Vrije wil / het lot

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

bonifacius
Diehard

Re: Vrije wil / het lot

Bericht door bonifacius »

DiMensie schreef:
dikkemick schreef:Ik denk nl. dat hersens in een vat kunnen denken dat ze een "ik" zijn
Ik denk? Hersens kunnen denken?
Wat is het nou:
Denk jij, of denken je hersens?

Of gaan jouw hersens pas denken nadat ze in een vat gestopt zijn en
tot die tijd ben jij degene die denkt?
      • :?
Dikkemick is niet de denker van zijn gedachten, maar hij is geprogrammeerd om te geloven dat hij wel de denker is van zijn gedachten, de doener van zijn daden.
Dat is onderdeel van zijn geprogrammeerd zijn.
Zo zit het in jouw programmering nu om hem die vragen te stellen en ben ik o.a. geprogrammeerd om dit te typen hier. één van de vele dingen tot wat ik geprogrammeerd ben.
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

bonifacius schreef:
DiMensie schreef:
dikkemick schreef:Ik denk nl. dat hersens in een vat kunnen denken dat ze een "ik" zijn
Ik denk? Hersens kunnen denken?
Wat is het nou:
Denk jij, of denken je hersens?

Of gaan jouw hersens pas denken nadat ze in een vat gestopt zijn en
tot die tijd ben jij degene die denkt?
      • :?
Dikkemick is niet de denker van zijn gedachten, maar hij is geprogrammeerd om te geloven dat hij wel de denker is van zijn gedachten, de doener van zijn daden.
Zo zit het in jouw programmering nu om hem die vragen te stellen en ben ik o.a. geprogrammeerd om dit te typen hier. één van de vele dingen tot wat ik geprogrammeerd ben.
Ben het voor het eerst met je eens. Behalve dan dat "geprogrammeerd" zijn. Dit verondersteld een programmeur en die is er niet.
Dikkemick is inderdaad niet de denker van zijn gedachten. Want WIE is Dikkemick? Ik denk dat Dikke slechts enkel en alleen zijn hersens is. En dat wil zeggen: Materie/chemie/impulsjes. En that's it!
Prachtig toch?!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
bonifacius
Diehard

dikkemick schreef:
bonifacius schreef: Dikkemick is niet de denker van zijn gedachten, maar hij is geprogrammeerd om te geloven dat hij wel de denker is van zijn gedachten, de doener van zijn daden.
Ben het voor het eerst met je eens. Behalve dan dat "geprogrammeerd" zijn. Dit verondersteld een programmeur en die is er niet.
Dikkemick is inderdaad niet de denker van zijn gedachten. Want WIE is Dikkemick? Ik denk dat Dikke slechts enkel en alleen zijn hersens is. En dat wil zeggen: Materie/chemie/impulsjes. En that's it!
Prachtig toch?!
Als dikkemick niet de denker van zijn gedachten is...
'Wie' denkt er dan dat dikkemick slechts enkel en alleen zijn hersens is?
Onderzoek wie je bent, en je zal ontdekken dat er uiteindelijk geen 'ik' is.

Als die vragen je ooit van binnenuit te pakken krijgen, dan kom je mogelijk op een boek of bij een persoon als deze uit: http://www.joanika.nl/news/25/30/Taal-i ... tisch.html" onclick="window.open(this.href);return false;
PS: niet dat ik haar ken of boek van gelezen heb hoor. Ik verwijs maar naar een pad. Er zijn zoveel paden.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Iksnaphetniet en Dikkemick debateren over het brein in het vat.
Iksnaphetniet schreef:Dat hersenen een sleutelwerking hebben in bewustzijn mag duidelijk zijn. De stelling dat je bewustzijn hetzelfde blijft als je organen of gedeeltes verwijderd is maar tot op zekere hoogte waar. Verwijder alleen je ogen en het wordt wel heel erg donker in je ervaring... Verwijder je handen en je zal merken dat je niets meer kunt betasten (bewustzijnsverandering).
[-o<
dikkemick schreef: Bewustzijn word je gewaar IN je hersenen. Nergens anders. Je kunt, met voldoende technische middelen en kennis een brein in een vat laten bewust worden, dat het een potje tennis aan het spelen is. Kwestie van de juiste input. Heb je geen armen en benen voor nodig.
De eerste zin lijkt waar, maar de tweede is nogal een boute bewering. Kan men zoveel technische middelen ter beschikking hebben, dat men de werkelijke ervaringen kan simuleren die bij een werkelijk potje tennis ontstaan? Heeft iemand enig idee, welke zintuigelijke ervaringen we tijdens zo’n spelletje hebben? De beelden, de geluiden, de geuren, het gevoek van het racket in de hand, het lekker of niet lekker zitten van de kleding? de weerstand van de bal, de vermoeidheid van de spieren. De manier waarop het gravel aanvoelt, het wegglijden, het schuren tegen onze knie? De gezichtsuitdrukking van de tegenstander, het geluid van de vogels langs de baan, van het voorbij komende verkeer. Van een vliegtuig dat overvliegt? Wat te denken van een plots opkomende boer? Van een vuiltje in ons oog? Er zijn oneindig veel mogelijkheden. Niet alleen moeten al die indrukken gesimuleerd worden, ze moeten ook nog consisten blijven ten opzichte van de bewegingen die het brein zijn niet bestaande ledematen wil laten maken. Inclusief de bewegingen die niet kunnen lukken :)

Er zijn wel degelijk armen en benen nodig, het mogen dan wel virtuele armen en benen zijn, maar als zij zich niet als echte armen en benen gedragen, dan zal de ervaring geheel anders zijn dan in een echt potje tennis. Het is gemakkelijk om te simuleren dat ik Nadal ben, maar een stuk moeilijker om te simuleren wat er werkelijk zou gebeuren als ik tennis zou spelen. En dat veschil zou mij direct duidelijk worden. Mijn hersenen zouden al gauw in de gaten krijgen dat ze slechts aan het “dromen” waren. Nee het lijkt me een illusie te menen dat dit echt zou kunnen.

Iksnaphetniet schreef: Je lijkt steeds een onderscheid te maken tussen "jij" en je hersenen. Ik denk dat dit "jij" en je hersenen, dezelfde zijn. Niet een jij die erachter aan hobbelt. Een jij die erachter aan hobbelt is naar mijn mening het resultaat van een absurde reductie.
Ik zou dit geen reductie noemen maar de homunculus denkfout, of iets dat daar op lijkt. Er is inderdaad in een discussie over ons denken niet juist om een onderscheid aan te brengen tussen onszelf en onze hersenen. Ik ben er echter niet van overtuigd dat Dikkemick deze denkfout doorlopend maakt. (ook al heeft hij hem wel eens gemaakt).

Axxyanus probeert – zo zie ik het - de discussie te winnen door haar te ontlopen. Omdat de bevrijde slaaf zijn eigen meester is, zou hij nog steeds een slaaf zijn. (van zijn eigen meester).
axxyanus schreef:
Peter van Velzen schreef: Je denkt dus dat de religie de vrije wil heeft bedacht om onder de natuurwetten uit te komen.
Neen, daar doe ik geen uitspraak over en is hier naast de kwestie. Ik geef hier enkel mijn bevindingen over hoe gelovigen het begrip vrije wil invullen, gebaseerd op wat zij daarover schrijven en zeggen en stel daarbij vast dat dat jou bewering over hoe gelovigen met vrije wil omgaan, tegenspreekt. Voor heel wat gelovigen is de vrije wil een geschenk van God, zonder God zou er geen sprake kunnen zijn van vrije wil want dan zou alles gewoon het gevolg zijn van natuurlijke processen.
Helaas ziet Axxyanus volstrekt over het hoofd, dat dit laatste helemaal niet wordt geloofd. DE godgelovigen zien hun god als schepper van alles – inclusief de natuurllijke processen, Dus als er geen vrije wil zou zijn, zou alles een gevolg zijn van die god! Als de mening van de godgelovigen er niet toe doet, dan dient men hun mening ook niet ter sprake te brengen. Laten we dan liever trachten een libertarier te vinden die denkt dat de vrije wil ons doet ontsnappen aan de natuurwetten. Of is diens mening ook al naast de kwestie? Waarom wil je dan dat we hun visie gebruiken als die er niet toe doet?

Pardon? Je vindt het opdelen van de wereld in delen die tot jezelf behoren en delen die niet tot jezelf behoren kunstmatig?[/quote]
In de context van deze vraagstelling wel ja! Omdat het ons aanzet de invloed van het verleden te negeren. Het bekijkt het individu in zijn huidige vorm om te bepalen hoeveel invloed daarvan uitgaat, zonder veel rekening te houden hoe het individu in die huidige vorm terechtgekomen is.
[/quote]
Een boude uitspraak! De logica is dan dat de zon geen zwaartekracht uitoefent aangezien die uitspraak geen rekening houdt met hoe ze haar massa heeft verkregen.
In zekere zin is deze houding een poging tot begging the question. Als je geen onderscheid maakt tussen het individu en de rest van de wereld, dan is het uiteraard onmogelijk om te concluderen dat het individu ook maar ergens invloed op heeft. Je weigert gewoon te erkennen dat er een verschil bestaat tussen het individu en iets er buiten. Tja dan is de conclusie uiteraard dat dit verschil niet bestaat. Zo lust ik er nog wel een!

