Intectueel eerlijk zijn, zou zijn ingaan op dit argument: er is zelfs geen theoretische verband gelegd tussen de eigenschappen van de geest en de eigenschappen van het organisme.Deseo! schreef:Wie intellectueel eerlijk is, legt al dat hersenonderzoek niet naast zich neer (om maar iets te noemen). De optie om te blijven fabuleren is uiteraard veel groter zodra je niet tot nauwelijks op de hoogte bent. Daarnaast ben je intellectueel eerlijk als je aangeeft dat de argumentaties van bijvoorbeeld Axxy en Digit een eerlijke manier van reageren zijn. Je mag blij zijn dat ze blijven reageren op iemand die telkens aantoont hoe stronteigenwijs hij is, maar daar zal hij het ook wel niet mee eens zijn.
Maar men haalt juist andere zaken erbij, vanwege de eigen grondhouding. Er loopt hier een muur tussen de agnosten en de atheisten, en dat is geen toeval. De tweede groep is stront eigenwijs op dit punt.
Axxy reageert IMO altijd eerlijk, hij is naast jou een "gewaardeerd tegenstander". Ik zou graag willen zien dat ook hij reageert op de kern van mijn kritiek: je kan zelfbewustzijn niet als emergent vanuit atomen opvatten, omdat zelfs de theoretische verklaring van hoe dit kan ontbreekt. Wijzen op het betaan van emergentie is geen correct argument, omdat er dan iets in atomen zou moeten zitten wat de kiem is van zelfbewustzijn. Ik heb me geprobeert voor te stellen dat een gedachte experiment razendsnelle interactie dit oplost, maar dat doet het niet.
Hersenonderzoek vind plaats vanuit de methode Popper (neem ik aan). Die methode in zichzelf heeft zwakke plekken, maar over die methode is er een apart topic. Naast die methode staat inductie. Ik heb die methode aangehaald in een eerdere post, en er opgewezen dat juist daar de weg word opengelegd naar leven na de dood, omdat je uiteindelijk met een experiment zou moeten aantonen dat leven 100% mechanisch is. Als dat zo is, dan kan je iets wat dood is weer maken. In theorie. Als dat experiment niet mogelijk is, geeft inductie aan dat er leven na de dood kan bestaan. Ook inductie heeft zwakke plekken.
Waar gaat het hier om: als je 1 keer uit niets kan ontstaan, kan dat ook een tweede keer. ( Niets is hier gerelateerd aan het subject en niet aan het zijn in de meest brede zin ).
Juist als je wel weet hoe de geest werkt, is de weg naar leven na de dood iets meer opengelegd.
Hebr 6: