www.ronduit.nl

Hier kun je links naar relevante websites posten, graag met een toelichting erbij.

Moderator: Moderators

Jona
Geregelde verschijning

Bericht door Jona »

Eef, als je zegt iets zeker te weten, betekent dit dat je iets volledig begrijpt. We kunnen echter nooit wat dan ook volledig begrijpen.
Als je t niet kan begrijpen moet je het maar bewonderen ;)

Een godsdienstleraar die ik ooit heb gehad heeft het volgende gezegd: waar begrijpen ophoudt gaat geloven verder. Dat is nu net geloven :)

Hebreeën 11: 1
Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet.
Als terugkijken pijn doet, vooruitkijken bang maakt: Kijk dan naast je: Hij is met je!
bad_religion

Bericht door bad_religion »

Jona schreef:Een godsdienstleraar die ik ooit heb gehad heeft het volgende gezegd: waar begrijpen ophoudt gaat geloven verder. Dat is nu net geloven :)

Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet.
Hieruit is te distilleren dat geloof een ideologie is voor mensen die bang voor levensvragen die ze niet in kunnen vullen, dat moet de kerk maar doen...
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Eigenlijk is het merkwaardig dat een aantal oude geschriften welke vele malen herzien zijn, waarin is aangevuld en weggelaten, en wat door mensen verzonnen is zo veel stof voor discussie geeft. Wie weet zijn er over tweeduizend jaar wel nieuwe gelovigen die over de reisverhalen van Frodo naar de Doemberg discussieren. Is niet veel gekker al met al denk ik zo.
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Mischien kan het nog gekker: wist je dat in Egypte de film "The Matrix" verboden is?

De reden: afgezien van 'geweld': alternatieve religies mogen niet!

http://www.theage.com.au/articles/2003/ ... click=true
"There is no specific scene to which the committee objected but it is about the movie as a whole," Madkour Thabit, the head of censorship body, said today.

The 15-member committee is made up of film critics, professors, writers and psychologists. It watched the Warner Bros movie and held a discussion before voting to ban it.

It a statement, the committee said that "despite the high technology and fabulous effects of the movie, it explicitly handles the issue of existence and creation, which are related to the three divine religions, which we all respect and believe in."
Of dit dan:

http://www.shadowolf.net/starwars/relig ... igion.html

Dus tja.

Wie weet wat er allemaal van blijft steken in het memetische stelsel van de mens, en wat eruit kan voortvloeien de komende 100'en? 1000'en? jaren... ach, er zijn mischien wel meer mafketels dan 2000 jaar geleden dus wat dat betreft... komt het wel "goed" denk ik.
eef
Forum fan
Contacteer:

Bericht door eef »

