Christelijk geloof verdedigd door Karssenberg

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gesloten
Karssenberg
Banned

Re: Christelijk geloof verdedigd door Karssenberg

Bericht door Karssenberg »

appelfflap schreef:
Karssenberg schreef:
Wat jullie zeggen inmplceert overigens, dat datgene wat een gelovige zegt eigenlijk altijd onredelijk is, ook als het over andere dingen dan geloof gaat.
JE dwingt me om nogmaals door je topicje te fietsen want dat zeg ik nergens
dat noemen ze woorden in de mond leggen en is een drogredenering
Nou, dan neem je dus duidelijk afstand van degene, die zegt dat b.v. christen-arts zijn geloof even opzij zet, als hij zijn beroep uitoefent. Zoiets als: 'als een gelovige iets redelijks zegt dan is hij op dat moment geen gelovige'.
Maar goed, dat heb jij dus niet gezegd of bedoeld, begrijp ik. Het was een drogreden om jou dit in de mond te leggen. Excuses.
pleiten voor redelijkheid is mooi, heel mooi zelfs alleen moet je zelf het goede voorbeeld geven.
drogredenen gebruiken is geen redelijkheid
Ja, daar heb je helemaal gelijk in. Nogmaals sorry, dat je ik zo verkeerd begrepen heb.
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

appelfflap schreef:
dikkemick
het ergste is nog dat de gelovigen van eenzelfde boek mekaar onderling te vaak ook nog eens de kop inslaan omdat ze ruzie maken over de verschillende definities, interpretaties, contexten, de wijze hoe je regels dient toe te passen of na te leven, ....
En dat is ook altijd mijn grote probleem wat nog geen enkele gelovige aan mij heeft uit kunnen leggen! Wie legt wat uit en waarom is dat dan wel waar? Wie legt het zo uit, en waarom is dat waar? Heeft iemand meerdere rechten op waarheidsvinding omdat hij/zij het zo uitlegt en niet op de manier zoals de andere hij/zij het uitlegt?

Ps, ik herinner me hier een poster die als onderschrift had, en volgens mij was dat Fons, de Bijbel is net het spoorboekje van de NS, je kunt er alle kanten mee op!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Karssenberg schreef:@Appelflap

Nou, dan neem je dus duidelijk afstand van degene, die zegt dat b.v. christen-arts zijn geloof even opzij zet, als hij zijn beroep uitoefent. Zoiets als: 'als een gelovige iets redelijks zegt dan is hij op dat moment geen gelovige'.
Maar goed, dat heb jij dus niet gezegd of bedoeld, begrijp ik. Het was een drogreden om jou dit in de mond te leggen. Excuses.
Dat was ik!
Je trekt het hier alleen een heel klein beetje uit het verband. Een christelijke arts zal geen gebed gebruiken om iemand te genezen, maar de wetenschap.
Waarom?
Omdat wetenschap werkt! Gebed niet. En dat weet de gelovige arts ook donders goed. Vandaar dat deze arts in zijn (haar) professie God erbuiten laat. Een verstandige arts dus.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Karssenberg
Banned

dikkemick schreef: Je trekt het hier alleen een heel klein beetje uit het verband. Een christelijke arts zal geen gebed gebruiken om iemand te genezen, maar de wetenschap.
Waarom?
Omdat wetenschap werkt! Gebed niet. En dat weet de gelovige arts ook donders goed. Vandaar dat deze arts in zijn (haar) professie God erbuiten laat. Een verstandige arts dus.
Je hebt het mis. Een christelijke arts zal zijn werk doen en gebruik maken van zijn kennis, deskundigheid en ervaring. Hij zal tegelijkertijd ook bidden, bijvoorbeeld elke morgen voordat hij zijn werk begint om kracht en wijsheid te mogen ontvangen. En dat geldt niet alleen voor artsen, maar voor alle christenen, in welk beroep dan ook.

Heb je wel eens van de uitdrukking Ora et Labora gehoord?
Jouw fout is, dat je bidden en werken veel te veel als gescheiden van elkaar ziet. Een christen zal al zijn gaven, talenten (die hij van God gekregen heeft) gebruiken en tegelijkertijd zich helemaal afhankelijk weten van God.

