Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

bonifacius
Diehard

Re: Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn

Bericht door bonifacius »

MaartenV schreef: 03 dec 2024 08:16 Bonifacius, misschien vind je dit ook interessant dan: een interview van Essentia Foundation (één van de stichtende leden is Bernardo Kastrup) met een neuroloog die ook nog eens vergaande meditatie in het boedhisme bestudeert en beoefend heeft leverde het volgende onderzoek op:

(recent research on the cessation of consciousness in advanced medation practitioners)

https://youtu.be/faMZ1AM_fXs?si=crWOxC3pbMl11wI9
Amaai zeg, wat een jonge gast die Ruben Laukkonen!
Ik kan zijn leeftijd niet achterhalen.
Terwijl ik naar de video luister even verder gezocht...
Welcome! I’m an Ass’t Professor focused on computational neuroscience and phenomenology. My research is theoretically driven and traverses many levels, from neurons to psychology. Key topics include: deep meditation, insight experiences, consciousness, and artificial minds.

I’m also a chief investigator on Australia’s largest psychedelic clinical trial, supported by ~$4M from the Medical Research Future Fund (MRFF) and the Peregrine Foundation. My work has been featured in The New York Times, TIME, TEDx, Vice, ABC, Aeon, VOX, New Scientist, and in the Nature collection.

https://rubenlaukkonen.com
Een nieuwe generatie die Ruben.
Heb eerste kwartier van de video geluisterd en nog wat verder gelezen, zoals dit..
I transferred all my classes from geology to psychology and neuroscience, founded two businesses, started a daily meditation practice, and met Ordinary Mind Zen teacher Gregg Howard. I began to see the emptiness of intellectual insights. 10 years later, in a final desperate and disillusion-fueled sprint for the finish line, I spontaneously determined: “I will not stand up from the cushion until this is over“. Three minutes later an ineffable shift occurred and I could no longer find any hint of a problem with life. There was no finish line but there was also never a race.

https://rubenlaukkonen.com/about-me/
Hij zegt niets nieuw voor mij natuurlijk.

Wat me het meest intrigeert is zijn leeftijd die ik niet vind, ook niet hier https://research.vu.nl/en/persons/ruben-eero-laukkonen
Maar 't is een feit, hij is van een nieuwe generatie.
Hier nog zo'n wonderkind > https://www.drmalinvedoyuthaug.com/about
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
MaartenV
Bevlogen

Re: Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn

Bericht door MaartenV »

bonifacius schreef: 03 dec 2024 12:43
Amaai zeg, wat een jonge gast die Ruben Laukkonen!
Ik kan zijn leeftijd niet achterhalen.
Terwijl ik naar de video luister even verder gezocht...
Inderdaad: de jonge mensen vinden hun weg tussen oosterse mystiek en westerse (neuro)wetenschap. De wereld wordt globaler.
Een nieuwe generatie die Ruben.
Heb eerste kwartier van de video geluisterd en nog wat verder gelezen, zoals dit..
Ja, vooral zijn onderzoek vond ik interessant. Hij bespreekt het na zo'n tien minuten, denk ik. Zowel het neurwetenschappelijk deel als het subjectieve aspect zijn interessant.
Hij zegt niets nieuw voor mij natuurlijk.
Ha, je 'wist' al dat na 'pure consiousness' en 'one with the universe' een 'cessation of consciousness' de laatste fase is voor meditatie of psychedelica?
Voor mij was dit nieuw:)
Wat me het meest intrigeert is zijn leeftijd die ik niet vind, ook niet hier https://research.vu.nl/en/persons/ruben-eero-laukkonen
Maar 't is een feit, hij is van een nieuwe generatie.
Hier nog zo'n wonderkind > https://www.drmalinvedoyuthaug.com/about
Ah, dank voor de link naar dr Malin Vedoy Uthaug. Ik wil daar zeker meer over weten. Heel boeiend.
Nogmaals, deze nieuwe generatie verbindt Oost en West in hun benadering en heeft geen schrik om globaal te denken.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
bonifacius
Diehard

