Doel van het leven: groei

Het forum voor columns over specifieke onderwerpen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
a.r.

Re: Doel van het leven: groei

Bericht door a.r. »

Vuurtje schreef:Het verhaal over groeien komt op mij over als een wanhopige poging om jezelf wijs te maken dat alles niet voor niets is. Als je verkracht wordt groei je, want je bent een ervaring rijker. Maar helaas, een verkrachting maakt alleen maar mensen kapot. Uiteindelijk zal je laatste ervaring blijken te zijn dat je niets aan je groei meer hebt.

Maar er is een alternatief. Proberen steeds minder te worden. Proberen de voeten van de ander te wassen. Vergeven van mensen die je kwaad hebben gedaan. Ook dan doe je uiteraard ervaringen op, maar je laatste ervaring zal dan (zo geloof ik) blijken te zijn dat je er heel veel aan zal hebben. Je hebt dan iemand gevolgd die dat eens voor ons heeft gedaan. En dat zal je worden aangerekend als iets positiefs.
Waarom zou ik(volgens jou wederom nogweer eens) minder moeten worden dan men mij en ik mijzelf mijn levenlang gemaakt heb? Enig idee hoeveel voeten ik gewassen heb? Enig idee hoeveel ik vergeven heb? Enig idee hoe lang ik schaapje ben gemaakt/gehouden/geweest? Ik hoef helemaal niet (nog weer) minder te worden, integendeel ....vergeven kon ik al op zeer jeugdige leeftijd en heb ik ook gedaan...zoals heel vele keren daarna! Ik heb door al het vergeven wat ik mijn levenlang gedaan heb geleerd om te vliegen en hoog boven alles en iedereen uit te stijgen, met arendsogen te kunnen, leren zien, dat het verhaaltje dat je hier opdist bol staat van de drogredenen en het klein houden van (gekwetste) mensen...en het genotvol willen blijven wentelen in het schaapjessyndroom. Blijf jij je maar lekker wentelen in je schaapjesrol en laat de herder en zijn hond(en) je vooral onder de duim en binnen de prikkeldraadomheining houden...jij zult het leven daarbuiten niet aan kunnen, omdat je maar al te graag een wit schaapje bent en blijft....dáár kick je op en je zult er geen enkele moeite voor willen en durven doen om op te groeien en je eigen weg te kiezen, te ontsnappen aan de herder(s) en hun hond(en)! Daar ben je domweg te laf voor en geniet je op je eigen sadomasochtische manier domweg teveel van die herder(s) en zijn/hun hond(en). !
Vuurtje
Forum fan

Bericht door Vuurtje »

herman van der helm schreef:
Vuurtje schreef: Maar er is een alternatief. Proberen steeds minder te worden. Proberen de voeten van de ander te wassen. Vergeven van mensen die je kwaad hebben gedaan. Ook dan doe je uiteraard ervaringen op, maar je laatste ervaring zal dan (zo geloof ik) blijken te zijn dat je er heel veel aan zal hebben. Je hebt dan iemand gevolgd die dat eens voor ons heeft gedaan. En dat zal je worden aangerekend als iets positiefs.
Wat je zo omschrijft lijkt juist op een gevolg van groei die de persoon heeft ervaren. Het lijkt wel een mens. :)
Hij is ook een mens :)
Maar hij heeft daarvoor eerst veel macht afgelegd, hij was altijd al gericht op (andere) mensen.
Vuurtje
Forum fan

Bericht door Vuurtje »

a.r. schreef: Waarom <...>!
a.r. wellicht heb je in je leven negatieve ervaringen opgedaan met bepaalde mensen. Dat vind ik spijtig, maar wil nog niet zeggen dat de levensvisie die ze hadden (misbruikten?) niet mooi en goed en waar kan zijn.
a.r.

