Wat lees je nu?

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Re: Wat lees je nu?

Bericht door Gerard R. »

https://www.hollandsdiep.nl/boek/158/bi ... ijden.html
(..) Ruim tien jaar lang deed Bill Gates onderzoek naar de oorzaken en gevolgen van de klimaatverandering. Samen met experts in de natuurkunde, scheikunde, biologie, techniek, politieke wetenschappen en financiën ging hij na wat er moet gebeuren om het afglijden van de planeet naar een gegarandeerde milieuramp te stuiten. In dit boek legt hij niet alleen uit waarom we de netto uitstoot van broeikasgassen tot nul terug moeten brengen, maar geeft hij ook aan wat we moeten doen om dit uiterst belangrijke doel te bereiken. (..)
Prima gedachten, al heb ik bv. kritiek op zijn mening, dat we met de CO2 naar nul uitstoot moeten.
Ik denk dat we dan snel in het pakijs zouden zitten. Met CO2 kan de mens het regelen. Planten hebben het ook nodig. Het duurt even met zijn uitleg, maar na enige tijd vrij technisch van aanpak en vooral economisch getint. Met interesse gelezen.

Overigens terzijde, maar in dat kader kan dit geen kwaad:
Bill Gates heeft aangekondigd dat hij van plan is om de komende twintig jaar het overgrote deel van zijn persoonlijke fortuin weg te schenken. Via zijn stichting wil hij ervoor zorgen dat ongeveer 200 miljard dollar terechtkomt bij de armste mensen op aarde, juist nu veel overheden bezuinigen op internationale hulp. Gates wil niet worden herinnerd als ‘de man die rijk stierf’, zegt hij. ‘De wereld kampt met te veel urgente problemen om mijn rijkdom ongebruikt te laten.’
https://www.bnr.nl/nieuws/economie/1057 ... n-weggeven
Eerlijk is eerlijk, hij lijkt/is toch echt 'n voor de mensheid empathisch, nuttig mens. :)
Het zou een slok op een borrel schelen als veel rijken dit soort neiging zouden vertonen. :(
** Heb engelen-geduld, begrip en compassie en wanhoop(t) niet **
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

'Gij nu' van Griet op de Beeck.
Losse verhalen.
En wat kan zij bijzonder schrijven, zeg.
Los uit de pols als het ware, maar zeker niet oppervlakkig en vrij als een vogel. Zo lijkt het.
Over zaken die mij niet eens zo enorm interesseren, maar je blijft lezen door haar stijl. Heel bijzonder naar mijn idee. :)

Afbeelding
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Afbeelding

De Pest

Franse roman van Albert Camus
Pest is een absurdistische roman uit 1947 van Albert Camus. Het plot draait om de Frans-Algerijnse stad Oran, die een uitbraak van de pest bestrijdt en in stadsbrede quarantaine wordt geplaatst. De roman presenteert een momentopname van het leven in Oran, gezien door de absurdistische lens van Camus. Camus gebruikte als bronmateriaal de cholera-epidemie die in 1849 een groot deel van Oran's bevolking doodde, maar speelde de roman in de jaren veertig. Wikipedia
Ronaldus67
Ervaren pen

Bericht door Ronaldus67 »

Het verraad aan de verlichting, door Maarten Boudry

Pleidooi voor een nieuwe vooruitgangsbeweging.

Op de achterflap valt te lezen:

De westerse beschaving heeft haar geloof in de verlichting verloren: de grootse ambitie om de wereld te blijven verbeteren door middel van wetenschap, technologie en de vrije uitwisseling van ideeën. Lange tijd werd dat geloof uitgedragen door 'progressieven' - het woord zegt het zelf: progressie is vooruitgang. Helaas hebben velen onder hen zich ondertussen afgekeerd van deze revolutionaire ideeënstorm die in West-Europa ontstond.

De westerse moderniteit helpt de planeet om zeep, vinden progressieven. Het mondiale kapitalisme voedt uitbuiting en vergroot de ongelijkheid. Eindeloze groei op een eindige planeet is een waanbeeld. De Europese verlichting, de trots en vrucht van onze beschaving, was altijd een dekmantel voor culturele overheersing en kolonialisme.

Hoe is het zo ver gekomen? In dit bevlogen betoog onderzoekt wetenschapsfilosoof Maarten Boudry de wortels van het progressieve verraad aan de verlichting, van het postmodernisme tot de opkomst van de groene beweging. En hij toont ons meteen ook hoe we ons geloof in vooruitgang kunnen terugwinnen. Boudry breekt een lans voor een nieuwe vooruitgangsbeweging die streeft naar onbegrensde groei, overvloed, openheid en technologische innovatie.
holog
Diehard

Bericht door holog »

Ronaldus67 schreef: 13 jul 2025 10:32 Het verraad aan de verlichting
Dank u wel.
Toch nog een enkeling hier aanwezig, oef...