MaartenV schreef: 03 dec 2024 17:15 Ha, je 'wist' al dat na 'pure consiousness' en 'one with the universe' een 'cessation of consciousness' de laatste fase is voor meditatie of psychedelica?
In de video vanaf 30 minuten zegt die Ruben...
There's debates between the Tibetan lineage where the tukdam is more commonly practiced, and Theravada traditions, whether these are likely to be the same thing, but they look the same from the outside.
They seem to have a lot of the same descriptions. And of course, they're both Buddhist lineages.
So I think there's a good chance we're kind of looking at a, if not the same process, something very similar going on.
De tukdam-staat, hoewel specifiek geassocieerd met de Tibetaanse boeddhistische traditie, resoneert met thema's die ook in spirituele literatuur zoals De Meesters van het Verre Oosten van Baird T. Spalding en Autobiografie van een Yogi van Paramahansa Yogananda worden besproken.
Zie...
...
Conclusie

Zowel De Meesters van het Verre Oosten als Autobiografie van een Yogi beschrijven ervaringen die sterk resoneren met de tukdam-staat, hoewel ze niet dezelfde termen gebruiken. Ze onderstrepen de kracht van spirituele meesters om het bewustzijn en de dood te transcenderen, wat overeenkomt met de essentie van tukdam: het ultieme loslaten van het persoonlijke ego en het opgaan in de universele werkelijkheid.

https://chatgpt.com/share/674f495e-bc6c ... 588f72bee9
Ik heb beide boeken meer dan dertig jaar geleden al gelezen, mogelijk nog voor de geboorte van Ruben Laukkonen & dr Malin Vedoy Uthaug. :wink:
Zie verdere info...
...
Stanislav Grof heeft geen specifieke studies gedaan naar tukdam, maar zijn onderzoek naar transpersoonlijke bewustzijnstoestanden biedt inzichten die verband houden met wat tijdens tukdam kan plaatsvinden:

1) Transcendentie van ego: Grof beschrijft in zijn werk hoe diepgaande meditatie en ademhalingsmethoden mensen naar een staat van bewustzijn kunnen brengen waarin tijd, ruimte en het persoonlijke zelf ophouden te bestaan. Dit lijkt sterk op wat Tibetaanse meesters beschrijven als een overgang naar de helder-lichtstaat.

2) Subtiele bewustzijnslagen: Grof erkent dat sommige staten van bewustzijn voorbij onze conventionele fysiologische verklaringen gaan en mogelijk te maken hebben met wat in spirituele tradities wordt beschreven als subtiele energieën of transcendente niveaus van geest.

Wetenschappelijk perspectief op tukdam

Recente onderzoeken, voornamelijk uitgevoerd door instellingen zoals het Mind & Life Institute, proberen tukdam wetenschappelijk te onderzoeken. Verschijnselen zoals de lichaamswarmte, gebrek aan ontbinding en onverklaarbare fysiologische stabiliteit zijn onderzocht:

- EEG-metingen hebben soms nog activiteit in de hersenen waargenomen, zelfs na de klinische dood.

- Wetenschappers vermoeden dat er een diep verband is tussen het vermogen van de geest om het lichaam te beïnvloeden en de training van het bewustzijn door middel van meditatie.

Conclusie

De tukdam-staat biedt een indrukwekkend voorbeeld van hoe bewustzijn volgens spirituele tradities kan transcenderen en zelfs fysiek waarneembare effecten kan hebben. Het ophouden van bewustzijn tijdens en na het sterven, zoals beschreven in de tukdam-staat, weerspiegelt het ultieme doel van meditatie: de bevrijding van het ego en het versmelten met de aard van de realiteit.

"De bevrijding van het ego en het versmelten met de aard van de realiteit" klinkt allemaal heel abstract voor de meeste mensen, zo niet absurd, belachelijk en "bovennatuurlijk".
MaartenV schreef: 03 dec 2024 17:15 Dank voor de link naar dr Malin Vedoy Uthaug. Ik wil daar zeker meer over weten. Heel boeiend.
Graag gedeeld.
MaartenV schreef: 03 dec 2024 17:15 Nogmaals, deze nieuwe generatie verbindt Oost en West in hun benadering en heeft geen schrik om globaal te denken.
Zo is dat, de wereld staat niet stil, paradigma's kunnen verschuiven met nieuwe generaties.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Ruben Laukkonen heeft een mooi onderzoekbare suggestie:

https://www.organism.earth/library/docu ... tiful-loop
A BEAUTIFUL LOOP
AN ACTIVE INFERENCE THEORY OF CONSCIOUSNESS
September 8, 2024

Ruben Laukkonen

Shamil Chandaria

Laukkonen and Chandaria propose that consciousness arises from a recursive brain process involving three key elements: a reality model, competitive inferences reducing uncertainty, and a self-aware feedback loop. This framework explains various states of awareness, including meditation, psychedelic experiences, and minimal consciousness. It also offers insights into artificial intelligence by connecting awareness to self-reinforcing predictions. The authors’ theory suggests that consciousness emerges when the (Text sourced from https://www.organism.earth/library/docu ... tiful-loop) brain’s reality model becomes self-referential, creating a “knowing itself” phenomenon. This recursive process underlies different levels of conscious experience and potentially informs AI development.

