lanier schreef:Als we naar de toekomst kijken en rekening houden met de vergrijzing, dan heeft Nederlands straks vele miljoenen minder inwoners. Moeten we dan volgens jou weer gaan nadenken over het eten van vlees? Ik heb daar sterk mijn twijfels over...
De wereld is groter dan Nederland, of het welvarende deel van de wereld, alléén. Hier kan het kindertal per gezin laag zijn, maar elders in de wereld? Als we meehelpen, door minder vlees te eten, om de gemiddelde welvaart elders in de wereld op te krikken kan ook daar wellicht het kindertal per gezin dalen.
lanier schreef:Is het niet wat naïef om te veronderstellen dat er geen connecties zijn tussen islamieten in ons land en islamieten elders? De wereld houdt niet op bij de Nederlandse (of Europese) grenzen.
Ik heb geen idee wat je wilt zeggen hiermee. Het is een feit dat PVV stemmers stemmen op deze partij omdat ze bang zijn voor de islam. En hoeveel invloed hebben die islamitische connecties in eigen land?
Niet zozeer bang voor de islam, denk ik, maar wel voor fanatieke aanhangers daarvan die in Europa ooit een soort Eurabië hopen te stichten, dat veel gelijkenis vertoont met hoe het er nu doorgaans in overwegend islamitische landen aan toe gaat. In Staphorst hoef je niet voor je leven te vrezen als je daar van je gereformeerde geloof valt. In veel islamitische gemeenschappen ligt dat heel anders. Een heel klein groepje fanatiekelingen kan op die manier een gematigde meerderheid aan moslims in een wurggreep houden of een deel van daarvan via intimidatie in het fanatisme meetrekken. Daarin schuilt zeker gevaar. Het is verder denk ik niet denkbeeldig (en dat bedoelde ik met naïef) dat fanatieke islamitische groeperingen elders in de wereld op sluwe wijze samenwerken met fanatieke moslims hier in Nederland. Het is dan goed om waakzaam te zijn en dit fanatisme hier in Nederland in te dammen. En daar is de PVV bij uitstek een voorstander van. Zolang islamitische fanatiekelingen elders in de wereld er niet in slagen om via fanatieke moslims hier successen met hun sluwe plannen te boeken, zal dat ook zijn weerslag hebben op het respect voor mensenrechten dáár. Als ze wel succes boeken zullen ze dat waarschijnlijk zien als een aanmoediging om de mensenrechtenschendingen in eigen land te handhaven. En daarmee is de link met het solidaire karakter van de PVV gelegd. Bij de PVV wordt er terecht op gewezen dat fanatieke moslims genoeg rechtvaardiging voor hun fanatisme in de Koran kunnen vinden.
Hier is mijns inziens een aardige analyse (ook in historisch perspectief) te vinden van ontwikkelingen met betrekking tot de islam.
lanier schreef:Een vrijdenker gelooft niet in een on-democratisch systeem en wil daar ook geen onderdeel van uitmaken. Een vrijdenker wil een discussie kunnen aangaan, heeft geen politieke of religieuze ideologie en kan aan de hand van argumenten zijn/haar opvattingen over iets bijstellen.
Daar kan ik in meegaan in zoverre in dit democratische systeem een strikt respect voor mensenrechten gewaarborgd is.
lanier schreef:Dit is uit den boze bij een terrorist die leeft in een hierarchisch systeem, orders opvolgt, streng gebonden is aan een ideologie en geen discussie aangaat over de ideologie.
Bij
zo'n soort terrorist wel ja, maar ik denk dat het wat naïef is om te veronderstellen dat dit de enig denkbare soort terrorist kan zijn.