Politieke overtuiging

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Jagang
Ontoombaar

Re: Politieke overtuiging

Bericht door Jagang »

Destinesia schreef:Ja dat is jouw probleem denk ik hoor.

Een gesprek die ik een kant op stuur? Jij stelt hier de meeste vragen en niet ik. Ik geef ruim antwoord op de meeste van je vragen en jij klaagt vervolgens dat je het niet meer kan volgen? Het zal allemaal wel. Ik had al het idee dat je me niet volgen kon. Ik was vanaf je eerste reactie naar mij toe al niet gecharmeerd van je met je vijandige: "wie ben jij om ...." reactie. Misschien dat ik daarom wat onbegrijpelijk en vooral geïrriteerd voor je overkwam. Ik dacht eerlijk gezegd: "Wat mot je?" Toen ik je eerste bericht las.

Jammer dat ik niet veel tijd heb. Dat maakt mijn uitleg er ook niet beter op.

Ik leg het één keer uit. Ik ben tegen religieuze partijen of dit nu fundamentalistische of modernistische partijen zijn. De samenleving zou er van doordrongen moeten worden dat religie niet de juiste weg is omdat goden nu eenmaal niet bestaan. Dan maar liever een aantoonbare 'grote leider' snap je? Ik zie graag het fundamentalistisch geloof verdwijnen maar juist óók het modernistisch en vrijzinnig geloof, dat meer lijkt op godsdienstje spelen terwijl men eigenlijk niet geloven kan dat 'God' werkelijk en letterlijk de auteur is van hun bijbel. Heilige boeken komen niet van 'God' is mijn mening en dus kunnen ze beter geen aandacht meer krijgen. Bovenal is het vrijzinnig geloof een nog veel stompzinniger geloof omdat deze 'gelovige' mensen beter zouden moeten weten. Heilige boeken zijn schadelijk. Ze zijn een voedingsbodem voor (nieuwe) fundamentalisten juist omdat heilige boeken óók nog 'serieus' worden genomen door vrijzinnigen.

Vrijzinnigen en fundamentalisten houden "elkaar" in stand. :!: Vrijzinnigen en traditionele "vormgelovigen" houden voorál ongewild, fundamentalisten in stand omdat zij de bijbel (of koran) als waardevol cultuur object zien. Fundamentalisten denken dat vrijzinnigen ergens wel zullen aanvoelen dat "heilige boeken" minimaal een kern van waarheid bevatten over de vraag: "Wie is God?" Dat sterkt fundamentalisten in hun geloof. Ja als zélfs zij het geloven! Dan moet het wel waar zijn he? En dat zalvende gezeik over "het zogenaamde goede" in religie moet stoppen.

Vandaar dat ik van mening ben dat vooral deze vrijzinnige mensen moeten doordrongen worden dat ze net zo goed humanist kunnen worden in plaats van een 'halfgeloof' in een 'God' te laten standhouden waarin ze eigenlijk niet werkelijk, of maar hálf geloven. Zolang er halfzachte vrijzinnigen blijven bestaan die het alsmaar maar voor de "bijbel opnemen" en zeggen dat fundamentalisten de bijbel niet begrijpen nemen veel ongelovige seculieren op hun beurt alle soorten gelovigen 'serieus' en 'respecteren' zij dit geloof. Ze moeten wel. Maar eigenlijk zijn het juist de fundamentalisten die de bijbel (of koran) werkelijk 'begrijpen'. Zij volgen hun boeken op de letter en de bijbel van kaft tot kaft zoals de auteurs uit de bronstijd het ook bedoeld hebben. Daarom vind ik fundamentalisten 'eerlijker'. Daarom ben ik vóór kritische godsdienstles. Om zodoende "goden te ontmaskeren als hersenspinsel" en schadelijk voor de psyche en de samenleving. Ik zie dat heel graag in het onderwijs terug.

Zéér kritisch kijken naar godsdienst.

Nogmaals, ik vind het erg vreemd dat je zegt mij niet te kunnen volgen. Jij stelt hier de meeste vragen (die ik ook niet even goed kon plaatsen) en ik gaf overal een ruim antwoord op. Ik quote bijna al jouw vragen aan mij. Dat het daarna voor jou niet meer te volgen is dat ligt dan blijkbaar aan jouw vragen en opmerkingen die mij mogelijk een bepaalde kant uitsturen.