Bericht door a.r. »

Ik heb o.a. nogal wat negatieve ervaringen opgedaan met diverse soorten Leiders en sprookjesvertellers .... en daarvan durf ik de levensvisie zeer zeker buitengewoon ernstig in twijfel te trekken. :angel12:
Het positieve van die negatieve ervaringen is dat je er buitengewoon helder en eerlijk van leert denken. :wink:
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

HenkM schreef: Ik zou kunnen denken aan MPS.

Maar het hoeven niet altijd patiënten te zijn.
Hier gaat het dan om meerdere PS
Patient genoemd als er een hulpvraag is, omdat jij of hij/zij er last van heeft.
Dus de mate waarin, en de sociale omgeving, bepalen dat weer mede.
Even ter illustratie.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Psychopathie" onclick="window.open(this.href);return false;
Wiki schreef:Psychopathie, psychopathische persoonlijkheidsstoornis en afgeleid hiervan psychpathologische persoonlijkheidsstructuur en sociapathie zijn benamingen en omschrijvingen die voorheen gegeven werden aan de persoonlijkheidsstructuur of -stoornis (indien voldoende kenmerken bereikt) die tegenwoordig beter bekend is als de antisociale persoonlijkheidsstoornis.
HenkM schreef:]Zoals (Rereformed, dacht ik) hierboven stelde: geweten hangt af van opvoeding en aard.
Én de context van de landsaard.
Als je iemand aanhaalt, zou je dan een vieuwtopic willen plaatsen of minstens datum/tijd van het bericht?
Ik heb eindeloos zitten scrollen, maar kan het niet vinden :wink:
HenkM schreef:]Dat laatste lijkt me een belangrijke toevoeging. Wij (westerlingen) hebben de neiging om op alle andere culturen neer te kijken als die niet met onze 'moraal' overeenkomen.
Culturen blijken dat over en weer te doen.
Groep-tegen-groep gedrag?
Ook gelovigen-versus-ongelovigen wordt onder een lampje gehouden.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

herman van der helm schreef:Als je steldselmatig verkracht bent, denk ik niet dat jouw genen je misdadiger laten worden als je je gaat verdedigen of wraak nemen. Ik denk dat dat dus ervaringen zijn die jou laten groeien. welke kant heen dan ook. Ook de verkrachter groeit.
En dat is waar mijn column over gaat.
Niet het alleen maar louter voortplanten. Want dat doe je als verkrachter meestal ook.
Zeker word je gevormd, maar ook gemisvormd door het leven.

Er zijn culturen, waar je een slappeling bent, als je niet op de "juiste" manier handelt om jezelf en/of je naaste niet op "gepaste" wijze verdedigd.
Het gedrag overnemen van degene die jou heeft "misvormd" maakt jouw gelijk met hem.

Daarnaast zullen er mensen zijn, die in mindere mate goed en slecht kunnen beoordelen.
Dan nog heeft het alles te maken met het milieu waarin je opgroeit.
Misschien kunnen mensen niet zo goed zelf inschatten, waar de grenzen liggen, maar zij kunnen het wel degelijk leren.
Zie link over psychopatische PS in mijn vorige bericht.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Vuurtje schreef:Ik geloof dus dat er absoluut goed en kwaad bestaat. Als mens kun je daar iets van vinden maar dat dan minder relevant. Ik geloof dat alles is gemaakt door een schepper, onze eigenaar, hij weet het beste wat goed voor ons is. Het kan dat ik niet zo snel zie waarom iets kwaad (of goed) is, in zo'n geval zal ik mijn vertrouwen op God moeten stellen.
Onze "eigenaar" !!! Zijn wij dan slaven? Is dat ons doel? Of betekenis in 'het' leven?

Hij weet het beste wat goed voor ons is.
Nou ... vraag dat eens aan de kinderen die misbruikt werden, en worden.
Vraag dat eens aan de honderdduizenden die gemarteld en vermoord werden.
Vraag dat eens aan die miljoenen Afrikaanse vrouwen die dag in dag uit door hun 'man' worden misbruikt.
Vraag dat eens aan de miljoenen kinderen van die vrouwen die daardoor met aids worden besmet. Want condoom mag (natuurlijk) niet.

