Hete hangijzers door Cees Dekker & co opgelost

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

arthas schreef:
Theoloog schreef: Hoe zit dat eigenlijk bij jou, Arthas? Ik kreeg uit vorige postings de indruk dat je een gelovige, maar kritische theologiestudent was. Nu denk ik eerder aan een theologiestudent die al atheist aan het worden is. Zit ik er ver naast?
Je zit behoorlijk warm. Toen ik me hier bij het forum aanmeldde was ik echter reeds veranderd van levensovertuiging.
Ik heb me vanaf het begin zeer verheugd over je bijdragen, Arthas. Ze zijn altijd de moeite van het lezen waard. Ik hoop dat je nog veel bijdragen zult leveren. Zo God af en toe nog moge rondspoken in je gedachten maakt dat het voor mij alleen maar herkenbaarder en interessanter. Het is een lang proces, en voor mij is juist dat proces het boeiendste, niet de uitkomst.
Ik kan het me goed voorstellen indien je de vraag van Sararje voorlopig maar liever onbeantwoord laat. 't Is een beetje alsof iemand je vraagt 'En, ga je nu scheiden of niet?' Het is eigenlijk te pijnlijk, te intiem, te persoonlijk, om het er heel concreet over te hebben.
Nadat ik het christelijk geloof opgegeven had liep ik nog wel vier of vijf jaar rond met God.
En toen het laatste restje God m'n hoofd uitging en ik het besefte, duurde het nog wel een half jaar voordat ik openlijk 'Ik ben een atheïst' kon uitspreken...
Born OK the first time
arthas
Forum fan

Bericht door arthas »

Op dit moment zou ik mezelf typeren als een (niet-religieuze) humanist. Ik zal misschien later wat uitgebreider uitwijden over mijn persoonlijke ideeen. Ik heb het nu druk en sommige dingen moet ik inderdaad nog een beetje op een rijtje krijgen (moet bijvoorbeeld nog bezig met brief opstellen om me onttrekken aan de plaatselijk kerk waar ik veel mensen persoonlijk ken),
Overigens gaat het me in het algemeen beter af dan ik van te voren had gedacht.

Als je nog meer wilt weten zou ik je willen vragen te wachten tot ik zelf een keer de tijd vind om mijn weg te bespreken in het getuigenissen-gedeelte. Laten we het maar weer over Cees Dekker & Co hebben, ik kom later nog wel eens een keer aan de beurt.
a.r.

Bericht door a.r. »

Tja, nou ja, uuuuhhhhh, wat moet ik nou zeggen over mijn bezoek aan deze bijeenkomst? :?

Eigenlijk is er nl niet zo veel te vertellen. Arie Zwiep was door een hernia verhinderd aanwezig te kunnen zijn en stuurde een collega die zijn tekst voorlas, waarin zijn collega zei zich goed te kunnen vinden. Eerst maar een gebed dan dat god in ons midden zou mogen zijn en Arie Zwiep steun zou geven (en) zijn hernia te genezen. 6 Miljard mensen, waarvan een groot deel creperend van de honger of ernstige ziekte, op een zandkorreltje in het heelal...maar dat god maar in ons midden mag zijn en de hernia van Arie maar mag genezen.....pijnlijk, uitermate pijnlijk en kleinmenselijk!

De zaal was goed gevuld moet ik zeggen en de vervanger van Arie Zwiep, las de tekst van Arie voor.....ik was in 1e instantie geboeid door zoveel zelfreflectie en dacht heel even dat de man terplekke in zou gaan zien dat zijn geloof op drijfzand was gebouwd, maar dan was daar de plotselinge omslag waardoor hij toch weer voor zichzelf kon verklaren, hoe het geloof toch waar zou kunnen zijn, als je het maar op de juiste manier allemaal interpreteerde! Het duizelde mij, hoe krijgt zo'n man het voor elkaar om weer terug bij af te geraken en zichzelf en de bezoekers van deze bijeenkomst toch voor de kudde te kunnen behouden! Ik ben er na uren denken nog steeds niet uit, hoe iemand het voor elkaar krijgt, om iets wat zo krom is, toch recht te kunnen laten lijken!

Leen den Breejen maakte het nog bonter, met rode konen en zenuwvlekken in zijn nek hield hij een "gloedvol" betoog....ik hoop dat het schaamrood was en dat hij bij de volgende bijeenkomst zal komen vertellen, dat hij het zelf diep van binnen ook allemaal niet geloofde wat hij daar allemaal zo vurig zwatelde: ja.... sorry mensen, maar mijn vrouw, de kinderen, de buren, de gemeenteleden....allemaal geloven ze in mijn woorden en dus moest ik wel doorgaan...snapt u? Het spijt me, ik weet het, ik was intellectueel oneerlijk ....maar mijn huwelijk, gezin, status, ik ben al op leeftijd.....hoe kan ik nu nog toegeven dat het idd allemaal niet klopt...hijghijg....het MOET kloppen....anders heb ik in een leugen geleefd.......sorry lezers, a.r. droomde even weg :angel12:

Vragen konden op een briefje geschreven worden en dat hadden een weinigtal mensen dan ook gedaan.....ondergetekende en cs incluis, een stuk of tien :wink: ......zeer kritische vragen en ze zouden in de pauze door de heren gelezen worden en daarna worden beantwoord.