Je hebt het ineens over 'De grote leider' enz.... Ja inderdaad is het zo dat een bestaande leider, dictator, of ideologie, volgen net zo goed schadelijk, of misschien wel schadelijker kan zijn. Maar dat is mijn punt helemaal niet!! Mijn punt is dat je geen goden en geesten moet volgen. Ze bestaan namelijk niet. Moeten we daarom maar in goden "geloven" die vanaf hun hemelse troon de aarde besturen? Ik voel me echt aan het werk gezet door jou. Omdat jij zegt me niet te begrijpen zit ik hier wederom van alles uit te leggen terwijl jij je er vanaf doet met "vragen en one-liners". Andersom doe jij maar weinig moeite écht te reageren op wat ik wil zeggen. Weet je: Misschien moet je "Een brief aan een christelijke natie" van Sam Harris eens lezen. Kost een tientje. Ik ben erg onder de indruk geraakt van zijn heldere visie over de schadelijke invloed van religie in de politiek en de samenleving. Misschien dekt dat de lading over je onbegrip over mij.

Fijne avond.
Ik deel de mening dat de samenleving beter af zou zijn zonder allerlei rare oude bijgeloven.
Wat ik niet met je deel is de opvatting dat elke vorm van geloof een voorportaal is van radicalisme.

Dat heeft namelijk niets te maken met de vraag of men een "geest" volgt, of een andere ideologische stroming.
Roepen dat elk geloof een voorportaal is van radicalisme, is als roepen dat GroenLinks het voorportaal is van het Sovjet-communisme, of roepen dat de VVD het voorportaal is van extreem-rechts.
Voor sommigen uit beide voorbeelden zal dit mogelijk waar blijken, maar ik vind het probleem wat jij schetst bepaald niet een typische religieuze zaak, maar vooral een veel breder, menselijk probleem.

Vooral omdat ideologieën niet veel verschillen van religie, in de functionele zin van het woord.

En wat betreft mijn vragen: Soms is vragen stellen beter dan meteen beginnen te roepen.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Destinesia

Bericht door Destinesia »

Jagang schreef: Ik deel de mening dat de samenleving beter af zou zijn zonder allerlei rare oude bijgeloven
Bingo ...."beter af". Je zegt het nu heel goed. Na het afzweren van goden komt de rest .... (van wat jij mij probeert duidelijk te maken over "het brede menselijke probleem van "ja knikkers. slaven en foute ideologieën) ... later wel.

Het gaat erom dat mensen zich niet achter "de wil" van goden verschuilen om hun agenda er doorheen te drukken en hun eigen verantwoordelijkheid ontduiken. Zich verschuilen achter "God wil het! Niet ik!. "De "wil van goden" zijn vele malen gevaarlijker dan de wil van welke brute menselijke dictator ook. Een dictator kun je nog een kogel door z'n kop jagen of z'n paleis bombarderen. God echter is onoverwinnelijk en net zo veranderlijk als zijn wereldwijde collectief aan gelovigen door wie deze god "werkt". Je snapt gewoon mijn punt niet!
Wat ik niet met je deel is de opvatting dat elke vorm van geloof een voorportaal is van radicalisme

Ik heb het niet over "elke vorm van geloof" en ik heb het ook niet over een "voorportaal". Je moet toch écht véél beter lezen.
Jagang schreef:En wat betreft mijn vragen: Soms is vragen stellen beter dan meteen beginnen te roepen
Eens. Maar ik kon (nog) niet zo veel met jouw vragen aangezien ik niet het idee kreeg dat je mijn antwoorden reeds begrepen had.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Destinesia schreef:Bingo ...."beter af". Je zegt het nu heel goed. Na het afzweren van goden komt de rest .... (van wat jij mij probeert duidelijk te maken over "het brede menselijke probleem van "ja knikkers. slaven en foute ideologieën) ... later wel.
Nee, de rest komt niet ná het afzweren van de goden, want een algeheel afzweren van goden is een utopie.
Dat gaat niet gebeuren.

De wereld zal nimmer unaniem zijn over ook maar één ideologisch/religieus standpunt.

Het zal meer het karakter hebben van een constante strijd, met up's en down's.
Ondertussen moet men het brede menselijke probleem uiteraard niet laten liggen, aangezien religieus fundamentalisme daar domweg een deel van is.
Het gaat erom dat mensen zich niet achter "de wil" van goden verschuilen om hun agenda er doorheen te drukken en hun eigen verantwoordelijkheid ontduiken. Zich verschuilen achter "God wil het! Niet ik!. "De "wil van goden" zijn vele malen gevaarlijker dan de wil van welke brute menselijke dictator ook.
Hmm, een interessante opmerking.
Waarom?