Deze lijst zou vele pagina's kunnen beslaan. Maar hoe lang die lijst ook is: het antwoord is voorspelbaar.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

herman van der helm schreef:Ok, de soort instanthouden lijkt me inderdaad wel belangrijk om een zeker deel van geestelijke groei te bewerkstelligen. Zeker als ervaringen uit de geschiedenis een rol spelen bij je ontwikkeling. Maar verder lijkt de soort in stand houden meer een onderdeel van een systeem of krachtenspel dat in de natuur zit ingebakken en hoort bij de physieke omstandigheden die noodakelijk zijn om de groei waar ik het in mijn stukje over heb te bewerkstelligen. Als je niet bestaat kun je m.i. ook niet ervaren.
De ervaringen die ik beschrijf hebben mij tot de bovenstaande visie (of inzicht) gebracht. Ik wilde het met anderen delen en daarom heb ik het beschreven. Voor mij is de groei die een mens in zichzelf ervaart het doel van het leven.
Dat krachtenspel heet evolutie, denk ik.

Als olifanten in India hun slagtanden verliezen omdat ze daar eerder hinderen dan nuttig zijn is dat aanpassing van de soort. Evolutie in optima forma.

Je zou kunnen zeggen: aanpassing is de groei.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Vuurtje
Forum fan

Bericht door Vuurtje »

HenkM schreef:
Vuurtje schreef:Ik geloof dus dat er absoluut goed en kwaad bestaat. Als mens kun je daar iets van vinden maar dat dan minder relevant. Ik geloof dat alles is gemaakt door een schepper, onze eigenaar, hij weet het beste wat goed voor ons is. Het kan dat ik niet zo snel zie waarom iets kwaad (of goed) is, in zo'n geval zal ik mijn vertrouwen op God moeten stellen.
Onze "eigenaar" !!! Zijn wij dan slaven? Is dat ons doel? Of betekenis in 'het' leven?

Vraag dat eens aan die miljoenen Afrikaanse vrouwen die dag in dag uit door hun 'man' worden misbruikt.
Vraag dat eens aan de miljoenen kinderen van die vrouwen die daardoor met aids worden besmet. Want condoom mag (natuurlijk) niet.

Deze lijst zou vele pagina's kunnen beslaan. Maar hoe lang die lijst ook is: het antwoord is voorspelbaar.
En het antwoord zou moeten zijn: "dat heeft God niet gedaan, dat is mij door mensen aangedaan".
En God grijpt nu niet in, dus die mensen kunnen ook niet zeggen dat ze slechts slaven van hem zijn.
Duidelijk over wat hij wil is hij wel, hij geeft in zijn 10 geboden duidelijk aan dat hij niet wil dat we anderen kwaad aandoen.
Paulus zegt dat zo: nu zijn die mensen nog slaaf van de zonde, maar er is een weg voor ons allemaal om vrij te zijn.
Die weg is Jezus die gestorven is aan het kruis, daar brak Gods hart.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Vuurtje schreef:Die weg is Jezus die gestorven is aan het kruis, daar brak Gods hart.
Deze God ontbeert daarmee empathie. Veel mensen hebben dat vermogen wel en zijn op dat vlak beschaafder dan deze God. :shock:

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
a.r.

Bericht door a.r. »

Vuurtje, we wachten sinds jaar en dag op bewijs dat de oa door jou geclaimde godheid bestaat, ik neem aan dat je ons dat bewijs nu gaat leveren, anders beschouw ik bovenstaande post van jou, als evangelisatie
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

