Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

dikkemick
Adelaar

Re: Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Bericht door dikkemick »

Ivar

Tegenwoordig is zulks niet geheel betrouwbaar meer. Welke berichtgeving is waar en welke berichtgeving wordt ingekleurd?
Ik hoop dat zulks nog duidelijk is of wordt als we naar verslaggevers ter plaatse luisteren en kijken. Amnesty zal niet over 1 nacht ijs gaan alvorens Israël te beschuldigen van genocide. Zulks lijkt me een dergelijke organisatie niet in de schoenen geschoven te kunnen worden.
Maar misschien vergis ik me wel om zulks.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

Je hoeft geen enkele bron blind te vertrouwen.

Zolang je maar alle beschikbare beelden onder ogen ziet alvorens conclusies te trekken over de legitimiteit van een militaire actie.

En je hoeft ook geen conclusies te trekken. Dat is in ieder geval mijn insteek wat dat ziekenhuis betreft: ik ga daar geen beslissend oordeel over vellen. Geen idee of het wel of niet een legitiem militair doelwit was.

Wel is mijn algemene positie als volgt: wanneer een ziekenhuis gebruikt wordt als opslagplaats voor wapens en munitie, en/of onderdak biedt aan niet-gewonde strijders, dan is het niet langer een normaal ziekenhuis maar een militair doelwit.

Hoe dat doelwit dan moet worden geraakt, dat is een andere kwestie. Ik las dat de artsen al in oktober zijn geïnformeerd dat ze daar weg moeten, en dat die artsen daar op hebben gereageerd (met andere woorden: dat de boodschap aan is gekomen en ze maanden de tijd hebben gehad om te vertrekken).
Nihil est sine ratio.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Onder leiding van Majoor Andrew Fox, leidinggevende van militaire planning aan de Koninklijke Militaire Academie Sandhurst, is onlangs - in november 2024 - een rapport gepubliceerd voor de Henry Jackson Society, waaruit blijkt dat de sterftecijfers in Gaza zijn opgeblazen om een anti-Israel-narratief te ondersteunen (Bron: New York Post). Uit het rapport blijkt dat de door de Gazaanse gezondheidsministerie gepubliceerde sterftecijfers (dat onder leiding van Hamas staat) zijn gemanipuleerd om Israel in een negatief daglicht te stellen. De bevindingen hebben bijgedragen aan een nieuw debat over de betrouwbaarheid van sterftecijfers in conflictgebieden en de rol van media bij het rapporteren over dergelijke cijfers.

Ook de leidende expert op het gebied van stedelijke oorlogsvoering, de directeur van het Modern War Institute aan West Point, voormalig adviseur en mede-oprichter van de Internationale Werkgroep voor Ondergrondse Oorlogvoering, John Spencer, zegt al reeds een jaar iets soortgelijks. Hier zijn laatste toespraak voor The Centre for Independent Studies:

En zijn laatste interview:

Ik houdt me al een tijd niet meer bezig met deze discussie, maar laat de feiten gewoon voor zich spreken en geniet van de goede dingen van het leven die geheel los staan van deze eindeloze en nutteloze discussie.
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Onder leiding van Majoor Andrew Fox, leidinggevende van militaire planning aan de Koninklijke Militaire Academie Sandhurst, is onlangs - in november 2024 - een rapport gepubliceerd voor de Henry Jackson Society, waaruit blijkt dat de sterftecijfers in Gaza zijn opgeblazen om een anti-Israel-narratief te ondersteunen
HEEL GAZA IS WEG!

p.s. De holocaust heeft ook nooit plaatsgevonden volgens sommige bronnen. Het is slechts om de nazi's van weleer in slecht daglicht te plaatsen!

Nogmaals: HEEL GAZA IS WEG! Maar dat zie jij niet op je tv denk ik.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

dikkemick schreef: 28 dec 2024 19:51 Nogmaals: HEEL GAZA IS WEG! Maar dat zie jij niet op je tv denk ik.
klopt, gaza bestaat simpelweg niet meer,
Misschien dringt het ooit op dit forum door, ik hoop het
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

De infrastructuur van Gaza is inderdaad voor een heel groot deel weg (met dank aan het jihadistische wanbestuur van Hamas), maar ChaimNimsky had het over het dodental. Zelfs als er inmiddels zo'n 42.000 Gazanen overleden zijn, dan is de Gazaanse bevolking (circa 2 miljoen) nog lang niet weg.

