Jezus, historisch of mythisch?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie

Pollvraag door HenkM: "Is Jezus historisch- of mythisch"?

Hij heeft nooit bestaan, de christus figuur is een fabricage van anderen.
36
48%
Hij heeft wel bestaan, en stierf aan het kruis als een rebel/opruier.
17
23%
Hij heeft wel bestaan, de omstandigheden van zijn dood zijn onduidelijk.
15
20%
Zijn hele geschiedenis is correct beschreven in de bijbel.
7
9%

Totaal aantal stemmen: 75

MoreTime
Bevlogen

Re: Jezus, historisch of mythisch?

Bericht door MoreTime »

Rereformed schreef:Dit laatste is exact wat ik me al probeerde voor te stellen van hoe vele christengelovigen zullen reageren wanneer de mythicistenopvatting gemeengoed wordt. Geloof kan men altijd eenvoudig boetseren als klei naar wat men wenst.
Interessant, maar ook opvallend wat deze man schrijft.

Blijkbaar is daar toch behoefte aan, al duizenden jaren wil men graag dingen geloven. Misschien moeten we dat niet tegen willen gaan.

Het gaat denk ik meer om waarheidclames en acties die uit een bepaald geloof voortkomen. Daar kun je best op tegen zijn. Maar wat jij ook zegt, het geloof van velen is nogal kneedbaar. Dat zie je al in de ontwikkeling van de vele vormen van christendom, maar ook in andere religies.

William James heeft het over de wil om te geloven. Als je in een onzekere wereld iets wilt geloven, dan kunnen velen wel wat vinden dat hen logisch in de oren klinkt. Dat idee.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

MoreTime schreef:Blijkbaar is daar toch behoefte aan, al duizenden jaren wil men graag dingen geloven. Misschien moeten we dat niet tegen willen gaan.
William James heeft het over de wil om te geloven. Als je in een onzekere wereld iets wilt geloven, dan kunnen velen wel wat vinden dat hen logisch in de oren klinkt. Dat idee.
Een interessante kwestie voor een nieuw topic. Uiteraard moet je altijd op je hoede zijn om de onderaardse werkingen van de menselijke geest, op te kunnen merken, zowel in onszelf als wanneer andere mensen ons iets wijs proberen te maken. Maar ik zie niet in hoe het als argument gebruikt kan worden om mythicisten een stempel van onbetrouwbaar te geven. Benevens dat dat zwaard evenzeer snijdt aan de kant van onderzoekers met een religieuze overtuiging, is er vooral voor de mythicisten geen eer te behalen, en zijn een heleboel mensen gewoon bezig naar de objektieve waarheid te zoeken.
Born OK the first time
JHN
Forum fan

Bericht door JHN »

Demiurg schreef: Wat ik lees in een voorwoord over de vertalingen is dat hij gebruik heeft gemaakt van diverse vertalingen en dat hij de fragmenten die hij in zijn boek gebruikt daaruit heeft gehaald of ze heeft samengesteld uit verschillende vertalingen (eventueel eigen vertaalde stukjes). Wat deze omslachtige methode vooral aangeeft is dat hij niet in staat is om gewoon zelf de brontekst te lezen en te gebruiken.
Wel, dit is wat mijn exemplaar bevat:
Doherty schreef:There are many available translations of the New Testament. In this book, I have not followed any single one, since all of them will occasionally betray Gospel preconceptions in their translations of the epistels, and because parts of a given translation are, in my view, more accurate and effective than other parts. I have sometimes combined the features of more than one translation in a given quotation, and will occasionally include an element of my own, usually in the direction of rendering the original Greek more literal, for clarity’s sake and to eliminate preconceptions. For most bilbical quotations I have indicated the translation(s) used, including my own.
Merk op dat ‘(eventueel eigen vertaalde stukjes)’ al ingaat tegen de conclusie die je in je laatste gequote zin trekt. Het wordt ook weersproken door Doherty zelf:
Doherty schreef:My formal education consisted of a B.A. with a distinction in Ancient History and Clasical Languages, (Greek and Latin, the former being essential in any research into the New Tesatament).
Je conclusie is dus simpelweg fout.
Wat Doherty doet is zijn gebruik van vertalingen verantwoorden. Zoals het betaamt. Hier valt niets op aan te merken en de bezwaren die hij aanhaalt zijn zonder meer gerechtvaardigd en vormen zeer zeker ook een bijdrage aan het vertekende beeld met betrekking tot dit onderwerp dat iedereen overhoudt die een willekeurige gangbare vertaling leest. Ik ben met de beste wil van de wereld niet in staat om erin te lezen wat jij er kennelijk in wilt lezen.
Demiurg schreef:Welk publiek hij voor ogen heeft is irrelevant. Hij legt zijn fragmenten immers vertaald en kritisch beoordeeld aan zijn publiek voor.
Mijn vader heeft mij al geleerd dat als je je boodschap niet kunt overbrengen in woorden die het publiek waartoe je je richt kan begrijpen, die boodschap in hun perceptie ofwel niet relevant, ofwel niet waar zal zijn. Het heeft geen zin om stelselmatig uit NA28 te gaan zitten citeren omdat maar weinigen het Grieks machtig zijn. Afhankelijk van de aard van je publiek zul je er dus verstandig aan doen in vertalingen te voorzien. Mits wel verantwoorde vertalingen natuurlijk en laat dat nu precies zijn wat Doherty nastreeft.
Demiurg schreef:Een historicus die volgens wetenschappelijke methoden werkt gebruikt altijd de brontekst als die beschikbaar is.
Ja, en dat is dus wat Doherty in laatste instantie doet en dat is dan ook precies de reden dat hij niet zo maar een al dan niet willekeurig gekozen vertaling hanteert.
Het is overigens een misvatting dat historici de talen waarin hun bronteksten geschreven zijn altijd beheersen. En het is een nog grotere misvatting dat onderzoek naar een eventuele historische Jezus iets is waar seculiere historici zich mee bezig houden. Zie ook mijn eerdere posts. Het zijn integendeel juist altijd theologen geweest die dat veld altijd beheerst hebben. En vrijwel zonder uitzondering met duidelijke belangen in het geding.
Demiurg schreef:Dit vind ik een bijzonder standpunt.
Dat vinden wel meer mensen. Dat komt door de onbekenheid met de ‘bronteksten’. Waar ik op doel als ik zeg dat bronteksten ook niet zaligmakend zijn is dat de tekst van het Nieuwe Testament zeer verre van ongewijzigd en variantvrij is overgeleverd. De overgeleverde handschriften vertonen op talloze plaatsen verschillen. Velen zijn ronduit gecorrumpeerd. Zie bijvoorbeeld Bart Ehrman, Misquoting Jesus, en talloze andere publicaties van hem en anderen over dit onderwerp. De NA pretendeert zelf ook niet zaligmakend te zijn. En het feit dat die inmiddels toe is aan zijn 28e editie, lees revisie, spreekt ook boekdelen wat dat betreft. De ontwikkeling van de handschrifttradities heeft altijd de ontwikkelingen in de theologie gevolgd. En over de eerste eeuwen van de ontwikkeling van de handschrifttradities weten we vrijwel niets. Dat is een voordurende bedreiging voor een ieder die die geschriften wil gebruiken om om het even wat over de eerste eeuwen van het christendom aan te tonen.
Demiurg schreef: Ik ben met je eens dat je in eerste instantie naar de inhoud en het gebruik van de methoden moet kijken. Maar soms kan de motivatie achter de theorie wel degelijk uitmaken. Zeker als die motivatie de inhoud raakt. Dat is hier zeker het geval: Sommige atheisten (en dan doel ik zeker niet op de grote meerderheid) voelen een soort noodzaak om religie op elk mogelijke manier onderuit te halen. En hoe kun je dat in het geval van het christendom beter doen, dan door de centrale figuur er uit te halen? Als dit de motivatie is, dan is er dus een belang bij de uitkomst van het onderzoek en loopt men het gevaar dat de uitkomsten vaststaan op grond van de motivatie en dat men daar vervolgens naar toe redeneert. In dit geval kun je niet zeggen dat de motivatie niet relevant is.
Ik kan me daar zondermeer in vinden. Maar een paar kanttekeningen zijn niettemin op zijn plaats. Ten eerste, atheïsten die worden gemotiveerd door een behoefte om religie onderuit te halen zullen dat zelden met zoveel woorden zeggen. Derhalve kan jouw stelling dat dit in sommige gevallen zeker het geval is op zijn best nauwelijks meer zijn dan jouw persoonlijke conclusie uit jouw persoonlijke onderzoek naar hun motivatie. En dit zo zijnde, zal ik als kritisch denker rekening moeten houden met de mogelijkheid dat jouw onderzoek naar de motivatie van atheïsten zelf gemotiveerd wordt door een bepaalde, mogelijk religieus gestuurde behoefte, die maakt dat wordt toegeredeneerd naar die bepaalde uitkomst. Mogelijk zegt die uitkomst in dat geval meer over jou dan over die atheïsten. Anders gezegd, je zult een dergelijke beschuldiging moeten onderbouwen. Wat mijn eigen beoordelingen van het gepubliceerde materiaal betreft, ik zal altijd kritisch zijn en bij een onderwerp dat zo gevoelig ligt als dit des te meer.