De titel roept gelijk de herinnering op aan:

“I Am a Strange Loop”
Van Douglas Hofstadter uit 2007
dat ook “self-reference” behandelt in het kader van bewustzijn.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours »

bonifacius schreef: 03 dec 2024 18:58
MaartenV schreef: 03 dec 2024 17:15 Ha, je 'wist' al dat na 'pure consiousness' en 'one with the universe' een 'cessation of consciousness' de laatste fase is voor meditatie of psychedelica?
In de video vanaf 30 minuten zegt die Ruben...
There's debates between the Tibetan lineage where the tukdam is more commonly practiced, and Theravada traditions, whether these are likely to be the same thing, but they look the same from the outside.
They seem to have a lot of the same descriptions. And of course, they're both Buddhist lineages.
So I think there's a good chance we're kind of looking at a, if not the same process, something very similar going on.
De tukdam-staat, hoewel specifiek geassocieerd met de Tibetaanse boeddhistische traditie, resoneert met thema's die ook in spirituele literatuur zoals De Meesters van het Verre Oosten van Baird T. Spalding en Autobiografie van een Yogi van Paramahansa Yogananda worden besproken.
Zie...
...
Conclusie

Zowel De Meesters van het Verre Oosten als Autobiografie van een Yogi beschrijven ervaringen die sterk resoneren met de tukdam-staat, hoewel ze niet dezelfde termen gebruiken. Ze onderstrepen de kracht van spirituele meesters om het bewustzijn en de dood te transcenderen, wat overeenkomt met de essentie van tukdam: het ultieme loslaten van het persoonlijke ego en het opgaan in de universele werkelijkheid.

Ik heb beide boeken meer dan dertig jaar geleden al gelezen, mogelijk nog voor de geboorte van Ruben Laukkonen & dr Malin Vedoy Uthaug. :wink:
Zie verdere info...
...
Stanislav Grof heeft geen specifieke studies gedaan naar tukdam, maar zijn onderzoek naar transpersoonlijke bewustzijnstoestanden biedt inzichten die verband houden met wat tijdens tukdam kan plaatsvinden:

1) Transcendentie van ego: Grof beschrijft in zijn werk hoe diepgaande meditatie en ademhalingsmethoden mensen naar een staat van bewustzijn kunnen brengen waarin tijd, ruimte en het persoonlijke zelf ophouden te bestaan. Dit lijkt sterk op wat Tibetaanse meesters beschrijven als een overgang naar de helder-lichtstaat.

2) Subtiele bewustzijnslagen: Grof erkent dat sommige staten van bewustzijn voorbij onze conventionele fysiologische verklaringen gaan en mogelijk te maken hebben met wat in spirituele tradities wordt beschreven als subtiele energieën of transcendente niveaus van geest.

Wetenschappelijk perspectief op tukdam

Recente onderzoeken, voornamelijk uitgevoerd door instellingen zoals het Mind & Life Institute, proberen tukdam wetenschappelijk te onderzoeken. Verschijnselen zoals de lichaamswarmte, gebrek aan ontbinding en onverklaarbare fysiologische stabiliteit zijn onderzocht:

- EEG-metingen hebben soms nog activiteit in de hersenen waargenomen, zelfs na de klinische dood.

- Wetenschappers vermoeden dat er een diep verband is tussen het vermogen van de geest om het lichaam te beïnvloeden en de training van het bewustzijn door middel van meditatie.

Conclusie

De tukdam-staat biedt een indrukwekkend voorbeeld van hoe bewustzijn volgens spirituele tradities kan transcenderen en zelfs fysiek waarneembare effecten kan hebben. Het ophouden van bewustzijn tijdens en na het sterven, zoals beschreven in de tukdam-staat, weerspiegelt het ultieme doel van meditatie: de bevrijding van het ego en het versmelten met de aard van de realiteit.

"De bevrijding van het ego en het versmelten met de aard van de realiteit" klinkt allemaal heel abstract voor de meeste mensen, zo niet absurd, belachelijk en "bovennatuurlijk".
MaartenV schreef: 03 dec 2024 17:15 Dank voor de link naar dr Malin Vedoy Uthaug. Ik wil daar zeker meer over weten. Heel boeiend.
Graag gedeeld.
MaartenV schreef: 03 dec 2024 17:15 Nogmaals, deze nieuwe generatie verbindt Oost en West in hun benadering en heeft geen schrik om globaal te denken.
Zo is dat, de wereld staat niet stil, paradigma's kunnen verschuiven met nieuwe generaties.
Ik had nog niet eerder van ‘Tukdam’ gehoord.

Het blijkt dat De Boeddhistische Blik een documentaire heeft gemaakt, waar wetenschappers Tukdam bestuderen.
EEG-registratie maakt daar onderdeel van uit. De documentaire is in januari 2023 uitgezonden.

Bijzonder!

https://www.npodoc.nl/documentaires/2023/01/tukdam.html
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
bonifacius
Diehard

Yours schreef: 04 dec 2024 10:42 @bonifacius:...

Het blijkt dat De Boeddhistische Blik een documentaire heeft gemaakt, waar wetenschappers Tukdam bestuderen.
EEG-registratie maakt daar onderdeel van uit. De documentaire is in januari 2023 uitgezonden.

Bijzonder!

Merci voor de link.
Ik kan de video echter niet bekijken vanop mijn Vlaamsche locatie en een VPN heb ik niet meer, dus heb ik wat verder gegoogled om er wat over te lezen en vond dit artikel...

https://bodhitv.nl/tukdam-een-boeddhist ... n-de-dood/

Uit het artikel..
De beoefening van tukdam

De meesten van ons zullen zich aan het eind van hun sterven van dat innerlijke en subtiele niveau niet bewust zijn: daarvoor moet je tijdens je leven al regelmatig trainen. De tukdam beoefening is dus vooral een beoefening voor gevorderden. ‘Tuk’ betekent geest (in het Tibetaans: thugs) en ‘dam’ is Tibetaans voor verbinding. Tukdam is een eervolle benaming voor diegene die in staat is zo met de eigen geest om te gaan.
Nu weten we ook ineens wat het woord "Tukdam" betekend. In het Nederlands vertaald zoiets als "geest-verbinding".

Dit nu ontdekt hebbende kan ik concreter zoeken via Artificiële-intelligentie naar wat Stanislav Grof eventueel hierover verteld en vind ik een aanwijzing naar zijn boek "The Ultimate Journey: Consciousness and the Mystery of Death".
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

bonifacius schreef: 04 dec 2024 11:37 Merci voor de link.
Ik kan de video echter niet bekijken vanop mijn Vlaamsche locatie en een VPN heb ik niet meer, dus heb ik wat verder gegoogled om er wat over te lezen en vond dit artikel...
Lukt het ook niet onder TOR?
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
bonifacius
Diehard

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 04 dec 2024 12:24 Lukt het ook niet onder TOR?
Merci voor de suggestie, maar nee, lukt ook niet.
Zie...

Afbeelding
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Voordat de materialisten op het forum hier te hard gaan juichen omwille van de hierboven gemelde complete "cessation of Consciousness."... :mrgreen:

Ik lees momenteel een boek waarin een studie wordt aangehaald over de effecten van Salvinorin-A, de werkzame stof in Salvia divinorum, dat wordt beschouwd als het meest potente natuurlijke psychedelische middel. De studie beschrijft de indrukwekkende impact op de hersenactiviteit, met significante dalingen in de bloedtoevoer naar alle corticale hersenlobben—frontaal, temporaal, pariëtaal en occipitaal—gecombineerd met toenames in subcorticale gebieden, met name de amygdala, hippocampus en het cerebellum.

Het onderzoek, getiteld "The Kappa Opioid Receptor and the Sleep of Reason: Cortico-Subcortical Imbalance Following Salvinorin-A", werd gepubliceerd in het International Journal of Neuropsychopharmacology. De auteurs gebruikten single-photon emission computed tomography (SPECT) om regionale cerebrale bloedstroom (rCBF) te meten na toediening van Salvinorin-A aan gezonde vrijwilligers. Hun bevindingen toonden significante rCBF-dalingen in meerdere corticale gebieden en toenames in specifieke subcorticale gebieden.

