Kosmologie

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

marie-louise
Forum fan

Re: KOSMOLOGIE

Bericht door marie-louise »

[quote="lanierJe hebt altijd mensen die nieuwe revolutionaire theoriën verbinden aan de grootsheid van een Schepper en niet aan de genialiteit van de wetenschapper(s). Ze gooien allerlei termen door elkaar en maken er een eigen verhaal van. Een trieste poging om vanuit hun eigen wereldje een verklaring te kunnen geven.
Sta me toe de nuchter opmerking te maken dat dit jouw interpretatie is. Het veroordelen van wetenschappers die vanuit hun vakgebied tot een soort spirituele convergentie komen is bepaald modieus. Maar het is ook niet meer dan een interpretatie vanuit een 'eigen wereldje'.

Het blijft me verbazen met welke zekerheid dergelijke veroordelingen gepresenteerd worden...

Och, jullie zullen het wel beter weten, hé... :)
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

marie-louise schreef:
lanier schreef:Je hebt altijd mensen die nieuwe revolutionaire theoriën verbinden aan de grootsheid van een Schepper en niet aan de genialiteit van de wetenschapper(s). Ze gooien allerlei termen door elkaar en maken er een eigen verhaal van. Een trieste poging om vanuit hun eigen wereldje een verklaring te kunnen geven.
Sta me toe de nuchter opmerking te maken dat dit jouw interpretatie is. Het veroordelen van wetenschappers die vanuit hun vakgebied tot een soort spirituele convergentie komen is bepaald modieus. Maar het is ook niet meer dan een interpretatie vanuit een 'eigen wereldje'.

Het blijft me verbazen met welke zekerheid dergelijke veroordelingen gepresenteerd worden...

Och, jullie zullen het wel beter weten, hé... :)
Marie-Louise,
Drie keer gelezen en je verschuift op een verwarrende manier de personages.
Lanier lijk me leken aan te spreken die met spirituele wonderlijm vanuit dat eigen wereldje teveel aan elkaar plakken en jij maak daar wetenschappers van die teveel aan elkaar zouden plakken.
R.
PS
Kwoten gerepareerd.
r.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

marie-louise schreef:Is alles wat we vandaag menen te weten over de big-bang verkeerd?
Nee hoor : er was ooit echt een Big Bang. Waarnemingen vereisten aansluitend aan de BB een zeer korte maar supersnelle uitzetting van de ruimte-tijd.
Hyper inflatie was tot nu toe de enigste ad hoc verklaring voor die uitzetting.
De zwart gat / wit gat these geeft een verklaring voor die inflatie : een gevolg van het terugspringen van de Schwarzschildradius tgv de invallende massa tijdens de zwart gat vorming. *1*

Daarnaast heb je de M-theorie met Big Bang plus branes these, waarbij de actie van de branes een soortgelijk effect oplevert als inflatie.

De Big Bang + inflatie vind ik persoonlijk beter, logischer, en aannemelijker ondersteunt door de zwart-wit gat these dan door de branes these, dat net als ad hoc inflatie lijdt aan een hoog hocus-pocus gehalte. Verder verklaart het ook andere effecten. *2*

*1* Op het moment van het ontstaan van dat zwart gat was het nog zo klein dat kwantum eigenschappen golden : de eerste Schwarzschildradius stap ging analoog aan die van een elektron dat naar een hogere baan springt. Hyper inflatie dus.

*2* de zwart-wit gat these verklaart waarschijnlijk ook de effecten die wij nu ervaren als zwarte massa en zwarte energie, beiden tgv invallende nieuwe massa in het zwarte gat.

Wel begin je je af te vragen hoever dit naar boven en beneden doorgaat : als ons heelal een wit gat is binnen een zwart gat, hoeveel "heelal" is er dan bezig zulke zwart-witte gaten te produceren?
En zijn sub-atomaire deeltjes misschien weer een andere vorm van mini-heelalletjes?
Ik wil namelijk wel weten wat er allemaal onder mijn vel daar van binnen gebeurt ! :lol:

:)
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
Blackadder
Ervaren pen

Re: Kosmologie

Bericht door Blackadder »

Eerder deze maand had de BBC 3 dagen een uitzending over astronomie. Deze is via torrents te downloaden.

De torrent met alle 3 de uitzendingen heet 'Stargazing Live'

De informatie is op beginners niveau, maar met de gebruikelijke goede BBC kwaliteit. o.a veel tips hoe je ook met een normale huis tuin en keuken camera al mooie foto's van de nachtelijke hemel kunt maken
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

Blackadder schreef:Eerder deze maand had de BBC 3 dagen een uitzending over astronomie.
Je bedoelt zeker de serie "The Planets". Ik heb er ook van genoten.
De BBC heeft daarnaast ook nog het maandelijkse programma "The sky at night" met Sir Patrick Moore.
Daarnaast heeft Channel 4 ook regelmatig dat soort programma's.
Allebei geweldige programma's. Jammer dat er in Nederland zo zelden programma's over astronomie zijn. Alleen op Nat Geo en Discovery zie die af en toe.

A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
marie-louise
Forum fan

Bericht door marie-louise »

[quote="sarnianWel begin je je af te vragen hoever dit naar boven en beneden doorgaat : als ons heelal een wit gat is binnen een zwart gat, hoeveel "heelal" is er dan bezig zulke zwart-witte gaten te produceren?
En zijn sub-atomaire deeltjes misschien weer een andere vorm van mini-heelalletjes?
Ik wil namelijk wel weten wat er allemaal onder mijn vel daar van binnen gebeurt ! :lol:

Ik vraag het me ook af. Volgens Haramein zou oneindigheid weleens een realiteit kunnen zijn. Een zwart gat kan immers een oneindig verkleinende innerlijkheid (singulariteit) hebben.

In elk geval verbaast het me meer en meer hoe weinig we nog maar weten. 96% van het heelal bestaat uit donkere energie en donkere materie en we hebben geen flauw benul wat dat is...

Volgens mij is er iets fundamenteel mis met de hedendaagse kosmologie...

'Most of our universe is missing' : http://www.youtube.com/watch?v=yv6uJjF19DE
Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder »

sarnian schreef:
Blackadder schreef:Eerder deze maand had de BBC 3 dagen een uitzending over astronomie.
Je bedoelt zeker de serie "The Planets". Ik heb er ook van genoten.
Nee, het heette echt Stargazing en was oa naar aanleiding van de gedeeltelijke zonsverduistering
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

Blackadder schreef:Nee, het heette echt Stargazing en was oa naar aanleiding van de gedeeltelijke zonsverduistering
Dat heb ik dan zeker gemist. Jammer.
De serie over "The Planets" gaat dinsdag 25-1 verder met aflevering 6 (van 8) op BBC ll 's avonds laat (ergens rond 00.50 uur - dus eigenlijk woensdagmorgen).
De BBC kondigde ook een nieuwe serie aan : "The wonders of the Universe". Zodra ik weet wanneer die begint laat ik dat hier wel weten.

Plaats reactie