Laat jezelf eens kennen via kunst
Moderator: Moderators
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
-
a.r.
- fröhliche
- Geregelde verschijning
- Contacteer:
Dat zou bij mij ook een ereplaats krijgen.a.r. schreef:Ik ben pas verhuisd en heb een paar weken geleden dit aquarel(letje) gekocht. Het is gemaakt door Marie Schwalb (1865), een illustratrice van kinderboeken![]()
, heet " Insel der Harmlosen" is gemaakt rond 1924 en dit krijgt een ereplaatsje in mijn woonkamer.
Esoterikers zijn mensen die geen soep nodig hebben om een haar te vinden.
-
MortalCoil
Re: Laat jezelf eens kennen via kunst
Aanschouw hieronder het geweldig surrealistisch kunstwerk van Max Ernst:
'the fireside angel ,1937'

“Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful.”
Lucius Annaeus Seneca
Lucius Annaeus Seneca
MortalCoil schreef:Aanschouw hieronder het geweldig surrealistisch kunstwerk van Max Ernst:
Prachtig stuk. Jammer dat het museum van Scheringa door de curatoren is leeggeroofd. Een unieke verzameling surrealistische kunst. Een voor Nederlandse begrippen bijzondere collectie. Want dat is het nadeel van surrealisme. Het is ontzettend verspreid. De meeste musea richten zich op de grootste gemene deler. Surrealisme krijgt hierdoor weinig aandacht. Het bovenstaande kunstwerk laat zien dat dit volkomen onterecht is.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
- LordDragon
- Bevlogen
Giger! een van mijn favorieten.

MVG, LD.

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
-
MortalCoil
meesterwerken van Vladimir Kush:

“Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful.”
Lucius Annaeus Seneca
Lucius Annaeus Seneca

Richard Paul Lohse.
Daar was ik vroeger helemaal gek van.
Ik probeerde dan dezelfde afbeelding te maken met een zelfgeschreven programmaatje in Basic.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Eentje van mijn hand:

-
MortalCoil
Prachtig ! 
Lucius Annaeus Seneca
Lucius Annaeus Seneca
Dankuwel !MortalCoil schreef:Prachtig !
Het is in zekere zin ook surrealistisch (anachronisme), dus ik zie aan je vorige posts dat het binnen je smaak ligt.
Momenteel ben ik een concept aan het uitbroeden, waarover ik op het forum van skepp.be reeds het volgende schreef:
Ook via dit forum... ideeën, hoe klein ze ook zijn; altijd welkom.Uit "God als misvatting", Richard Dawkins:
... Maar ik had nog een ander punt kunnen aanvoeren; iets dat ook naar voren gebracht moet worden wanneer de Sixtijnse Kapel of Rafaëls Annunciatio op het conto van de religie wordt bijgeschreven. Zelfs grote kunstenaars moeten aan de kost zien te komen en nemen daarom opdrachten aan waar die te krijgen zijn. Ik heb geen reden om te betwijfelen dat Rafaël en Michelangelo christenen waren - veel keus hadden ze niet in hun tijd - maar dat feit is bijna een bijkomstigheid. De enorme rijkdom van de Kerk maakte haar tot verreweg de grootste mecenas. Was de geschiedenis anders verlopen en had Michelangelo opdracht gekregen om een plafondschildering te maken voor een gigantisch natuurwetenschappelijk museum, zou hij dan niet iets hebben kunnen vervaardigen dat minstens zo geïnspireerd was als de Sixtijnse Kapel ? Jammer dat we nooit Beethovens 'Mesozoïca-symfonie' zullen horen of Mozarts opera 'Het Uitdijende Heelal'. Jammer ook dat het oratorium 'Die Evolution' van Haydn nooit tot ons zal komen, maar dat weerhoudt ons er niet van om te genieten van zijn Schöpfung.
Met iets gelijkaardigs zit ik, als kunstschilder, al geruime tijd in mijn hoofd.
Ik heb momenteel een leeg canvas staan (170cm X 250cm) dat ik wil besteden aan het onderwerp 'natuurlijke selectie', 'evolutie'.
Het is uiteraard niet de bedoeling om er een banaal plaatje van te maken, met een knipoog naar vissen die letterlijk uit het water kruipen.
Een piste die mij voorlopig interesseert:
http://www.nrc.nl/wetenschap/article185 ... ie_van_dna
Vanwege de dynamiek... wie ooit op een festival honderden insecten rond een spot (om bv. de camping te verlichten) heeft zien vliegen, kan moeilijk ontkennen dat dat op zich een dynamisch spectakel is. Net zoals natuurlijke selectie, lijkt mij (correct me if I'm wrong).
Het werk zal zonder titel blijven (het beeld moet spreken).
De uitdaging ligt in het uitdrukken van ontstaan, bestaan, ontwikkelen,... etc. met afwezigheid van een schepper.
Uw bijdragen in de creatieve denkoefening (al was het maar: bekijk het eens vanuit dat * standpunt) zijn welkom.
Het idee krijgt nog maanden tijd om te rijpen.