dikkemick schreef:
Het gaat om diep menselijke ervaring. Dat God noemen (JHWH) is een beschrijving achteraf.
Mensen ervaren altijd van alles. Mensen hebben altijd van alles ervaren. Mensen hebben hersenen en hersenen kunnen hele vreemde fratsen met mensen uithalen.
Tja, daar is dit forum een sprekend voorbeeld van.
Jij geeft zelf hieronder het voorbeeld:
Dikkemick schreef:Mensen ervaren geesten, spoken, engeltjes, aura's, ontvoeringen door ufo's, de toekomst, goden en ga zo maar door. De beschrijving komt uiteraard achteraf.
Geen van allen ervaren. Jij wél.
De toekomst ervaren ?
Of nog bonter:
Dikkemick schreef:"... uit, of bomen welke een gesprek konden afluisteren. Je wil niet weten wat mensen allemaal bedacht hebben en waar ze oprecht in geloofden.
Ja, vooral de fantasie van atheïsten hier kent geen grenzen.
Dikkemick schreef:Vandaar dat de egyptische mythen vermengd zijn met de Mesopotamische. Vandaar dat Jezus, evenals Osiris met grof stoffelijk lichaam is opgestaan. Dit aspect was de Joden vreemd,..
Mij ook. Wat biologisch niet kan, kan bijbels ook niet. Met Opstanding bedoelen de evangelisten iets anders mee.
Dikkemick schreef:Het verhaal geeft alleen aan dat de NAAM van God (JHWH) verbonden is met 'bevrijding'
Onderdrukking is van alle tijden, van alle volkeren. Bevrijding idem. Ik noem dit dan ook liever ...bevrijding. Jij noemt het "God"
Bevrijding is niet van alle tijden. In oude tijden wisten de slachtoffers niet beter dat het zo hoorde.
De menselijke cultuur zat zo in elkaar dat mensen vanzelfsprekend vervolgd konden worden.
Dat geldt voor alle oude culturen. Juist de Hebreeuwen hebben het ervaren als een bevrijding.
In feite is het Exodusverhaal een omgekeerde mythe.
Dikkemick schreef:Wat hier onder God verstaan wordt, heeft te maken met wat er in het leven van mensen gebeurt.
Met die gedachte ben je uniek en zeer velen zijn het niet met je eens.
Juist heel velen. Lees nu eens de Evangeliën goed.
Wat doet Jezus in die verhalen ? Waar gaat het over. Wat is zijn boodschap? M.a.w. , Wat doet hij met 'melaatsen' ?
Hoe eindigen de Evangeliën ? Waarom verkondigd Hij het Koninkrijk van God ? En wat versta jij daaronder ?
Dikkemick schreef:Maar...dat zijn we bij religie gewend.
Jij bent helemaal niets gewend. Ga er eens op bestuderen. Je hoeft geen theoloog te lezen hoor !
Je kunt ook een boek van enkele atheïsten lezen, zoals van Marcel Hulspas (En de zee spleet in tweeën) of Erich Fromm. (Gij zult zijn als goden").
Dikkemick schreef:Niemand is het eens met elkaar.
Dat is eigen aan taal en tekst. Dat iedereen die er serieus mee bezig is een unieke bijdrage kan leveren, ook al verschillen ze van elkaar. Met wederzijds respect. Dat is eigen aan de joodse traditie.Daar kunnen Christenen nog veel van lezen. Jij wilt een eenduidige interpretatie. In feite is dat gewoon een nieuwe dogma creeëren.
Jij verwerpt christelijke dogma's en via een achterdeurtje wil jij slechts op zoek naar die eenduidige interpretatie.
Die heeft niemand. En dat is ook niet alleen niet nodig, maar ook niet wenselijk. Anders krijg je een dode taal.
Taal, vooral het Hebreeuws is dynamisch (werkwoorden)en poëtisch.
Dikkemick schreef:Wil je consensus m.b.t. uitgewerkte ideeën, moet je bij wetenschap zijn.
Jouw afgod.
Dikkemick schreef:De rest sla ik even over..."
Té moeilijk ?
Dikkemick schreef:Jij bent bijgelovige zoals heel veel mensen dat zijn. Alleen, jij bent het op jouw (vreemde eigenwijze) manier. Een manier die nog door minder mensen wordt begrepen als de manier waarop de Jehova's getuige gelooft.
Nee, jij begrijpt het niet omdat jij er nooit serieus in hebt verdiept.
Je komt niet verder dan Wiki...
