Nog zo een fantasietje. Als er staat ' ONZE zonden ' is dit niet aan u of aan mij gericht, maar aan de ' afvallige joden ' waar deze tekst aan gericht is. Door de eeuwen heen riepen de profeten op zich aan de Wet te houden en elke bezetting van het land schreven ze toe aan de ' zonden ' van de Israëlieten. Nu ook werd deze mislukte coup gezien als gevolg van het niet nakomen van de Wet door de gehelleniseerde joden, de ' afvalligen ' en ' heidenen ' genoemd.Karssenberg schreef: Hij bevrijdt van de zonde en geeft eeuwig leven.
Ze begrepen dit maar al te goed !Ook de discipelen begrepen daar maar heel weinig van.
Zal ik de vers er eens bijhalen:Jacobus en Johannes wilden zelfs de belangrijkste posten bekleden in Jezus' koninkrijk.
Matt.5:17 Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.
Weet je nog de voorspelling en voorwaarden van de profeten ?
18 Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn.
En wat stond er te gebeuren ? : Het vrijmaken van Palestina, ' het koninkrijk der hemelen '.
19 Wie dus ook maar een van de kleinste van deze geboden afschaft en aan anderen leert datzelfde te doen, zal als de kleinste worden beschouwd in het koninkrijk van de hemel.
Met andere woorden; als men de Wet niet stipt zal naleven zal achteraan de rij moeten staan. Maar wie krijgt een goed postje in het nieuw bestuur:
Maar wie ze onderhoudt en dat aan anderen leert, zal in het koninkrijk van de hemel in hoog aanzien staan.
Duidelijk praat van een partijvoorzitter.