan. Moeite met een god hebben want ze hebben tragedies meegemaakt. En vol zitten met vragen. Intellectueel gezien steekt Boris daar boven uit.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Ja. Voor hem was het belangrijk dat Jezus letterlijk is opgestaan omdat er anders geen hiernamaals is.PietV. schreef:En kinderlijke antwoorden gaf.
Ik heb me mijn hele leven - ook als gelovige - afgevraagd wie er in vredesnaam nu op een hiernamaals zit te wachten. Ik kon er nooit iets mee.
Ik herinner me dat zelfs mijn zoontje van 5 er al moeite mee had. Terwijl we ooit samen in de sauna zaten zei hij een keer "Pap, als mensen naar de hemel gaan, gaan ze dan nooit meer dood? .... en komt er dan nooit een eind meer aan, gaat het dan altijd maar door? Altijd? Voor eeuwig? Kunnen ze er dan nooit mee stoppen?".. De gedachte was voor hem een kwelling en wekenlang zat hij met dit trieste vooruitzicht dat je ooit voor eeuwig in een hemel zou moeten zijn.
Born OK the first time
Slimme zoon. Is hij filosofie gaan studeren? Maar het begrip eeuwig duurt inderdaad erg lang. In preken begon de predikant er vroeger met regelmaat over. Als ... het relaas zal wel bekend zijn .... het vervolg was eeuwig. Zat in deze periode ook weleens te speculeren wat de impact van eeuwig is. Een soort eeuwigdurende verveling; altoos zingen in een koor; eeuwig lofprijzen. Alleen de gedachte is al een kwelling op zich. Gewoon lekker dood gaan sprak me toen al het meest aan. En geen eeuwige verlenging in blessuretijd. Het verbaast mij nog steeds dat mensen hier op hopen. Hebben ze niet genoeg aan 1 leven.Rereformed schreef:"Pap, als mensen naar de hemel gaan, gaan ze dan nooit meer dood? .... en komt er dan nooit een eind meer aan, gaat het dan altijd maar door? Altijd? Voor eeuwig? Kunnen ze er dan nooit mee stoppen?".. De gedachte was voor hem een kwelling en wekenlang zat hij met dit trieste vooruitzicht dat je ooit voor eeuwig in een hemel zou moeten zijn.
Grappig: ik vroeg me altijd af wie nu dat bier en wijn rond bracht, en daarna de zooi opruimde......PietV. schreef:Slimme zoon. Is hij filosofie gaan studeren? Maar het begrip eeuwig duurt inderdaad erg lang. In preken begon de predikant er vroeger met regelmaat over. Als ... het relaas zal wel bekend zijn .... het vervolg was eeuwig. Zat in deze periode ook weleens te speculeren wat de impact van eeuwig is. Een soort eeuwigdurende verveling; altoos zingen in een koor; eeuwig lofprijzen. Alleen de gedachte is al een kwelling op zich. Gewoon lekker dood gaan sprak me toen al het meest aan. En geen eeuwige verlenging in blessuretijd. Het verbaast mij nog steeds dat mensen hier op hopen. Hebben ze niet genoeg aan 1 leven.Rereformed schreef:"Pap, als mensen naar de hemel gaan, gaan ze dan nooit meer dood? .... en komt er dan nooit een eind meer aan, gaat het dan altijd maar door? Altijd? Voor eeuwig? Kunnen ze er dan nooit mee stoppen?".. De gedachte was voor hem een kwelling en wekenlang zat hij met dit trieste vooruitzicht dat je ooit voor eeuwig in een hemel zou moeten zijn.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Vermoedelijk zijn dat freethinkers. De rest heeft het veel te druk met eeuwig lofprijzen. En het kijken naar de kitsch om hen heen.HenkM schreef:
Grappig: ik vroeg me altijd af wie nu dat bier en wijn rond bracht, en daarna de zooi opruimde......
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Nee, hij werd christen toen hij 15 was en bidt sindsdien voor mij.PietV. schreef:Slimme zoon. Is hij filosofie gaan studeren?
Born OK the first time
Rereformed schreef: Nee, hij werd christen toen hij 15 was en bidt sindsdien voor mij.
- collegavanerik
- Superposter
heeft hij je boek nog niet gelezen dan?Rereformed schreef:Nee, hij werd christen toen hij 15 was en bidt sindsdien voor mij.PietV. schreef:Slimme zoon. Is hij filosofie gaan studeren?
Hebr 6: 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Hij kan geen nederlands.collegavanerik schreef:heeft hij je boek nog niet gelezen dan?
Born OK the first time
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Weer een aflevering bekeken. Interview met Adjiedj Bakas. Nooit eerder van gehoord, maar kwam op mij over als een geweldig positieve man.
http://www.eo.nl/geloven/programma/adie ... ieu-god-8/" onclick="window.open(this.href);return false;
Heel leuk vond ik de passage (ongeveer minuut 20) dat hij zich uitspreekt als aanhanger van de hutspotgod, waarop Thijs, bedoeld als argument van ongeloofwaardigheid, antwoordt: "Maar dan maak je toch je eigen God!, waarop Adjiedj glunderend: "Maar dat is toch fantastisch!"
http://www.eo.nl/geloven/programma/adie ... ieu-god-8/" onclick="window.open(this.href);return false;
Heel leuk vond ik de passage (ongeveer minuut 20) dat hij zich uitspreekt als aanhanger van de hutspotgod, waarop Thijs, bedoeld als argument van ongeloofwaardigheid, antwoordt: "Maar dan maak je toch je eigen God!, waarop Adjiedj glunderend: "Maar dat is toch fantastisch!"
Born OK the first time
- Ken Yehuwdiy
- Forum fan
PietV. schreef:Zat in deze periode ook weleens te speculeren wat de impact van eeuwig is. Een soort eeuwigdurende verveling; altoos zingen in een koor; eeuwig lofprijzen. Alleen de gedachte is al een kwelling op zich. Gewoon lekker dood gaan sprak me toen al het meest aan. En geen eeuwige verlenging in blessuretijd.
Ik kan niet voor anderen spreken, maar het leven bevalt mij zo goed dat ik aan één inderdaad niet genoeg heb. Als dit het is, tijdelijk genieten, wat heb je er dan aan>PietV. schreef:Het verbaast mij nog steeds dat mensen hier op hopen. Hebben ze niet genoeg aan 1 leven.
'....maar híj is Jood die het in het verborgene is, en dát is besnijdenis, die van het hart is' Saul van Tarsus
'...de dag van de dood is beter dan de dag dat iemand geboren wordt.' Salomo, de zoon van David.
'...de dag van de dood is beter dan de dag dat iemand geboren wordt.' Salomo, de zoon van David.
Ik ga er vanuit dat het genieten duurt tot ik in een rolstoel naar de recreatiezaal wordt gereden. Duurt het korter dan heb ik pech gehad. Juist het idee dat het leven er maar één keer is, doet je vaak beseffen dat je er toch iets uit moet halen. Je kan het namelijk niet overdoen. Ook al is het volgens gelovigen in een andere vorm. Dus miljarden jaren (om eeuwig even concreter te maken) een god loven en prijzen. Lijkt mij de ergste straf die er is. Het gevoel dat je een slechte baas hebt gehad, die je ook na je pensioenering elke dag complimentjes moet geven.Ken Yehuwdiy schreef: Ik kan niet voor anderen spreken, maar het leven bevalt mij zo goed dat ik aan één inderdaad niet genoeg heb. Als dit het is, tijdelijk genieten, wat heb je er dan aan>