lanier schreef:De Bijbel staat zo vol met ingewikkelde zinnen, verouderde symboliek en manier van denken dat het moeilijk valt uit te leggen aan de moderne mens. Tenzij je het terugbrengt naar het niveau van zo goed mogelijk proberen te leven of het immiteren van Jezus; er is echter niemand die je kan uitleggen hoe je dat moet doen.
Als je leest in de bijbel dan weet je hoe Jezus leefde, ik kan je niets anders zeggen, als je het wilt weten, lees in de bijbel, begin bij het nieuwe testament. Lees niet alleen de teksten die je voorgeschoteld krijgt als je ergens een studie leest. Lees heel de bijbel!
lanier schreef:De Bijbel is geen boek waar alle antwoorden in staan en is niet het leven zelf. Waarom aanbidden dan mensen een heilig boek?
We aanbidden geen boek, we aanbidden God/Jezus. het boek is het woord van God, maar we aanbidden het niet. We mogen met onze voeten richting de bijbel liggen, zoals een vriendin van mij, moslim dacht ik, niet mogt. Miss zijn er mensen die te veel waarde hechten aan het boek zelf, net als mensen te veel in een kerk kunnen gaan geloven dan in God. Maar christenen aanbidden over het algemeen geen boek maar God/Jezus.
lanier schreef:Eef, als je zegt iets zeker te weten, betekent dit dat je iets volledig begrijpt. We kunnen echter nooit wat dan ook volledig begrijpen. Wanneer dat je denkt dat je iets begrijpt, is dat altijd een defintie van iets wat je niet weet; Kennis is een elegante uitdrukking van onbegrip. Denken gelijk te hebben of volledig zeker zijn is 1 van de 3 belangrijkste kwalen van de mens (de anderen zijn ernst - te serieus ergens over zijn - en belangrijkheid in de zin van zichzelf belangrijk vinden). Zekerheid is er de oorzaak van dat mensen niet meer nadenken en waarnemen. Iedere keer als er ergens zekerheid over bestaat, kun je er zeker van zijn dat je iets vergeten bent. Ben jij zeker genoeg van jezelf om onzeker te zijn?
Ik weet cker dat ik eefje meijer ben, dan kan je hoog of laag springen ik ben het toch echt. Ik weet cker dat ik daarin gelijk heb. Daar hoef ik niet over na te denken en ik hoef het ook niet waar te nemen. Als ik een som bij wiskunde begrijp, dan begrijp ik dat en vergeet ik niks...
Wat als mijn geloof niet waar is en de evolutie theorie wel? Dan verlies ik niks. Maar wat als mijn geloof wel waar is, dan heb ik niets verloren maar ben jij wel verloren...
insomnia
Forum fan

Bericht door insomnia »

eef schreef: Als je leest in de bijbel dan weet je hoe Jezus leefde, ik kan je niets anders zeggen, als je het wilt weten, lees in de bijbel, begin bij het nieuwe testament. Lees niet alleen de teksten die je voorgeschoteld krijgt als je ergens een studie leest. Lees heel de bijbel!
Waarom beginnen bij het NT??? Past de strekking van het OT je niet?
Ik begin bij een boek op blz.1. Lees heel de bijbel, Eef!
En doe eens hetzelfde met de postings!!
C'est le ton qui fait la musique
Jutter
Ervaren pen

Bericht door Jutter »

Jona schreef:Een godsdienstleraar die ik ooit heb gehad heeft het volgende gezegd: waar begrijpen ophoudt gaat geloven verder.Dat is nu net geloven :)
Dat is nu net de onzin die je van een godsdienstleraar kunt verwachten.

Geloof is volstrekt ongeschikt als cognitieve procedure. Waar begrijpen ophoudt is er onbegrip, en zul je moeten wachten tot rationaliteit je tot verder begrip kan brenegn. Als je te belazerd bent om die toewijding aan de waarheid op te brengen, en vervolgens op blind geloof voortstevent volgt irrationaliteit bedekt met pretentieuze zelfgenoegzaamheid.
Kortom; de smerige gewoonte van het tot absolute waarheid bombarderen van emotionele nukken.
~Als je het denken aan pappa overlaat, blijf je een kind.~
The ?uestionmark Shaped Hole :a rationalist's fairytale in the making.
eef
Forum fan
Contacteer:

Bericht door eef »

insomnia schreef:
eef schreef: Als je leest in de bijbel dan weet je hoe Jezus leefde, ik kan je niets anders zeggen, als je het wilt weten, lees in de bijbel, begin bij het nieuwe testament. Lees niet alleen de teksten die je voorgeschoteld krijgt als je ergens een studie leest. Lees heel de bijbel!
In het oude testament staat de geschiedenis van Israel, dat geld niet voor de gemeente/christenen. Die wetten die er staan zijn dus niet voor ons. Die wetten zijn aan isrel gegevn, wij zijn niet israel. Begin daarom in het niewe testament.
De bijbel is één boek met verschillende boeken er in. Een soort verzameling. Mijn moeder heeft een boek van W G van de Hulst, omnibus. Hier staan meerder verhalen in. Het maakt hier neit uit of je voorin of achterin begint, het zelfde bij de bijbel. Het maakt niet uit waar je begint.
Wat als mijn geloof niet waar is en de evolutie theorie wel? Dan verlies ik niks. Maar wat als mijn geloof wel waar is, dan heb ik niets verloren maar ben jij wel verloren...
bad_religion

