Is lafheid de mores van een forum? Karssenberg laat zien dat vrij spreken helemaal niet gehinderd wordt door openheid over identiteit. En dat tegen de grote stroom in.PietV. schreef:Je kent de mores van een forum. Het digitale gordijn geeft mensen ook de gelegenheid om echt duidelijk te maken waar het aan schort.Karssenberg schreef:
Nou, ik houd wel van openheid en ben één van de weinigen hier, die gewoon zijn eigen naam en foto gebruikt. Ik wil niemand het recht betwisten om anoniem of onzichtbaar te zijn. Maar eerlijk gezegd vind ik wel, dat je vanachter een digitaal gordijn geen dingen moet zeggen tegen iemand, die je niet openlijk onder vier echte ogen kunt zeggen. Daarom wil ik iemand inderdaad wel eens echt ontmoeten.
Hij heeft gewoon een punt: anoniem zou je geen dingen moeten zeggen die je IRL ook niet tegen iemand zegt.
Ik heb de topics met Karssenberg de afgelopen tijd met kromme tenen moeten volgen vanwege de negatieve groepsdynamiek die zich op Karssenberg richtte. En Karssenberg? Die is altijd netjes en vriendelijk gebleven, terwijl de enkele keer dat de moderatie ingreep dit niet was om de bullys een beetje in hun hok te houden, maar om Karssenberg op een offtopic-bericht te wijzen. En zelfs toen bleef hij beleeft. Als geloof een beter mens maakt dan zijn Karssenberg in positieve zin en de bullys in negatieve zin hiervan de praktijkvoorbeelden.