Israël en het internationaal recht

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Re: Israël en het internationaal recht

Bericht door HierEnNu »

Peter van Velzen schreef: 26 jan 2025 02:05
HierEnNu schreef: 25 jan 2025 17:29 Collateral Damage is geen moord!
Het is een ander woord, met een andere betekenis.
Maar wie een Palestijn die niets met Hamas heeft, wil vermoorden, hoeft slechts te wachten tot er een lid van Hamas in hetzelfde blok langs komt.
En boem, een block-buster. In dat geval is er zowel sprake van moord (op de partijloze Palestijn) als van collateral damage (het Hamas lid en nog tientallen anderen).
Op basis waarvan stel je dit? Wil je zeggen dat dit een gangbare praktijk is, of schets je slechts een hypothetisch scenario, zo een alsdannetje? Met dat alsdannetje, wat uiteraard niet onmogelijk is, stel je de waarde van het internationaal recht ter discussie, vind ik.
Sterker nog, je lijkt het internationaal recht zelfs te ridiculiseren!

Wat is precies de link die jij ziet tussen jouw 'voorbeeld' en
'Israël en het internationaal recht?'
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

HierEnNu schreef: 27 jan 2025 22:51
Peter van Velzen schreef: 26 jan 2025 02:05
HierEnNu schreef: 25 jan 2025 17:29 Collateral Damage is geen moord!
Het is een ander woord, met een andere betekenis.
Maar wie een Palestijn die niets met Hamas heeft, wil vermoorden, hoeft slechts te wachten tot er een lid van Hamas in hetzelfde blok langs komt.
En boem, een block-buster. In dat geval is er zowel sprake van moord (op de partijloze Palestijn) als van collateral damage (het Hamas lid en nog tientallen anderen).
Op basis waarvan stel je dit? Wil je zeggen dat dit een gangbare praktijk is, of schets je slechts een hypothetisch scenario, zo een alsdannetje? Met dat alsdannetje, wat uiteraard niet onmogelijk is, stel je de waarde van het internationaal recht ter discussie, vind ik.
Sterker nog, je lijkt het internationaal recht zelfs te ridiculiseren!

Wat is precies de link die jij ziet tussen jouw 'voorbeeld' en
'Israël en het internationaal recht?'
Dat ik bewust een onwaarschijnlijk voorbeeld gaf (waarin NB een lid van Hamas als colateral damage optrad) had je duidelijk moeten maken dat dit een voorbeeld was waarin bewust het doelwit en den nevemschade werden verwisseld.m Ook het woord Block-buster had je alert kunnen maken, dat dit slechts een Hollywood scenario was.

ik reageerde uitsluitend op de qequote tekst, en leg uit dat jij weliswaar terecht opmerkt, dat beide termen een verschillende betekenis hebben, maar dat ze desondanks op dezelfde daad betrekking kunnen hebben.

Het is echter niet mijn bedoeling om het internationaal recht te ridiculiseren. Het is mij bloedige ernst.
Zowel een dood lid van de Izz al-Din al-Qassam brigades, als een willekeurige andere dode, worden betreurd door hun nabestaanden.
Jij wekt vaak de indruk te denken dat omdat Israël zegt slechts deze brigades compleet te willen uitroeien,
het daarom niet bekritiseert dient te worden als ongeveer evenveel andere mensen het leven laten.
Ik denk daar anders over.

Anders dan dickemick en - als ik mij niet vergis - Appelfflap noem ik het geen moord. Maar als je bij voorbaat weet dat er onbedoelde slachtoffers gaan vallen, dan handel je wel degelijk met voorbedachte rade. Dus ik begrijp die opstelling wel.

Als reactie op een vuige misdaad waarbij bijna 1500 mensen om het leven kwamen of werden ontvoerd,
acht ik het doden van 20.000 brigadisten en ongeveer evenveel niet brigadisten en het compleet vernietigen van bijna 80.000 woningen, moreel gesproken totaal verkeerd. Net zo min als men vanwege één dode en één ontvoerd persoon in een stad door een misdadigersbende, passend reageert door 20 bendeleden en 20 anderen te doden en daarbij 80 woningen op te blazen. Ook het willekeurig doden van 20 bendeleden (waarvan waarschijnlijk de helft niet bij de aanslag betrokken was) is dan waarschijnlijk moord te noemen.