Na de pauze werden idd een stuk vier/vijf vragen "beantwoord" waarop plotseling Cees Dekker opsprong en "more hope, more glory" wilde en niet één keer, nee hij bleef gaan.....de sprekers moesten het maar beter uitleggen vond hij.....de geschreven vragen (oa van ondergetekende) werden op de kansel gelegd en juist op de meest kritische vragen kwamen dus geen antwoorden......toeval? Volgens Dekker (na afloop) zeker niet, hij was slecht begeesterd door zijn wil meer duidelijkheid en uitleg van de sprekers te krijgen, vond hen niet duidelijk genoeg! Tot zover mijn impressie dus .....luister deze uitzending komende week : http://www.hetehangijzers.nl/?page=21-oktober en oordeel zelf!

Btw: meneer Zwiep: Van harte beterschap gewenst, mocht u mijn epistel per ongeluk onder ogen krijgen!
Laatst gewijzigd door a.r. op 22 okt 2008 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Geweldig stukje, a.r.! Je hebt een talent voor psycholoog, of zelfs voor chirurg; of in ieder geval voor verslaggeefster die boeiend kan schrijven. Die opmerking over dat gebed is nou iets wat meteen ook door mijn gedachten zou gaan. Ik had er vroeger altijd moeite mee, maar medegelovigen zagen nooit problemen. Ook de opmerking dat men eerst een heel eind terugveert en openlijk toegeeft dat een hele hoop kritiek terecht is...maar dan geheel onverwacht weer terug bij af komt is mij bekend. Het behoort inderdaad tot de mysterieuze zaken in de christelijke psychologie.

Via wat ik nu van Cees Dekker gehoord heb komt hij op mij over als een man die niet terugschrikt de eigen gelederen het vuur aan de schenen te leggen. De opmerking die hij hier maakt doet me denken aan een opstelling die hij op de eerste avond had die ik beluisterde.

De tweede avond heb ik nog steeds niet kunnen beluisteren. Ik krijg de file wel op m'n computer, en hij speelt gewoon af, maar ik hoor geen geluid. Ik heb het al op twee verschillende computers geprobeerd. Wat doe ik fout?
Born OK the first time
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Rereformed schreef:Wat doe ik fout?
Waarschijnlijk moet je een geschikte codec downloaden.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

Mijn geld stond het niet toe mee te gaan maar zo te zien heb ik dus niet super veel gemist. Voor de leuk ga ik, wanneer ik weer geld heb, tóch nog eens naar een van deze avondjes, zomaar om te keuvelen naderhand met de een en ander...

Ik haat het wanneer ik in het rood sta :(
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Aangezien ik o.a. het handje van a.r. heb vastgehouden, zal ik ook maar kort mijn mening geven. Inderdaad was de eerste spreker helaas verhinderd en hebben ze een vakbroeder (partner in crime?) uitgenodigd. Op zich best een goed en aimabel spreker (spreektechnisch gezien) alleen jammer dat hij niet zelf zijn eigen inbreng heeft voorgedragen. Hij las een lezing voor waar hij van zei, zichzelf wel goed in te kunnen herkennen. De lezing die voorgedragen werd, vond ik echter zeer jammerlijk. In deze lezing werd de historische betrouwbaarheid van de vier evangelien tegen het licht gehouden. Echter, argumenten voor of tegen die betrouwbaarheid werden weinig tot niet gegeven. Het was naar mijn mening een typisch gevalletje van "om de hete soep heen draaien" zonder echt tot een kernpunt te komen. Ruwweg werd dmv beeldspraken en analogien (de schilder e.d.) geschetst dat betrouwbaarheid een ruim n suibjectief beginsel is. Er was in de laatste plaats geen goed betogende stijl dmv argumenten in te herkennen. Dat vond ik een flinke domper. De paar zaken die aangestipt werden door hem zijn door elke wat langer meelezende FTer bekende kost.

De tweede spreker, een predikant uit Delft, maakte het inderdaad wat bonter door werkelijk geen enkel argument te geven, maar ook niet een zinvol verhaal te houden over hoe hij die betrouwbaarheid van de evangelien zag. Kort samengevat was de redenering samen te vatten met: de evangelien zijn betrouwbaar omdat ze overeenkomen met mijn beeld van Jezus. Hierdoor verloor ik met name bij hem de lijn uit zijn verhaal.

