Wij weten wat leven is....

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

XveganxchickX
Forum fan

Re: Wij weten wat leven is....

Bericht door XveganxchickX »

The Black Mathematician schreef: Ik heb nergens gezegd dat alle koeien in de bioindustrie alleen met gras gevoed worden. Ik ga in op de stelling dat het onlogisch is om vlees te eten, omdat er meer mensen gevoed zouden kunnen worden met het voer dat oorspronkelijk voor de dieren zou zijn. Ik zeg alleen dat die stelling niet in alle gevallen opgaat. Dus laten we ervan uitgaan dat iemand een stel schapen heb die ik op een dijk laat grazen en eens in de zoveel tijd een schaap eet. Kom eens met redenen waarom die man toch fout is.

Het gaat er niet om of dat fout is of niet, het gaat erom dat het gewoon niet mogelijk is om iedereen met dat vlees te voeden, toch al helemaal niet in dezelfde hoeveelheden vlees dat men nu eet.

Met die paar schaapjes voedt je misschien 100 mensen.
Wat doe je met de rest van de 10 miljoen Belgen?
XveganxchickX
Forum fan

Jagang schreef: Dus men moet automatisch respect hebben voor mensen die een schaars puriteins leven verkiezen? Waarom?
Waarom moet men meer respect hebben voor een schoolmeester die lief met kindjes omgaat dan voor een schoolmeester die kindjes misbruikt?
Tjah gewoon omdat nummer 2 verkeerd bezig is misschien?!
The Black Mathematician
Ervaren pen

Bericht door The Black Mathematician »

XveganxchickX schreef:[...]

Het gaat er niet om of dat fout is of niet, het gaat erom dat het gewoon niet mogelijk is om iedereen met dat vlees te voeden, toch al helemaal niet in dezelfde hoeveelheden vlees dat men nu eet.

Met die paar schaapjes voedt je misschien 100 mensen.
Wat doe je met de rest van de 10 miljoen Belgen?
Maar wij in Nederland hebben meer dijken en dus meer schaapies. Maar alle gekheid op een x-as. Er is in principe genoeg voedsel voor iedereen op de wereld, het wordt alleen niet eerlijk verdeeld. En ja, er wordt voedsel geëxporteerd vanuit de derde wereld naar het westen om als veevoer te dienen. Dit is natuurlijk een misstand die aangepakt moet worden, ik zou het dan ook niet erg vinden als dit soort praktijken verboden worden. Dan mag slachtvee schaarser worden en duurder, dat is okee, maar het is onzin om te stellen dat om de honger in de wereld te stillen het noodzakelijk is om het slachten van vee helemaal te verbieden. Ik zie het ook niet als een overtuigend argument voor vegetarisme.
Shut up Murdock, crazy fool!
balkon
Banned

Bericht door balkon »

Ongeloveloos schreef: Interpreteren, juist ! Daarom is het egoistisch, het gaat er dus om of JIJ het zielig/vervelend vind.
Als ik zie hoe het varken vergast wordt, vind ik dat niet zielig voor mijzelf hoor. Vind jij iemand die op straat iemand aanspreekt wegens het in de bosjes deponeren van een leeg colablikje ook een egoïst?
Europa, Noord-Amerika(Canada incl.), Rusland, Australië, nieuw-zeeland en nog een paar eilanden. Die dus niet, is makkelijker dan de rest te benoemen.
Ik woon zelf in Europa en ik voor mij is het geen probleem om aan vegetarisch eten te komen.

Wat de andere door jou genoemde gebieden betreft, verwijs ik je door naar:

http://vege.ru/
http://www.veg.ca/
http://www.veg-soc.org/
http://www.vegetarian.org.nz/
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

Vegan

Kan je me even uitleggen waarom koeien als de mens zou stoppen met ze te kweken, zelf niet gewoon doorgaan met paren en kalfjes leggen? :)

Schotse Hooglanders, Galloway-runderen en Konik-paarden, neem ik alvast als voorbeeld, deze worden in belgie door natuurpunt in reservaten los gehouden. Ik weet niet hoe dat in nederland zit. Herten lopen ook bijna allemaal los rond in de ardennen, die dieren paren toch gewoon met elkaar?

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
balkon
Banned

Bericht door balkon »

LordDragon schreef:Vegan

Kan je me even uitleggen waarom koeien als de mens zou stoppen met ze te kweken, zelf niet gewoon doorgaan met paren en kalfjes leggen? :)
Dat zijn jouw eigen woorden:
LordDragon schreef: In de natuur worden er geen dieren geboren, dat gebeurt enkel als mensen ze fokken :^o
LordDragon
Bevlogen

balkon, even les in betekenis van smiley's

:^o deze is gelijk pinokkio en krijgt een lange neus omdat hij liegt! Waarom zou die achter dat zinnetje staan?

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
balkon
Banned

Bericht door balkon »

LordDragon schreef:balkon, even les in betekenis van smiley's

:^o deze is gelijk pinokkio en krijgt een lange neus omdat hij liegt! Waarom zou die achter dat zinnetje staan?

MVG, LD.
Oh, ik dacht dat je het misschien wel grappig vond dat er zo weinig dieren in de natuur geboren worden. VeganChick heeft nergens beweerd dat er geen dieren worden geboren in de natuur.
balkon
Banned

Bericht door balkon »

LordDragon,

zou je nog willen reageren op onderstaande vraag?
balkon schreef:
LordDragon schreef:Onze jachthonden zijn nu niet bepaald te vergelijken met een pack honden in de engelse vossenjacht!
Heb je bezwaren tegen de engelse vossenjacht, en zo ja wat is het fundamentele verschil met jullie (wie is jullie eigenlijk?) manier van jagen en de bijbehorende honden?
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

balkon schreef:
LordDragon schreef:balkon, even les in betekenis van smiley's

MVG, LD.
Oh, ik dacht dat je het misschien wel grappig vond dat er zo weinig dieren in de natuur geboren worden. VeganChick heeft nergens beweerd dat er geen dieren worden geboren in de natuur.
Erg groot van begrip, kan ik je niet vinden. Als je al moeite hebt te begrijpen wat LD hiermee heeft bedoelt. Moet je echt álles uitgelegd krijgen? Zelfs het meest simpele?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
balkon
Banned

Bericht door balkon »

Kitty schreef:Erg groot van begrip, kan ik je niet vinden. Als je al moeite hebt te begrijpen wat LD hiermee heeft bedoelt. Moet je echt álles uitgelegd krijgen? Zelfs het meest simpele?
Illustratieve filmpjes over varkens leiden ook niet tot meer inzicht.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Jouw inzicht is niet zaligmakend Balkon. Temeer daar je inzicht in mensen zwaar in gebreken blijft.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
LordDragon
Bevlogen

balkon
Als je het zo leuk vind om in de soep te draaien kan je misschien de aankoop van een mixer overwegen?
Heb je bezwaren tegen de engelse vossenjacht, en zo ja wat is het fundamentele verschil met jullie (wie is jullie eigenlijk?) manier van jagen en de bijbehorende honden?
Heb ik nou nog niet genoeg duidelijk geweest? Als je denkt dat een jachthond die mee op jacht gaat met roofvogels zal moeten riskeren aan die vogel zijn gevangen prooi te komen dan heb je het toch goed mis.

MVG, LD.
XveganxchickX
Forum fan

LordDragon schreef:Vegan

Schotse Hooglanders, Galloway-runderen en Konik-paarden, neem ik alvast als voorbeeld, deze worden in belgie door natuurpunt in reservaten los gehouden. Ik weet niet hoe dat in nederland zit. Herten lopen ook bijna allemaal los rond in de ardennen, die dieren paren toch gewoon met elkaar?

MVG, LD.
Lord schotse hooglanders en galloway-runderen zijn nou eenmaal niet de dieren die in de bio-industrie leven en zijn daarbij ook niet de dieren die door de meerderheid van de mensen gegeten wordt.

Dat jij en/of kitty geen bio-industriekoeien eten, dat is natuurlijk leuk, maar dat neemt niet weg dat de grote meerderheid van het volk dat wél doet.

En dus over die bio-industriekoeien en - varkens: wat jij misschien niet weet is dat deze dieren niet "zomaar" los rondlopen en leuk erop los mogen paren zonder invloed van de mens.
ALS er al op de natuurlijke manier gepaard wordt (de meeste dieren worden bevrucht door KI), dan kiezen de dieren zeker niet hun eigen "partner". Een stier wordt bvb binnen gebracht en hij zal met de vruchtbare koe paren, of die koe hem nu wil of niet.
Maar zoals ik al zei: koeien en varkens worden vaak via KI bevrucht.