Met dezelfde logica kan ik ook beweren dat wij in het geheel geen invloed ondervinden van hetgeen zich buiten ons afspeelt, omdat “buiten ons” een kunstmatige opdeling inhoud. Nee axxyanus deze opdeling is de enige manier waarop wij over deze vraag kunnen nadenken, Zonder die opdeling is er geen sprake van iets dat een vrije wil kan hebben of een lot kan ondergaan.

Bonifacius gelooft – in zekere zin op grond van dezelfde weigering om het individu als apart iets te zien – juist in een universeel bewustzijn. Hij introduceert dit trouwens vooral om de aandacht af te leiden van het feit dat hij er volslagen naast zat. Waar ik dat aantoonde staat nu “.......”
bonifacius schreef:
Peter van Velzen schreef: Bonifacius lijkt helaas last te hebben van te hebben leesblindheid (of iets dergelijks)
.......
Wel erg laf van mij uiteraard, om alleen te reageren op wat er staat, en niet op van alles dat ik er zelf over verzonnen heb. Maar je kan van een overgrootvader nu eenmaal niet altijd verwachten dat hij een op hol geslagen fantasie heeft. Overgrootvaders zijn doorgaans een tikje conservatief. Ook al zijn ze soms minder conservatief dan vader of moeder.
Dat je laf zou zijn komt niet in mij op.
Enige dat wel op komt is dat het jouw en alle anders voorvechters van het vrij-wil concept in dit topic hun lotsbestemming is om dat te doen.

Dat is mijn model van de wereld: dat elk mens een uniek geautomatiseerde robot is, energie gegeven en geactiveerd door het universele bewustzijn.
Ik vraag me af hoe we een universeel bewustzijn zouden kunnen vaststellen. Kijken of het universum pijn krijgt als we het slaan? Kijken of het zichzelf in de spiegel herkent? Mogelijkerwijs was het onvermijdelijk dat ik een specifiek aspect van het vrije-wil denken zou verdedigen, Ik kan nu eenmaal niet toegeven dat ik er niet toe doe, hoe gemakkelijk ik ook toe kan geven dat ik er niet meer toe doe dan een ander. In mijn model zijn we separaat handelende instanties die energie jatten waar we dat kunnen en die door niets anders geactiveerd zijn dan door het – al dan niet waarschijnlijke – toeval dat zo’n instantie ongeveer 3,5 miljard jaar geleden ontstond, en hun gewoontes hebben verkregen door een langdurig proces van evolutie.

Zonder objectieve waarnemingen van universeel bewustzijn, lijkt het mij geen onderwerp van gesprek. Het is interessant of er objectieve waarnemingen zijn, die vrije wil kunnen tonen (of juist “het lot”). Blijkbaar denken voor en tegenstanders van wel, want anders waren we allang met deze discussie gestopt. Of niet?

Verder nam ik nog een malle discussie waar tussen Dimensie en Bonifacius over: Dikkemick, zijn ik en zijn hersenen. Uiteraard zijn die in mijn ogen een eenheid, terwijl Axxyanus en Bonifacius ze een kunstmatige opdeling vinden. Uiteraard moet Bonifacius ophouden iets tegen mij te zeggen, als hij denkt dat ik niet besta, en moet Axxyanus niet zeggen dat iets dat slechts een kunstmatige opedeling is, iets wel of niet zou kunnen vertonen. Ze zouden zich gezamenlijk in het universum moeten verdiepen, helaas is hun Ego te groot om dat te doen. Of moet ik zeggen: Niet groot genoeg.

Nog even mijn grondgedachte in iets andere woorden dan voorheen.

Een mens of een dier of een plant of een robot, zijn allen specifieke delen van het heelal. Wij kunnen de oorzaken van gebeurtenissen die hen betreffen verdelen in oorzaken die in zo’n specifiek deel liggen en oorzaken die daarbuiten liggen. Dan en alleen dan, als de oorzaak van een gebeurtenis in zo’n speciek deel van het heelal ligt, is de gebeurtenis iets anders dan het lot dat dat deel moet ondergaan.

Wanneer dat deel in staat is om – hoe beperkt ook – de toekomst te voorspellen (het deel bezit dus “kennis”), en een voorkeur heeft voor een bepaalde toekomst (een wil), en de capaciteit heeft om een handeling te verrichten (het is dus handelingsbekwaam) die die toekomst waarschijnlijker maakt, en deze toekomst wordt vanwege het feit dat die handeling ook daadwerkelijk is verricht, werkelijkheid: dan – en alleen dan – heeft dat deel van het heelal deze toekomst uit vrije wil doen ontstaan.
Ik wens u alle goeds
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Peter van Velzen schreef: Axxyanus probeert – zo zie ik het - de discussie te winnen door haar te ontlopen. Omdat de bevrijde slaaf zijn eigen meester is, zou hij nog steeds een slaaf zijn. (van zijn eigen meester).
axxyanus schreef:
Peter van Velzen schreef: Je denkt dus dat de religie de vrije wil heeft bedacht om onder de natuurwetten uit te komen.
Neen, daar doe ik geen uitspraak over en is hier naast de kwestie. Ik geef hier enkel mijn bevindingen over hoe gelovigen het begrip vrije wil invullen, gebaseerd op wat zij daarover schrijven en zeggen en stel daarbij vast dat dat jou bewering over hoe gelovigen met vrije wil omgaan, tegenspreekt. Voor heel wat gelovigen is de vrije wil een geschenk van God, zonder God zou er geen sprake kunnen zijn van vrije wil want dan zou alles gewoon het gevolg zijn van natuurlijke processen.
Helaas ziet Axxyanus volstrekt over het hoofd, dat dit laatste helemaal niet wordt geloofd. DE godgelovigen zien hun god als schepper van alles – inclusief de natuurllijke processen, Dus als er geen vrije wil zou zijn, zou alles een gevolg zijn van die god!
En hoe spreekt dit tegen dat godsgelovigen de vrije wil zien zoals ik ze geschetst heb? Dat zonder vrije wil alles een gevolg is van god spreekt niet tegen dat men voor vrije wil meer nodig heeft dan enkel natuurlijke processen.
Peter van Velzen schreef:Als de mening van de godgelovigen er niet toe doet, dan dient men hun mening ook niet ter sprake te brengen. Laten we dan liever trachten een libertarier te vinden die denkt dat de vrije wil ons doet ontsnappen aan de natuurwetten. Of is diens mening ook al naast de kwestie? Waarom wil je dan dat we hun visie gebruiken als die er niet toe doet?
Dat hun mening naast de kwestie is, wil nog niet zeggen dat we beweringen kunnen doen die er op neerkomen dat dat soort meningen niet bestaat. Er is namelijk een verschil tussen een mening negeren omdat je ze niet relevant vind en een mening negeren omdat niemand ze heeft.
Peter van Velzen schreef:
axxyanus schreef:
Peter van Velzen schreef:Pardon? Je vindt het opdelen van de wereld in delen die tot jezelf behoren en delen die niet tot jezelf behoren kunstmatig?
In de context van deze vraagstelling wel ja! Omdat het ons aanzet de invloed van het verleden te negeren. Het bekijkt het individu in zijn huidige vorm om te bepalen hoeveel invloed daarvan uitgaat, zonder veel rekening te houden hoe het individu in die huidige vorm terechtgekomen is.
Een boude uitspraak! De logica is dan dat de zon geen zwaartekracht uitoefent aangezien die uitspraak geen rekening houdt met hoe ze haar massa heeft verkregen.
Neen, dat is de logica niet.

Nemen we de volgende analogie. Een persoon heeft geelzucht. Wat jij doet is kijken naar wat de geelzucht veroorzaakt en tot het besluit komen dat de lever faalt en dat het dus een interne oorzaak is. Ik reageer daarop door er op te wijzen dat het ook nodig is om te zien wat dat leverfalen veroorzaakt, dat kan bv een hepatitis infectie zijn.
Peter van Velzen schreef:Met dezelfde logica kan ik ook beweren dat wij in het geheel geen invloed ondervinden van hetgeen zich buiten ons afspeelt, omdat “buiten ons” een kunstmatige opdeling inhoud. Nee axxyanus deze opdeling is de enige manier waarop wij over deze vraag kunnen nadenken, Zonder die opdeling is er geen sprake van iets dat een vrije wil kan hebben of een lot kan ondergaan.
Wel als jij er alleen op jouw manier over kan denken, doe dan rustig verder.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Peter schreef:
dikkemick schreef:Bewustzijn word je gewaar IN je hersenen. Nergens anders. Je kunt, met voldoende technische middelen en kennis een brein in een vat laten bewust worden, dat het een potje tennis aan het spelen is. Kwestie van de juiste input. Heb je geen armen en benen voor nodig.

De eerste zin lijkt waar, maar de tweede is nogal een boute bewering. Kan men zoveel technische middelen ter beschikking hebben, dat men de werkelijke ervaringen kan simuleren die bij een werkelijk potje tennis ontstaan? Heeft iemand enig idee, welke zintuigelijke ervaringen we tijdens zo’n spelletje hebben? De beelden, de geluiden, de geuren, het gevoek van het racket in de hand, het lekker of niet lekker zitten van de kleding? de weerstand van de bal, de vermoeidheid van de spieren. De manier waarop het gravel aanvoelt, het wegglijden, het schuren tegen onze knie? De gezichtsuitdrukking van de tegenstander, het geluid van de vogels langs de baan, van het voorbij komende verkeer. Van een vliegtuig dat overvliegt? Wat te denken van een plots opkomende boer? Van een vuiltje in ons oog? Er zijn oneindig veel mogelijkheden. Niet alleen moeten al die indrukken gesimuleerd worden, ze moeten ook nog consisten blijven ten opzichte van de bewegingen die het brein zijn niet bestaande ledematen wil laten maken. Inclusief de bewegingen die niet kunnen lukken :)

Er zijn wel degelijk armen en benen nodig, het mogen dan wel virtuele armen en benen zijn, maar als zij zich niet als echte armen en benen gedragen, dan zal de ervaring geheel anders zijn dan in een echt potje tennis. Het is gemakkelijk om te simuleren dat ik Nadal ben, maar een stuk moeilijker om te simuleren wat er werkelijk zou gebeuren als ik tennis zou spelen. En dat veschil zou mij direct duidelijk worden. Mijn hersenen zouden al gauw in de gaten krijgen dat ze slechts aan het “dromen” waren. Nee het lijkt me een illusie te menen dat dit echt zou kunnen.
Peter, uiteraard was dit een onmogelijk hypothetische situatie. Maar: STEL? Zelfs het vuiltje in het oog is dan te simuleren. Verklaar anders fantoompijnen? Mensen die geamputeerde ledematen hebben, voelen deze ledematen ECHT! En ze zijn er toch echt niet. Het brein is een groot mysterie en alles speelt zich er in af. ALLE zenuwen en ALLE impulsen komen uiteindelijk in die grijze massa terecht. En DAAR en nergens anders wordt jij je dit bewust. Maar hoe kun je bewust benen voelen als deze geamputeerd zijn? je brein draait je een loer.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
bonifacius
Diehard

axxyanus schreef:
Peter van Velzen schreef:Met dezelfde logica kan ik ook beweren dat wij in het geheel geen invloed ondervinden van hetgeen zich buiten ons afspeelt, omdat “buiten ons” een kunstmatige opdeling inhoud. Nee axxyanus deze opdeling is de enige manier waarop wij over deze vraag kunnen nadenken, Zonder die opdeling is er geen sprake van iets dat een vrije wil kan hebben of een lot kan ondergaan.
Wel als jij er alleen op jouw manier over kan denken, doe dan rustig verder.
Peter is geprogrammeerd om zo te denken. Hij heeft geen andere optie tot zolang die hem gegeven wordt door iets 'diep' in hem.
Peter van Velzen schreef: Bonifacius gelooft – in zekere zin op grond van dezelfde weigering om het individu als apart iets te zien – juist in een universeel bewustzijn. Hij introduceert dit trouwens vooral om de aandacht af te leiden van het feit dat hij er volslagen naast zat.
......
Je bent er wel heel erg van overtuigd dat jij het volkomen bij het rechte eind hebt. Ik vergelijk het weer graag met iemand die zich in de matrix bevind en totaal ontkend dat er zo iets kan zijn als een matrix waarin hij één van de gevangenen is.
Peter van Velzen schreef: Mogelijkerwijs was het onvermijdelijk dat ik een specifiek aspect van het vrije-wil denken zou verdedigen, Ik kan nu eenmaal niet toegeven dat ik er niet toe doe, hoe gemakkelijk ik ook toe kan geven dat ik er niet meer toe doe dan een ander.
Dat is al veel dat je dat makkelijk kan toegeven.
Peter van Velzen schreef: In mijn model zijn we separaat handelende instanties.
Dat wist ik al lang. Dat zijn de enige mensen die het vrije-wil denken verdedigen.
Peter van Velzen schreef: Zonder objectieve waarnemingen van universeel bewustzijn, lijkt het mij geen onderwerp van gesprek. Het is interessant of er objectieve waarnemingen zijn, die vrije wil kunnen tonen (of juist “het lot”). Blijkbaar denken voor en tegenstanders van wel, want anders waren we allang met deze discussie gestopt. Of niet?
Een vraagje aan jou: beschouw jij jezelf als een spirituele zoeker?
Ben ik lang geweest, maar ik vermoed niet dat jij dat bent.
Ik ben geen tegenstander van het vrije wil denken. Ik heb hier de voordelen gepost over welke voordelen geen-vrije wil denken kan hebben wat betreft zonde en schuld alvast, wat het voor mij had en heeft.
Peter van Velzen schreef: Uiteraard moet Bonifacius ophouden iets tegen mij te zeggen, als hij denkt dat ik niet besta
Ik houd pas op met iets tegen jou te zeggen als het in mijn lotsbestemming staat geschreven. :lol:
Peter van Velzen schreef: ...en moet Axxyanus niet zeggen dat iets dat slechts een kunstmatige opedeling is, iets wel of niet zou kunnen vertonen. Ze zouden zich gezamenlijk in het universum moeten verdiepen, helaas is hun Ego te groot om dat te doen. Of moet ik zeggen: Niet groot genoeg..
:lol:
Het ego van Axxyanus en mij zal niet groot genoeg zijn, dat zal het zijn inderdaad.