Ten tweede, stel dat een door antireligieuze sentimenten gemotiveerde atheïst erin slaagt mij te overtuigen van zijn conclusie. Dat zou betekenen dat ik geen fouten in zijn redenaties of zijn gebruik van bewijsmateriaal heb kunnen ontdekken. Nu ben ik ook maar een mens, dus ik kan het best mis hebben. Maar als jij mij er dan van wilt overtuigen dat de conclusie waar de volgens jou kwaadaardige atheïst op uit kwam al van te voren vast lag, en daarom geen relatie heeft met de werkelijkheid, dan zul je toch echt meer moeten doen dan alleen maar dat roepen. Dan zul je toch te allen tijde moeten laten zien waar de kwaadaardige atheïst de mist in gaat.

Ten derde is de inhoud belangrijker dan de methode. Ook iemand die een verkeerde, of helemaal geen methode hanteert kan wel eens iets goeds zeggen. Al is het maar stomtoevallig. Dat gebeurt vaker dan je wellicht denkt. Van belang is in de eerste plaats dat je bij je eigen beoordeling van de stelling uitgaat van een deugdelijke methodiek.

Je kunt je ook nog afvragen of de behoefte om religie onderuit te halen wel als kwaadaardig aangemerkt kan worden. Dat is kennelijk jouw visie. Ik zie eerlijk gezegd nog niet zo snel wat religie, in het bijzonder het christendom, de mensheid nu voor goeds heeft opgeleverd dat het beschermwaardig zou kunnen maken. Maar afgezien daarvan, ondanks dat christendom leven we in een maatschappij waar vrijheid van meningsuiting en vrijheid van drukpers heerst. Dat is nu eenmaal een must. Maar dat legt wel een verantwoordelijkheid bij de mensen zelf als het gaat om de beoordeling van wat maar ter ore kan komen. En als dan in het debat daarover gebruik wordt gemaakt van de retorische techniek om proponenten van een bepaalde stelling te criminaliseren, als kwaadaardig af te schilderen, zodat het verder als niet meer nodig wordt voorgesteld om op de argumenten in te gaan, en de discussie effectief wordt gesmoord, dan heb ik daar niet alleen problemen mee, maar dan kan ik daar ook niks mee.