Je denkt toch niet, dat een christelijke boer niet zaait en het land niet bewerkt, omdat hij denkt dat God het allemaal vanzelf wel laat groeien?
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

dikkemick schreef: Een verstandige arts dus.
of pragmatisch
met een kruisje iemand proberen te genezen is een enkeltje werkloosheid
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Karssenberg schreef: Hij zal tegelijkertijd ook bidden, bijvoorbeeld elke morgen voordat hij zijn werk begint om kracht en wijsheid te mogen ontvangen.
Heeft zo'n arts dat niet op eigen kracht?

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Karssenberg
Banned

kiks schreef:
Karssenberg schreef: Hij zal tegelijkertijd ook bidden, bijvoorbeeld elke morgen voordat hij zijn werk begint om kracht en wijsheid te mogen ontvangen.
Heeft zo'n arts dat niet op eigen kracht?

Groet

kiks
Nee, een mens heeft niet zoveel op eigen kracht. In het afgelopen weekend nog van nabij meegemaakt (bij goede vrienden) dat een baby doodgeboren werd in het ziekenhuis onder het toeziend oog van een arts en meerdere verloskundigen.
Ik bedoel hiermee niet te zeggen, dat het wel goed gegaan zou zijn, als er (meer) gebeden zou zijn. Maar die uitdrukking 'op eigen kracht' schiet mij even in het verkeerde keelgat.
Soms kunnen mensen heel veel, maar ook vaak staan mensen machteloos, dat wilde ik alleen maar zeggen.
Karssenberg
Banned

Ik ben even helemaal zat van jullie domme en arrogante en onredelijke geklets. Steeds maar weer suggereren, dat gelovigen alleen maar bidden op momenten, dat er gewerkt en nagedacht moet worden.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Karssenberg schreef:
Je hebt het mis. Een christelijke arts zal zijn werk doen en gebruik maken van zijn kennis, deskundigheid en ervaring. Hij zal tegelijkertijd ook bidden, bijvoorbeeld elke morgen voordat hij zijn werk begint om kracht en wijsheid te mogen ontvangen. En dat geldt niet alleen voor artsen, maar voor alle christenen, in welk beroep dan ook.

Heb je wel eens van de uitdrukking Ora et Labora gehoord?
Jouw fout is, dat je bidden en werken veel te veel als gescheiden van elkaar ziet. Een christen zal al zijn gaven, talenten (die hij van God gekregen heeft) gebruiken en tegelijkertijd zich helemaal afhankelijk weten van God.

Je denkt toch niet, dat een christelijke boer niet zaait en het land niet bewerkt, omdat hij denkt dat God het allemaal vanzelf wel laat groeien?
Karssenberg, zodra Francis Collins zijn laboratorium binnenstapt(e) stond God aan de zijlijn toe te kijken. Natuurlijk bidt de beste man 'morgens vroeg voor zijn ontbijtje (uit gewoonte) en dat hij kracht mag ontvangen (geleerd van zijn eveneens christelijke ouders). En natuurlijk luistert God naar dit gebed. Hij heeft immers niets anders te doen. Hoeveel miljard christenen waren er? Hoeveel miljarden gebeden zijn dat op dat moment dat Collins om kracht vraagt, terwijl God bezig is het met bestieren van de wereld (akkers van regen voorzien etc)?
Een arts (of iedere andere wetenschapper) houdt geloof en wetenschap gescheiden. Anders krijg je mensen als Ken Ham.
En ik mag hopen dat je deze beste man niet al te serieus neemt.
Wel eens gehoord van: Adversae res admoment religionem?
Als een arts er niet uitkomt, vraagt hij een collega arts om hulp. En deze arts prefereer ik boven een biddende arts voor hulp. Deze lijkt me nogal hopeloos.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Karssenberg schreef:Nee, een mens heeft niet zoveel op eigen kracht.
Daar verschillen we van mening. Mensen doen zaken imo louter op eigen kracht, al dan niet met behulp van anderen.
In het afgelopen weekend nog van nabij meegemaakt (bij goede vrienden) dat een baby doodgeboren werd in het ziekenhuis onder het toeziend oog van een arts en meerdere verloskundigen.
Ik bedoel hiermee niet te zeggen, dat het wel goed gegaan zou zijn, als er (meer) gebeden zou zijn. Maar die uitdrukking 'op eigen kracht' schiet mij even in het verkeerde keelgat.
Dat zaken niet altijd goed gaan is iets dat bij het leven hoort, al hoe pijnlijk, net als in het door jou aangehaalde, dat ook is.
Soms kunnen mensen heel veel, maar ook vaak staan mensen machteloos, dat wilde ik alleen maar zeggen.
Dat is een waarheid als een koe, al staan mensen tegenwoordig veel vaker minder machteloos bij zaken waarvoor dat in het verleden wel gold. Wetenschap schrijdt voort.

