Jezus, historisch of mythisch?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie

Pollvraag door HenkM: "Is Jezus historisch- of mythisch"?

Hij heeft nooit bestaan, de christus figuur is een fabricage van anderen.
36
48%
Hij heeft wel bestaan, en stierf aan het kruis als een rebel/opruier.
17
23%
Hij heeft wel bestaan, de omstandigheden van zijn dood zijn onduidelijk.
15
20%
Zijn hele geschiedenis is correct beschreven in de bijbel.
7
9%

Totaal aantal stemmen: 75

Hiëronymus
Ervaren pen

Re: Jezus, historisch of mythisch?

Bericht door Hiëronymus »

Mochten er meer mensen geen Duits kunnen lezen wil ik het interview wel vertalen. Het is namelijk vreselijk interessant.
a.r.

Bericht door a.r. »

Als je dat zou willen doen, ik zou het zeer op prijs stellen, Hiëronymus! :)
BadAssChick
Ervaren pen

Bericht door BadAssChick »

Hiëronymus schreef:Mochten er meer mensen geen Duits kunnen lezen wil ik het interview wel vertalen. Het is namelijk vreselijk interessant.
ik zou een vertaling erg waarderen ,spreken gaat me nog wel goed af maar duits lezen is wat weg gezakt
Je kunt niet de Ultieme Realiteit veranderen, maar je kunt wel veranderen hoe je deze ervaart.
Met een paard onder je kont, kom je ook de wereld rond.

http://www.robustiano.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Hiëronymus schreef:Mochten er meer mensen geen Duits kunnen lezen wil ik het interview wel vertalen. Het is namelijk vreselijk interessant.
Maak je er dan een nieuw onderwerp van. Voor sommigen is het hoogstwaarschijnlijk prettig als ze op een fris topic commentaar kunnen leveren.

Groet,

Piet.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Hiëronymus
Ervaren pen

Oké, ik hoop het vanavond te posten. :)
aton

Bericht door aton »

HenkM schreef: Ik mis iets, denk ik.
Dat denk ik ook ja.
Toen was er maar 1 christelijk religie.
Vóór het Concilie van Nicea waren er wel meer dan honderd " christelijke religies ". Vandaar de nood aan dit Concilie. Dit is wat men de ' gnostische christenreligies ' noemt. Zie bv. de Nag Hammadi-manuscripten.
Het was om Constantijn over te halen het christendom te accepteren, en zelfs als staatsgeloof te installeren (en daarmee hun eigen geloof illegaal verklaren) dat de rol van de Romeinen in het nt werd aangepast, ten nadele van de Joden.
Aanvankelijk richtte deze mysterie-religie zich naar de gehelleniseerde joden, maar ook niet joden waren welkom. Paulus heeft dit voor het eerst op schrift gezet en bedenker van deze nieuwe ' religie ', en niet Jezus.
Probleem was echter dat deze mysterie-religies, zoals de overige Dionysus, Isis of Mythras-culten ook geen dogma's of centraal bestuur kenden. Het antisemitisme is van latere datum.
Met alle gevolgen van dien. Die omzetting was dus geheel politiek gericht.
Zoals ik hierboven aangeef : geen centraal bestuur = geen controle-orgaan.
Als je hierover meer wil weten verwijs ik naar :
- " Mysteriescholen " Konrad Dietzfelbinger
- " De Gnostische Evangeliën " Elaine Pagels
- " Wie schreef het Nieuwe Testament werkelijk " Burton L. Mack
- " De mysterieuze Jezus " T.Freke & P. Gandy
Nu wil dit nog niet zeggen met wat je in al deze werken en standpunten zal vinden, ik hiermee voor 100% akkoord ga, maar het geeft je toch al enigszins een beeld. Het zijn deze verschillen waar we hier over kunnen discussiëren.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Hiëronymus schreef:Oké, ik hoop het vanavond te posten. :)