Het bijbels Hebreeuws denken en dat van de gehele Talmoed is geheel anders dan het Grieks denken.
Jij denkt Grieks over de Bijbel.: Daarom vraag jij keer op keer aan gelovige passanten hier op dit forum
een definitie te geven van God waarin ze geloven. Weer dat analytische...
Dat kan niet. Jij denkt grieks over de Hebreeuwse God.
Over de Hebreeuwse God kun je alleen maar over vertellen....
Jij wilt
ZIEN. Dat is typisch Grieks.
Een Hebreeër wil
Horen:
"Hoor Israël...." (Deut.)
De joden denken heel anders over de werkelijkheid:
(Dat geldt ook voor de Evangelisten. Zij zijn vertellers. Door en door joods...)
Over taal bijv.:
"In dit licht is de uitspraak van de rabbijnen: ‘de Torah heeft zeventig gezichten’ beter te begrijpen en het belichaamt openheid. Voor Joden zijn veel verschillende benaderingen en ervaringen met de Bijbel geoorloofd. Men ziet het over het algemeen als verrijkend van elkaar te leren vanuit iemands unieke persoonlijkheid, kennis en levenservaring. Men heeft er dan ook vaak geen moeite mee te onderkennen dat de Bijbel zich soms ‘tegenspreekt’ en ‘speels’ is. Het belangrijkste verschil is, dat Joodse exegeten de Hebreeuwse Bijbel lezen door de bril van de Talmoed en andere rabbijnse geschriften, terwijl Christenen de Hebreeuwse Bijbel lezen door de bril van het Nieuwe Testament. De Talmoed (eigenlijk zijn er twee Talmoeds: de Babylonische, die is opgesteld in wat nu Irak is, en de Palestijnse) is nog het best te vergelijken met een discussieboek. Hierin zijn de discussies, die rabbijnen met elkaar gevoerd hebben over de praktische uitleg van de Torah bewaard gebleven. Deze uitspraken van de rabbijnen zijn gebaseerd op de mondelinge leer of overlevering. Deze mondelinge leer neemt een even belangrijke plaats in als de schriftelijke Torah. Aan deze mondelinge leer van de Torah kennen de rabbijnen ook Goddelijke oorsprong toe. God heeft haar aan Mozes gegeven en via Jozua en de oudsten (dat zijn de opvolgers van Jozua – Jozua 24:31) en de profeten (van Samuël tot Maleachi) is zij bij de Grote Synagoge terechtgekomen. Dit was een raad van oudsten, die vanaf de tijd van Ezra was ingesteld om zich bezig te houden met de Torah.
Ten eerste: Eén van de meest wezenlijke punten van het mens-zijn en van het Hebreeuwse denken is vertellen. De Hebreeuwse mens is dan ook bij uitstek een verteller. De Hebreeuwse mens is sterk ingesteld op het horen, het Griekse denken (zie punt 1) op het ZIEN. Daarom is het vanouds: “hoor, Israël {o.a. Deuteronomium 6:4}. Het Hebreeuwse woord voor boek hangt dan ook samen met het woord voor vertellen. Het woord voor boek is seper en hangt nauw samen met het woord “vertellen” en “tellen”. Vertellen is in wezen een vorm van tellen; het optellen van daden. Psalm 118:17: ‘ik zal de daden des Heren vertellen”.
De Messiaanse Psalm 22 gaat eerst over de totale eenzaamheid en godverlatenheid. Dan komt er een keerpunt in vers 23: Ik zal uw naam aan mijn broeders verkondigen”. letterlijk staat er: “vertellen”.
In Exodus 9:16 staat: “opdat men mijn naam verkondige op de gehele aarde”. (Weer letterlijk: “vertellen”). Van Genesis tot Openbaring gaat het in wezen om het vertellen van de Naam. Dat is de bestemming van de mens: het vertellen van de daden des Heren. Eén verhaalprincipe is dat eerst de grote lijn verteld wordt en dan de details. Bijv. Genesis 1:1: “In den beginne schiep God de hemel en de aarde”. Daarna krijg je de details. In Johannes 1:1-18 staan de grondprincipes van het hele Evangelie; en daarna wordt het uitgewerkt."
http://www.wereldgeschiedenis.com/hebreeuws-denken" onclick="window.open(this.href);return false;
En de laatste regel, geachte atheïsten:
"Het kenmerk van het Hebreeuwse denken is; barmhartigheid; Liefde, het wezen van God; altijd ten dienste van de ander. Het maakt de Boodschap zo bijzonder."
Job