Groet

kiks
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Karssenberg schreef:Ik ben even helemaal zat van jullie domme en arrogante en onredelijke geklets. Steeds maar weer suggereren, dat gelovigen alleen maar bidden op momenten, dat er gewerkt en nagedacht moet worden.
Natuurlijk putten mensen kracht uit God, Allah, Shiva of Wodan. Maar dat zegt NIETS over het bestaan van deze entiteiten. Dom, arrogant en onredelijk? Verklaar u nader aub.
Een kind dat dood geboren wordt is vreselijk. Maar in kader van deze discussie kan IK niet anders als God de schuld geven!
Maar nee, wat doet de gelovige: Die haalt troost uit deze God! De compleet omgedraaide wereld wat mij betreft. En DAT maakt mij inderdaad arrogant.
Einstein/Mick
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Karssenberg schreef:Ik ben even helemaal zat van jullie domme en arrogante en onredelijke geklets. Steeds maar weer suggereren, dat gelovigen alleen maar bidden op momenten, dat er gewerkt en nagedacht moet worden.
Wat laat jij je kennen zeg. Bah.

Groet

kiks
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

kiks schreef:
Wat laat jij je kennen zeg. Bah.

Groet

kiks
Totaal misplaatste verontwaardiging. Gelovigen zitten nu eenmaal in een spagaat als het deze christelijke algoede God betreft. HIJ schenkt leven, HIJ NEEMT leven. Maar het schenken van leven schrijven we toe aan God. Het "nemen" van leven aan het toeval (of het lot?), maar de steun halen we dan wel weer bij deze God vandaan. Kortom: Al het positieve komt van God, al het negatieve niet (OF Hij heeft er een bedoeling mee, als mooie uitvlucht).
En dat is de keiharde geloofsrealiteit. En zie daar dan maar steun uit te halen!
Maar de gelovige kan dit! Maar als deze hierop gewezen wordt, dan wordt de gelovige boos en ligt het aan ons!
Einstein/Mick
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Karssenberg schreef: Steeds maar weer suggereren, dat gelovigen alleen maar bidden op momenten, dat er gewerkt en nagedacht moet worden.
opnieuw leg je mensen woorden in de mond, niet netjes

rede

jij beweert dat god beslist over leven en dood = jouw geloof en wereldbeeld.
logisch dus dat god beslist wie mag leven en sterven
god is dus verantwoordelijk voor doodgeboren kinderen
jij claimt dus dat de moordenaar je steunt en hoop geeft als je kind doodgeboren is.
ik vind dit redelijk onredelijk, ik zou boos zijn op de moordenaar.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Hier de spagaat!

Afbeelding

Afbeelding

Maar nee he?! De geboorte = positief = God
Spontane abortus = negeatief = de natuur.

Dat kan niet Karssenberg! Consequent blijven! Want reken erop dat alle zwangere gelovige vrouwen bidden tot hun God dat de zwangerschap tot een goed eind volbracht mag worden. Maar ALS het dan mis gaat....dan hebben ze godzij dank steun aan het geloof! En hoewel ik dat oprecht fijn vind (de steun die ze ervan ondervinden) voor diegene die het overkomt, vind ik het ook ontzettend hypocriet altijd God hiervan niet de schuld te geven!
Dan mag nu de verdediging van deze God weer aan het woord. Doe een goed woordje voor Hem!
Einstein/Mick
Gesloten