Spoorwegen. Techniek, materieel, en exploitatie.

Moderator: Moderators

Jinny

Re: Spoorwegen. Techniek, materieel, en exploitatie.

Bericht door Jinny »

Tweede filmpje, zonder twijfel.... :D
Dat is het. :lol:

Nooit verwacht dat ik die zooi nog eens op film terug zou zien.....
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Jin schreef:Tweede filmpje, zonder twijfel.... :D
Dat is het. :lol:

Nooit verwacht dat ik die zooi nog eens op film terug zou zien.....
Je bedoelt het derde filmpje, denk ik?
De tweede is namelijk nog een Duitse railbus.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jinny

Bericht door Jinny »

Maar zo een ding was het wel..... #-o #-o #-o
Droge koppeling, dat ik het hoorde wegtrekken herkende ik het ineens....
Gekke is dat het derde filmpje weer meer lijkt op mijn herinnering....... qua beeld....
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Tsja, daar kan ik verder niet zo veel mee.
Het lukt me ook niet om in het Tsjechisch informatie op te zoeken, maar het is natuurlijk niet uit te sluiten dat er een spoorwegonderneminkje is geweest dat een paar ex-DB VT98-en heeft overgenomen of gehuurd.

Maar het zal uiteindelijk toch écht het ene of het andere type geweest zijn dan.

Of een ex-DR (oost-Duitse) "Ferkeltaxe".

Afbeelding
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Ouwe Leyland wordt wakker, onder een Britse class 119 dieseltrein.

Henry Ford
Jinny

Bericht door Jinny »

Hoestend en pruttelend op gang komen.... :D
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Mooie "propadocu", over de Duitse stroomlijntrein, de "Fliegende Hamburger" die de voorzet heeft gegeven voor de ontwikkeling van het meer verfijnde Nederlandse stroomlijnmaterieel:

Henry Ford
Jinny

Bericht door Jinny »

Ik zeg, mooie 'doku'.
Thanks....
Jinny

Bericht door Jinny »

In het kader van eerder dit topic met een hoestende Engelse koud start, nu een Tsjech...

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

DE2 186 van de HSA te Lunteren.

Rond 1:10 zijn de hydromotoren die betrokken zijn bij de aandrijving van de remdrukcompressoren duidelijk hoorbaar.

Henry Ford
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Ik heb vernomen dat het geluid van een, en ik heb het speciaal nagevraagd, Ludmilla BR 232 sommige mensen dan wel niet tot een orgastisch hoogtepunt leidt maar wel naar iets wat daar in de buurt komt. 8*)

Veel beter:

Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Vind zelf de TEP60 wel een leuk geluid hebben.
Een middelgrote loc, met een flinke basdreun:

(En nee, zo roken ze niet altijd.)
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Afbeelding

http://www.feijenoordsemeesters.nl/Treinstellen.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Foto boven (Rob Schippers): Op 22-02-1975 kijken een aantal DE5'n, waaronder de treinstellen 183 en de 188 (een jaar na buiten dienststelling), werkeloos toe op de sporen van rangeerstation Zwolle. Op de foto is de gelijkenis met hun elektrische variant (Mat'40) goed zichtbaar. De kleurstelling van de bak herinnert daarentegen aan de gelijkgekleurde 'Blauwe Engelen', die overigens van een later ontwerp zijn.
Ik heb altijd wel iets met materieel dat aan de laatste slagen bezig is, of al enige tijd buiten dienst staat.
Het beginnende verval is dan vaak al goed te zien.
Ook bij de Blauwe Engelen (DE1 en DE2) werd al enige maanden vóór buitendienststelling, de oppervlakteroest al zichtbaar. Slechts zgn. "veiligheidsbeurten" hielden dat materieel toen nog op de baan..
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Rangeren met een vuurloze stoomloc in Oostenrijk:

Bij vuurloze stoomlocs, zoals men ooit in de chemische industrie, of in de mijnbouw kon tegenkomen, was er geen sprake van een vuurkist en een stoker.

De locs waren dus geschikt voor éénmansbediening.

In plaats daarvan was de ketel gebouwd als een soort van grote thermosfles, die voor ongeveer 2/3 werd gevuld met water.
Dat water was verhit tot ca 180 graden celsius, maar het kon door de enorme druk niet koken.
Telkens wanneer er stoom werd gevraagd voor arbeid, namen de temperatuur en het waterpeil
in de ketel iets af.

Als de druk en de temperatuur te ver daalden, ging de loc naar een laaddepot, waar het afgekoelde water werd afgetapt.
Daarna werd de ketel opnieuw gevuld met oververhit water uit een stationaire ketel, die op veilige afstand van het chemiebedrijf of de mijn stond.

Best een slimme oplossing om brandgevaar te beperken, in een tijd dat diesel- en elektrische tractie nog niet vanzelfsprekend waren.

Let ook op de grote cilinders, onder het machinistenhuis in dit geval, die het ook bij sterk teruggevallen druk mogelijk moeten maken om de loc nog in beweging te krijgen.

De opnamen hier, laten een Duitse vuurloze loc zien, tijdens rangeerwerk bij een chemiebedrijf.
Dat het concept werkte is wel duidelijk, aangezien het locje in 2013 blijkbaar nog steeds dagelijks werd ingezet!

Daarmee heeft dit exemplaar ongetwijfeld de nodige diesel- en elektrische collega's overleefd, en meerdere machinisten versleten!

Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Een andere mogelijkheid uit die tijd was de perslucht- of pneumatische locomotief.
In werking vrijwel hetzelfde, maar korter van stof dan haar waterdrinkende collega's.
Wel weer sneller gevuld dan..

]

(Ik vind helaas geen filmpjes van een dergelijke loc in beweging.)

Edit: Nou, vooruit, een heel kleintje dan...

Henry Ford
Plaats reactie