Hiëronymus??????????????????? :?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Hiëronymus
Ervaren pen

Fish schreef:
Hiëronymus schreef:Oké, ik hoop het vanavond te posten. :)

Hiëronymus??????????????????? :?
Heb ik hier gezet.
aton

Bericht door aton »

Brent schreef: Misschien was Simon de Magiër in de eerste eeuw wel de centrale figuur van de mystieke beweging en werd diens leer door Marcion verwerkt in zijn zelfgeschreven epistels die hij toeschreef aan de Saulus/Paulus figuur over wie vrijwel niets met zekerheid bekend is.
Ik denk niet dat Simon Magus iets met Marcion heeft te maken. Simon was een tijdgenoot van Johannes de Doper en eerder een concurrent/doemdenk-profeet, terwijl Marcion een gnostisch christen was 140 n.C ) en aanhanger van Paulus ( en co ), zoals er wel meerdere waren in die tijd.
De orthodoxe kerk adopteerde die Marcionitische "Paulus-brieven" oftewel diens evangelieinterpretatie, maar paste ze zwaar aan en schreef er een hele pseudo-biografie bij [in Handelingen] om het en Marcion's mythische Paulus acceptabel te maken voor de orthodoxe mythische voorstelling van zaken over de kerk.
Daar zou ik graag wat bronmateriaal bij zien. Lijkt me zeer interessant.
Dus de vraag naar een historische kern in de Jezus figuur kan niet bevestigend beantwoord worden.
Ja toch, maar niet zoals in het N.T. beschreven.
I
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

aton schreef:
Brent schreef:De orthodoxe kerk adopteerde die Marcionitische "Paulus-brieven" oftewel diens evangelieinterpretatie, maar paste ze zwaar aan en schreef er een hele pseudo-biografie bij [in Handelingen] om het en Marcion's mythische Paulus acceptabel te maken voor de orthodoxe mythische voorstelling van zaken over de kerk.
Daar zou ik graag wat bronmateriaal bij zien. Lijkt me zeer interessant.
Het beste bronmateriaal is 2 Petrus. :wink: Ook 2 Petrus is de neerslag van wat Brent opmerkt. Een slimme adoptie van Paulus door de latere orthodoxe kerk terwijl tegelijkertijd het Marcionisme wordt tegengesproken.
Born OK the first time
aton

Bericht door aton »

Rereformed schreef: Een slimme adoptie van Paulus door de latere orthodoxe kerk terwijl tegelijkertijd het Marcionisme wordt tegengesproken.
Daar kan ik volmondig mee instemmen. Maar of Simon Magnus een alias van Paulus is, betwijfel ik ten zeerste.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Ik heb nog nooit iets gehoord over deze theorie en het lijkt mij ook onwaarschijnlijk. In de latere christelijke literatuur wordt hij in verband gebracht met Petrus en ook neergezet als één van de dertig leerlingen van Johannes.
Born OK the first time
aton

Bericht door aton »

Dat is zo. Men kan zich wel de vraag stellen wat voor variante van het joodse geloof Johannes predikte. Alles wijst erop dat hij een Esseen was. Ik heb zo een sterk vermoeden dat deze Esseense variante zijn oorsprong had in het Edomitisch semietisch geloof,( waarvan ook de Samaritaanse bij aanleund ) wat oorspronkelijker zou zijn dan de Judeese versie. Op zich al reden genoeg om Simon Magnus' leer als ketters te beschouwen. Graham Phillips heeft hierover een interessant boek geschreven; The Moses Legacy. ( er zitten heel wat ' missing link's ' in )
aton

Bericht door aton »

