Richard Dawkins beschouwt zichzelf als ‘cultureel christen’

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

siger

Re: Richard Dawkins beschouwt zichzelf als ‘cultureel christen’

Bericht door siger »

fbs33 schreef:Aan siger@
Wat ik mij eigenlijk afvraag is, "Zou Dawkins niet bedoeld hebben te zeggen dat hij zich, cultureel beschouwt (qua ethiek) als christen ziet?
Net niet als ethiek, denk ik. Het artikel zegt:
Hij bedoelt daarmee dat hij is opgegroeid in een christelijke omgeving en dat hij accepteert dat hij daardoor is gevormd, zonder zelf het christelijke geloof nog aan te hangen.
Job
Banned

Bericht door Job »

windsurfer schreef:Precies, dat vind jíj. Maar veel andere mensen vinden van niet.
En die vele andere mensen behoren zeker tot het atheïsme ?

Natuurlijk zijn er andere opvattingen van mensbeelden. Maar het mensbeeld van de Tora vind ik realistischer, ja zelfs rationeler. De Tora is empirischer en rationeler dan we zelf denken.
windsurfer schreef:Het is zeker geen universele opvatting dat de mens geneigd is tot het 'kwade'.
Er zijn namelijk ook mensen die stellen dat de mens van nature geneigd is tot het 'goede'.
De Tora lijkt mij een meer aanemelijke visie te geven dat hij de mens niet beschouwt als óf goed óf kwaad, maar als begiftigd met beide neigingen. Dit lijkt mij universeel.De mens maakt zich schuldig tot kwadelijke daden en daar moet hij voor zijn medemens en ten opzichte van God voor verantwoorden.
"De ander, dat is de hel", zei Jean Paul Sartre. "De ander , dat is de hemel", stelde GabrIël Marcel daar tegenover. Het is allebei de halve waarheid: de ander, je medemens, of jijzelf kan de hemel zijn, maar ook de hel.
windsurfer schreef:En ook zijn er mensen die stellen dat vanwege de subjectiviteit van het moraliteitsbegrip mensen van nature noch goed noch kwaad zijn. Tot die laatste groep behoor ik overigens
Ik hou even een slag om de arm, maar ik denk dat de joodse traditie er van uitgaat dat een zuigeling, om maar eens te zeggen, 'neutraal' is.
windsurfer schreef:Dit gaat om een wezenlijk issue in mijn beleving. Namelijk het niet kunnen zien dat een eigen levensbeschouwing op zich staat.
Een levensbeschouwing staat nooit op zichzelf, lijkt me.
windsurfer schreef:En daarmee die niet relativeren. Volstrekt logisch, want het niet relativeren van de eigen levensbeschouwing (hier het geloof) is essentieel voor het geloof zelf.
Met even veel recht kan ik dit omdraaien: misschien ben jij wel blind voor je eigen visie en daarom zelf niet aan relativering toekomt.

http://www.ziedaar.nl/article.php?id=198

Bijv. het begrip zonde, mijn godsbeeld, mijn opvattingen, mijn visie m.b.t. de bijbel heb ik al lang leren relativeren en moeten herzien.

Ík wil niet vervelend zijn , maar ik heb stellig het idee dat atheïsten hun mening en daardoor hun bijbehorende oordeel , met name (vooral) m.b.t. de bijbel, het christendom, zelf niet kunnen relativeren.
Deze visie is vaak star, conservatief, kinderlijk (sinterklaas) en gewoon achterhaald.
Ze komen keer op keer met karikaturele cliché's over het christelijke godsbeeld. En dat iemand met een karikatureel beeld van God een genuanceerd beeld van een gelovige heeft, ligt daarom niet in de lijn der verwachtingen. Daarom is een discussie met atheïsten vaak zo vermoeiend, meestal vruchteloos. Eigenlijk helemaal niet interessant.