Overigens is er voor degenen die hun verantwoordelijkheid willen ontlopen, altijd wel een smoes te vinden.
Daar heeft men geen "god" voor nodig.
Een dictator kun je nog een kogel door z'n kop jagen of z'n paleis bombarderen. God echter is onoverwinnelijk en net zo veranderlijk als zijn wereldwijde collectief aan gelovigen door wie deze god "werkt". Je snapt gewoon mijn punt niet!
Hoe kan iets dat niet bestaat nou onoverwinnelijk zijn?
Religieuze woede wordt ook georkestreerd en opgezweept door een dictator.
Alleen noemt men die dictator dan een "geestelijk leider".
Ik heb het niet over "elke vorm van geloof" en ik heb het ook niet over een "voorportaal". Je moet toch écht véél beter lezen.
Wanneer je zegt dat een vrijzinnig geloof de weg naar het radicalisme plaveit, iets waar ik nog steeds niet van overtuigd ben, spreek je in feite toch over een voorportaal?

Laten we nou niet verzanden in allerlei semantische woordspelletjes en gezift over letterlijkheden.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Destinesia

Bericht door Destinesia »

Jagang schreef:Nee, de rest komt niet ná het afzweren van de goden, want een algeheel afzweren van goden is een utopie. Dat gaat niet gebeuren.
Ik ben het daar niet mee eens. Enerzijds heb je gelijk. De mens is ongeneeslijk religieus en waar “goden sterven” komen er vast weer nieuwe voor in de plaats. Ik heb het overigens niet over een algeheel afzweren van goden. Ik heb nauwelijks last wanneer iemand in een bosgod gelooft en kringetjes danst op de heide. Meer problemen heb ik en de rest van de wereld met godsdiensten die zijn verankert in de politiek en de maatschappij. Of wanneer men je de hel beloofd wanneer je hun goden weigert na te lopen.

Nogmaals: Men mág van mij in alles geloven wat men maar wil tenzij……………

Ik blijf dit niet herhalen Jagang :wink:

In het bedrijf waar ik werk had ik 25 jaar geleden waarschijnlijk niet eens kunnen werken wanneer ik dan gezegd zou hebben dat ik geen geloofsovertuiging zou hebben. Minimaal had men het hoofd gefronst. Nu doet men daar helemaal niet moeilijk over. Ik zou dus kunnen zeggen dat God op het bedrijf waar ik werk geen enkele macht meer heeft.
Jagang schreef:De wereld zal nimmer unaniem zijn over ook maar één ideologisch/religieus standpunt.
Nee maar in West-Europa is men toch een heel eind op weg in tegenstelling tot bijvoorbeeld de USA waar atheïsme door ruim de helft van haar inwoners zo ongeveer als een duivelse ziekte wordt gezien.
Jagang schreef:Het zal meer het karakter hebben van een constante strijd, met up's en down's.
Ondertussen moet men het brede menselijke probleem uiteraard niet laten liggen, aangezien religieus fundamentalisme daar domweg een deel van is.
Ik ben het met je eens. Toch hou ik mijn smoel niet dicht wanneer ik de kans krijg een 'God' te "tackelen als nietsnut" voor het oog van een gelovige!
Jagang schreef:
Het gaat erom dat mensen zich niet achter "de wil" van goden verschuilen om hun agenda er doorheen te drukken en hun eigen verantwoordelijkheid ontduiken. Zich verschuilen achter "God wil het! Niet ik!. "De "wil van goden" zijn vele malen gevaarlijker dan de wil van welke brute menselijke dictator ook.
Hmm, een interessante opmerking.
Waarom?
Omdat goden niet tastbaar zijn. Kneedbaar zijn. Om dat je "goden" altijd jouw wil kan opleggen via interpretatie. Omdat verlichte profeten, geestelijken, priesters, imams altijd hun eigen wil in hun goden pompen en voor God spelen. Bij elke kritiek verschuilen ze zich achter hun goden en heilige boeken en zijn zo beschermt. Dat bedoel ik met het ontduiken van de eigen verantwoordelijkheid. God geeft gratie! En de gelovigen slikken dat! En dan hoef ik alleen maar het onoverwinnelijke Vaticaan te noemen die hun volgelingen in Afrika het gebruik van condooms verbieden. Of denk aan de Sharia wetgeving in de Islamitische landen. Een ingebeelde Jezus die zwaait via zijn gelovigen al 2000 jaar de scepter en manipuleert gelovigen om anderen te besmetten met deze mentale vuilnis. En dat komt omdat zijn volgelingen hem letterlijk levend houden. Waar een collectief aan massa’s gelovigen eens zouden stoppen met geloven dan sterven ook hun goden! Onderwijs is dus nodig om de gelovige massa te leren dat goden helemaal niet bestaan.
Jagang schreef:Hoe kan iets dat niet bestaat nou onoverwinnelijk zijn?
Dat blijkt uit de geschiedenis. Je geeft overigens zelf al een aardige conclusie aan het begin van je betoog waarin je die ‘onoverwinnelijkheid’ beseft. Je noemt het zelfs een utopie! Ik snap dus niet waarom je deze vraag moet stellen. Je zegt namelijk zelf:
Jagang schreef:Nee, de rest komt niet ná het afzweren van de goden, want een algeheel afzweren van goden is een utopie. Dat gaat niet gebeuren.
Onoverwinnelijk dus? Ja!
Jagang schreef:Religieuze woede wordt ook georkestreerd en opgezweept door een dictator.
Alleen noemt men die dictator dan een "geestelijk leider"
Ja en dat is al erg genoeg. Toch geloof ik dat de wereld van haar religieuze geschiedenis én foute machthebbers kan leren. Nederland zélf om te beginnen is immers al behoorlijk seculier en dorpen worden niet meer geregeerd door de plaatselijke dominee. Misschien is ‘God’ toch niet geheel onoverwinnelijk.
Foute ideologieën en 'geestelijke leiders' daar leren we ook van. Niemand in het Westen zal bijvoorbeeld willen leven als een Noord Koreaan. Dat komt door ons goede onderwijs, een goed in kaart gebrachte geschiedenis, vrije media en voorlichting. Het zou prettig zijn wanneer religie óók eens openlijk aan de kaak zou kunnen worden gesteld zonder dat groepen gelovigen direct als waanzinnigen om respect beginnen te janken of vlaggen gaan verbranden omdat je niet aan hun 'God' mag komen. Als de jeugd vanaf nu eens goed onderwijs zou genieten over al deze geweldige goden dan zijn we daar in de toekomst van verlost omdat er tegen die tijd geen nieuwe gelovigen zullen zijn bijgekomen. Ja, en werk jij dan maar aan het 'anti-dictator' besef. Laat dat jouw "pakkie an" dan maar zijn. Ieder zijn meug!
Wanneer je zegt dat een vrijzinnig geloof de weg naar het radicalisme plaveit, iets waar ik nog steeds niet van overtuigd ben, spreek je in feite toch over een voorportaal?
Mm ... ik had het niet over een voorportaal. Het is eigenlijk meer een bestaande vruchtbare grond waarin fundamentalisme zich kan blijven 'verstoppen'. Inderdaad geloof ik hartgrondig dat fundamentalisten zich uiteindelijk als "belachelijk" in hun hemd zullen voelen staan en hun waan zullen "herkennen" wanneer de grote meerderheid aan gematigde en vrijzinnige gelovigen lachend het geloofsbijltje erbij neergooit. Dan valt hun 'bescherming' weg en staan ze voor iedereen te kijk. Maar juist om-dat er zoveel gematigde gelovigen bestaan en "geloof" gerespecteerd blijft en als normaal moet worden gezien zoals het ook plotseling normaal zou zijn wanneer miljarden mensen in "Wodan" zouden geloven voelen fundamentalisten zich niet abnormaal binnen deze menigten gelovigen. Fundamentalisten mogen de gematigden en halfgelovigen daarom dus wel bedanken! Hun "gekte" wordt immers door hen in 'bescherming' genomen! Hun geloof gedijt vanwege een enorm aantal aanhangers. Hun gekte is daarom minder zichtbaar. Dankzij de 'goedkeuring' van de gematigden ten aanzien van "geloof".

Voorbeeld: Als ik nu op straat roep dat ik ernstig in Poseidon geloof en elke keer bij de zee neerkniel om hem te aanbidden, en daarbij bloemen in zee strooi dan zullen veel mensen zich grinnikend afvragen of er niet een steekje bij me los zit, maar zodra ik het over het geloof in Jezus Christus heb en vertel dat ik elke zondag in de kerk zit dan heeft men toch iets meer respect. Dan wordt dit "normaal" gevonden. Toch is het allebei precies even belachelijk!
siger

Bericht door siger »

Destinesia schreef:
Ik ben het daar niet mee eens. Enerzijds heb je gelijk. De mens is ongeneeslijk religieus en waar “goden sterven” komen er vast weer nieuwe voor in de plaats.
Dit is niet juist. Wat altijd blijft terug komen, de duivel weet waarom, is de bewéring dat we niet zonder goden kunnen.

