dikkemick schreef: ↑03 okt 2024 19:04
dikkemick schreef: ↑03 okt 2024 12:55Het is fijn en euforisch dat Israël al die domme Palestijnen en Iran bombardeert,
(..)
En je laatste reactie: Netanyahu als vredestichter in het midden oosten?

Rereformed schreef: ↑03 okt 2024 18:32Tsja, de wereld zit ingewikkeld in elkaar. Zoiets kan gebeuren. Menachem Begin was een terrorist maar werd ook een vredestichter. Net zoals Israel ooit vrede met Egypte maakte kan het op een dag vrede maken met Iran, nadat het huidige fanatiek religieuze regime daar eindelijk van het toneel verdwijnt.
Hij is in ieder geval op de goede weg door Gaza helemaal plat te bombarderen en nu dus Libanon te grazen te nemen. Vreemde kijk op vrede heb je. Overigens wordt Netanyahu naar alle (terechte) waarschijnlijkheid veroordeeld als zijn oorlogstermijn er op zit.
@dikkemick
In het kort door een buitenstaander iets dat bijna niet te beschrijven is (ik móet weer
eens wat kwijt, het spijt me):
De regionale oorlog, die nu aan de orde is in het MO (want dat IS het nu echt wel)
leert ons in ieder geval (in mijn ogen), dat 'mensen' onder omstandigheden niet meer waard
zijn dan stront. Voor de natuur, maar ook door toedoen van idioten. Wát er ook gezegd wordt,
wát we ook beweren, vooral in het Westen waar we er een soort dekentje over gelegd hebben.
Israël wordt daar in het MO neergepleurd door Britten, ze groeien, ze vechten met het
volk dat verdreven wordt (de 'terroristen' uiteraard), het Westen pompt de Joden vol met wapens.
Zijn ze veilig na Hitler... Het verdreven Palestijnse volkje kan de klere krijgen.
Oude tijden herleven.
De religies doen de rest. (En dat alleen al kan voor zo extreem veel ellende zorgen.
Altijd weer.) HAAT...
Joden zijn harde werkers, intelligent en ze weten te overleven. Prima volk.
Dus ze drijven boven in Islam-gebied. En niet zo weinig.
Maar ook: ze zorgen voor allerlei dreiging, denk aan het water van de Jordaan, de
verplaatsing van Palestijnen, het samenpersen van Palestijnen in het kamp Gaza met zijn
subkampen, het bedenken van de klote-regeltjes voor Pallies en op de Westbank doen ze ook
zoiets. Met een muur ook nog.
Extremisten van steeds nieuwe nederzettingen maken het leven van de Palestijn een hel,
dus bouwen ze fors door aan de nederzettingen. Stromen geld en wapens stromen binnen.
Ondertussen zijn er de vechtgroepen als Hamas en wat kleinere ontstaan ('terroristen´ )
die de eerlijkheid wel gewapenderhand willen terughalen. Zo werkt dat dan.
Alle mogelijke avonturen door de tijd heen waaronder een bijna vrede onder Rabin, maar
die wordt natuurlijk doodgeschoten. En die vrede was toch niks zeggen Israëli.
Trump vergeeft Oost-Jerusalem, de geclaimde hoofdstad van de Palestijnen. En toen dacht
ik: "als dát maar goed gaat, dat pikken ze niet". Etc.
En een jaar terug vergrijpt zich dan een groep Hamas-slagers gruwelijk aan Israëlis die op de
grens van Gaza ... een feest vieren.
Ik was verbaasd (lees het begin van de draad). Ik denk al een poosje te begrijpen waarom het is
gebeurd, al kan ik het nauwelijks geloven. Israëlische inlichtingendiensten zijn excellent...
Hamas maakt op afschuwelijke wijze 1200 mensen af. En dan begint Israël. en als Israël begint
met probleem-oplossen, dan gaat het van dik hout zaagt men planken.
We hadden dat al eerder gezien dachten we, maar we hadden nog niet zoiets als nu gezien.
Nog steeds vallen er in het voor een groot deel verpulverde Gaza tientallen doden per dag
door bommen, schieten, maar ook door ziekte, honger, zwakten, heen en weer gestuurd worden etc.
Het dodental zal op zijn minst in de buurt van de 45.000 liggen met meer dan 100.000
min of meer zwaar gewonden. Voor mij is dat veel hoewel het altijd erger kan uiteraard.
Geen toekomst meer.
En dan nu ook Westbank, Libanon, Houthi's en daarna Iran. Dit IS reeds een regionale oorlog naar mijn idee.
Ja, die denken terug te kunnen vechten. Kijken waar het op uitdraait.
Mensen...? Niks waard nog. Russen doen in Ukraine ook dat soort spelletjes.
Deden ze al elders. Zij leren ons veel handigs...
O, u zit lekker thuis in uw warme stoel? Wel, dat kan heel snel veranderen.
U en uw spullen zijn niks, null, noppes waard als de krachten ontketend worden. En ik weet
niet of de Navo overal tegenop gewassen is.
De wereld op dat mooie blauwe bolletje in het vacuüm van 't heelal is zwaar op hellend vlak.
Al enige tijd, maar het wordt erger. (Jemen, Sudan etc. etc..)
Het klimaat giert ook nog eens uit de klauw en dat is existentieel.
Vervuiling overal enorm.. Sodemieter maar in de oceaan...
Wij weten het toch allemaal?! En sommigen spelen Struisvogel en doen arrogant en hangen de
patriot uit of willen andere regimes neerzetten.
Mensen doen de raarste, de naarste, de akeligste dingen.
Onmacht en frustratie regeren. En dat is dat.

** Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief... **