sofia schreef:Siger, je bent een pacifist en een idealist, net als ik. Maar er is één groot verschil tussen ons: ons geloof in de mogelijkheid om een utopie te realiseren.
Ik ben geen
idealist hoor. Ik ben het tegenovergestelde, een
materialist. Ik ben ervan overtuigd dat
materiele behoeften aan de basis liggen van een goed leven en van een goede samenleving.
sofia schreef:Want hoe wil je dat doen? Hoe krijg je iedereen ertoe om te streven naar rechtvaardigheid?
Mensen streven naar rechtvaardigheid. Daarom hebben we ook rechtspraak. Mensen streven meer naar rechtvaardigheid als ze meer inzicht verwerven, emanciperen. Dat is een gestage evolutie die reeds lang geleden begonnen is. Ik kan niet veel meer doen dan zeggen dat het kan en dat het zou moeten. Vergelijk de rechtspraak in het Westen, met zijn hoge ontwikkelingsgraad (onderwijs, alfabetisme, emancipatie van vrouwen, kinderen en minderheden) met andere plaatsen en tijden. Ik weet wel dat er voorbeelden te over zijn van misstanden, en dat de huidige toestand niet volmaakt is, maar als we zorgvuldig kijken zien we een algemene vooruitgang, overal waar mensen mondiger worden. Trouwens, dat we vinden dat er misstanden zijn en er nog veel nog onvolmaakt is, toont onze mondigheid juist aan, en betekent dat streven naar rechtvaardigheid bestaat, en dat het gevolgen heeft.
sofia schreef:Hoe kun je mensen dwingen tot solidariteit en naastenliefde?
Ik wil niemand dwingen. Ik huldig de stoicijnse opvatting dat mensen gemiddeld krijgen wat ze verdienen. Zij maken democratie en vooruitgang, of ze doen het niet.
sofia schreef:Mensen zijn alleen maar solidair als ze zich en masse bedreigd voelen, zoals nu met de crisis bijvoorbeeld, nu zitten alle kleuren van de regenboog solidair en vol goede wil achter de vergadertafel zich in te spannen om naar oplossingen te zoeken, en komen er inderdaad positieve resultaten uit de bus. Weliswaar minder dan iedereen zou willen, maar goed.
Wie of wat zou mensen tegen kunnen houden als iedereen meer wil, zoals je schrijft?
sofia schreef:Dat geeft toch hoop, zou je zeggen, maar in mijn ogen wel ongefundeerde hoop, want zo gauw de crisis achter de rug is wordt het immers weer precies zo.
Waarop baseer je dat? Jij vind dat het niet zo mag zijn. Waarom denk je dat anderen niet zo denken als jij? Ben jij uniek?
sofia schreef:De AOW kwam er, er werden sociale wetten aangenomen, de macht van het bedrijfsleven werd aan banden gelegd...
Al deze verworvenheden bestaan toch nog steeds?
sofia schreef:Weet je waar het op neerkomt, Siger? Als je jouw utopie van een vreedzame rechtvaardige wereld wilt realiseren, zul je eerst een massaslachting op touw moeten zetten: iedereen die corrupt is, uit is op eigen gewin, geen of te weinig geweten heeft drastisch uitroeien, zodat alleen de goeden en goedwillenden overblijven.
Dan is het maar goed dat ik niets wil realiseren - en zeker geen utopie. Al wat ik wou is dat mensen stoppen mekaars hoofd massaal in te slaan, waaruit jij het tegenovergestelde besluit. Moeten we niet eerst een goede rechtspraak hebben om te weten wie er aan moet?