En voorts hebben we aan de andere kant van het debat ook mensen die, volstrekt onrechtmatig, over een grote dosis autoriteit beschikken, en misbruik makend van die valse autoriteit, om het even wat naar voren kunnen brengen waarvan de aanvaarding gekoppeld is aan zaken als vroomheid en moraliteit. Dat is er ook de oorzaak van dat tegenstanders van religie al snel kunnen worden aangemerkt als kwaadaardig. En zo is de situatie nu al zo’n 17 eeuwen. Het soort opvattingen zoals jij die hier bezigt staan in mijn beleving een redelijk debat in de weg en maken elke vooruitgang al bij voorbaat onmogelijk.
Demiurg schreef:Richard Carrier heeft meerdere publicaties waarin hij de onzin/onwaarheid van christendom probeert te bewijzen. Eigenlijk draaien al zijn publicaties om twee dingen: bewijzen hoe achterlijk christendom is en bewijzen dat Jezus niet bestaan heeft. Je hoeft geen psycholoog te zijn om te snappen dat die twee dingen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.
Ik ben al bekend met Carrier van lang voordat Doherty’s boek verscheen. Zijn mythici positie is feitelijk van vrij recente datum. Bovendien is hij ten aanzien van die positie evengoed kritisch. Zelf kan ik ook onthutst zijn over de achterlijkheid die op veel plaatsen in vooral het orthodoxe christendom blijkt rond te waren, zelfs bij de beter opgeleiden. Dat is naar mijn idee zorgwekkend en ik zie werkelijk niet in wat er verkeerd aan zou kunnen zijn om dat aan de kaak te stellen. Over het algemeen vind ik zijn analyses juist uiterst zakelijk en juist opvallen door de afwezigheid van niet ter zake doende sentimenten. Ook hier, wat is erop tegen om te bewijzen dat iets onzin of onwaar is?
Demiurg schreef:Ook andere aanhangers van de mythe-theorie blijken uitgesproken atheist. Het is dus een duidelijk patroon.
Ja, maar waarom verbaast je dat? Je kunt van een christen toch moeilijk verwachten dat hij de historiciteit van Jezus in twijfel gaat trekken. Want dat zou neerkomen op zijn geloof in twijfel trekken. Je hoeft bepaald geen psycholoog te zijn om te snappen wat voor emotionele blokkades dat kan opwerpen. Daar zit ook een heel duidelijk patroon in en in wezen is dat het grootste probleem binnen dit debat. Dat tenminste één kant van het debat niet in staat, en ook niet bereid is, de werkelijkheid te aanvaarden zoals die zich aandient. In feite is dat zelfs de enige reden waarom er überhaupt nog een debat over dit onderwerp ís als je het mij vraagt.
Demiurg schreef:Nee, maar waar het hier natuurlijk om gaat is dat het ontstaan van een messiaanse beweging rond een profeet in die periode in de Joodse cultuur een heel normaal verschijnsel was. Om dus te beweren dat in het geval van Jezus geen sprake is van een beweging zoals die er meer waren in de Joodse cultuur, maar een soort hellenistisch-mythische beweging zoals in andere gebieden in de regio veel bestond, moet je toch wel met hele stevige argumenten op de proppen komen. Zeker aangezien onze belangrijkste bronteksten toch eerder het beeld van een gemythologiseerde historische figuur schetsen, dan een niet-historische mythe-figuur.
Wel, het gras is me hier al flink voor de voeten weggemaaid door Rereformed. Je hele insteek is gebaseerd op een opeenstapeling van preconcepties die gebaseerd zijn op de christelijke mythologie die al te gemakkelijk voor waar wordt aangenomen zonder deugdelijke onderbouwing en die zeventien eeuwen ongehinderd heeft kunnen inslijten. Als je dat niet kunt inzien en dus ook niet in staat bent je daarvan te ontdoen, is elke discussie zinloos. Daarom had ik er ook al niet te veel woorden aan vuil gemaakt. Maar in feite draai je de zaken om. Als jij zegt dat ‘zijn mythe-theorie voor een belangrijk deel steunt op de aanname dat de ontwikkeling van de figuur Jezus op de zelfde manier hellenistisch syncretisme volgt als de mysteriecultussen in omringende landen’, dan wijs ik er graag op dat dat een redelijker aanname is dan dat het iets anders was geweest. Elke aanname dient onderbouwd te worden. Maar dat geldt toch zeker ook voor elke claim dat JC op de één of andere manier om wat voor reden dan ook een afwijkend geval zou zijn. Want het is die ingesleten mythologie die jij als uitgangspunt hanteert die een duidelijke afwijking vormt ten opzichte van wat gebruikelijk was.
Demiurg schreef:Er is bewijsmateriaal. Dat er ook wetenschappers zijn (dat zijn dan meestal overtuigde christenen) die doorslaan naar de andere kant zal ik niet ontkennen. Maar er is bewijsmateriaal en er zijn ook historici die deze via wetenschappelijk verantwoorde methoden inzetten voor het schetsen van een betrouwbaar beeld. Een goed recent voorbeeld daarvan is de studie van Maurice Casey.
Wel, de werkelijkheid is dat men er in Academia angsvallig het zwijgen toe doet aangaande de mythische positie. Naast deze Casey is er voor zover ik weet maar één andere geweest die een poging heeft ondernomen er iets tegen in te brengen (Ehrman) en die was al afgebrand. Wat er nou zo wetenschappelijk verantwoord is aan de methode van Casey, of wat die methode precies inhoudt, is mij niet duidelijk. Maar het noemen van die naam doet bij mij wel het muntje vallen. Ondertussen echter, komt de oppositie vrijwel uitsluitend vanuit min of meer georganiseerde clubjes zelfgeproclameerde deskundigen die echter zelden veel meer weten dan wat in de populaire religieuze propaganda te lezen valt en derhalve in staat zijn tot weinig meer dan het steeds maar weer herkauwen van de inmiddels tot clichés verworden claims die al gebezigd worden zolang als dat het niet langer mogelijk is om ketters eenvoudig tot de brandstapel te veroordelen, maar die al even lang en even vaak weerlegd zijn. En die voor het overige tot weinig meer in staat zijn dan de niet verder onderbouwde claim dat de mythische positie al lang weerlegd is en het wegzetten van de aanhangers van die positie als een stelletje zwakbegaafden met een antireligieuze agenda. Soms ook doen die zich voor als ‘de gematigde, tolerante, waarheidslievende atheïst’ die in niets verschilt van andere atheïsten, behalve dat hij geen kwaadaardig antireligieuze agenda heeft en veel beter onderlegd is dan al die andere atheïsten die dat wel hebben. Vervolgens redeneren ze dan als gelovigen, gedragen ze zich als gelovigen, tonen ze de emoties van gelovigen zodra religieuze dogma’s ter discussie worden gesteld en gaan ze uit van precies al die als vanzelfsprekend voor waar gehouden onbewezen veronderstellingen als gelovigen. Kortom, het zijn zeer waarschijnlijk gewoon gelovigen. Het beperkt zich in hoofdzaak tot een hoop tamelijk inhoudsloze polemiek waarbij geen middel geschuwd wordt om de eigenlijke discussie te smoren. Beledigingen en soms zelfs bedreigingen zijn heel normaal en worden beschouwd als deugdelijke argumenten in deze wereld. Als jij zou weten wat ik op dat soort fora al naar m’n kop heb gekregen, dan zou je niet zeggen dat christenen worden gedreven door warme gevoelens van naastenliefde. Jouw Casey vertoont ook een aantal van dergelijke trekjes, maar dat doet er verder niet zo veel toe. Maar wat nu zijn argumenten zijn voor de historiciteit, afgezien van zijn beruchte onbewijsbare stokpaardje van een Arameesche bron achter de evangeliën dat geen relevantie heeft voor het onderwerp, het cliché dat Paulus wel over de historische JC sprak en het cliché dat het voor Paulus niet nodig was om de historische JC te vermelden (welke van de twee is het nou?), is mij niet duidelijk geworden. Jou wel? Indien ja, dan mag je het mij uitleggen. Het is typisch zo’n boek waarvoor een religieus lekenpubliek al bij voorbaat applaudiseert maar dat verder geen zoden aan de dijk zet. Ik krijg wel vaker goedbedoelde leesadviezen met de opmerking dat als ik dat maar gelezen heb, ik wel van opvatting zal veranderen. En je kunt wel raden wat de reactie wordt als ik aangeef dat ik het helemaal niet nodig heb om dat te lezen. Maar voor mij is het probleem voor al dat soort publicaties dat ik, behalve dat ik niet religieus ben, ook niet behoor tot het lekenpubliek. Ik weet wat voor bewijsmateriaal we wel of niet hebben. Ik ben ook op de hoogte van de clichés en de weerlegging ervan. Ik weet, om kort te gaan, dat er voor de historische JC nu eenmaal eenvoudigweg geen bewijs is. Daar zullen we het mee moeten doen. Geen argument, geen boek vol argumenten, kan daar verandering in brengen. Helaas is dat voor mij ook een lastige positie. Als je werkelijk bewijs hebt voor een historische JC, dan zou het toch niet zo moeilijk moeten zijn om man en paard te noemen zodat we ons allemaal kunnen overtuigen en de discussie af kunnen ronden. Maar nu er niks blijkt te zijn, wat moet ik dan noemen? Waar moet ik naar verwijzen? Het enige dat ik mensen kan adviseren is zich zelf te verdiepen in de materie. Dat vergt echter een hoop tijd en inspanning. Je kunt daar ook van afzien en het daarbij laten en verder naar het voetballen gaan kijken. Dat is heel legitiem. Maar laat het daar dan ook bij. Anders zal men ten eerste moeten accepteren dat men het slachtoffer zou kunnen worden van de misvattingen van anderen. En ten tweede moet men mij dan niet kwalijk nemen dat als men er toch een standpunt over meent te moeten hebben en dat aan mij wenst te slijten, ik wel kritisch ben en wel eens tot de conclusie zou kunnen komen dat dat standpunt weinig hout snijdt.