Job
"De geest is niet in het ik maar tussen ik en jij"
(Martin Buber)
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Pak dan lekker dat boek en geniet van de zon. Het wordt weer warm.

p.s. Voor als je uitgelezen bent; Ken je god (al) ... ?
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

siger schreef:
fbs33 schreef:Aan siger@
Wat ik mij eigenlijk afvraag is, "Zou Dawkins niet bedoeld hebben te zeggen dat hij zich, cultureel beschouwt (qua ethiek) als christen ziet?
Net niet als ethiek, denk ik. Het artikel zegt:
Hij bedoelt daarmee dat hij is opgegroeid in een christelijke omgeving en dat hij accepteert dat hij daardoor is gevormd, zonder zelf het christelijke geloof nog aan te hangen.
Die 'vorming' is daardoor toch (in feite) een ethische? (of verstaan we onder het woord 'ethiek' beiden iets verschillends?)
Enfin!
windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer »

@job,
ok wat je vind of niet dat is persoonlijk. Overigens behoren de vele anderen waar ik op doelde zeker niet enkel tot het atheisme, integendeel zelfs. Maar omdat je die opmerking maakt: mijn opmerkingen moet je niet zien als een 'pleidooi voor atheisme', voor zover dat bestaat, dat is ook maar een levensvisie.
de mens niet beschouwt als óf goed óf kwaad, maar als begiftigd met beide neigingen. Dit lijkt mij universeel.De mens maakt zich schuldig tot kwadelijke daden en daar moet hij voor zijn medemens en ten opzichte van God voor verantwoorden.
Wat mij betreft is de mens niet eens 'begiftigd' met 'neigingen'. Mensen vertonen gewoon gedrag. En afhankelijk van de context kan men daar een morele uitspraak over doen.
Ik hou even een slag om de arm, maar ik denk dat de joodse traditie er van uitgaat dat een zuigeling, om maar eens te zeggen, 'neutraal' is.
Vanuit de mond van een dominee van een gereformeerde gemeente heb ik een dopeling wel eens 'een brandhoutje voor de hel' horen noemen; die groep christenen ziet de mens zeker niet als neutraal, maar belast met zonde al op het moment van geboorte. Dat vind ik persoonlijk ziek, maar wie ben ik.
Met even veel recht kan ik dit omdraaien: misschien ben jij wel blind voor je eigen visie en daarom zelf niet aan relativering toekomt.
Omdraaien niet; wat je mij wel zou kunnen verwijten is dat ik vanuit mijn wereldbeeld van jou verwacht dat je alle levensbeschouwingen gelijk in waarde acht, terwijl jij dat vanuit jouw levensbeschouwing niet logisch vind omdat god almighty altijd de baseline vormt.
Verder vind ik het discussieren met gelovigen altijd erg boeiend; voor iemand die deze discussie niet boeiend zegt te vinden heb je best veel berichten op dit forum over deze materie. Dat feit is op zichzelf ook boeiend vind ik.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
windsurfer
Diehard

edit; dubbelpost
siger

Bericht door siger »

fbs33 schreef:Het artikel zegt:
Die 'vorming' is daardoor toch (in feite) een ethische? (of verstaan we onder het woord 'ethiek' beiden iets verschillends?)
Enfin!
Het zou me erg verbazen als Dawkins dat zo bedoeld zou hebben. Het klopt helemaal niet met wat hij elders zegt (bvb. in mijn copy van The God Delusion p.253) dat onze drang om goed te doen voortkomt uit natuurlijke selectie.
MNb
Diehard

Bericht door MNb »

Job schreef:Ben jij geneigd om te zeggen dat de mens NIET geneigd is tot kwaadaardig handelen ??
Heb jij vroeger geen geschiedenis gehad op school ? Of heb je dit vak vroeg laten vallen ?
Jij moet nog veel oefenen in bescheidenheid, mijn zoon. Deze neerbuigende woorden zijn een vorm van hoogmoed. Dat komt je op minstens een dozijn van je favoriete penitentie-oefeningen te staan.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
windsurfer
Diehard