@Axxyanus: je leest het, volgens Peter moet we ons gezamenlijk in het universum verdiepen.

@Peter: Bedankt voor de tip nog! Dank zij jou heb mijn prachtige hard-cover boek met titel
'The Ultimate understanding' nog is uit de kast gehaald. Was weer al zeker 5 jaar geleden. Persoonlijk ondertekend in India op 18-2-04 met 'To Boni, much affection & love - Ramesh Balsekar' Wauw! Wist ik niet meer, dit boek wordt nog een collectors-item waar geld voor geboden gaat worden :-)
De cover is typisch, verwijst naar het universum... met een spinnenweb. Zij bijlage.
Bijlagen
Ramesh Balsekar - The ultimate understanding.png
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Peter van Velzen schreef:
vegan-revolution schreef: Ja, mijn erfelijke eigenaardigheden zijn uniek voor mij en ook mijn belevenissen zijn uniek. Ik ben een unieke deelverzameling van de totale natuur. Hoe ik vervolgens meedoe aan "die dans der natuur" (of misschien beter gezegd : in "die dans der natuur") kan overmijdbaar zijn. Evenzogoed heb ik, evenals een marionet, specifieke eigenschappen die mijn gedrag, mijn mogelijkheden en hoe ik exact reageer op mijn omgeving onvermijdbaar kunnen bepalen.
Ook Vegan-revolution gelooft in de illusie dat er iets of iemand zou kunnen zijn, die zijn reacties kan bepalen. Zo iets of iemand is er niet. Hij kan dat alleen zelf, door te reageren, en pas als hij gereageerd heeft, weet iets of iemand, wat die reactie was. Niets of niemand is op de hoogte van alle hersenverbindingen van Vegan-revolution, en alle zintuigelijke waarnemingen welke zij ondergaan, Alleen de hersenen van Vegan-revution zelf zijn instaat deze determinatie te verrichten, door het proces uit te voeren.
Ik weet niet hoe dat komt, Peter, maar je lijkt mijn punt nog steeds te missen. Ik beweer immers niet dat wat ik doe of denk uitsluitend bepaald wordt door iets of iemand buiten mij, maar dat het een combinatie is van wat er binnen mij is en buiten mij is. En één van mijn voornaamste punten is wel dat hoe mijn hersenverbindingen gerangschikt zijn en hoe ik daarmee reageer onvermijdelijk is. Hoe ik dus reageer met de bagage die ik heb is dus "mijn lot". Natuurlijk bepalen ook prikkels die van buitenaf bij mij binnenkomen (deels) mijn gedrag. En àls er sprake is van determinatie (maar ook bij niet volledige determinatie) van mijn gedrag door mijn hersenen, dan bewandelen mijn hersenen een onvermijdelijk pad en dus mijns inziens geen vrij pad. Ik heb jou tegen deze stelling naar mijn idee nog niet iets wezenlijks zien inbrengen, behalve dan dat je in mijn beleving lijkt te reageren op iets dat volkomen bezijden datgene is dat ik poog te beschrijven.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef: Peter, uiteraard was dit een onmogelijk hypothetische situatie. Maar: STEL? Zelfs het vuiltje in het oog is dan te simuleren. Verklaar anders fantoompijnen? Mensen die geamputeerde ledematen hebben, voelen deze ledematen ECHT! En ze zijn er toch echt niet. Het brein is een groot mysterie en alles speelt zich er in af. ALLE zenuwen en ALLE impulsen komen uiteindelijk in die grijze massa terecht. En DAAR en nergens anders wordt jij je dit bewust. Maar hoe kun je bewust benen voelen als deze geamputeerd zijn? je brein draait je een loer.
Hier kan je Vilayanur Ramachandran, een beetje licht zien schijnen op dit soort zaken.

http://www.ted.com/talks/vilayanur_rama ... _your_mind" onclick="window.open(this.href);return false;
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Iksnaphetniet
Forum fan

Bericht door Iksnaphetniet »

dikkemick schreef:Peter schreef:
dikkemick schreef:Bewustzijn word je gewaar IN je hersenen. Nergens anders. Je kunt, met voldoende technische middelen en kennis een brein in een vat laten bewust worden, dat het een potje tennis aan het spelen is. Kwestie van de juiste input. Heb je geen armen en benen voor nodig.