Ik geloof eerlijk gezegd ook niet dat het verwijderen van de historische JC erg veel impact zal hebben op de gelovigen. Geloof is niet gebaseerd op ratio of bewijsmateriaal. Tegenwoordig wordt door christenen ook al lang niet meer algemeen geloofd in de letterlijke waarheid van de maagdelijke geboorte of het wijnwonder in Kana, of noem maar op. Maar als men zodoende Jezus ‘terug op aarde’ heeft gebracht, wat maakt deze Jezus, áls hij historisch was, dan zo bijzonder dat we iedere zondag naar de kerk moeten om hem te lofprijzen, gebeden tot hem te richten en muntjes in kerkzakjes te deponeren? Als al die dingen die hem zo bijzonder maken slechts latere mythologiseringen zijn, wat maakt het dan uit of die persoon nou feitelijk bestond of niet? Als de motivatie zou worden gevormd door de wens om het christendom te beschadigen, dan zou het in mijn inschatting effectiever zijn om vooral de proponenten van de vele vaak fantastische varianten van de ‘Jezus-was-eigenlijk’-theoriën in hun waan te laten. Maar zolang gelovigen in staat zijn om nagenoeg onaangedaan vernietigende zaken als evolutie of kosmologie te trotseren, zie ik niet in hoe wetenschappelijk bewijs voor het niet bestaan van Jezus meer effect gaat sorteren. Ik ben regelmatig geconfronteerd geweest met gelovigen die, om een voorbeeld te geven, simpelweg zeggen dat als de Bijbel zegt dat Herodes en Quirinius tijdgenoten waren en alle andere beschikbare bronnen dat tegenspreken, dat de Bijbel dan gelijk heeft en alle andere bronnen ongelijk. Al waren het er een miljoen. Want de Bijbel is van God en al die andere bronnen zijn van mensen. En als men ze dan verwijt dat op die manier voor hen de uitkomst van elke discussie al bij voorbaat vast staat, zodat er de facto van een discussie geen sprake kan zijn, en hun geloof bij voorbaat waar, dan beamen ze dat volmondig. Natuurlijk is hun geloof waar en gaan ze dat niet ter discussie stellen. Wat denk ik wel? Ze willen helemaal geen discussie en dat is ook niet waarom ze erover begonnen waren (ik ben zelf meer dan voldoende in staat om het belang van dergelijke discussies te relativeren om er niet ongevraagd uit mezelf over te beginnen). Ze waren ervover begonnen om mij hun geloof op te dringen. Evangeliseren noemt men dat dan. Maar men had een begrijpelijke verkeerde inschatting gemaakt. Maar wat heeft het voor zin om aan mensen die zo denken te proberen te bewijzen dat JC helemaal niet historisch was? En ik weet het, niet alle gelovigen zijn zo fundamentalistisch. Anderen accepteren evolutie en de moderne kosmologie en negeren de consequenties die dat logischerwijs zou moeten hebben voor hun geloof. Maar ook hier geldt dat men niet openstaat voor ratio en logica. We zullen waarschijnlijk gewoon moeten accepteren dat mensen nu eenmaal niet altijd rationeel en logisch denken. Laat er geen misverstand over bestaan, ik zie het christendom liever vandaag verdwijnen dan morgen. In hoeverre dat werkelijk zo is doet er niet toe. Laten mensen daar van uitgaan zodat men kritisch blijft. Maar wie denkt dat hij de ondergang van het christendom kan bespoedigen door aan te tonen dat JC niet historisch was, die wedt op het verkeerde paard volgens mij.

