Kitty schreef:Leuk topic, van alweer tijdje geleden, maar ik zal hier ook mijn onderschriften nog even bespreken.
'Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Jouw reactie en de woorden van Erasmus daar kan ik helemaal ; "ja" op zeggen. Zo ervaar ik het ook, maar rationeel denkers zullen misschien zeggen: "maar is het dan ook zo" ?
En dat weet ik eerlijk gezegd niet maar wel dat alles in mij in opstand kwam toen ik gisteren op het topic: ``
vrijdenken en geloven`` een reactie van Fjedka las.
Fjedka
En tóch geloof je in god(en). Dat is irrationeel, dus je bent geen vrijdenker. QED.
Mijn manier van geloven/twijfelen lijkt als ik het goed lees op Gerards manier, maar wanneer je in een hokje gestopt wordt dan komt de gedachte boven: herken ik me daarin?
Nee, ik ken veel atheisten die absoluut geen vrijdenkers zijn, dus hangt vrijdenken dan af van wel of niet geloven? Ik begrijp dat orthodox gelovigen moeilijker hun eigen pad kunnen betreden, maar ben je per definitie geen vrijdenker wanneer er nog enige mate van geloof is?
Misschien maak ik de fout om bij vrijdenken te denken aan: mensen die zich vrij voelen, die hun mening niet aanpassen omdat dat beter in de markt ligt. Die ook een grote mate van tolerantie hebben t.o.v anderen die anders denken.
Mijn onderschrift: ik heb er niet lang over nagedacht.
Hinkend op 2 gedachten zijn antwoorden soms duidelijk, soms is het als blowing in the wind.