eef schreef:
insomnia schreef:
In het oude testament staat de geschiedenis van Israel, dat geld niet voor de gemeente/christenen. Die wetten die er staan zijn dus niet voor ons. Die wetten zijn aan isrel gegevn, wij zijn niet israel. Begin daarom in het niewe testament.
De bijbel is één boek met verschillende boeken er in. Een soort verzameling. Mijn moeder heeft een boek van W G van de Hulst, omnibus. Hier staan meerder verhalen in. Het maakt hier neit uit of je voorin of achterin begint, het zelfde bij de bijbel. Het maakt niet uit waar je begint.
Dat maakt wel degelijk uit omdat je geliefde jezus zeer duidelijkheeft bevolen dat de wetten van het OT zouden blijven gelden tot zijn werderkomst.

Dit past echter niet in de christelijke ideologie, vandaar dat jij het OT liever ontwijkt. Voor veel christenen geld dat ze een bek vol oordeel over andere, vaak niet gelovigen, hebben, maar zelf de op meest comfortabele manier hun geloof belijden, salontafelchristenen, huichelaars !!!
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Voor mezelf weet ik het cker... waarom? geen idee. Het is een combinatie van gevoel, varstand en geloof
Dit is hetgene waar ik op doelde. Je zegt zelf al dat je geen idee hebt; dus is er al geen zekerheid. Ook geloof, gevoel en verstand zijn geen zekerheden. Ik bedoelde het dus in de context van denken gelijk te hebben of volledig zeker zijn. Wat jij bedoeld is dat er voor jouw geen twijfel over is en dat je ervan overtuigd bent. Dat is geen zekerheid.
Als ik een som bij wiskunde begrijp, dan begrijp ik dat en vergeet ik niks...
Dit is ook geen zekerheid. Er bestaat voor jouw geen verwarring over want je begrijpt het. Toch is het geen absolute zekerheid; je kent niet alle randvoorwaarden. Een simpele wiskundige vraag als: Uit hoeveel graden bestaat elke driehoek (antwoord 180) is al niet goed. Je bent wel degelijk wat vergeten, alleen er was geen verwarring over (nu waarschijnlijk wel).
Ik weet cker dat ik eefje meijer ben, dan kan je hoog of laag springen ik ben het toch echt. Ik weet cker dat ik daarin gelijk heb
Ook hier bestaat voor jouw geen twijfel over, maar het is geen zekerheid. Je kunt mij nooit aantonen dat je inderdaad Eefje Meijer bent.
insomnia
Forum fan

Bericht door insomnia »

hallo Eef,
als je je niet al teveel belachelijk wil maken, zou ik iets aan het onderschrift doen. Een dergelijk gedurfde uitspraak moet wel gewoon te lezen zijn. Neit = niet en basseert -s.

Eef,
je komt hier op een forum, niet zomaar een, maar een forum vol kritische mensen en posteert allerlei ideeën die we kennen en waarop we prima weten te reageren. Met respect voor jou als persoon, maar geen respect voor je ideeën. Het waarom hebben we je uitgelegd.

We praten voornamelijk over jouw ideeën aan de hand van wat jij weet. We kennen jouw bijbel maar als te goed, onderschat dat niet! Je argumenten worden volledig van tafel geblazen, nog steeds met respect voor jou als persoon.

Maar je luistert niet naar de argumenten, je durft niet te twijfelen aan jouw waarheid, je hebt je mening en de volgende verwijtende post al klaar.
En jij zegt tegen ons dat onze ogen niet geopend zijn? :har:

De aarde is plat, omdat iedereen dat zegt, Eef??? Vroeger dacht men dat wel en werden mensen die anders dachten ter dood gebracht. Door jouw kerk, jouw bijbel, jouw God. Dood omdat ze ergens anders over dachten.