Groet,

John
By education most have been misled,
So they believe because they were so bred;
The priest continues what the nurse began,
And thus the child imposes on the man.
(Dryden)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

JHN schreef:
Demiurg schreef: Wat ik lees in een voorwoord over de vertalingen is dat hij gebruik heeft gemaakt van diverse vertalingen en dat hij de fragmenten die hij in zijn boek gebruikt daaruit heeft gehaald of ze heeft samengesteld uit verschillende vertalingen (eventueel eigen vertaalde stukjes). Wat deze omslachtige methode vooral aangeeft is dat hij niet in staat is om gewoon zelf de brontekst te lezen en te gebruiken.
Wat Doherty doet is zijn gebruik van vertalingen verantwoorden. Zoals het betaamt. Hier valt niets op aan te merken en de bezwaren die hij aanhaalt zijn zonder meer gerechtvaardigd en vormen zeer zeker ook een bijdrage aan het vertekende beeld met betrekking tot dit onderwerp dat iedereen overhoudt die een willekeurige gangbare vertaling leest. Ik ben met de beste wil van de wereld niet in staat om erin te lezen wat jij er kennelijk in wilt lezen.
Ah, nu wordt het duidelijk. Demiurg geeft inderdaad een heel verkeerde interpretatie aan deze passage. Het gaat hier inderdaad om de verantwoording van de vertalingen van bijbelpassages in zijn boek, waaraan je geenszins de conclusie die Demiurg er aan geeft kan verbinden. Juist omdat Doherty naar de grondtekst teruggaat ontstaat het probleem van welke vertaling het beste is, en dat je soms genoodzaakt wordt om je eigen vertaling maar te geven.
Born OK the first time
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

@JHN

John, prachtig verwoord.
Het is eigenlijk tegen de regels, zo'n antwoord als van mij, maar dat hoor ik dan wel.

Kan het zelfs nauwelijks me je oneens zijn, :wink: , want ik weet er gewoon niet genoeg van
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

HenkM schreef:@JHN

John, prachtig verwoord.
Het is eigenlijk tegen de regels, zo'n antwoord als van mij, maar dat hoor ik dan wel.
Wanneer iemand er zoveel werk voor doet als JHN lijkt mij ook twee complimenten nog wel op zijn plaats. Nog even dan kunnen de bijdragen van JHN in dit topic gebundeld worden en een prachtig boekwerk opleveren.
Born OK the first time
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Rereformed schreef:
Wanneer iemand er zoveel werk voor doet als JHN lijkt mij ook twee complimenten nog wel op zijn plaats. Nog even dan kunnen de bijdragen van JHN in dit topic gebundeld worden en een prachtig boekwerk opleveren.
Het is lichtelijk off-topic maar JHN zou hier best eens aan kunnen beginnen. Dit heb indertijd gered van GvdD en staat als toevoeging bij de vragen.
JHN schreef:Een aantal opmerkingen van Joe Haiden (JHN) die het overdenken waard zijn.

1. Het Christendom heeft prachtige bouwwerken opgeleverd. Echter er zijn duizenden mensen omgekomen tijdens de bouw. De bevolking is uitgezogen om de boel te financieren.
2. Als het Christendom er niet was geweest, dan hadden kunstenaars andere bronnen gebruikt om hun fantasie te stillen en hun talenten te ontplooien. Andere religies zijn ook evenzeer de inspiratie geweest tot grootse kunstwerken.
3. Heksenverbrandingen en kettervervolgingen hebben echter in het geheel geen andere motieven dan religieuze. Vele conflicten zijn ook zonder religie niet eens mogelijk. Noord Ierland bijvoorbeeld.
4. Feit is dat de opkomst van het christendom de beschaving duizend jaar of meer heeft teruggeworpen.
5. Als het christendom morgen zou worden opgeheven, wie zou daar een boterham minder om eten behalve dominee en meneer pastoor? Als de moderne wetenschap en technologie morgen verloren gaan, maak je geen illusies, dan gaan we allemaal dood.
6. Men kan erover discussiëren of het christendom veel meer dan een miljard slachtoffers op zijn geweten heeft of dat het er net onder blijft. Het precieze aantal zal nooit achterhaald worden en is deels ook een kwestie van opvattingen. Dát het christendom zeer vele slachtoffers op zijn geweten heeft valt echter met geen mogelijkheid te ontkennen.
7. Volgens mij was Hitler wel gelovig maar hield hij er een aantal vreemde afwijkende religieuze opvattingen op na. Dat kan op zichzelf voor andere christenen al een reden zijn om hem niet als christen te beschouwen maar dergelijke haarkloverijen hebben evenmin relevantie. Al was hij atheïst, atheïsme an sich bevat niets waaraan hij een motief voor de Holocaust zou hebben kunnen ontlenen. Er is in de menselijke geschiedenis nog nooit één atheïst geweest die dacht: “Kom, het is mooi weer vandaag en ik ben tenslotte atheïst dus laat ik eens een jood van het zebrapad af rijden. In het geval van Hitler is het beslissende punt dat het geen toeval kan zijn dat de Holocaust zich voltrok in een land dat in verpletterende meerderheid hetzij rooms katholiek, hetzij protestants christelijk was. Een land dat in zeer hoge mate beïnvloed was door de tot goddelijke proporties opgeblazen profeet en hervormer, waarvan voor deze ene keer de historiciteit vast staat, de heer M. Luther, de grootste antisemiet die de wereld ooit gezien heeft en die een boek geschreven had met de titel “Over de joden en hun leugens”, waarin zo’n beetje het hele latere NAZI-programma al terug te vinden is.
8. Het kan niet het atheïsme zelf zijn dat huftergedrag motiveert omdat atheïsme an sich niets bevat dat zich daarvoor leent. Dat kun je van religie lang niet altijd zeggen.
9. Het is natuurlijk waar dat de moderne potenrammer niet typisch een refo is. Maar wat maakt nu eigenlijk dat de homoseksueel door de atheïstische potenrammer gezien kan worden als een geschikt slachtoffer? Atheïsme an sich geeft daarvoor geen handvaten en het antwoord is voor de schuldvraag even simpel als beslissend. Dat antwoord ligt in de dominante invloed van het christendom in het verleden.
10. Het moet helaas echter wel gezegd worden dat bij kerkelijke initiatieven meestal het principe ‘eigen volk eerst’ wordt gehanteerd. Hoezo ‘alle mensen zijn gelijk?’ In die enkele gevallen waar dat niet zo is liggen er andere motieven aan ten grondslag en staat de zorgverlening op zijn best op de tweede plaats. En alle goede bedoelingen ten spijt zijn vele kerkelijke vrijwilligers op dit gebied hopeloos ondeskundig. Als we dat kerkelijke welzijnswerk zouden laten organiseren door de overheid en zouden overlaten aan professionele deskundigen en één en ander zouden financieren uit een kerkbelasting of stopzetten van subsidiëring van kerkelijke organisaties, zouden we als samenleving een stuk goedkoper uit zijn en zouden de mensen die genoodzaakt zijn een beroep te doen op dat welzijnswerk een stuk beter geholpen zijn.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