a.r. schreef:Vuurtje, we wachten sinds jaar en dag op bewijs dat de oa door jou geclaimde godheid bestaat, ik neem aan dat je ons dat bewijs nu gaat leveren, anders beschouw ik bovenstaande post van jou, als evangelisatie
Nou, volgens mij toont vuurtje alleen maar aan, dat zijn/haar god niet zoveel op heeft met mensen. Dat hij slechts gevoelens heeft voor het kind dat hij via een slippertje met ene Maria geproduceerd heeft. Ik vond die god in mijn laat-gelovige periode al een rare onbehouwen, gedesinteresseerde mafkees, die een opruier uit Jeruzalem een voorkeursbehandeling geeft boven bijvoorbeeld kinderen die zwaar gehandicapt geboren worden en hun leven lang mogen lijden. Is die god blind of zo? Of heeft die god schijt aan iedereen? Van een god verwacht ik toch wel het een en ander, maar deze god blijkt tot nog toe tot niets in staat.
Laatje vuurtje nog maar wat imperfecties van die god zien. :)

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Vuurtje schreef:Duidelijk over wat hij wil is hij wel, hij geeft in zijn 10 geboden duidelijk aan dat hij niet wil dat we anderen kwaad aandoen.
Paulus zegt dat zo: nu zijn die mensen nog slaaf van de zonde, maar er is een weg voor ons allemaal om vrij te zijn.
Vuurtje schreef:Die weg is Jezus die gestorven is aan het kruis, daar brak Gods hart.
Twee vragen Vuurtje:

1) Heb je 'De Bijbel als Mythe' gelezen?
2) Kan je zeggen dat omdat de Joden Jezus niet aangenomen hebben, God Hitler gebruikt heeft om de Joden te straffen?
God was zelf tenslotte ook een massamoordenaar in het OT, collega's dus.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
a.r.

Bericht door a.r. »

kiks schreef:
a.r. schreef:Vuurtje, we wachten sinds jaar en dag op bewijs dat de oa door jou geclaimde godheid bestaat, ik neem aan dat je ons dat bewijs nu gaat leveren, anders beschouw ik bovenstaande post van jou, als evangelisatie
Nou, volgens mij toont vuurtje alleen maar aan, dat zijn/haar god niet zoveel op heeft met mensen. Dat hij slechts gevoelens heeft voor het kind dat hij via een slippertje met ene Maria geproduceerd heeft. Ik vond die god in mijn laat-gelovige periode al een rare onbehouwen, gedesinteresseerde mafkees, die een opruier uit Jeruzalem een voorkeursbehandeling geeft boven bijvoorbeeld kinderen die zwaar gehandicapt geboren worden en hun leven lang mogen lijden. Is die god blind of zo? Of heeft die god schijt aan iedereen? Van een god verwacht ik toch wel het een en ander, maar deze god blijkt tot nog toe tot niets in staat.
Laatje vuurtje nog maar wat imperfecties van die god zien. :)

Groet

kiks
Oké je hebt een punt! 8*)
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Vuurtje schreef:
HenkM schreef:

En het antwoord zou moeten zijn: "dat heeft God niet gedaan, dat is mij door mensen aangedaan".
En God grijpt nu niet in, dus die mensen kunnen ook niet zeggen dat ze slechts slaven van hem zijn.
Duidelijk over wat hij wil is hij wel, hij geeft in zijn 10 geboden duidelijk aan dat hij niet wil dat we anderen kwaad aandoen.
Die weg is Jezus die gestorven is aan het kruis, daar brak Gods hart.
Zoals verwacht.
Een andere mogelijkheid was: diens wegen zijn ondoorgrondelijk. Voor een 'normaal' mens niet te bevatten.

Jouw god heeft die mensen toch gemaakt? Hij is toch de eigenaar? Jouw god is toch perfect?

En deze zin: En God grijpt nu niet in, dus die mensen kunnen ook niet zeggen dat ze slechts slaven van hem zijn. slaat helemaal nergens op.
De mensen zeggen dat niet. Jij zij dat jouw god eigenaar was, hetgeen impliciet inhoudt dat deze mensen zijn slaven zijn. Nu niet de zaak omdraaien.

Over 10 geboden: dat is niet meer of minder dan gezond verstand.
Deze regels houden de mensheid al sinds heugenis op de been, en in leven. Al veel langer dan jouw god zelfs maar op de proppen kwam.
Plaats reactie