De vragen die we hadden opgesteld hebben we in de pauze ingeleverd en die wilde men ook geheel afwerken (men kwam een aardig eind, inclusief lulkoek vragen of de Evangelieschrijvers nou "impressionistische, expressionistische, realistische etc schilders waren?") totdat Cees Dekker zelf de aandacht naar zich toetrok door te vragen op basis waarvan men tot juist die vier evangelien is gekomen. De antwoorden in de trend van: over deze vier was vrij snel historisch gezien overeenstemming dat deze vier erbij hoorden en de anderen geven veelal een gnostisch beeld van Jezus hetgeen niet in overeenstemming was/is(?) met het beeld wat men heeft/had van de historische Jezus. op basis waarvan men dan de selectie heeft gemaakt, een vraag die ik overigens ook had, werd tot drie maal toe niet goed beantwoord door de sprekers.

Na afloop van de hele dienst heb ik nog flink lang met de aanwezige FTers, spreker, onderdeurtje (man op schofthoogte maar met een enorme geestdrift) en Jezushippie ("ik was alcoholist, drugsgebruiker, ouders en grootouders verloren voor mijn 20ste maar nu heb ik Jezus gevonden") nagepraat. Jezushippie die fysische wartaal uitsloeg dat Jezus toch geest en lichaam tegelijkertijd kon zijn dankzij E=mc^2, Onderdeurtje die mij probeerde het vuur aan de schenen te leggen door mij voor een dilemma te plaatsen door telkens te vragen of ik de bijbel danwel niet betrouwbaar vond. Hierop expres geen antwoord op gegeven maar de bal teruggespeeld door te stellen dat ik wil weten op welke basis ik de criteria moet vaststellen waarop de betrouwbaarheid vast te stellen is. Met de eerste spreker nog best een aardig gesprek gevoerd. De man was gelukkig voor rede vatbaar en hoewel gelovig, niet dogmatisch en nog best belezen en welwillend om redelijik te luisteren naar wat de ander in te brengen had. Voor vrij veel punten gaf hij tenminste ook aan dat "dergelijke punten heel erg afhankelijk is van welke wereldvisie je eropna houdt." (wat ik best intellectueel eerlijk vind op zo´n moment)

kortom, voor de lezingen was het jammerlijk, voor het sfeertje hoef je het ook niet te doen, de vragen werden ook vaak matig tot niet beantwoord, maar het gesprek met die man uit Ede was de moeite waard. Oh ja, die FTers met wie ik daarheen ben geweest, bedankt!
Laatst gewijzigd door Sararje op 22 okt 2008 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Erik schreef:
Rereformed schreef:Wat doe ik fout?
Waarschijnlijk moet je een geschikte codec downloaden.
Nee, want de andere file met de eerste avond doet het prima.
Born OK the first time
arthas
Forum fan

Bericht door arthas »

Wat gek, bij mij doet ie het inder geval wel.
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Het is inderdaad typerend voor zulke avonden dat er 'om de hete soep gedraaid wordt'. De tegenargumenten die men behandelt worden of weggemoffeld, of op zo'n vreemde manier besproken dat je 't spoor onderweg al kwijt bent. Maar ik denk dat degene die kritisch luistert op dergelijke avonden, de drogredenen er makkelijk uit zou kunnen halen (christelijk of niet).
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Wat Dekker op die avond deed, noemen we op dit forum draadkapen. [-X
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
a.r.

Bericht door a.r. »

Saraje schreef:
Aangezien ik o.a. het handje van a.r. heb vastgehouden
Tssss....jullie mochten koffie voor me halen, bedoel je! :angel12:

Maarre ander vraagje.... http://www.hetehangijzers.nl/?page=18-november ......wie gaan er dan? :roll: :wink:
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

18 november:

* De betekenis van de goedheid en het liefdevolle karakter van God.
* De betekenis van de almacht van God.
* Gods wil en Zijn bedoeling met de schepping van de wereld en de mens.
* De oorzaak van het kwaad en het lijden in de wereld.
* Moreel kwaad: lijden als consequentie van de vrije wil van de mens.
* Natuurlijk kwaad zoals aardbevingen, orkanen, erfelijke ziekten: lijden als gevolg van een ‘gebroken wereld’
* De betekenis van lijden in onze persoonlijke vorming en ontwikkeling.
Misschien Samante? :lol:
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Theoloog

Bericht door Theoloog »

a.r. schreef:Saraje schreef:
Aangezien ik o.a. het handje van a.r. heb vastgehouden
Tssss....jullie mochten koffie voor me halen, bedoel je! :angel12:

Maarre ander vraagje.... http://www.hetehangijzers.nl/?page=18-november ......wie gaan er dan? :roll: :wink:
Waarom zou je daar heen willen gaan? Je zult niets horen wat je al niet duizend maal gehoord hebt, en zoals blijkt worden de vragen die je stelt ofwel niet werkelijk beantwoord ofwel terzijde gelegd om de gegadigden na de treurige vertoning van de sprekers wat moed in te zingen.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

De lol snap ik er ook niet echt van om daar naartoe te gaan, maar ja het zal wel leuk zijn. :roll:
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Plaats reactie