JHN schreef:Je conclusie is dus simpelweg fout. Wat Doherty doet is zijn gebruik van vertalingen verantwoorden.
In het citaat is niet duidelijk of de vertalingen alleen gebruikt werden voor de publicatie of dat Doherty tijdens zijn onderzoek vanuit vertalingen heeft gewerkt. Als je zijn boek leest dan wekt hij in ieder geval de laatste indruk. Citaten komen vrijwel zonder uitzondering rechtstreeks uit vertalingen. Een enkele keer voegt hij daar een eigen vertaling van een Grieks woord aan toe. Het maakt op mij een stuntelige indruk. Waarom niet gewoon de citaten volgens een eigen vertaling geven, zodat je kan duidelijk maken waar je betoog op neer komt? Niet je eigen vertalingen van citaten in de tekst opnemen wekt bij mij de indruk dat je niet met bronteksten, maar met vertalingen hebt gewerkt.

Over zijn opleiding bestaat trouwens veel onduidelijkheid. Er wordt hier en daar al tijden over gespeculeerd. Hij claimt “formal education consisted of a B.A. with a distinction in Ancient History and Clasical Languages”, maar welk diploma hij heeft en waar hij dit gehaald heeft is een mysterie.
http://en.wikipedia.org/wiki/Earl_Doherty" onclick="window.open(this.href);return false;
Wellicht een beetje flauw om deze foute site te citeren, maar te leuk om niet te laten passeren:
“In a strange irony, Doherty -- who makes much of lack of details about the life of Jesus in the NT epistles as evidence for his thesis -- ends up revealing so little of his own life details that, by his own arguments, he ought to be regarded as a mythological figure himself.”
http://www.tektonics.org/doherty/dohertyhub.php" onclick="window.open(this.href);return false;
JHN schreef:Het heeft geen zin om stelselmatig uit NA28 te gaan zitten citeren omdat maar weinigen het Grieks machtig zijn.
Daar gaat het helemaal niet om. Hoe je de citaten in je publicatie verwerkt hangt af van je publiek, maar dat verandert niets aan het feit dat je als historicus zelf je onderzoek doet vanuit de bronteksten. Het klopt zoals je zegt dat niet elke historicus 'zijn talen' beheerst, maar dat onderscheid dan ook de goede van de slechte historicus.
JHN schreef:Waar ik op doel als ik zeg dat bronteksten ook niet zaligmakend zijn is dat de tekst van het Nieuwe Testament zeer verre van ongewijzigd en variantvrij is overgeleverd. De overgeleverde handschriften vertonen op talloze plaatsen verschillen. Velen zijn ronduit gecorrumpeerd.
Ik snap de bijzondere problemen rond het Nieuwe testament die je schetst, het werk van Ehrman is me ook bekend. Maar betekent dit dat een historicus niet met bronteksten hoeft te werken? Dat lijkt me toch niet. Misschien kent de meest gangbare Griekse editie tekortkomingen. Maar het enige alternatief dat je dan als historicus hebt, is om zelf de handschriften te gaan lezen. Het is nogal een vreemde suggestie dat ze dan maar met vertalingen moeten gaan werken. In plaats van één stap verwijderd van de authentieke tekst (transcriptie vh handschrift) ben je er dan twee stappen van verwijderd (transcriptie vh handschrift + vertaling).
Rereformed schreef:Ik zou zeggen dat men met evenveel redenen zou kunnen zeggen dat de evangeliën duidelijk een beeld geven van een niet-historische mythe-figuur zoals we in Paulus of de leringen van de Avesta tegenkomen, aan wie men een entourage heeft gegeven alsof het in de geschiedenis gebeurd is.
Ik denk niet dat je dat 'met evenveel redenen' kunt zeggen. Wat Earl Doherty in ieder geval laat zien is dat in de brieven van Paulus biografische gegevens van een historische figuur Jezus ontbreken. In het evangelie van Marcus zijn die biografische gegevens volop aanwezig. Hoewel het verhaal ook een aantal wonderlijkheden bevat (over water lopen, wonderbare spijziging) is het grootste deel een vrij nuchter verslag van een prediker/gebedsgenezer die volgelingen verzamelt, leerrijke verhalen vertelt, ruzie maakt met de religieuze scherpslijpers etc. De belangrijkste elementen voor de mythische figuur Jezus, zoals de onbevlekte ontvangenis en de wederopstanding komen in Marcus helemaal niet voor. Als we de laatste discutabele verzen niet meerekenen eindigt het verhaal met het lege graf.
In Marcus zien we een met een paar wonderlijke gebeurtenissen aangeklede prediker, (de historische en de mythische lagen zijn tamelijk goed van elkaar te onderscheiden) terwijl Jezus in Paulus nauwelijks een gezicht heeft.
Rereformed schreef:Overigens lijkt het me dat we Atwill, Carotta, Freke & Gandy, Acharya S, R.G. Price (niet te verwarren met R.M.Price!), eenvoudig onbesproken kunnen laten. Spaar je kritiek voor wat G.A.Wells, Earl Doherty, Robert M. Price en Richard Carrier te zeggen hebben.
Ok: te beginnen met Earl Doherty.