Natuurlijk heb je het recht om te geloven, zelfs dat wij uiteindelijk naar de hel zullen gaan. Maar wij zeggen toch ook zoiets niet tegen jou? :evil:
Ik heb liever dat je je waarschuwingen voor je houdt, ik heb liever dat je zelf na leert denken.
8)
C'est le ton qui fait la musique
Jona
Geregelde verschijning

Bericht door Jona »

bad_religion schreef:
Jona schreef:Een godsdienstleraar die ik ooit heb gehad heeft het volgende gezegd: waar begrijpen ophoudt gaat geloven verder. Dat is nu net geloven :)

Hieruit is te distilleren dat geloof een ideologie is voor mensen die bang voor levensvragen die ze niet in kunnen vullen, dat moet de kerk maar doen...
Wat heb jij met die kerk? :roll: Die kerk denkt niet voor mij or..
Als terugkijken pijn doet, vooruitkijken bang maakt: Kijk dan naast je: Hij is met je!
bad_religion

Jona schreef:
bad_religion schreef:

Wat heb jij met die kerk? :roll: Die kerk denkt niet voor mij or..
Nee, nu denkt de kerk niet meer voor jouw, je bent nu op het moment gekomen dat je met die leugenachtige doctrinetjes dooweekt bent !
appelfflap
Banned

www.ronduit.nl

Bericht door appelfflap »

Hellow

Uit nieuwsgierigheid ben ik inderdaad een paar dagen gaan surfen op ronduit.nl.
Ik vond de redeneringen van sommige zo grappig dat ik niet kon geloven dat iedereen zo denkt.
Na een paar dagen heb ik vastgesteld dat het veel erger is. Schrijnend en beangstigend om eerlijk te zijn.
Ik merk dus dat verschillende ronduit.nl forumbezoekers simpelweg heel het fundament van onze SAMENleving ( wetten, scheiding der machten bvb) verwerpen.
Anderzijds stel ik ook vast dat men op veel essentiële morele punten zwaar in gebreke blijft. bvb Gebrek aan een waarden- en normen, respect, medeleven, inlevingsvermogen en menselijkheid.
gewoon gevaarlijk en de stap van dit naar het effectieve geweld is echt niet zo groot.
Opgelet: Niet al de furombezoekers op ronduit zijn zo.

Ik wist niet dat het in het nederlandstalig taalgebied zo erg gesteld is, maar ik hoop alleen dat dit 1 vd extremere christelijke fora is

ciao

ps Mijn nick is een bewuste typfout ( dacht dat die nick al aanwezig zou zijn )
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Ik heb geen verstand van Christelijke fora, ik kom er nooit, en ik heb er niks te zoeken, maar eigenlijk ging er wel vanuit dat een EO discussiesite meer de 'mildere' types zou huisvesten.

Vaak lees ik wel eens dingen van USENET en daar zitten ergere mensen. Maar goed dat is ook internationaal. Maarja ronduit.nl lijkt me ook een site voor jongeren. Maar nu is USENET ook de teerpoel van het internet, vol met echte gevaarlijke gekken, Christussen in spe en profeten die je bedreigen als je ze niet aanstaan.

Maarja nogmaals: ronduit.nl bevat vooral jonge mensen heb ik het idee. Levenservaring genoeg om op te doen. Ik hoop alleen niet dat ze afzakken naar echt fundamentalisme. Niet dat het me echt boeit wat mensen nou wel of niet geloven (ik heb vrienden met diverse geloofsachtergronden), afgezien van gelovigen die mij menen tekort te mogen doen vanwege hun geloof.. maar het boeit me zeker wel als mensen zich ernstig tekort zouden doen op haast alle vlakken die mogelijk zijn, of een gevaar voor hunzelf worden.
Plaats reactie