Naargelang wat je tot mensen rekent bestaan we vijf miljoen, vijfhonderdduizend of vijftigduizend jaar. Mensen hebben slechts goden sinds vijf- of tienduizend jaar. Dus mensen kunnen zonder goden, de meeste tijd hebben mensen zich zelfs heel goed zonder goden gered.

En begin nu aub niet het begrip "god" uit te rekken tot een groot zwart gat waar alles in kan: iedereen weet wat men in de gewone spreektaal met een "god" bedoelt.

Goden onstonden in koninkrijken, die ontstonden ná de uitvinding van landbouw en slavenarbeid. Ze maken deel uit van de hierarchisch gelaagde samenleving die na de invoering van dwangarbeid onvermijdelijk werd. Ze zijn gewoon het sociale trapje boven koningen, en hebben historisch dezelfde tijdslimieten.

Godsdienst is het operating system van vroege koninkrijken. Als we zonder koningen kunnen, kunnen we ook zonder goden.
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

Siger,

Het is een héél stuk complexer dan dat, alhoewel die factor heeft meegespeeld.

Groepsvorming, hiërarchie, controle van het onbekende (-> bijgeloof), sociale samenhang, ritualisering, religie, ..... , het zijn allemaal factoren die gespeeld hebben in de wieg van de mensheid. Leestip : Pascal Boyer "Religie verklaard" !

De alliantie tussen wereldlijke en geestelijke macht is zeker op een bepaald moment de grote katalysator geweest, maar toen hadden de kiemen van de religiositeit al lang wortel geschoten in onze breinen !

http://nl.wikipedia.org/wiki/Venus_van_Willendorf toont aan dat de quasi-religieuze symboliek ouder is dan de koninkrijken !

Groetjes,

Digit
Laatst gewijzigd door Digit op 22 jan 2010 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is, IS !
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Destinesia schreef:In het bedrijf waar ik werk had ik 25 jaar geleden waarschijnlijk niet eens kunnen werken wanneer ik dan gezegd zou hebben dat ik geen geloofsovertuiging zou hebben. Minimaal had men het hoofd gefronst. Nu doet men daar helemaal niet moeilijk over. Ik zou dus kunnen zeggen dat God op het bedrijf waar ik werk geen enkele macht meer heeft.
Een shoarmazaak waar men varkensvlees verkoopt? :D
Flauw grapje, ik weet het. Somebody stop me..

Maar wat voor bedrijf is het dan? En vooral: In welke omgeving?
In de Bible Belt valt zulks zelfs vandaag de dag nog te verwachten.
Ik ben het met je eens. Toch hou ik mijn smoel niet dicht wanneer ik de kans krijg een 'God' te "tackelen als nietsnut" voor het oog van een gelovige!
Ik zal je een geheimpje vertellen: Ik ook niet.
Omdat goden niet tastbaar zijn. Kneedbaar zijn. Om dat je "goden" altijd jouw wil kan opleggen via interpretatie. Omdat verlichte profeten, geestelijken, priesters, imams altijd hun eigen wil in hun goden pompen en voor God spelen. Bij elke kritiek verschuilen ze zich achter hun goden en heilige boeken en zijn zo beschermt. Dat bedoel ik met het ontduiken van de eigen verantwoordelijkheid. God geeft gratie!
Maar dit geldt toch voor zowel de fundamentalist als de vrijzinige?
En in welke zin geldt dit niet voor de aanhanger van een niet-religieuze (persoonlijkheids)cultus?
"Ach, het communisme in Rusland kende wel wat schoonheidsfoutjes, maar"..
Jagang schreef:Hoe kan iets dat niet bestaat nou onoverwinnelijk zijn?
Dat blijkt uit de geschiedenis. Je geeft overigens zelf al een aardige conclusie aan het begin van je betoog waarin je die ‘onoverwinnelijkheid’ beseft. Je noemt het zelfs een utopie! Ik snap dus niet waarom je deze vraag moet stellen. Je zegt namelijk zelf:
Onoverwinnelijk dus? Ja!
Eh, nee.
Als het geloof "onoverwinnelijk" was geweest, hadden we nu allemaal geloofd.
Geen enkele stroming is tot dusver onoverwinnelijk geweest.
Onoverwinnelijk zijn, staat gelijk aan werelddominantie.