Het grote probleem met het boek van Earl Doherty (ik heb de versie van 2005 gelezen) begint al met het feit dat hij niet start met het uiteenzetten van zijn methodologie. Op welke manier behandelt hij zijn materiaal en het belangrijkste: welke bronnen zijn beschikbaar en welke betrouwbaarheid hebben zijn bronnen. Tijdens het boek komt dit fragmentarisch aan de orde, maar de academische contextualisering is voor de lezer inderdaad een puzzel.

Hij stelt bijv. wel de datering van Marcus aan de orde (lijkt mij een cruciaal gegeven). Hij stelt die zo laat mogelijk, hoe zijn standpunt binnen de academische stand van onderzoek past blijft een mysterie (al heeft een goede lezer hier aan een half woord genoeg). Zijn argument voor de late datering (90nC.) is het gat tussen het eerste evangelie en het verschijnen van citaten in andere werken halverwege de tweede eeuw.(blz. 196) Voor dit moment zijn er sowieso maar weinig bronnen. Een brede Christelijke kerk begint pas in de tweede eeuw vorm te krijgen en dus wordt er ook dan pas begonnen met het becommentariëren van de vroege teksten. Ik vraag me dan ook af wat dit zegt. Dit zijn de momenten dat ik me afvraag wat de stand van het onderzoek hierover is.

Hier komen we bij het centrale thema van Doherty. Want zoals in het geval van de datering van Marcus, baseert Doherty zijn argumentatie vooral op de afwezigheid van zaken waarvan hij vind dat ze er zouden moeten zijn. Hij noemt het “argument from silence” en doelt vooral op de brieven van Paulus (en verder Q) waarin nauwelijks biografische gegevens over Jezus gegeven wordt. Jezus wordt voorgesteld in mythische bewoordingen en er wordt over allerlei gebeurtenissen, zoals we die in Marcus en Matteus/Lucas vinden, niets gezegd. Dit punt is door diverse schrijvers al eerder weerlegd, dus ga ik dat niet helemaal over doen. Het belangrijkste argument dat meestal gegeven wordt is volgens mij de low/high context. Paulus spreekt in zijn brieven tegen mensen die de details van de historische Jezus kennen, en waarom zou hij daarover moeten uitweiden? Dit argument is volgens mij voldoende om het ontbreken van die gegevens in Paulus te verklaren.
Maar los daarvan: zelfs als we de 'silence' niet kunnen verklaren, het kan nooit een argument zijn om wat dan ook te bewijzen. De gegevens staan er niet in en uit het ontbreken van gegevens kun je als historicus niets afleiden. Iemand die dat wel doet, en zelfs zijn hele theorie ervan afhankelijk maakt, zoals Doherty doet, staat op wetenschappelijk drijfzand.

Ook een belangrijk punt is dat Doherty zijn 'silence'-argument helemaal rond de brieven (en aansluitend rond Q) centreert. Dat het vroegste evangelie Marcus wel degelijk biografische gegevens geeft, wordt door Doherty nauwelijks serieus besproken. We hebben drie belangrijke bronnen in de eerste eeuw Marcus, Paulus en Matteus/Lucas. Als we de twee eerste bronnen nemen, dan heeft de één biografische gegevens en de ander niet. Wat is het probleem?

Overigens geeft Bart Ehrman nog een aardige aanwijzing in Paulus dat Jezus wel historisch moet zijn. Paulus geeft hier aan de broer van Jezus te kennen. Zou zijn eigen broer niet weten dat hij niet leeft?, aldus Ehrman.
https://www.youtube.com/watch?v=RCz3rBxDHXc" onclick="window.open(this.href);return false;
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

@Demiurg: Je hebt het onderstaande waarschijnlijk gelezen en er verder geen aandacht aan geschonken. Maar zou het je lukken om hier eens wat dieper op in te gaan?
PietV. schreef:Zou je er zelf moeite mee hebben dat het een gangbare opinie wordt dat Jezus is bedacht en in het rijtje mythologische personages terecht komt? Verandert er dan iets in je leven en kom je in de problemen?
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Demiurg schreef: Overigens geeft Bart Ehrman nog een aardige aanwijzing in Paulus dat Jezus wel historisch moet zijn. Paulus geeft hier aan de broer van Jezus te kennen. Zou zijn eigen broer niet weten dat hij niet leeft?, aldus Ehrman.
https://www.youtube.com/watch?v=RCz3rBxDHXc" onclick="window.open(this.href);return false;
Met excuses voor het 'cherry picking', maar dit is wel de duidelijkste:

wat is dit nu voor bewijs?

1. de toevoeging van de broer van iemand kennen is een subtiele manier om die iemand als een echt persoon neer te zetten. Dat kan dus bewust zijn gedaan om een indruk van 'echtheid' te wekken.

2. ook al was die iemand echt. Ik kan me voorstellen dat het helemaal niet ongewoon is dat de broer niet weet dat die iemand dood is. Zeker in die roerige tijden/streken.
Is de datum van die brief wel bekend, trouwens?