Peter, uiteraard was dit een onmogelijk hypothetische situatie. Maar: STEL? Zelfs het vuiltje in het oog is dan te simuleren. Verklaar anders fantoompijnen? Mensen die geamputeerde ledematen hebben, voelen deze ledematen ECHT! En ze zijn er toch echt niet. Het brein is een groot mysterie en alles speelt zich er in af. ALLE zenuwen en ALLE impulsen komen uiteindelijk in die grijze massa terecht. En DAAR en nergens anders wordt jij je dit bewust. Maar hoe kun je bewust benen voelen als deze geamputeerd zijn? je brein draait je een loer.
Maar een simulatie is niet hetzelfde als een echte prikkel die komt van een consistente omgeving en vanuit een consistent lichaam. Ik vermoed dat hersenen toch echt fysieke zenuwen en een echte omgeving nodig hebben voor het ontstaan van bewustzijn en dat het brein in een vat een veel te simplistische voorstelling van zaken is. Maar dit is iets wat wij voor nu beide niet kunnen zeker kunnen weten :).

Vergelijk het bewustzijn bijvoorbeeld eens met de sfeer op een gezellig feestje. Waar vind je de sfeer op een feestje? In de mensen? Of in de omgeving? Of vind je het in de werking van alcohol? Of denk je dat de sfeer op een feestje alleen kan bestaan als alle elementen en omstandigheden er naar zijn en dat de samenhang van alle elementen zorgen voor de sfeer? En niet alleen het flesje bier, alleen de personen, of alleen de gezellig kamer. Ze zijn allemaal essentieel. Tuurlijk kun je een paar slingers weghalen uit de kamer zonder dat de sfeer gelijk omslaat, maar je veranderd de sfeer wel een beetje.

Ik denk dat het met bewustzijn ook zo werkt. Alleen is bewustzijn natuurlijk niet echt te vergelijken met de sfeer op de feestje omdat bewustzijn ook intenties kent, kan begrijpen en keuzes kan maken, maar het toont misschien wel aan waarom het mogelijk niet alleen in de hersenen zit.

Peter van Velzen schreef: Nog even mijn grondgedachte in iets andere woorden dan voorheen.

Een mens of een dier of een plant of een robot, zijn allen specifieke delen van het heelal. Wij kunnen de oorzaken van gebeurtenissen die hen betreffen verdelen in oorzaken die in zo’n specifiek deel liggen en oorzaken die daarbuiten liggen. Dan en alleen dan, als de oorzaak van een gebeurtenis in zo’n speciek deel van het heelal ligt, is de gebeurtenis iets anders dan het lot dat dat deel moet ondergaan.

Wanneer dat deel in staat is om – hoe beperkt ook – de toekomst te voorspellen (het deel bezit dus “kennis”), en een voorkeur heeft voor een bepaalde toekomst (een wil), en de capaciteit heeft om een handeling te verrichten (het is dus handelingsbekwaam) die die toekomst waarschijnlijker maakt, en deze toekomst wordt vanwege het feit dat die handeling ook daadwerkelijk is verricht, werkelijkheid: dan – en alleen dan – heeft dat deel van het heelal deze toekomst uit vrije wil doen ontstaan.
Dit is precies wat ik ook denk, ik zou het niet beter onder woorden kunnen brengen. Doordat je een compleet mens bent en daardoor ook deels je bewustzijn bent ben je naar mijn mening precies wat je intuïtief ervaart te zijn. Namelijk een mens die een (piep)klein beetje begrijpt, kiest en overweegt. Een stukje van het universum wat een mens is en tot op zekere hoogte vrije keuzes kan maken binnen de mogelijkheden die hij is
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Iksnaphetniet schreef:
dikkemick schreef: Maar een simulatie is niet hetzelfde als een echte prikkel die komt van een consistente omgeving en vanuit een consistent lichaam.
Voor de hersenen maakt dat echt niet uit. Die maken geen verschil tussen een signaal dat rechtstreeks van je oren komt en een signaal dat opgevangen wordt door een hoorimplantaat en dan het signaal simuleert dat anders door je oren gevormd zou zijn.
Iksnaphetniet
Forum fan

axxyanus schreef:
Iksnaphetniet schreef:
dikkemick schreef: Maar een simulatie is niet hetzelfde als een echte prikkel die komt van een consistente omgeving en vanuit een consistent lichaam.
Voor de hersenen maakt dat echt niet uit. Die maken geen verschil tussen een signaal dat rechtstreeks van je oren komt en een signaal dat opgevangen wordt door een hoorimplantaat en dan het signaal simuleert dat anders door je oren gevormd zou zijn.
Ik denk dat dit voor de hersenen wel uitmaakt. Het signaal van een implantaat is overigens nog steeds een prikkel uit de echte wereld en niet een (verzonnen) gegenereerde prikkel.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Iksnaphetniet schreef:
axxyanus schreef:
Iksnaphetniet schreef: Maar een simulatie is niet hetzelfde als een echte prikkel die komt van een consistente omgeving en vanuit een consistent lichaam.
Ik denk dat dit voor de hersenen wel uitmaakt. Het signaal van een implantaat is overigens nog steeds een prikkel uit de echte wereld en niet een (verzonnen) gegenereerde prikkel.
We hadden het over simulaties, natuurlijk zijn gesimuleerde prikkels geen verzonnen prikkels. Maar het zal voor de hersenen echt niet uitmaken of de prikkel die hen bereikt komt door geluid dat opgevangen werd door een hoorimplantaat dat omgezet werd in een of andere prikkel of dat we zo'n prikkel door een computer laten genereren die hem naar de hersenen zendt. De hersenen reageren gewoon op de prikkel ongeacht wat de oorzaak is van de prikkel.