Gewoon even door duizend delen. En je beseft wat proportioneel geweld is, en wat niet.

Dat er in het oorlogsrecht(voor zover men daarvan kan spreken) vaak totaal geen verband is tussen de ernst van het misdrijf (2 doden op 28 juni 2014) en het daarop volgend geweld (17 miljoen doden in 4 jaar tijd) acht ik een goede reden, om dat niet als morele maatstaf te gebruiken. Maar juridisch hebben we te leven met de weinige regels die er zijn. Ook die lijken echter door beide partijen te zijn geschonden.

PS
Oorlog is het laten vallen van veel rechten, en wordt nog altijd niet genoeg veroordeeld.
De term "Colateral damage" is een voorbeeld dat dit slechts onderstreept.
Stel gerust nog meer vragen, (juridisch of moreel) als je nu nog steeds mijn denkwijze niet helemaal begrijpt.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Peter, als je als IDF soldaat (scherpschutter) op vluchtende Palestijnen schiet, mag je dat dan geen moord noemen?
Kijk naar beelden van Gaza en daarna naar oudere foto's van Hiroshima. Zoek dan de 7 verschillen. Maar je hebt gelijk: Dat laatste voorbeeld is geen moord, maar gewoon inhumane verwoesting.

Gebrek aan voldoende inlichtingen is de verklaring dat er bij een Nederlands bombardement op de Iraakse plaats Hawija in 2015 veel burgerslachtoffers zijn gevallen. Nederland heeft bewust risico genomen destijds. Nederland vertrouwde blind op Amerikaanse inlichtingen.
Moord of collateral damage?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

dikkemick schreef: 28 jan 2025 08:20 Peter, als je als IDF soldaat (scherpschutter) op vluchtende Palestijnen schiet, mag je dat dan geen moord noemen?
Kijk naar beelden van Gaza en daarna naar oudere foto's van Hiroshima. Zoek dan de 7 verschillen. Maar je hebt gelijk: Dat laatste voorbeeld is geen moord, maar gewoon inhumane verwoesting.

Gebrek aan voldoende inlichtingen is de verklaring dat er bij een Nederlands bombardement op de Iraakse plaats Hawija in 2015 veel burgerslachtoffers zijn gevallen. Nederland heeft bewust risico genomen destijds. Nederland vertrouwde blind op Amerikaanse inlichtingen.
Moord of collateral damage?
Er is ook nog zoiets als doodslag en dood door schuld. Nevenschade is geen juridische term, denk ik. Ik ga over zaken waarvan ik niet alles weet, geen oordeel vellen. Daar heb ik ook de opleiding niet voor. Of een scherpschutter zijn werk moord mag noemen? Rare vraag! De schuldvraag dient niet door de verdachte te worden beoordeeld, net zo min als door mij, maar door de rechter, als die voldoende bekend is met de toedracht. Maar misschien bedoelde je als iemand op vluchtende mensen schiet, mag een derde persoon dat dan moord noemen? Het gebeurt meestal wel, en er wordt zelden tegen geprocedeerd. In het engels is doodslag ook moord (second degree murder), dus het hangt ook van de taal af. "Inhumane verwoesting" schijnt vreemd genoeg vrijwel altijd mensenwerk te zijn. Het wordt - naar ik weet - nooit voor natuurcatastrophes gebruikt.
Ik wens u alle goeds
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Peter van Velzen schreef: 29 jan 2025 01:53:scissors:
"Inhumane verwoesting" schijnt vreemd genoeg vrijwel altijd mensenwerk te zijn.
Het wordt - naar ik weet - nooit voor natuurcatastrophes gebruikt.
En dan te bedenken dat ik het al inhumaan lijden noemde toen één van mijn katten
totaal toegetakeld en gedeeltelijk verbrijzeld zich kruipend en piepend in plaats van
miauwend, zoals hij normaal zou doen, thuis bij mij meldde, en terwijl hij half
stikkend op mijn schoot lag mij met smekende oogjes aankeek en ik hem in onze
kattentaal in mijn innerlijk hoorde vragen: "Help?" :cry:

