Karssenberg schreef:
Je hebt het mis. Een christelijke arts zal zijn werk doen en gebruik maken van zijn kennis, deskundigheid en ervaring. Hij zal tegelijkertijd ook bidden, bijvoorbeeld elke morgen voordat hij zijn werk begint om kracht en wijsheid te mogen ontvangen. En dat geldt niet alleen voor artsen, maar voor alle christenen, in welk beroep dan ook.
Heb je wel eens van de uitdrukking Ora et Labora gehoord?
Jouw fout is, dat je bidden en werken veel te veel als gescheiden van elkaar ziet. Een christen zal al zijn gaven, talenten (die hij van God gekregen heeft) gebruiken en tegelijkertijd zich helemaal afhankelijk weten van God.
Je denkt toch niet, dat een christelijke boer niet zaait en het land niet bewerkt, omdat hij denkt dat God het allemaal vanzelf wel laat groeien?
Karssenberg, zodra Francis Collins zijn laboratorium binnenstapt(e) stond God aan de zijlijn toe te kijken. Natuurlijk bidt de beste man 'morgens vroeg voor zijn ontbijtje (uit gewoonte) en dat hij kracht mag ontvangen (geleerd van zijn eveneens christelijke ouders). En natuurlijk luistert God naar dit gebed. Hij heeft immers niets anders te doen. Hoeveel miljard christenen waren er? Hoeveel miljarden gebeden zijn dat op dat moment dat Collins om kracht vraagt, terwijl God bezig is het met bestieren van de wereld (akkers van regen voorzien etc)?
Een arts (of iedere andere wetenschapper) houdt geloof en wetenschap gescheiden. Anders krijg je mensen als Ken Ham.
En ik mag hopen dat je deze beste man niet al te serieus neemt.
Wel eens gehoord van: Adversae res admoment religionem?
Als een arts er niet uitkomt, vraagt hij een collega arts om hulp. En deze arts prefereer ik boven een biddende arts voor hulp. Deze lijkt me nogal hopeloos.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.