Erop wijzen dat het dodental een stuk lager ligt dan 42.000 heeft niets met Holocaustontkenning te maken. Pas na de oorlog kan er een poging gedaan worden om een nauwkeurig dodental te berekenen, zoals dat met de Holocaust gedaan is, en pas dan kan er van een kwalijke vorm van ontkenning gesproken worden. Op dit moment moeten we het doen met de aantallen die worden genoemd door het Hamas-gelieerde Gaza Health Ministry, en die aantallen zijn om verschillende redenen niet betrouwbaar.
Nihil est sine ratio.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ooooohhhh....42.000

Waar lullen we over?
Einstein/Mick
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Rereformed schreef: 15 dec 2024 18:55
dikkemick schreef: 15 dec 2024 15:51 Hoe smerig kun je een "spel" spelen? Hoe ver mag je over lijken gaan?
De hetze tegen Israel is zo volkomen nutteloos. Het maakt ook geheel blind voor the big picture.

Terugkijkend op ruim een jaar tijd komt men onherroepelijk tot de conclusie dat Israel, Netanjahoe, het oorlogspel ongelooflijk slim en succesvol heeft gespeeld. Zo succesvol dat deze oorlog de geschiedenis zal ingaan als die van 1967 een 1973: een oorlog waarin Israel volledig de tafels omver gooit en op alle fronten als superieure overwinnaar eindigt en als gevolg daarvan de kaart van het midden-oosten opnieuw gemaakt zal worden.
Inderdaad het kan heel succesvol zijn om je heel onmenselijk te gedragen. Ik weet alleen niet of we ons dan vooral moeten richten op dat succesvol zijn.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

axxyanus schreef: 28 dec 2024 22:05
Rereformed schreef: 15 dec 2024 18:55 De hetze tegen Israel is zo volkomen nutteloos. Het maakt ook geheel blind voor the big picture.

Terugkijkend op ruim een jaar tijd komt men onherroepelijk tot de conclusie dat Israel, Netanjahoe, het oorlogspel ongelooflijk slim en succesvol heeft gespeeld. Zo succesvol dat deze oorlog de geschiedenis zal ingaan als die van 1967 een 1973: een oorlog waarin Israel volledig de tafels omver gooit en op alle fronten als superieure overwinnaar eindigt en als gevolg daarvan de kaart van het midden-oosten opnieuw gemaakt zal worden.
Inderdaad het kan heel succesvol zijn om je heel onmenselijk te gedragen. Ik weet alleen niet of we ons dan vooral moeten richten op dat succesvol zijn.
eigenlijk zegt moderator rereformed hier dat ISrale succesvol en slim bezig is. kritiek op de massamoord op de Palestijnen noemt hij een hetze en blind zijn voor the big picture. Een mooier bewijs hoe deze moderator op dit forum kijkt naar humanisme, mensenrechten, gelijkheid,... kun je niet krijgen.
nogmaals een bevestiging dat het met dit forum erg slecht gesteld is, toch heel erg jammer na 20 jaar

zijn de gijzelaars terug?
is hamas verslagen?
is hezbollah verslagen?
zijn de houthi's verslagen?
de aanhoduigsmandaten?
een proces voor gneocide aan je broek
slim en succesvolle aanpak?
Laatst gewijzigd door appelfflap op 28 dec 2024 22:28, 3 keer totaal gewijzigd.
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

ChaimNimsky schreef: 28 dec 2024 19:01
Erg goede video. Ik ben zelf geen veteraan en ik ben niet in Gaza geweest, maar op talloze vragen gaf majoor Andrew Fox hetzelfde antwoord dat ik zou hebben gegeven. Een aantal van zijn antwoorden (over nevenschade, de tunnels, proportionaliteit, de opties die Israël had, wederopbouw, de gruwelijke daden van Hamasstrijders én burgers etc.) deden me denken aan dingen die ik de afgelopen dagen/weken in dit topic heb beargumenteerd.