Wie onoverwinnelijk is, verliest nooit terrein, en geen enkele slag.
Volgens jouw definitie is vrijwel elke stroming onoverwinnelijk.

Maar juist om-dat er zoveel gematigde gelovigen bestaan en "geloof" gerespecteerd blijft en als normaal moet worden gezien zoals het ook plotseling normaal zou zijn wanneer miljarden mensen in "Wodan" zouden geloven voelen fundamentalisten zich niet abnormaal binnen deze menigten gelovigen. Fundamentalisten mogen de gematigden en halfgelovigen daarom dus wel bedanken! Hun "gekte" wordt immers door hen in 'bescherming' genomen! Hun geloof gedijt vanwege een enorm aantal aanhangers. Hun gekte is daarom minder zichtbaar. Dankzij de 'goedkeuring' van de gematigden ten aanzien van "geloof".
Dit is gezwets, en je kon het weten.
Als we bijv. een vrijzinnige protestantse kerk nemen, is deze geheel losgescheurd van haar Rooms-Katholieke wortels.
De Paus is geen fundamentalistische (vrijzinnige) protestant, maar een katholiek.
Hij heeft niets te vertellen binnen deze vrijzinnige afsplitsing, en neemt ze zeker niet in bescherming.
In de middeleeuwen had het Vaticaan een dergelijke afsplitsing zelfs tot ketterij verklaard.

Je doet voorkomen alsof gelovigen van allerlei kerken één verenigd blok zouden kunnen vormen tegen "Het Atheïsme".
Maar daarvoor hebben ze onderling veel te veel last van futiele meningsverschillen.

Dat het geloof gerespecteerd blijft omdat er gelovigen bestaan, vind ik een open deur.
Voorbeeld: Als ik nu op straat roep dat ik ernstig in Poseidon geloof en elke keer bij de zee neerkniel om hem te aanbidden, en daarbij bloemen in zee strooi dan zullen veel mensen zich grinnikend afvragen of er niet een steekje bij me los zit, maar zodra ik het over het geloof in Jezus Christus heb en vertel dat ik elke zondag in de kerk zit dan heeft men toch iets meer respect. Dan wordt dit "normaal" gevonden. Toch is het allebei precies even belachelijk!
Ja, dat klopt.
Populistisch denken is de mens niet vreemd.
Laatst gewijzigd door Jagang op 22 jan 2010 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Henry Ford
siger

Bericht door siger »

Digit schreef:Groepsvorming, hiërarchie, controle van het onbekende (-> bijgeloof), sociale samenhang, ritualisering, religie, ..... , het zijn allemaal factoren die gespeeld hebben in de wieg van de mensheid.
Nee, niet aan de wieg van de mensheid.
Groepsvorming: lang vóór de wieg van de mensheid,
controle van het onbekende: door magie, bij jagers-verzamelaars, zonder godsdienst.
hierarchie: in het neolithicum, lang na de wieg van de mensheid.
sociale samenhang: ook lang vóór de wieg van de mensheid.
ritualisering: in het neolithicum, lang na de wieg van de mensheid.

Je zegt dat het complexer is maar je gooit zelf toch vanalles op één hoop?
Digit schreef:kiemen van de religiositeit al lang wortel geschoten in onze breinen !
Ik weet niet wat ik moet begrijpen onder "kiemen van religiositeit". Ik denk dat het een loos begrip is dat nergens op slaat. Ik heb geen idee wat men allemaal in "religiositeit" propt, ik vrees dat het dat zwarte gat is waar alles inpast, zoals ik zei.

En vooral: dat "religiositeit" vast zou liggen in ons brein is een absolute hoax. De enige reden dat dit altijd weer opduikt is omdat er mensen zijn die graag zouden hebben dat het zo is. Er bestaat geen enkele serjeuze wetenschappelijke basis voor.

Bepaalde gebieden van de hersenen zijn aktief bij bepaalde religieuze handelingen, maar dat wil niet zeggen dat die gebieden speciaal aan religieuze handelingen zijn toegewezen, ze zijn namelijk ook aktief bij andere aktiviteiten. Zo zijn er bepaalde gebieden in de hersenen actief als je zegt: "ik heb een hekel aan spruitjes", maar die hersengebieden hebben totaal niets met spruitjes.

