Kitty schreef:Adviesorganen is prima. Maar sharia leent zich denk ik minder om in de vorm van een adviesorgaan gegoten te worden. Ik ben van mening dat onze wet gewoon altijd voorrang moet hebben en nooit de wetten die in andere landen gelden. In Engeland is dat mijns inziens doorgeslagen, ik zou het niet op prijs stellen als men hier ook zo ver zou gaan. Zelfs niet op gebieden als erfrecht e.d. We hebben namelijk al een wet waar het erfrecht prima in beschreven is. Die moet gewoon gelden voor alle Nederlanders, wat hun afkomst of traditie ook is.
Ik ben het met je eens dat onze wet altijd voorrang moet hebben.
Maar dat geldt dan natuurlijk ook voor de wet inzake godsdienstvrijheid.
Het kan niet zo zijn dat je "rechtbanken", voortkomend uit de ene religie, wél accepteert, en die van andere niet.
We kunnen een discussie voeren over de vraag of religieuze rechtbanken/adviesorganen wenselijk zijn, maar uiteindelijk komt men altijd weer uit op "gelijke monniken, gelijke kappen".
Als Sharia "rechtbanken" niet mogen, mogen Joodse en Christelijke "rechtbanken" ook niet.
Zeker niet als je in ogenschouw neemt dat de Joods/Christelijke religie net zo min "Nederlands" is als de Islam.
Dat is namelijk een kwestie oorsprong, en niet van wie hier het langst zit.
Wat vind je hier trouwens van?
http://www.utrechtlawreview.org/publish ... rticle.pdf