Voor mij is iets inhumaan, ook natuurrampen dus,
wanneer ik zelf de gevolgen als onmenselijk ervaar ...
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Rwanda, om maar een zijstraat te noemen. Houdt flink huis in buurland Congo (m.n om grondstoffen).Van de internationale gemeenschap en de VN wordt weinig verwacht. Iedereen veroordeelt Rwanda's acties op papier, maar de wereld heeft het land ook nodig als partner. Dat weten de Rwandezen maar al te goed. Ze wanen zich onschendbaar.
En dat geldt ook voor Israël. Hier en daar: "Dat mag niet hoor Israël " maar daar blijft het bij. Het land ligt te strategisch om op gepaste wijze in te grijpen/straffen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Hoe krom is het internationaal recht inmiddels?

Sinds 8 februari 2025 is Nawaf Salam de 53e PM van Libanon.
Hij is een Libanese politicus, diplomaat, jurist en academicus, en
voor zover ik kan nagaan heeft hij een onberispelijke reputatie.
Echter, toen ik wat verder keek dan mijn eigenwijze neus lang is, constateerde ik
dat diezelfde Nawaf Salam op 14 january 2025 ontslag had genomen bij zijn vorige
baas waar hij ook een lucratief en zeer invloedrijk baantje had:
ICJ (INTERNATIONAL COURT OF JUSTICE) - Tue, 01/14/2025 - 12:00 schreef:
Judge Nawaf Salam, President of the Court, resigns as Member of the Court

THE HAGUE, 14 January 2025. Judge Nawaf Salam, President of the International Court of
Justice, has resigned as Member of the Court with effect from today, 14 January 2025.

His term as Member and President of the Court was due to expire on 5 February 2027.

Rechter Julia Sebutinde is de gedoodverfde opvolgster
van Nawaf Salam bij ICJ als voorzitter.

• ---------------
    In zijn eerste toespraak als premier zei Salam, verwijzend naar Israël,
    wiens zaken hij tot voor kort behandelde, dat hij zou werken aan het
    • “opleggen van de volledige terugtrekking van de vijand
      van het laatste bezette stukje van ons land.”
    Rechter Julia Sebutinde zal volgens mediaberichten worden benoemd tot president
    van het ICJ. Sebutinde was de enige rechter in het 17-koppige ICJ-panel die tegen
    alle zes maatregelen stemde die het hof vorig jaar aannam in een uitspraak waarin
    Israël werd opgedragen maatregelen te nemen om mogelijke daden van genocide
    te voorkomen in de strijd tegen Hamas-terroristen in de Gazastrook.

In tegenstelling tot sommige berichten destijds,
    heeft het hof niet geoordeeld dat genocide waarschijnlijk plaatsvond.

Rechter Sebutinde betoogde in haar afwijkende mening dat
    • “Zuid-Afrika niet heeft aangetoond, zelfs niet op het eerste gezicht, dat de
      vermeende daden van Israël, waarover de verzoeker klaagt, zijn gepleegd met
      de noodzakelijke genocidale intentie en dat ze daardoor binnen de reikwijdte
      van de Genocideconventie vallen. ... ... de verzoeker niet heeft aangetoond
      dat de rechten die hij aanvoert en waarvoor hij bescherming zoekt door middel
      van voorlopige maatregelen, aannemelijk zijn onder de Genocideconventie."