Tenslotte: de paleolithische venusbeeldjes als die van Willendorf zijn geen goden en geen bewijs voor het bestaan van wat iedereen vandaag godsdienst noemt (en uitbreiding van het begrip godsdienst tot alles er in past vind ik dus fout.)
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

Siger schreef:Nee, niet aan de wieg van de mensheid.
Ik zag dat overigens nogal breed omdai ik dat ook metaforisch bedoelde !
Groepsvorming: lang vóór de wieg van de mensheid,
Reeds duidelijk bij de zoogdieren, dus zelfs vóór de hominiden. Maar dus wél reeds aanwezig bij de "wieg van de mensheid".
Siger schreef:controle van het onbekende: door magie, bij jagers-verzamelaars, zonder godsdienst.
Is godsdienst soms iets anders dan "geformaliseerde magie" ?
hierarchie: in het neolithicum, lang na de wieg van de mensheid.
Zie "groepsvorming" : sociale zoogdieren kennen een "alfa" !
Siger schreef:sociale samenhang: ook lang vóór de wieg van de mensheid.
Idem !
Siger schreef:ritualisering: in het neolithicum, lang na de wieg van de mensheid.
En wat met de "rituele bestijging" bij zoogdieren (o. a. bonobo's) ? Dus pré-hominiden !

Siger schreef:Bepaalde gebieden van de hersenen zijn aktief bij bepaalde religieuze handelingen, maar dat wil niet zeggen dat die gebieden speciaal aan religieuze handelingen zijn toegewezen, ze zijn namelijk ook aktief bij andere aktiviteiten.
Dat is juist wat Boyer aantoont ! Religiositeit is een verstekeling die meereist in gebieden van onze hersenen die om andere redenen zijn ontwikkeld. Zo biedt de ritualisering, die oorspronkelijk de maatschappelijke organisatie moest zichtbaar maken en zo bestendigen, een prima "ankerplaats" voor religieuze rituelen die zich er op geënt hebben !

Godsdienst is inderdaad gebruikt (misbruikt) en verder formeel uitgebouwd door de machthebbers, maar wél gebruik makend van de neiging tot religiosteit die inherent in de mens aanwezig is !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
siger

Bericht door siger »

Digit schreef:Is godsdienst soms iets anders dan "geformaliseerde magie" ?
Natuurlijk is dat iets totaal anders. Dat heb ik net proberen over te brengen.

Ik stelde dat we het begrip "religie" niet eindeloos moeten uitbreiden. Nu heb jij, als ik je goed begrijp, er zelfs baltsgedrag aan toegevoegd. Zo kan je bij wijze van spreken geen wind meer laten of het is religie. Zo heb je altijd gelijk als je iets over "religie" zegt, maar terzelfdertijd heb je het nergens meer over.

Voor mij is godsdienst onderhandelen met persoonlijke goden die hierarchisch boven mensen staan. Dat is een best begrijpbaar algemeen idee. Dat ezels en ganzen "paringsrituelen" hebben en godsdiensten vereringsrituelen, wil niet zeggen dat ganzen religieus zijn.

Magie is een poging de realiteit de beinvloeden door middel van magisch geachte handelingen. Daar zijn oorspronkelijk geen persoonlijke goden die hierarchisch boven mensen staan bij nodig, al zie je natuurlijk allerlei acculturaties.

Magie is dus evenzeer de voorloper van wetenschap en techniek als van godsdienst, maar mag er niet mee verward worden.
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

Dat godsdienst en magie niet volledig hetzelfde zijn is iets wat ik uiteraard onderschrijf ! Maar godsdienst is wél gestoeld op magische praktijken, alleen dan via persoonlijke goden.

Mijn punt is dat godsdienst niet is "uitgevonden" door een stel koningen die hun onderdanen in de pas wilden laten lopen, al is het daar later voor misbruikt. Godsdienst is daarentegen voortgekomen uit een aantal menselijke gedragingen die oorspronkelijk een ander doel hadden, waaronder magie en rituelen. In dat opzicht is de "religiositeit" ouder dan religie, en geënt op aangeboren gedrag. Maar ik kan hier geen boek van 700 pagina's gaan samenvatten !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
siger

Bericht door siger »

Digit schreef:In dat opzicht is de "religiositeit" ouder dan religie, en geënt op aangeboren gedrag. Maar ik kan hier geen boek van 700 pagina's gaan samenvatten !
Zou ik ook niet doen, want volgens mij is het is slechts een modegril. Gelukkig nadert het einde van de DNA-doctrine snel. Zie bijvoorbeeld hier
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

siger schreef:Dit is niet juist. Wat altijd blijft terug komen, de duivel weet waarom, is de bewéring dat we niet zonder goden kunnen.
Ik weet niet aan wiens adres dit bedoeld was, maar als ik er even vanuit ga dat het ook aan mijn adres was bedoeld, moet ik zeggen dat ik niet wil beweren dat we niet zonder goden KUNNEN.

