Pantheïst versus atheïst

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

jo12ver
Forum fan

Re: Pantheïst versus atheïst

Bericht door jo12ver »

groetjes,

god, is het woord door bijna alle mensen er- en herkend word om ons te beschrijven.
wij, de wereld, ons zonnestelsel, ons melkwegstelsel, ons universum, de oneindigheid. god is ons, en ons is god. elke atheïst, en in freethinker kom je er nogal wat tegen, beschuldigd je dan van geestelijke onkunde tot lichamelijke onbekwaamheid.
nochtans is 'god' met die specifieke inhoud, hiermee (hierdoor) reeds veelvuldig en door meerdere bekwame geesten omschreven.

straks komen we inderdaad terug op de terminologie, want niet iedereen aanvaard het woord ( hier is geen bijbel, koran, toran, o.d. mee bedoeld ) 'god'.
een ander woord voor hetzelfde begrip word ook niet aanvaard.

dat athïsten hun invulling van hun leven hebben kan ik best aanvaarden, zij zijn er blijkbaar gelukkig mee en wie ben ik om iets tegen een gelukkig mens te hebben.
wat ik nooit wil, kan, zal aanvaarden is het feit dat hun mening (theologie ) de enige is die bestaansrecht heeft.
ik ben nog steeds op zoek naar het beter begrijpen van het pantheïsme, maar het is zo oneindig dat ik in mijn huidige, menselijke vorm, het nooit volledig zal kunnen. nochthans is het pantheïsme het enige theologisch antwoord op mijn vragen en mijn levensopvatting.

atheïsten aller landen verenig u want het pantheïsme steekt zijn kop ( weer ) op. hoera.

:wink:
onze vrijheid is het stukje vrijheid van anderen dat door hen word afgestaan.
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

zegt " de almachtige naar kamelen geurende baarddrager " je iets? Dat is waar de nomaden godsdiensten je mee om de oren smijten. Pantheïsme wil ik best over discussiëren maar nomaden geloof van 2000 jaar geleden lijkt me iets anders. :)

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

jo12ver schreef: ik ben nog steeds op zoek naar het beter begrijpen van het pantheïsme,
Ik wil je bij deze veel succes wensen bij deze (levens)lange zoektocht.

Heb jij ook weleens iemand horen zeggen "wie zoekt, die vind" .... ... .. ?
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
jo12ver
Forum fan

Bericht door jo12ver »

groetjes,
LordDragon schreef:zegt " de almachtige naar kamelen geurende baarddrager " je iets? Dat is waar de nomaden godsdiensten je mee om de oren smijten. Pantheïsme wil ik best over discussiëren maar nomaden geloof van 2000 jaar geleden lijkt me iets anders. :)

MVG, LD.

je hebt blijkbaar iets met baarddragers of baarddragende.
lees wat er staat, en niet wat je wil/wenst dat er staat.

joe hn,

ik besef dat ik als mens nooit zal stoppen met zoeken, vinden echter komt in deze komt volgens mij pas na de overgangsfase van een menselijk omhulsel naar het alles is 'god'.

appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

jo12ver schreef:je hebt blijkbaar iets met baarddragers of baarddragende.
lees wat er staat, en niet wat je wil/wenst dat er staat:
er is nu eenmaal de semantische afspraak en consensus dat god een almachtige onzichtbare baarddrager is. Dat hebben we ook alleen maar vd gelovigen zelf.

het is geen consensus of algemeen gangbaar gebruik dat het woordje god een synoniem zou zijn voor universum, boom of plantje.
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

jo12ver schreef:ik besef dat ik als mens nooit zal stoppen met zoeken, vinden echter komt in deze komt volgens mij pas na de overgangsfase van een menselijk omhulsel naar het alles is 'god'.
Dan weet je wanneer je het weten zal, of niet.

Je taalgebruik geeft aan dat je nu al het een en ander denkt te weten. Bijvoorbeeld "menselijk omhulsel" zegt mij genoeg. De dood "overgangsfase" noemen is mijn inziens een opvallend gidswoord.
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
jo12ver
Forum fan

Bericht door jo12ver »

groetjes,
appelfflap schreef:
jo12ver schreef:je hebt blijkbaar iets met baarddragers of baarddragende.
lees wat er staat, en niet wat je wil/wenst dat er staat:

er is nu eenmaal de semantische afspraak en consensus dat god een almachtige onzichtbare baarddrager is. Dat hebben we ook alleen maar vd gelovigen zelf.

het is geen consensus of algemeen gangbaar gebruik dat het woordje god een synoniem zou zijn voor universum, boom of plantje.

ooit was er een consensus en gangbaar gegeven dat de aarde plat was. hier is men op teruggekomen.
moet men nu niet terugkomen op de voor atheïsten gangbare consensus inzake de "baarddragende".

ooit zei iemand dat de aarde rond was, en dezelfde organisatie's die 'god' als synoniem gebruikten (gebruiken) gaven dit pas honderden jaren later toe. zij gebruiken het woord 'god' als consensus.
of moeten wij ook daar honderden jaren op wachten, blijkbaar tot grote vreugde van bijvoorbeeld atheïsten.