Ik heb hem zelf (nog) niet gelezen hoor, maar weet wel waarover het gaat. Heb persoonlijk wel een kritiek ook op Maarten, maar vermoed niet dat het in dit boek aan bod komt.
Wat ooit vrijdenken was, is verworden tot vrij van denken

Degrowth is a civilation-killer, it's the little death that brings total annihilation. mass scale demoralization from cultural steering. growth is life, degrowth is death. it's that simple.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Ronaldus67 schreef: 13 jul 2025 10:32 Het verraad aan de verlichting, door Maarten Boudry

En hij toont ons meteen ook hoe we ons geloof in vooruitgang kunnen terugwinnen. Boudry breekt een lans voor een nieuwe vooruitgangsbeweging die streeft naar onbegrensde groei, overvloed, openheid en technologische innovatie.
Wat een geluk, dat er nog mensen zijn die zo dromen.
"vooruitgangsbeweging die streeft naar onbegrensde groei, overvloed, openheid en technologische innovatie", waar vind je dát nog in een tijd dat alles op LIJKT te raken e.d. en de dictaturen en persbreidels in aantal groeien. :?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Ik lees maar weer eens Max Havelaar van Multatuli.
Het is nog zo actueel...

https://nl.wikipedia.org/wiki/Max_Havelaar_(boek)
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Ronaldus67 schreef: 13 jul 2025 10:32 Het verraad aan de verlichting, door Maarten Boudry

:scissors:
Gaaf! Ik heb al lang geen boek meer gekocht, want de bieb heeft vrijwel alles!
Maar ik verwacht dat dit een hebbeding is en een herlezer:
dus reeds besteld bij BOL!

Mijn reactie liep weer eens wat off-topic uit de hand,
vandaar bij topic collums geplaatst. Zie eventueel:
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
Ronaldus67
Ervaren pen

Bericht door Ronaldus67 »

HierEnNu schreef: 13 jul 2025 16:33

:scissors:
Gaaf! Ik heb al lang geen boek meer gekocht, want de bieb heeft vrijwel alles!
Maar ik verwacht dat dit een hebbeding is en een herlezer:
dus reeds besteld bij BOL!

Mijn reactie liep weer eens wat off-topic uit de hand,
vandaar bij topic collums geplaatst. Zie eventueel:
Veel leesplezier!

'Erudiet, bevlogen en een genoegen om te lezen. Dit boek is het perfecte medicijn tegen beschavingsblues en toekomstangst. Verplicht leesvoer voor eenieder die de waarlijk progressieve zaak een warm hart toedraagt.' RUUD KOOPMANS

'Het verraad aan de verlichting is een intellectuele wake-upcall voor iedereen die waarde hecht aan vrijheid en vooruitgang. Het is een dapper boek in deze tijden van morele verwarring.' LALE GÜL

'Er is hoop dankzij deze verlichte Vlaming die pseudoprogressieven polemisch afpoeiert met moderniteit.' JORT KELDER

'Als een socratische horzel ontmaskert Boudry dubieuze denkbeelden en doorprikt hij gebakken lucht'. JOHAN BRAECKMAN

'Het is als een frisse lenteochtend in een neerslachtige samenleving, een onverdund pleidooi voor vooruitgang.' MARK ELCHARDUS
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Multatuli was geen 'anti-koloniaal' in de zin waarin dat nu 'juist' zou worden gevonden. Multatuli had het zélf voor het zeggen willen krijgen in 'Insulinde', dan zou hij alles in orde brengen.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

B.S. schreef: 15 jul 2025 16:32 Multatuli was geen 'anti-koloniaal' in de zin waarin dat nu 'juist' zou worden gevonden. Multatuli had het zélf voor het zeggen willen krijgen in 'Insulinde', dan zou hij alles in orde brengen.
Hij toonde prima hoe een mens in de diepste ellende kan komen door toedoen van krachten van elders. Om te janken.
Groot boek.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Boekentip voor MaartenV

De Einstein code van Adam Fawer

The book also delves into philosophical ideas about free will, chance, and the nature of reality.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
outremer
Forum fan

Bericht door outremer »

De ideale redenaar van Cicero
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Sapiens
Een kleine geschiedenis van de mensheid
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Homo Deus
Een kleine geschiedenis van de toekomst.
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie