CXT schreef:Nu gebruik jij het woord 'natuur' zoals Spinoza dat doet, net als ik het woord 'God' gebruik zoals Spinoza dat doet.
Dat is echt niet waar.
Ik gebruik gewoon het woord natuur zoals ik het in mijn leven via moderne scholing heb leren kennen: alles in het bestaan behoort ertoe, het is allemaal met elkaar verbonden, en is onderworpen aan bepaalde onpersoonlijke regels, wetten. Voor mij is 'Deus sive natura' een onzinuitspraak, dus voor Spinoza is de natuur blijkbaar wat anders dan voor mij.
En of jij het woord 'God' gebruikt op de manier dat Spinoza bedoelt is nog maar de vraag. Je merkte hierboven op dat de originele geschriften van Spinoza wellicht te hoog gegrepen zijn voor je, oftewel ongelezen zijn.
Spinoza is dus volslagen irrelevant, eigenlijk nog erger: enkel een bron voor misverstand, geheimzinnigheid en vooral eindeloos gewauwel (indien niet twee of meerdere Spinoza-experts met elkaar aan de praat zijn).
Het is een beschrijving.
Wat is een beschrijving?
In ieder geval is een beschrijving beslist iets anders dan hetgeen beschreven wordt, oftewel geen God.
Waar natuur misschien wat te beperkt is om het voor die definitie te gebruiken, is de benaming God wel enigszins te begrijpen.
Volgens mij klopt hier niets van. Indien de natuur al alles omvat is de natuur in geen enkel opzicht te beperkt.
En aan de andere kant, indien het verstand van de mens niet alles kan begrijpen, dan voegt het gebruik van een woordje 'God' absoluut niets aan
begrip toe.
Ik blijf zaken die ik niet begrijp raadsels noemen. Het is absurd om hiervoor het woordje God te gebruiken, want dat impliceert dat je het raadsel hebt opgelost en weet waar je het over hebt.
Overigens doe ik dat zelf niet, omdat er bij mij bij dat woord al snel een beeld van de christelijke God opdoemt. Maar het kan wel, het is symboliek. De persoon van God is dood, al een behoorlijk tijdje ondertussen, maar zijn 'geest' leeft voort in het universum. Of wat dan ook.
'God' is symboliek? Dat is dan weer heel wat anders als 'pantheïsme'.
''Of wat dan ook' waar je mee afsluit zegt alles eigenlijk al: het woordje 'God' doet enkel dienst om aan te duiden dat de mens voor vele raadsels staat en hij maar wat bazelt wanneer hij aan het eind van zijn latijn is.
De definitie van 'God' is eenvoudig: allle overblijfsels van primitief menselijk denken uit het verleden.
Je merkt het al: als Fin ben ik van mening dat pantheïsme ongeveer gelijk staat aan een gesprek aangaan met iemand die een beetje dronken is.
Maar je hebt wel gelijk dat 'Gods geest' (oftewel die primitief menselijke geest die hem in leven houdt) nog voortleeft. Waarschijnlijk nog lange tijd, zoals Nietzsche al vooorzag de eerste keer dat hij aankondigde dat God dood is in het derde deel (paragraaf 108) van De Vrolijke Wetenschap (1882):
Nieuwe gevechten. - Na het sterven van Boeddha liet men nog eeuwenlang zijn schaduw zien in een zekere spelonk -een gigantische en ijselijke schaduw. God is dood: maar omdat de mens nu eenmaal is zoals hij is, kunnen er nog duizenden jaren volgen waarin men zijn schaduw nog zal zien. En wij - wij moeten uiteindelijk ook nog zijn schaduw overwinnen!