Dat redden de meesten hier immers ook, inclusief ondergetekende.

Ik beweer alleen dat we (de mensheid als geheel) er nooit van verlost zullen zijn.
Gewoon omdat ideeën, wenselijk of onwenselijk, blijven voortbestaan.

De mensheid kan wel zonder goden, maar de mensheid zal de goden nooit geheel van zich af kunnen schudden.

Daarom is een atheïstische droomwereld evenzeer een utopie als een communistische wereld, of een wereldwijde theocratie.

De strijd tussen ideeën is eeuwigdurend, en óók godsdienst zal eeuwig deel uitmaken van dat strijdperk.
Elke opvatting heeft zijn tegenstanders.

Legitimiteit heeft daar niets mee te maken.
Tegenstand is domweg het gevolg van de memetische wetten.
Henry Ford
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

siger schreef:
Digit schreef:In dat opzicht is de "religiositeit" ouder dan religie, en geënt op aangeboren gedrag. Maar ik kan hier geen boek van 700 pagina's gaan samenvatten !
Zou ik ook niet doen, want volgens mij is het is slechts een modegril. Gelukkig nadert het einde van de DNA-doctrine snel. Zie bijvoorbeeld hier
De mensen (hoeveel ?, wie ?) die het einde van "de DNA-doctrine" menen te kunnen voorspellen staren zich dusdanig blind op het heden, dat ze de oorzaken ten gronde zelfs niet meer kunnen/willen zien !!

Verslaving aan het dogma van "de maakbare mens" ?

Groetjes,

Digit

P. S.
Siger schreef:Volgens Lewontin was de rol van genen in menselijke culturen betrekkelijk en veranderlijk: de paar honderdduizend genen die mensen bezitten volstaan gewoon niet om complexe sociale handelingen te verklaren.
Misschien moet Lewontin eens wat over emergentie gaan lezen ! Het is evident dat het huidige menselijke gedrag niet direct op genen is terug te voeren maar moet gezien worden in het kader van sociale structuren. Maar dat die sociale structuren hun oorsprong vonden tijdens en door de evolutie is niet te ontkennen.
Wat is, IS !
siger

Bericht door siger »

Jagang schreef:....moet ik zeggen dat ik niet wil beweren dat we niet zonder goden KUNNEN.
[....]
Ik beweer alleen dat we (de mensheid als geheel) er nooit van verlost zullen zijn.
Is hier geen tegenspraak? Als jij zonder goden kan, en ik kan zonder goden, en vijf miljoen Nederlanders kunnen zonder, wat maakt de rest dan anders op zo'n manier, dat zij óók niet zonder zouden kunnen? En als ieder mens zonder goden kan, waarom zouden we er dan nooit van verlost zijn?

Let wel; dit heeft niets met en atheistische utopie te maken. We doen hier geen uitspraken over de samenleving, en voor mij maakt het niet uit of er binnen honderd jaar nog theisten voorkomen in een alpendorp of nergens meer. Ik heb het enkel over de irrationele uitspraak dat er altijd goden zullen aanbeden worden als elk mens zonder kan.
Jagang schreef:Gewoon omdat ideeën, wenselijk of onwenselijk, blijven voortbestaan.
Hier maak je een interessante vergissing. Degedachte aan de suprematie van de ideeënwereld heeft een lange en droevige geschiedenis, waar ik hier even niet op in ga; maar er is niets zo vluchtig als ideeën.

We kunnen ons amper voorstellen dat andere mensen in andere tijden op een heel andere manier naar we wereld keken. We maken onszelf bijvoorbeeld wat wijs als we denken het Europese christendom van de negentiende eeuw dacht zoals wij; we vergissen ons nog meer als we menen te begrijpen wat in oude geschriften bedoeld wordt.

Honderd jaar geleden wist haast iedereen wat met "goden" bedoeld werd. Binnen honderd jaar zal het een haast onverklaarbaar woord zijn (misschien is dat nu al begonnen).
Plaats reactie