windsurfer schreef:Precies, dat vind jíj. Maar veel andere mensen vinden van niet.
En die vele andere mensen behoren zeker tot het atheïsme ?
Natuurlijk zijn er andere opvattingen van mensbeelden. Maar het mensbeeld van de Tora vind ik realistischer, ja zelfs rationeler. De Tora is empirischer en rationeler dan we zelf denken.
windsurfer schreef:Het is zeker geen universele opvatting dat de mens geneigd is tot het 'kwade'.
Er zijn namelijk ook mensen die stellen dat de mens van nature geneigd is tot het 'goede'.
De Tora lijkt mij een meer aanemelijke visie te geven dat hij de mens niet beschouwt als óf goed óf kwaad, maar als begiftigd met beide neigingen. Dit lijkt mij universeel.De mens maakt zich schuldig tot kwadelijke daden en daar moet hij voor zijn medemens en ten opzichte van God voor verantwoorden.
"De ander, dat is de hel", zei Jean Paul Sartre. "De ander , dat is de hemel", stelde GabrIël Marcel daar tegenover. Het is allebei de halve waarheid: de ander, je medemens, of jijzelf kan de hemel zijn, maar ook de hel.
windsurfer schreef:En ook zijn er mensen die stellen dat vanwege de subjectiviteit van het moraliteitsbegrip mensen van nature noch goed noch kwaad zijn. Tot die laatste groep behoor ik overigens
Ik hou even een slag om de arm, maar ik denk dat de joodse traditie er van uitgaat dat een zuigeling, om maar eens te zeggen, 'neutraal' is.
windsurfer schreef:Dit gaat om een wezenlijk issue in mijn beleving. Namelijk het niet kunnen zien dat een eigen levensbeschouwing op zich staat.
Een levensbeschouwing staat nooit op zichzelf, lijkt me.
windsurfer schreef:En daarmee die niet relativeren. Volstrekt logisch, want het niet relativeren van de eigen levensbeschouwing (hier het geloof) is essentieel voor het geloof zelf.
Met even veel recht kan ik dit omdraaien: misschien ben jij wel blind voor je eigen visie en daarom zelf niet aan relativering toekomt.
http://www.ziedaar.nl/article.php?id=198
Bijv. het begrip zonde, mijn godsbeeld, mijn opvattingen, mijn visie m.b.t. de bijbel heb ik al lang leren relativeren en moeten herzien.
Ík wil niet vervelend zijn , maar ik heb stellig het idee dat atheïsten hun mening en daardoor hun bijbehorende oordeel , met name (vooral) m.b.t. de bijbel, het christendom, zelf niet kunnen relativeren.
Deze visie is vaak star, conservatief, kinderlijk (sinterklaas) en gewoon achterhaald.
Ze komen keer op keer met karikaturele cliché's over het christelijke godsbeeld. En dat iemand met een karikatureel beeld van God een genuanceerd beeld van een gelovige heeft, ligt daarom niet in de lijn der verwachtingen. Daarom is een discussie met atheïsten vaak zo vermoeiend, meestal vruchteloos. Eigenlijk helemaal niet interessant.
Job