Laatst gewijzigd door jo12ver op 03 feb 2010 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
jo12ver
Forum fan

Bericht door jo12ver »

groetjes,
Joe Hn schreef:
jo12ver schreef:ik besef dat ik als mens nooit zal stoppen met zoeken, vinden echter komt in deze komt volgens mij pas na de overgangsfase van een menselijk omhulsel naar het alles is 'god'.
Dan weet je wanneer je het weten zal, of niet.

Je taalgebruik geeft aan dat je nu al het een en ander denkt te weten. Bijvoorbeeld "menselijk omhulsel" zegt mij genoeg. De dood "overgangsfase" noemen is mijn inziens een opvallend gidswoord.
eerst en vooral sorry voor het weerkerend woord 'komt' in mijn aangehaalde frase.
dit moet zijn ".....vinden echter komt in deze volgens mij pas...."

ik weet niet of ik het weten zal, mijn overtuiging zegt van wel maar niet wanneer, in ieder geval is
het gebruik van het woord dood hier niet van toepassing, en komt overgangsfase in de besproken context dus niet in aanmerking als gidswoord.
overgangsfase als gidswoord is vlg. mij (om een voorbeeld te noemen) van jongen adolesent worden, van
adolesent volwassen worden,de jongen beleeft een overgangsfase, de adolesent eveneens.
mensen vervolgen hun weg in de oneindigheid al dan niet met een omhulsel.

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Jo12ver schreef:
ooit was er een consensus en gangbaar gegeven dat de aarde plat was. hier is men op teruggekomen.
moet men nu niet terugkomen op de voor atheïsten gangbare consensus inzake de "baarddragende".
En door wie werd die consensus en gangbaar gegeven ons verteld? Precies ja! En door wie wordt de "baarddragende God" ons nu door de strot gedrukt? Precies ja! Door de atheisten??
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
siger

Bericht door siger »

jo12ver schreef:ooit was er een consensus en gangbaar gegeven dat de aarde plat was. hier is men op teruggekomen.
De god die niet bestaat kan met allerlei haartooien en lichaamsbeharing afgebeeld worden, zelfs met een heel kaal en halftransparant lichaam. Wij atheisten gaan daar niet over.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

jo12ver schreef: ooit was er een consensus en gangbaar gegeven dat de aarde plat was. hier is men op teruggekomen. moet men nu niet terugkomen op de voor atheïsten gangbare consensus inzake de "baarddragende".
welke wetenschappelijke doorbraak heeft ervoor gezorgd dat jouw god uit de boekskes misschien kaal of zelfs vrouwelijk zou kunnen zijn?
jo12ver schreef: of moeten wij ook daar honderden jaren op wachten, blijkbaar tot grote vreugde van bijvoorbeeld atheïsten.
de atheist wacht al duizenden jaren op dat ene godsbewijs. dat ene bewijs dat aangeeft dat die god zo zot is dat hij eerst de penis en vagina ontwikkeld om dan allerlei verplichtingen mee te geven om daaraan te liggen prutsen, of opdrachten om daar te liggen in snijden
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

@Jo12ver

Wat versta jij onder "overgangsfase" , in de volgende zin ;

"ik besef dat ik als mens nooit zal stoppen met zoeken, vinden echter komt in deze komt volgens mij pas na de overgangsfase van een menselijk omhulsel naar het alles is 'god'."

En wat denk je te ervaren na die overgangsfase ... ?
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Het is toch in principe allemaal subjectief en persoonlijk geblaat waar je als atheïst helemaal niets aan hebt? Alles is God, ja leuk. Maar wat moet je er mee? Overgangsfase, waarheen? Is het hopen, geloven? Maar wat heb je eraan als je totaal niet weet waar je ooit heengaat of niet heengaat? Subjectieve hersenspinsels, meer is het niet. Veronderstellen dat we ooit zullen weten wat we nu niet weten, ook zo leuk. Wat kun je ermee? Niets. Het enige dat we weten, is dat wat we weten. Daar zal je het mee moeten doen. De rest is dromerij, fantasie, fopspeen en gewauwel.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
siger

Bericht door siger »

Kitty schreef:Het is toch in principe allemaal subjectief en persoonlijk geblaat waar je als atheïst helemaal niets aan hebt?
Als theist heb je er toch ook niets aan, behalve dat je je van God kan ontdoen zonder voor atheist versleten te worden.
jo12ver
Forum fan

Bericht door jo12ver »

groetjes,

leuke reacties !!

voor een goed begrip : de enige theologie die aanvaarbaar zou zijn, is en theologie zonder 'god'.
bedankt, maar neen dank u.

p.s. vroeger reeds behandeld : het uitzicht van 'god', tja je zegt maar. ontkennen dat hij, zij, het bestaat kan al lang niet meer. het pantheïsme is zeer duidelijk, ook in de be/omschrijving van 'god'.
lees maar eens na : ons, de wereld, het zonnestelsel, het melkwegstelsel, het universum, kies maar je komt steeds dezelfde 'god' tegen.

jo12ver

Plaats reactie