siger schreef:Intelligent design door een deus ex machina is een fabeltje.
Dat denk ik ook. Maar als ik een afbrokkelend en degenererend systeem (bijbels creationisme) moet vergelijken met een systeem dat zichzelf kan verbeteren of repareren, en zich kan aanpassen aan veranderende omstandigheden, dan vind ik dat laatste toch een stuk intelligenter.
Maar als we virussen onintelligent vinden en zoogdieren superintelligent, mogen we dan geloven dat intelligentie is ontstaan bij donderslag in het laatste bedrijf, of is het iets wat altijd een evolutionair voordeel is geweest?
Intelligentie is slechts één van de vele overlevingsstrategieën. Een kakkerlak is dom, maar als 'god's evenbeeld' met behulp van zijn 'intelligentie' de aarde grootschalig verschroeit en bestraald met massavernietigingswapens, dan is het de kakkerlak die meer kans heeft om te overleven. Van de zoogdieren maken ratten en muizen ook nog een redelijke kans.
Ik heb in mijn dagelijkse werk veel te maken met de bestrijding van kakkerlakken, en zie de evolutie in de praktijk. Steeds zwaardere chemicaliën moeten er toegepast worden om die beesten uit te roeien, en vaak een cocktail van verschillende middelen en methoden. Om de haverklap worden ze resistent, vooral als de beestjes door te slappe aanpak, en te weinig middelen, de kans krijgen om te muteren.
Vriendelijke groet.