Hier is de link naar de studie: https://academic.oup.com/ijnp/article/25/1/54/6372408.

Deze studie benadrukt de unieke werking van Salvinorin-A als kappa-opioïde receptoragonist en biedt sterk bewijs voor sterke reducties van activiteit in de gehele cortex.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
bonifacius
Diehard

MaartenV schreef: 07 dec 2024 02:26 Voordat de materialisten op het forum hier te hard gaan juichen omwille van de hierboven gemelde complete "cessation of Consciousness."... :mrgreen:
Materialisten en fysicalisten. :mrgreen:
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

“Yours” schreef:
KNIP
KNIP
KNIP

Bijzonder!

Yours,

Dank voor die link naar de nederlandse tukdam-reportage!

Heb jij ook opgemerkt dat bij die monnik beide benen waren afgezet vanwege een of andere kwaal?
Dan heb ik een zeurende gedachte over het wel kunnen afremmen van het normale lijfelijke verval bij het dood gaan, maar daarnaast het niet kunnen voorkomen van die beenamputatie.

Dat hebben die vlijtig metende westerlingen toch niet over het hoofd gezien?

Of hallucineer ik nu een geheel niet bestaande episode? Dan ga ik de gehele opname nogmaals bekijken.

Roeland
bonifacius
Diehard

heeck schreef: 07 dec 2024 12:28 Yours,

Dank voor die link naar de nederlandse tukdam-reportage!

Heb jij ook opgemerkt dat bij die monnik beide benen waren afgezet vanwege een of andere kwaal?
Dan heb ik een zeurende gedachte over het wel kunnen afremmen van het normale lijfelijke verval bij het dood gaan, maar daarnaast het niet kunnen voorkomen van die beenamputatie.

Dat hebben die vlijtig metende westerlingen toch niet over het hoofd gezien?

Of hallucineer ik nu een geheel niet bestaande episode? Dan ga ik de gehele opname nogmaals bekijken.

Roeland
:lol:
Precies een illustratie van wat ik je in een ander topic schreef...
bonifacius schreef: 06 dec 2024 22:05
heeck schreef: 06 dec 2024 21:06 Je geeft wel wat tekst terug, maar beantwoordt mijn vragen niet.
Geen enkel antwoord dat ik geef bevredigt jouw intellect Roeland, dat weet je nu toch al.
Hebben jij en / of Peter van Velzen ooit al is een bevredigend antwoord van forumlid Yours gekregen?
Onmogelijk, want Yours en ik delen hetzelfde bewustzijn van Zijn.

Waarover ik en Yours schrijven is voor jullie niet te vatten, wat wij ook antwoorden.
Zie mijn eerdere post elders onder...
Zeg / Heeck / Roeland, als we nou is in real-live een voetbalwedstrijd of zo organiseren tussen wij "de spirituele zwevers" en jullie "de vlijtig metende westerlingen" (forumlid / moderator Maria staat bij jullie alvast in het doel als ballenvanger) - we laten dat voor beide ploegen voor en achter drukken op onze shirts - zouden we zo geen belangstelling kunnen genereren met een YouTube-kanaal, Facebook en zo van die social media? 8*)
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Bonifacius,

Wat let de “spirituele zwevers” om een eigen ontmoetingsplek te organiseren waar ten gunste van “het getuigen” adekwaat reageren overbodig is bevonden.

Roeland
bonifacius
Diehard

heeck schreef: 07 dec 2024 15:01 Bonifacius,

Wat let de “spirituele zwevers” om een eigen ontmoetingsplek te organiseren waar ten gunste van “het getuigen” adekwaat reageren overbodig is bevonden.

Roeland
Stel dat op dit forum nou enkel vrijdenkers / stichting Skepp leden als jij waren.
Zou je dat niet saai vinden?
Wie moet je dan trachten te overhalen zijn gezond verstand en de rede te gebruiken?
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

bonifacius schreef: 07 dec 2024 15:06 Stel dat op dit forum nou enkel vrijdenkers / stichting Skepp leden als jij waren.
Zou je dat niet saai vinden?
Wie moet je dan trachten te overhalen zijn gezond verstand en de rede te gebruiken?
Daar heb je gelijk in. Ik ben blij dat je met maartenV als dorpsnar wil fungeren. Het is dan aan de anderen om te kijken of er scherp weerwoord gegeven kan worden. Als dat dan niet geaccepteerd wordt, moet de reactie niet te serieus genomen worden.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Gesloten