Vervolgens werpen zeugen en koeien hun jongen in een stal en zodra het kan worden de jongen weer van het moederdier gesepareerd.
Als het vrouwelijk dier weer vruchtbaar is, gebeurt het hele zaakje weer van vooraan.

Dit gebeurt enkel voor en vooral DOOR de mens. De mens bepaalt welke dieren onderling fokken en wanneer dat gebeurt.
Sorry maar als je écht gelooft dat de miljoenen en miljarden dieren die wereldwijd in de bio-industrie zitten, daar zitten door eigen toedoen en zonder dat de mens daar verantwoordelijk voor is, dan denk ik dat ik nu gewoon ga zwijgen tegen je.

Geloof je trouwens ook dat het zo gaat voor dieren in de bontindustrie? Geloof je dat al die vossen en nertsen gewoon zouden bestaan als de mens ze niet voor hun bont had gefokt? En ik spreek niet over de SOORT vos en nerts, maar ik spreek over de individuen die daar NU MOMENTEEL in die kooitjes zitten.
Geloof jij echt dat DIE vossen en nertsen zouden bestaan als hun bontfokker ze niet gefokt had?!
LordDragon
Bevlogen

Vegan
Sorry maar als je écht gelooft dat de miljoenen en miljarden dieren die wereldwijd in de bio-industrie zitten, daar zitten door eigen toedoen en zonder dat de mens daar verantwoordelijk voor is, dan denk ik dat ik nu gewoon ga zwijgen tegen je.
Tja, (stroman) ik heb niet gezegd dat dieren door eigen toedoen in de bioindustie terechtkomen. het enige wat ik zeg is dat als je die koeien allemaal zou vrijlaten zij gewoon doodleuk doorgaan met paren, geen mensen voor nodig. Alles wat leeft paart nu eenmaal!

En dus over die bio-industriekoeien en - varkens: wat jij misschien niet weet is dat deze dieren niet "zomaar" los rondlopen en leuk erop los mogen paren zonder invloed van de mens.
ALS er al op de natuurlijke manier gepaard wordt (de meeste dieren worden bevrucht door KI), dan kiezen de dieren zeker niet hun eigen "partner". Een stier wordt bvb binnen gebracht en hij zal met de vruchtbare koe paren, of die koe hem nu wil of niet.
Maar zoals ik al zei: koeien en varkens worden vaak via KI bevrucht.

Vervolgens werpen zeugen en koeien hun jongen in een stal en zodra het kan worden de jongen weer van het moederdier gesepareerd.
Als het vrouwelijk dier weer vruchtbaar is, gebeurt het hele zaakje weer van vooraan.
Ik ken persoonlijk een aantal boeren in de Ardennen, we pachten land om daar te mogen jagen, zij hebben ons nodig tegen overlast, die hun koeien gewoon gemengd laten rondlopen met een aantal stieren, die paren vanzelf wel. Er worden daar kalfjes geboren en het dier wordt pas na één jaar van zijn moeder gescheiden. Sommige van die koeien daar zijn meer dan tien jaar oud. Zoals ik al de hele tijd zeg het kan ook anders.
Geloof je trouwens ook dat het zo gaat voor dieren in de bontindustrie? Geloof je dat al die vossen en nertsen gewoon zouden bestaan als de mens ze niet voor hun bont had gefokt? En ik spreek niet over de SOORT vos en nerts, maar ik spreek over de individuen die daar NU MOMENTEEL in die kooitjes zitten.
Geloof jij echt dat DIE vossen en nertsen zouden bestaan als hun bontfokker ze niet gefokt had?!
je zou je vraag dan anders mogen specificieren me dunkt, bvb dat het gaat over "gevangen" en "kunstmatig gefokte" dieren. En hoe staat dat in relatie tot de populatie van het aantal wilde vossen? Wat hebben vosen en nertsen met de vlees industrie te maken? Nogal hak op de tak springen me dunkt. Vind je het goed dat scheve dames hun poedel in fluo kleuren verven? :(

MVG, LD.
Gesloten