En ja de huidige hoorimplantaten hebben belange niet de normale bereik van ons natuurlijk gehoor. Maar een hoop mensen hebben allerlei gehoorproblemen. Ik denk niet dat het voor de hersenen uitmaakt of het geringe bereik aan prikkels dat ze ontvangen het gevolg is van een implantaat dat gebruikt wordt of omdat de persoon gehoorproblemen heeft.
Iksnaphetniet
Forum fan

axxyanus schreef: We hadden het over simulaties, natuurlijk zijn gesimuleerde prikkels geen verzonnen prikkels. Maar het zal voor de hersenen echt niet uitmaken of de prikkel die hen bereikt komt door geluid dat opgevangen werd door een hoorimplantaat dat omgezet werd in een of andere prikkel of dat we zo'n prikkel door een computer laten genereren die hem naar de hersenen zendt. De hersenen reageren gewoon op de prikkel ongeacht wat de oorzaak is van de prikkel.

En ja de huidige hoorimplantaten hebben belange niet de normale bereik van ons natuurlijk gehoor. Maar een hoop mensen hebben allerlei gehoorproblemen. Ik denk niet dat het voor de hersenen uitmaakt of het geringe bereik aan prikkels dat ze ontvangen het gevolg is van een implantaat dat gebruikt wordt of omdat de persoon gehoorproblemen heeft.
Dat mag zo zijn, maar een brein in een vat krijgt alleen computer gegenereerde impulsen.

Ik denk dat je een 'echte' wereld nodig hebt om in te kunnen wisselwerken en in kunt zijn voordat er zoiets als bewustzijn kan ontstaan. Ik denk zelf niet dat een enkele of een kleine verzameling impulsen in de hersenen gelijk staan aan een bewustzijnsstaat. Ik denk dat het bewustzijn te vinden is in de som van alles wat je bent (lichaam, hersenen en omgeving). Ik denk ook niet dat het mogelijk zal zijn om hersenen zonder een lichaam en een omgeving voor de gek te houden met gegenereerde impulsen en zelfs dat er niet eens bewustzijn uit kan ontstaan. Een beetje zoals het feestje wat ik veronderstelde. Als je alleen de flessen bier overhoudt is er nog maar weinig sfeer te vinden. Zelfs als je de mensen op het feest vervangt door paspoppen en de gezellige kamer voor een oude garagebox.

Het genereren van computer impulsen zou naar mijn inziens nooit een echte wereld kunnen vervangen simpel door het feit dat ze de wereld niet is en niet kan zijn.

Ik denk ook niet dat de computerimpuls == wereldimpuls analogie helemaal lekker is. We mogen als mensen altijd graag metaforen gebruiken die aansluiten op de laatste menselijke technologie. Maar de natuur en haar werking is zelf geen menselijke techniek. Ik ben van mening dat computercode/ computersimulaties voorlopig geen goede metafoor is om de werking van het bewustzijn te verklaren. Misschien om bepaalde zaken inzichtelijk te maken, maar niet om de hele werking op af te schuiven.

Descartes gebruikte metaforen van technische hoogstandjes uit zijn tijd die tegenwoordig nogal onnozel overkomen. Wij gebruiken nu vaak computermetaforen omdat deze nu voor de hand liggen. Maar de werking van hersenen en het bewustzijn hoeven natuurlijk niet te werken als een computer omdat wij de computer hebben uitgevonden en een computer wel begrijpen.
bonifacius
Diehard

Peter van Velzen schreef:In mijn model zijn we separaat handelende instanties die energie jatten waar we dat kunnen en die door niets anders geactiveerd zijn dan door het – al dan niet waarschijnlijke – toeval dat zo’n instantie ongeveer 3,5 miljard jaar geleden ontstond, en hun gewoontes hebben verkregen door een langdurig proces van evolutie.
Ik reageer hier nog is een tweede keer op omdat ik net nog dit las ergens:

"The essential basis of self-realization is the total rejection of the individual as an independent entity, whether it comes about as a spontaneous understanding or through an utter surrender of one's individual existence".

Bovenstaande wordt beweerd door mystici die een verwantschap met het pantheïsme hebben. Zij stellen dat kennis over de werkelijkheid mogelijk is los van kennis die men verwerft via de zintuigen of de rede.
Geen spek voor jouw bek natuurlijk, want dat is onmogelijk volgens jou, maar ik wou het hier maar even posten.
Plaats reactie