Ik heb ondertussen even in bovenvermelde boek gaan grasduinen. Hieruit volgende citaat:
" Het is heel goed mogelijk dat de Essenen waren geïnspireerd door de Edomieten. Uit het werk van de Romeinse historicus Strabo zouden we kunnen opmaken dat de Essenen in Petra waren rond de tijd dat Jezus werd geboren. Strabo vermeldt dat rond het jaar 10 v.C. de Nabatese koning Obodas II probeerde zijn volk een hoge belasting op te leggen. Er waren veel groepen in Petra die om die reden tegen de koning in verzet kwamen. Over een van deze groepen schrijft Strabo:
' De Esser-sekte van de joden, die beter werden behandeld dan zij door Herodes in Juda werden behandeld, waren het meest ontstemd. Want zij beweerden geen bezittingen te hebben, omdat zij in dergelijke zaken een gelofte van arloede hadden afgelegd.'
Hoewel Strabo hen Essers noemt, doet de overeenkomst van de naam van hun gebruiken vermoeden dat ze Essenen waren. Er zijn in het jodendom geen godsdienstige bewegingen bekend met een dergelijke naam. Als er in die tijd Essenen in Petra waren, dan is het best mogelijk dat zij waren beïnvloed door de in dezelfde tijd voorkomende Edomitische groepering die door Diodorus wordt genoemd.
Kortom, het lijkt erop dat de Edomitische godsdienst echt uniek was en veel respect genoot. Hij behandelde vrouwen als gelijken, hij kwam op voor vrede en harmonie en hij lijkt tamelijk democratisch te zijn geweest. [...]
Op de Sabese Steen vinden we een tweede reliëf: de voorstelling van een boom die bestaat uit een centrale stam met aan elke kant drie takken. Rond de stam kronkelt zich een slang. Dit reliëf is identiek aan latere afbeeldingen van de kabbala, een oud joods symbool dat de weg van de ziel naar verlichting voorstelde. Het voorkomen van dit symbool op een gedenksteen voor een hogepriester van de Edomitische god houdt in dat de Edomieten het kabbalisme beoefenden. Als de Edomieten de oorspronkelijke kabbalisten waren, dan waren zij bovenal pacifisten. "

PS: Net zoals Simon Magnus was Yehosua ook een EX-adept van de esseen Johannes ( de Doper ). Een ding is zeker; de Qumran-essenen waren vast niet zo'n pacifisten zoals hierboven beschreven is. Ik denk hierbij aan hun deelname bij het beleg van Massada.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

"Nieuws" over de Jezus oseary:

http://www.christianpost.com/news/secul ... nts-26056/" onclick="window.open(this.href);return false;
WASHINGTON – Prominent non-Christian experts, using many of the same arguments as Christian scholars, have dismissed recent claims of the discovery of Jesus’ family tomb as a publicity stunt without scientific backing.
http://news.yahoo.com/robotic-examinati ... 00779.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Science Daily is reporting a first century tomb in Jerusalem is providing the first archeological evidence of Christianity in the land now known as Israel just a few years after the death of Jesus.

While, according to MSNBC, many outside experts are skeptical about the idea the tomb contains the remains of an early Christian, not to mention those of one of the immediate family of Jesus such as was once claimed for a different nearby tomb. But the use of a robotic arm with a camera is winning praise as a noninvasive way to explore archeological sites such as the tomb in question.
Who was Joseph of Arimathea and how did he enter the historical picture? The Jesus Discovery explores the answers to this and a series of related questions. The recent discoveries in the Patio tomb put the controversy about the Jesus family tomb in new light. We now have new archaeological evidence, literally written in stone, that can guide us in properly understanding what Jesus' earliest followers meant by their faith in Jesus' resurrection from the dead, with his earthly remains, and those of his family, peacefully interred just yards away. This might sound like a contradiction, but only because certain theological traditions regarding the meaning of resurrection of the dead have clouded our understanding of what Jesus and his first followers truly believed. When we put together the texts of the gospels with this archaeological evidence, the results are strikingly consistent and stand up to rigorous standards of historical evidence.
http://www.zimdiaspora.com/index.php?op ... Itemid=299" onclick="window.open(this.href);return false;
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Plaats reactie