Een vrij iemand is geen slaaf, maar kan verslaafd zijn. Het lichaam is nooit vrij, stop maar eens met de verslaving aan ademhalen. De geest kan vrij zijn. Beter zonder verslaving maar je hebt het lichaam niet onder controle.
Roken
Moderator: Moderators
Re: Roken
Misschien…
Vrij ben je pas als je niets te verliezen hebt, niet omdat je niets bezit,
maar omdat je je niet door bezit, status of anderen laat bezitten.
Vrij ben je ook als je niet hoeft te roken, maar het toch doet als je dat wilt,
niet uit verslaving, maar uit vrije keuze.
Vrijheid vereist dus inderdaad controle:
- niet over de buitenwereld, maar over je eigen binnenwereld,
de kunst om het onvermijdelijke te aanvaarden zonder erdoor beheerst te worden.
ze bewust te doorbreken als dat recht doet aan wie je bent
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
.
.
Die zullen alle rokers omarmen:
Vrij ben je ook als je niet hoeft te roken, maar het toch doet als je dat wilt, niet uit verslaving, maar uit vrije keuze.
Vrij ben je ook als je niet hoeft te roken, maar het toch doet als je dat wilt, niet uit verslaving, maar uit vrije keuze.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Vrijheid is een geestesgesteldheid. Het is relatief en wordt al dan niet ervaren naar aanleiding van het niveau van abstractie waar de geest in verkeert.
** Schip naar nergens met rare snuiters.. heb engelen-geduld, begrip en compassie en wanhoop(t) niet **
Bij Immanuel Kant is het nog anders; vrijheid is paradoxaal een plicht aannemen om het juiste te doen.
Misschien…
Mijn buurvrouw rechts voor u links rookt altijd in de tuin. Zoiets als Gauloise Blauw. Ze is Frans en doet als een 'autonome'. Maar ik rookte vroeger zware Van Nelle, dus ik vind het niet erg.. ik win een soort.
** Schip naar nergens met rare snuiters.. heb engelen-geduld, begrip en compassie en wanhoop(t) niet **
Dat kan ik onderschrijven:
op het moment dat mijn zoon vlak na zijn geboorte voor het eerst in mijn armen werd gelegd sprak ik in stilte het commitment uit dat ik mijn uiterste best zou doen dat hij zichzelf zou mogen zijn.
Dat bezorgde me van de ene op de andere dag een heel ander leven. Van voor zover mogelijk volledig vrij, of eigenlijk grenzeloos en bandeloos, naar compleet gericht zijn op het wel en wee van een volledig afhankelijk wezen. Dat leverde me niet alleen vrijheden op die ik nog niet kende, het heeft me ongetwijfeld mijn leven gered.
.
.
.
.
- lost and not found yet!
- Bevlogen
Roken begint vanuit een vrije keuze, de verslaving komt heel snel om de hoek kijken! Beginnen met roken mondt altijd uit in een verslaving. Dus wat is je punt?
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Ik daag je uit om die stellige uitspraak te bewijzen:lost and not found yet! schreef: ↑19 jun 2025 23:09
Roken begint vanuit een vrije keuze, de verslaving komt heel snel om de hoek kijken!
Beginnen met roken mondt altijd uit in een verslaving. Dus wat is je punt?
- Beginnen met roken mondt altijd uit in een verslaving.
aan een grote kans verslaafd te raken, dat wil ik zonder meer geloven, maar
dat zulks ALTIJD uitmondt in een verslaving.
Wat zijn punt is heb je hem zelf al gevraagd, maar ik wil je graag mijn interpretatie voorleggen.
dikkemick Maakt daar om moverende redenen misbruik van een uitspraak mijnerzijds elders, door die buiten de context te plaatsen, vergezelt van een in zijn geheel eigen stijl cynisch sarcastische one-liner. Wat zijn moverende redenen zijn moet je hem zelf maar vragen.
Mijn mening daarover wil ik jou eventueel via PB wel vertellen.
Waar het mij nu om gaat is ff duidelijk maken wat mijn punt is
met mijn uitspraak binnen die specifieke context:
HierEnNu schreef: ↑19 jun 2025 16:55Vrij ben je pas als je niets te verliezen hebt, niet omdat je niets bezit,
maar omdat je je niet door bezit, status of anderen laat bezitten.
Vrij ben je ook als je niet hoeft te roken, maar het toch doet als je dat wilt,
niet uit verslaving, maar uit vrije keuze.
Vrijheid vereist dus inderdaad controle:Vrijheid is zeker geen grenzeloosheid, eerder het vermogen zélf grenzen te kiezen EN
- niet over de buitenwereld, maar over je eigen binnenwereld,
de kunst om het onvermijdelijke te aanvaarden zonder erdoor beheerst te worden.
ze bewust te doorbreken als dat recht doet aan wie je bent
.
.
.
.
.
Een vrije keuze als je op de middelbare school zit en je onder groepsdruk de eerste keer je longen uit je lijf hoest, maar er toch mee doorgaat? Vrije keuze my asslost and not found yet! schreef: ↑19 jun 2025 23:09Roken begint vanuit een vrije keuze, de verslaving komt heel snel om de hoek kijken! Beginnen met roken mondt altijd uit in een verslaving. Dus wat is je punt?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- lost and not found yet!
- Bevlogen
Oké, volgens jou is het geen vrije keuze, maar wat is het dan?dikkemick schreef: ↑20 jun 2025 06:46Een vrije keuze als je op de middelbare school zit en je onder groepsdruk de eerste keer je longen uit je lijf hoest, maar er toch mee doorgaat? Vrije keuze my asslost and not found yet! schreef: ↑19 jun 2025 23:09Roken begint vanuit een vrije keuze, de verslaving komt heel snel om de hoek kijken! Beginnen met roken mondt altijd uit in een verslaving. Dus wat is je punt?
Ps, leg even uit door wie die opgedwongen wordt! Dank je wel!
We will dance again!
In 1 woord?lost and not found yet! schreef: ↑20 jun 2025 23:20Oké, volgens jou is het geen vrije keuze, maar wat is het dan?dikkemick schreef: ↑20 jun 2025 06:46Een vrije keuze als je op de middelbare school zit en je onder groepsdruk de eerste keer je longen uit je lijf hoest, maar er toch mee doorgaat? Vrije keuze my asslost and not found yet! schreef: ↑19 jun 2025 23:09
Roken begint vanuit een vrije keuze, de verslaving komt heel snel om de hoek kijken! Beginnen met roken mondt altijd uit in een verslaving. Dus wat is je punt?
Ps, leg even uit door wie die opgedwongen wordt! Dank je wel!
Groepsdruk.
In 2 woorden?
Groepsdruk en puberteit
In 3 woorden?
Groepsdruk, puberteit, karakter.
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Een groot deel van de jongeren rookt niet, ondanks groepsdruk. Er is dus kennelijk sprake van een vrije keuze.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Jazeker! En DIE jongelui hebben karakter
Zij die beginnen omdat het stoere vriendje (populaire vriendinnetje) immers ook rookt ontberen dat karakter. Want ondanks die eerste (ammoniak )-hoestreflex blijven ze toch slurpen aan die stok of buis.
Einstein/Mick
Einstein/Mick