Dan nog iets:
op het concilie van Niceae (ong 324) werd de drie-eenheid als dogma vastgesteld, daar mocht dan ook niet meer aan getwijfeld worden. Dat was nodig omdat de Arianen daar niet aan wilden (als mede de maagdelijke geboorte) en die een te grote (voorname) aanhang begonnen te krijgen. Diegenen die er nog steeds aan twijfelden, of afwezen, werden op de bekende lieftallige manier afgemaakt.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

HenkM schreef:
wat is dit nu voor bewijs?

1. de toevoeging van de broer van iemand kennen is een subtiele manier om die iemand als een echt persoon neer te zetten. Dat kan dus bewust zijn gedaan om een indruk van 'echtheid' te wekken.

2. ook al was die iemand echt. Ik kan me voorstellen dat het helemaal niet ongewoon is dat de broer niet weet dat die iemand dood is. Zeker in die roerige tijden/streken.
Is de datum van die brief wel bekend, trouwens?
Een broer maar geen namen van ouders?. Of een gedetailleerde genealogische beschrijving. Is het begrip broeder expliciet terug te wijzen tot bloedverwant of is het slechts de gebruikelijke manier om elkaar te begroeten in de eerste gemeenten.
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

PietV. schreef:Een broer maar geen namen van ouders?. Of een gedetailleerde genealogische beschrijving. Is het begrip broeder expliciet terug te wijzen tot bloedverwant of is het slechts de gebruikelijke manier om elkaar te begroeten in de eerste gemeenten.
Bart Ehrman zegt het als volgt:
"Paul actually knew, personally, Jesus’ own brother, James. It’s hard to say that Jesus never lived if he in fact had a brother….
It doesn’t solve the problem to say that this was in fact Jesus’ cousin, since, well, he would still then be the cousin of (the real) Jesus (!) (plus the word Paul uses is “brother” not “cousin”) and it doesn’t work to say that he is Jesus’ brother meaning he is a member of the Christian church (since Paul differentiates him from himself and Peter by calling him the “brother” – and both Peter and Paul were also members of the church!)."
http://ehrmanblog.org/jesus-brother-mythicists/" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat betreft de andere details waar je het over hebt. Dat is heel simpel: als de bronnen die niet geven, dan geven de bronnen ze niet. Je kunt daar niets uit afleiden.
PietV. schreef:Zou je er zelf moeite mee hebben dat het een gangbare opinie wordt dat Jezus is bedacht en in het rijtje mythologische personages terecht komt?
Ja: het zou een belediging zijn voor het gilde der historici.
Laatst gewijzigd door Demiurg op 05 jul 2014 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

HenkM schreef: wat is dit nu voor bewijs?
Ten eerste: Als er iemand is die met de botte bijl alle verdachte passages in het NT op tafel heeft gelegd dan is het Ehrman wel. Zou hij op grond van één van de verdachte passages dit statement maken?
Ten tweede: Als je de brieven van Paulus zo wantrouwt als je hier doet, waarom neem je Doherty's theorie die staat of valt met de brieven van Paulus, dan wel serieus?
R.J. Hoffmann
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Demiurg schreef:
HenkM schreef: wat is dit nu voor bewijs?
Ten eerste: Als er iemand is die met de botte bijl alle verdachte passages in het NT op tafel heeft gelegd dan is het Ehrman wel. Zou hij op grond van één van de verdachte passages dit statement maken?
Ten tweede: Als je de brieven van Paulus zo wantrouwt als je hier doet, waarom neem je Doherty's theorie die staat of valt met de brieven van Paulus, dan wel serieus?
Ik ken de boeken van Ehrmann noch Doherty. (hoewel ik inmiddels op zoek ben ernaar)

Het maakt mij namelijk niets uit, of ie wel of niet echt bestond. Er is geen god. Er zijn geen goden.
Alles op dit gebied is 'man-made' .

Met het afwezig zijn van goden vervalt alle relevantie van ene jesus christus (die, natuurlijk, een fabricatie is van het zuiverste (??) water)

Wat me wel boeit is hoe deze christelijke richting zich ontplooide. Op dezelfde manier als later de islam?
Wat me ook boeit is wie nu wat schreef, en wanneer (maar dat is grotendeels al niet meer te achterhalen). Wat me daarnaast nog boeit is hoe joden, die eigenlijk de eerste christenen waren, er uit gesmeten werden. In dit verband: dat concilie waar ik het over had kon zich 'verheugen' in een omvangrijke schare bisschoppen. Honderden. Verreweg de meesten kwamen uit Griekenland/Turkije.
Er kwamen er maar 3 of 4 uit het westen, waaronder 2 afgezanten van de paus). Als er in 324 al zoveel bisschoppen waren, dan was de christelijke gemeenschap al behoorlijk omvangrijk.

Het serieus nemen van Doherty (of wie dan ook): wanneer iemands betoog staat of valt met wat er in het nieuwe testament staat, wat er in (toegeschreven) brieven staat, wat er in kerkelijke bulletins staat, wat er in vitae's staat, dan is dat een wankel betoog. Want (letterlijk) niets daarvan is betrouwbaar. (net de Telegraaf: iets erin zal wel waar zijn, maar welk deel is niet te zeggen).
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Demiurg schreef:
Ja: het zou een belediging zijn voor het gilde der historici.
Als er uitsluitsel komt dat Sasquatch een mythe is, zou dit een belediging zijn voor de orde van biologen? De talloze ooggetuigenverslagen worden in dit geval afgedaan als verzinsels die ontsproten zijn in het brein van mensen die in een bos aan het hallucineren waren. Je kan beter zeggen dat het gilde der apologeten dit niet kan verdragen. Het bestaansrecht van het hele christelijke imperium stort in en dat levert onoverkomelijke problemen op. Een sprookje heeft weinig zeggingskracht, iets vertellen in naam van Hercules is aan weinig mensen besteed.
Ik vermoed dat je opschuift naar deze gedachte om je eigen gevoelens te camoufleren. Misschien moet je op dat punt iets duidelijker worden. Wat is je persoonlijke belang bij deze mythe?, Kun je leven met het idee dat het een mythe is? Kom je in de knel met zingevingsvraagstukken? Is er leven na een illusie?
Plaats reactie