MNb schreef:
Job schreef:Ben jij geneigd om te zeggen dat de mens NIET geneigd is tot kwaadaardig handelen ??
Heb jij vroeger geen geschiedenis gehad op school ? Of heb je dit vak vroeg laten vallen ?
Jij moet nog veel oefenen in bescheidenheid, mijn zoon. Deze neerbuigende woorden zijn een vorm van hoogmoed. Dat komt je op minstens een dozijn van je favoriete penitentie-oefeningen te staan.
Het stellen van die vraag is zeer veelzeggend. Hij geeft blijk van het niet doorhebben dat je eigen visie er maar ééntje is en dat die relatief is. Jij noemt dat hoogmoed, dat snap ik. Ik noem het dichtgetikt. En dat is een vervelende eigenschap, namelijk dat ze niet verder kijken dan de eigen neus lang is maar tegelijkertijd wél een discussie boven dat niveau aan willen gaan. Het frappeert me toch keer op keer weer.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Demiurg schreef:
siger schreef: Ook nu roepen zijn uitspraken vraagtekens op.
Nogal ja, het is vooral nogal hypocriet.
Als je zijn boek leest, dan is het toch om te lachen dat uitgerekend hij zichzelf nu als toonbeeld van godsdienst-tolerantie opwerpt.
Niet van godsdienst maar van de culturele bijverschijnselen.

Ik vind kerstmis ook gezellig, roept gezellige tijd uit kinderjaren op, zal bij Dawkins niet veel anders zijn.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Job schreef:[De mens maakt zich schuldig tot kwadelijke daden en daar moet hij voor zijn medemens en ten opzichte van God voor verantwoorden.
Job
In de Tora wordt duidelijk dat de mens het kwade niet van een vreemde (als je in God gelooft tenminste) heeft.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

(even wat reacties inhalen, beter laat dan nooit)
heeck schreef:Job, Demiurg,
Je kan je er van proberen te ontdoen, maar als jullie vinden dat een geloof vandaag de dag nog steeds de juiste basis voor sociale zorg zou moeten zijn,
Nee, ik heb dat niet gezegd, ik vind dat sociale zorg (lees:klein houden van sociale verschillen) een taak is van de overheid. Als die het laat afweten, dan zijn we aangewezen op particulier initiatief en ik deed niet meer dan constateren dat christenen al eeuwen voorop lopen met dit soort initiatieven.
dan wil ik weten of jullie de basis daarvan, namelijk een onaantoonbare god het juiste uitgangspunt blijft vinden.
Of het 'juist' is of niet is minder belangrijk dan of het werkt of niet.
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

Fishhook schreef: Niet van godsdienst maar van de culturele bijverschijnselen.

Ik vind kerstmis ook gezellig, roept gezellige tijd uit kinderjaren op, zal bij Dawkins niet veel anders zijn.
Het stelde volgens mij dat hij 'gevormd' is door een christelijke cultuur,
dat gaat wel iets verder dan een ritueel kunnen apprecieren.
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
siger

Bericht door siger »

Demiurg schreef:
Fishhook schreef: Niet van godsdienst maar van de culturele bijverschijnselen.

Het stelde volgens mij dat hij 'gevormd' is door een christelijke cultuur,
dat gaat wel iets verder dan een ritueel kunnen apprecieren.
Wát "gevormd"? De gewoonte kerstliederen te zingen? Over meer ging het niet. Kan ook niet, aangezien Dawkins is wie hij is.
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

siger schreef: Jij hebt het over christenen. Zijn het concilie van Gangra en Augustinus van Hippo niet christelijk? Namen zij "de evangeliën als maatgevend"?
Augustinus en de conciliegangers van Gangra leefden in een Romeinse cultuur.
Hun bevestiging van slavernij-ideeen zal dus in de eerste plaats ingegeven zijn door de dagelijkse cultuur waarin ze leefden, denk je niet?
Demiurg schreef:
Dat laatste verklaart dan ook veel beter de meestal negatieve houding van het christendom tov slavernij en haar rol in de abolitionistische beweging.
Dat klopt voor geen meter, en ik heb het al eerder gezegd: slavernij heeft ononderbroken bestaan zolang het christendom alleenheerser was.
Om die stelling te kunnen onderbouwen zul je ten eerste horigheid moeten gelijkstellen aan slavernij en ten tweede de late middeleeuwen, waarin ook dat verdwenen was, moeten wegmoffelen.
Tja.
Van de vierde tot de achttiende eeuw hadden christelijke gezagsdragers een einde kunnen maken aan slavernij met een vingerknip. Dat is niet gebeurd, integendeel. Slavernij is maar zelden in de wereldgechiedenis zo wijdverbreid als in de hoogdagen van het christendom.
Volgens mij wil je de geschiedenisboeken herschrijven.
Ik vraag me dan ook af hoe zinvol het is om daar op in te gaan.
R.J. Hoffmann
Plaats reactie