“De schaal van het lijden en de dood in Gaza wordt niet veroorzaakt door
      genocidale intentie, maar eerder door verschillende factoren, waaronder
      de tactieken van de Hamas-organisatie, die vaak haar strijdkrachten laat
      opereren tussen de burgerbevolking en in civiele installaties, waardoor
      deze kwetsbaar worden voor legitieme militaire aanvallen,”
    waarbij ze benadrukte dat Israël gebonden is aan het internationaal recht.
    Tevens betoogde Rechter Sebutinde dat
    • “de overgrote meerderheid van de verklaringen verwees naar de vernietiging
      van Hamas en niet van het Palestijnse volk als zodanig, dat bepaalde radicale
      uitspraken van functionarissen die niet verantwoordelijk zijn voor
      de militaire operaties van Israël later sterk werden bekritiseerd door
      de Israëlische regering zelf, en dat, nog belangrijker, het officiële
      oorlogsbeleid van de Israëlische regering, zoals gepresenteerd
      aan het hof, geen aanwijzingen bevat van genocidale intentie.”
    BRON: Times Of Israel - 17 january 2025, 4:14 pm
    Ugandan judge who backed Israel in genocide case said set to become ICJ chief

---------------
Dat ik volledig achter de redenatie van Rechter Sebutinde sta, zal niemand hier
verbazen, maar dat is dan ook niet wat ik een saillant detail vind.

Al dan niet saillante details:
  1. Judge Nawaf Salam, President of the Court, en voorstander van de maatregelen
    tegen Israël, resigns as Member of the Court ná de overwinningen van Israël op
    HezboAllaH en wordt MP van Libanon, waarbij hij vrijwel meteen een grote broek
    aan mag trekken door niet alleen via zijn kabinet de politieke macht van HezboAllaH
    te minimaliseren, maar zelf openlijk mag verklaren dat hij zal zorgen dat Israël
    zich terug zal trekken uit het gehele territoriale gebied van Libanon.
    Cadeautje van Israël?
    Zodat Nawaf Salam door zijn 'daadkracht' jegens Israël geliefd is in eigen land
    en tevens meer dan bereid zal zijn tot een voor Israël acceptabel vredesverdrag en
    het verder decimeren van HezboAllaH?
  2. Rechter Julia Sebutinde, de enige niet-Israëlische rechter die zich verzette
    tegen de bewering van het hof dat Israël oorlogsmisdaden pleegde die onder
    de Genocideconventie vallen: en juist zij wordt President of the ICJ?

Toeval, zoals zoveel 'toeval' is in de hoogste politieke regionen?
Vandaar mijn vraag:

• Hoe krom is het internationaal recht inmiddels?
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

HierEnNu schreef: 10 feb 2025 12:43 Toeval, zoals zoveel 'toeval' is in de hoogste politieke regionen?
Vandaar mijn vraag:

Dit overdenkend:
1 De presidenten van instituten van respectievelijk 24 en 17 personen zijn niet per definitie eens met de gezamelijke boodschap, die zij naar buiten brengen.
2 Het is mi. niet vreemd, dat men van mening wijzigt bij veranderde omstandigheden en onderzoek daarvan.

Zoals bij de meeste mensen meningen zijn veranderd sinds het begin en latere acties in deze oorlog, kan dat ook bij de vertegenwoordigers van regeringsfunctionarissen en rechtbanken.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Maria schreef: 10 feb 2025 13:25
HierEnNu schreef: 10 feb 2025 12:43 Toeval, zoals zoveel 'toeval' is in de hoogste politieke regionen?
Vandaar mijn vraag:

Dit overdenkend:
1 De presidenten van instituten van respectievelijk 24 en 17 personen zijn niet per definitie eens met de gezamelijke boodschap, die zij naar buiten brengen.
2 Het is mi. niet vreemd, dat men van mening wijzigt bij veranderde omstandigheden en onderzoek daarvan.

Zoals bij de meeste mensen meningen zijn veranderd sinds het begin en latere acties in deze oorlog, kan dat ook bij de vertegenwoordigers van regeringsfunctionarissen en rechtbanken.
Helemaal eens!

Ik zag gisteren Mark Rutte bij Buitenhof optreden.
Indrukwekkend zoals hij sprak als de secretaris-generaal van de NAVO!
Die man zou ik zo als MP willen ... :idea:

Maar hij vertelde wel van alles en vol overtuiging,
wat diametraal tegengesteld was aan diens eigen beleid van de afgelopen 14 jaar!
Toeval? Van mening veranderd?

