marie-louise schreef:Is alles wat we vandaag menen te weten over de big-bang verkeerd?
Nee hoor : er was ooit echt een Big Bang. Waarnemingen vereisten aansluitend aan de BB een zeer korte maar supersnelle uitzetting van de ruimte-tijd.
Hyper inflatie was tot nu toe de enigste ad hoc verklaring voor die uitzetting.
De zwart gat / wit gat these geeft een verklaring voor die inflatie : een gevolg van het terugspringen van de Schwarzschildradius tgv de invallende massa tijdens de zwart gat vorming. *1*
Daarnaast heb je de M-theorie met Big Bang plus branes these, waarbij de actie van de branes een soortgelijk effect oplevert als inflatie.
De Big Bang + inflatie vind ik persoonlijk beter, logischer, en aannemelijker ondersteunt door de zwart-wit gat these dan door de branes these, dat net als ad hoc inflatie lijdt aan een hoog hocus-pocus gehalte. Verder verklaart het ook andere effecten. *2*
*1* Op het moment van het ontstaan van dat zwart gat was het nog zo klein dat kwantum eigenschappen golden : de eerste Schwarzschildradius stap ging analoog aan die van een elektron dat naar een hogere baan springt. Hyper inflatie dus.
*2* de zwart-wit gat these verklaart waarschijnlijk ook de effecten die wij nu ervaren als zwarte massa en zwarte energie, beiden tgv invallende nieuwe massa in het zwarte gat.
Wel begin je je af te vragen hoever dit naar boven en beneden doorgaat : als ons heelal een wit gat is binnen een zwart gat, hoeveel "heelal" is er dan bezig zulke zwart-witte gaten te produceren?
En zijn sub-atomaire deeltjes misschien weer een andere vorm van mini-heelalletjes?
Ik wil namelijk wel weten wat er allemaal onder mijn vel daar van binnen gebeurt !

A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)