Interessant wat hij te vertellen had over de dodenlijsten en het door boobytraps genoodzaakte besluit om woonhuizen na evacuatie plat te gooien. Een bevestiging dat Hamas verantwoordelijk was en blijft voor alle vernietiging aldaar.
Nihil est sine ratio.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Nog even wat getallen om het effect van het meest humane leger ooit aan te tonen. Bron: Google (type: percentage verwoest Gaza)
De kaart van Gaza toont de schade en vernietiging die tussen oktober 2023 en mei 2024 plaatsvond binnen een kilometer van de omheining. Meer dan 90 procent van de gebouwen is ernstig beschadigd of verwoest en 59 procent van de landbouwgrond is sterk verslechterd.5 sep 2024
Dus in 90 procent van alle gebouwen zaten Hamas strijders! In dat geval zou ik zeggen: 1 grote atoombom op Gaza want blijkbaar zijn vrouwen en kinderen ook verdacht!

Genocide! Enige dat hier past. O nee. Verwoesting en vernietiging komen ook in aanmerking.
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

In welke mate Israel de internationale conventies heeft overtreden, hoeven we op dit forum niet te bepalen. Dat zijn taken voor deinternationale gerechtshoven. Als je meer dan een jaar lang bezig bent, met als doel de veronderstelde 35.000 Hamasstrijders uit te schakelen, is het vrijwel zeker dat je dat in enige mate doet. Of het voldoende is om Israël als staat te veroordelen, daar komen we pas over minsten een jaar achter. Met de schade aan woningen hoeft dat - denk ik - niet zo lang te duren. Er zijn waarschijnlijk al meer dan 3 keer zoveel Palestijnen dakloos, als dat er soldaten in het Israelische leger zijn. Dat valt mijns inzien niet of nauwelijks goed te praten.
Ik wens u alle goeds
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

dikkemick schreef: 28 dec 2024 22:54 Dus in 90 procent van alle gebouwen zaten Hamas strijders! In dat geval zou ik zeggen: 1 grote atoombom op Gaza want blijkbaar zijn vrouwen en kinderen ook verdacht!
90 procent van de gebouwen heeft toegang tot een tunnel of bevindt zich vlakbij zo'n uitgang, aldus Andrew Fox hierboven. Omdat na de evacuaties die tunnelingangen met boobytraps waren uitgerust (op afstand te bedienen explosieven met een camera erbij) is besloten om de gebouwen niet langer te betreden (met dode soldaten als gevolg) maar met de grond gelijk te maken zodat de tunnelingang op die manier niet meer te gebruiken is en snipers dus niet meer van het gebouw gebruik kunnen maken.

Ook hier weer is de vernietiging het gevolg van de manier waarop Hamas oorlogvoert. Als je het genocide wilt noemen, dan gaat het om een genocide uitgevoerd door Hamas, want zij hebben die lege huizen met hun boobytraps omgevormd tot militaire doelwitten.
Nihil est sine ratio.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ivar schreef: 29 dec 2024 07:12
Ook hier weer is de vernietiging het gevolg van de manier waarop Hamas oorlogvoert. Als je het genocide wilt noemen, dan gaat het om een genocide uitgevoerd door Hamas, want zij hebben die lege huizen met hun boobytraps omgevormd tot militaire doelwitten.
Wat een schitterend omdraaien van de feiten en verantwoordelijkheden! Zo geredeneerd waren de joden verantwoordelijk voor WO2.
Het leger van Israël is zo geavanceerd, had alleen die tunnels van binnenuit vernietigd. De kans dat de gijzelaars nog vrijkomen is nihil. DAT noem ik dan collateral damage. Nu worden de kinderen met het badwater weggespoeld.
Einstein/Mick
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

De slachtoffers in Rotterdam in 1940 zijn ook de schuld van de Nederlandse overheid.
Zo werkt het niet. Burgerslachtoffers zijn het slachtoffer van de mensen die de bommen gooien.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Gesloten