Ik heb toch echt de indruk dat bij veel mensen hun mening in de pet zit die zij dragen!
En zodra zij van pet wisselen, zij ook de ouwe mening achter zich laten en
zich de nieuwe mening al eigen hebben gemaakt, zodra ze de nieuwe pet opzetten.

Dat dergelijke praktijken kennelijk ook gangbaar zijn bij Rechters,
doet me dan ook twijfelen aan de onafhankelijkheid van Rechtspraak.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 10 feb 2025 14:01 Dat dergelijke praktijken kennelijk ook gangbaar zijn bij Rechters,
doet me dan ook twijfelen aan de onafhankelijkheid van Rechtspraak.
RECHTspraak is onafhankelijk van de pet, ook als het (straks) Israël betreft. Anders zou zulks geen RECHTspraak maar kromspraak heten. Wat betreft Rutte, die zit in een andere functie met dus een andere (functionele) per. Maar recht blijft recht, krom blijft krom, welke pet je als rechter ook opzet. Anders moet je een andere baan zoeken, niet een andere pet.
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Puur hypothetisch voorbeeld! :wink:

Een opperrrechter veroordeeld een land tijdens een oorlog vanwege genocide.

Nadat die oorlog door dat land is gewonnen en mede doordat die oorlog door dat land is gewonnen,
komt de hoogst mogelijke fuctie vrij in het geboorteland van die opperrechter. De opperrechter stopt onmiddellijk met de vervolging van het door hem van genocide beschuldigde land, zodat hij zijn handen vrij heeft om dat hoogst mogelijke baantje in zijn eigen land aan te kunnen nemen.
De assistent rechter die dat land vrij wilde spreken van veroordeling wegen genocide volgt hem vervolgens op als opperrechter.

De ex-opperrechter die inmiddels MP is en een kabinet heeft gevormd in zijn eigen land, waarbij hij de vijand van het land dat hij van genocide beschuldigde vrijwel politiek buitenspel heeft gezet, gooit het vervolgens op een accoordje met het land dat hij van genocide beschuldigde, zodat hij zelf zijn eigen positie voor de toekomst aanmerkelijk kan versterken.

Over petten gesproken:
die pet past ons allemaal? Nee, niet allemaal! Wel de meesten ...

dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Wraking van die rechters waarvan vermoed wordt dat ze partijdig zijn.
Israël is wel of niet schuldig, onafhankelijk van de persoonlijke overtuiging van welke rechter dan ook.
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

dikkemick schreef: 10 feb 2025 15:17 Wraking van die rechters waarvan vermoed wordt dat ze partijdig zijn.
Israël is wel of niet schuldig, onafhankelijk van de persoonlijke overtuiging van welke rechter dan ook.
Dat is een iets te hoog ambitieniveau. Maar we willen we wel zo dicht mogelijk bij komen.
Maar jij doet regelmatig of je het resultaat al kent. Dat is een tikje storend.
Israel's regering is ongetwijfeld ergens schuldig aan. (net als jij en ik) Maar wat is het?
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Peter van Velzen schreef: 11 feb 2025 00:06
dikkemick schreef: 10 feb 2025 15:17 Wraking van die rechters waarvan vermoed wordt dat ze partijdig zijn.
Israel's regering is ongetwijfeld ergens schuldig aan. (net als jij en ik) Maar wat is het?
De totale verwoesting van een leefgebied met onnoemelijk veel menselijk leed terwijl het doel (Hamas) nog springlevend is.
Alleen genocide moet worden bewezen.
Einstein/Mick
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

dikkemick schreef: 11 feb 2025 07:46
Peter van Velzen schreef: 11 feb 2025 00:06
De totale verwoesting van een leefgebied met onnoemelijk veel menselijk leed terwijl het doel (Hamas) nog springlevend is.
Alleen genocide moet worden bewezen.
Genocide bewijzen op iets wat nog springlevend is? Doe je best!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Gesloten