Kitty schreef:Moraal heeft de eigenschap met omgeving en omstandigheden mee te evolueren.
Ik bedoel niet evolueren, als je een gezin uit bijv nederland, met een goed moraal, verhuist naar sierra leone, is het met hun goede moraal snel gedaan.
Kortom, een goed moraal is een luxe die we (westerse wereld) ons kunnen veroorloven, dat we er dan ook nog profijt van hebben is helemaal mooi meegenomen.
Dat is toch precies wat ik bedoel ongeloveloos, je moraal is gebonden aan je omgeving. Nogmaals dat is geen luxe maar gewoon logisch gevolg. Hoewel ik wel snap wat je bedoelt. Maar jij noemde moraal een luxe en dat is foutief, want ook foute moraal heet moraal. Jij bedoelde dus dat wij de luxe hebben ons een bepaalde moraal te kunnen veroorloven omdat onze omstandigheden daar mogelijkheden toe geven. Hoewel je je kunt afvragen of 'onze' moraal wel zo fantastisch goed is. Er zijn volkeren met andere ideeën die de westerse moraal zeer verderfelijk vinden. Dus de definitie van wat goed is, blijft toch een subjectieve als je het buiten de groep beschouwd.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
Je hebt gelijk Kitty, en of "wij" een goede of foute moraal hebben vind ik niet interressant. Het gaat er om dat "sommigen" in onze samenleving, zo hoog opgeven over "hun" moraal, terwijl juist "zij" dat moraal snel laten vallen in een andere omgeving !
Misschien is het laster, maar meestal zijn het de gelovigen !
Ongeloveloos ik durf zomaar te beweren dat ook jij je moraal laat vallen indien je in een omgeving terecht zou komen waarin een andere moraal het overleven en handhaven binnen de groep noodzakelijk maakt. Kijk maar eens naar mensen in oorlogssituaties of in situaties waar het overleven een gevecht wordt. Iedereen zal zijn moraal aanpassen aan de omstandigheden indien die omstandigheden dat maar sterk genoeg vragen.
Indien je toch iets anders bedoelt, geef dan een specifiek voorbeeld.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Frank C schreef:Wat zijn de harde wetenschappelijke bewijzen hiervoor ??
Waarom heb je moeite dit gewoon aan te nemen?
Waarom zijn hier wetenschappelijke harde bewijzen voor nodig?
Stel je nu dat harde wetenschappelijke bewijzen nodig zijn om bepaalde dingen te verklaren?
Wat is er veranderd in de discussie Frank dat je het niet meer de moeite waard vind te reageren op deze vragen?
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Kitty schreef:Ongeloveloos ik durf zomaar te beweren dat ook jij je moraal laat vallen indien je in een omgeving terecht zou komen waarin een andere moraal het overleven en handhaven binnen de groep noodzakelijk maakt. Kijk maar eens naar mensen in oorlogssituaties of in situaties waar het overleven een gevecht wordt. Iedereen zal zijn moraal aanpassen aan de omstandigheden indien die omstandigheden dat maar sterk genoeg vragen.
Indien je toch iets anders bedoelt, geef dan een specifiek voorbeeld.
Ik heb nergens beweerd dat ik dat niet zou doen hoor, sterker nog, ik loop voorop om als eerste mijn goede moraal te laten vallen als dat in mijn voordeel werkt
Eigenlijk doelde ik op de hufters die hun zgn goede moraal laten vallen, zonder dat hun leefomgeving verandert.
Priesters bijv. die pretenderen het hoogste goede moraal te hanteren (dat van god)
En daarbij ook antihomo zijn, maar zich wel stiekem vergrijpen aan koorknaapjes.
Het pretenderen van het hebben van de juiste door godgegeven moraal wil inderdaad nog niet zeggen dat je hem hebt. Maar, zouden ware christenen zeggen, dat zijn dan geen ware christenen.
Er zijn echter nooit erg veel ware christenen geweest, mijns inziens, want een echt ware christen zou toch Jezus voorschriften gevolgd hebben. Hoewel die doorgaans erg onzinnig en onwerkbaar waren. Maar je bent ware christen of niet.
Voorschriften als:
Als uw vijand honger heeft, geef hem te eten. Als hij dorst heeft, geef hem te drinken.
Slaat iemand je op je rechterwang, biedt hem je linker aan.
Pakt iemand je jas af, weiger hem dan ook je hemd niet.
Vraagt iemand je om iets, geef het. En pakt iemand wat van je af, vraag het dan niet terug.
Indien de eerste christenen Jezus voorschriften gevolgd zouden hebben, zouden er nu geen christenen meer zijn geweest, want dan waren die christenen binnen de kortste keren door vijandige volkeren om zeep geholpen en vermoord.
Dus het lijken allemaal heel humane adviezen, maar dan gegeven door iemand die of gestoord was, of zo naïef dat hij niet in de gaten had hoe de wereld en de werkelijkheid in elkaar zat.
Hoewel deze uitspraken zich dan weer totaal niet verhouden met de uitspraak: Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard! Hoe tegenstrijdig in verhouding met het advies je vijand de andere wang toe te keren en hem te voorzien van eten en drinken en het advies je alles te laten afpakken.
Maar god is: behandel de ander zoals je zelf behandeld wil worden. Beetje mager voor een god, want dat hadden de mensen zelf ook al bedacht. Los van de Bijbel. De god uit de bijbel brengt dus nergens iets nieuws op het humane vlak. Wel brengt het ontzettend veel verdeeldheid onder de mensen.
Religie heeft ooit een functie gehad om een verklaring te vinden voor dat waar mensen geen raad mee wisten. Maar die functie zou nu niet meer nodig moeten zijn. Hoewel er nog steeds mensen zijn die het leven zoals het is, met geboren worden, je leven leiden en daar zin uit halen gevolgd door de onherroepelijke dood niet aankunnen. Dat houdt religie en het bestaan van god levend. Als grote geruststellende fopspeen om de angst te verzachten en het zinloze bestaan van een uiteindelijk doel te voorzien.
Maar alleen dan als je geen genoegen kunt nemen met de waarheid en je doel anders invult dan een doel dat pas dan zijn invulling krijgt als alles al voorbij is en je dood bent. Hoe zuur en hoe jammer.
Het besef dat er geen god is, en je leven de zin, het doel, en de vervulling is van je bestaan, geeft mij zoveel meer inhoud aan mijn leven. Hoe zinloos is het om een doel te veronderstellen nadat je aan het eind bent van wat een prachtig doel had kunnen zijn. Je leven leiden in al zijn fascinerende aspecten. Je eigen verantwoordelijkheid voor dat leven vol te nemen, het leven ten diepste te ervaren zoals het is. Zinloos? Integendeel.
Als je het leven als zodanig als zinvol verklaard, jouw ervaren als het meest zinnige daarin ziet, pas dan heb je de zin van het leven ten volle bereikt. Het veronderstellen van een god, waar geen mens met zekerheid iets van weet of iets van kan zeggen, haalt voor mij juist alle zin uit het leven.
Dat dit geen vreemd idee is werd trouwens een tijdje geleden bevestigd door een van de meiden van halal bij pauw en witteman. Ze zei letterlijk: dit leven op aarde is totaal niet belangrijk het gaat om het leven na de dood, dan begint het pas! Ik kan hier alleen maar op zeggen: wat een verspilling van het leven en wat een ontzettende ontkenning van het geweldige geluk dat jij hier mag zijn om het leven te genieten. Want indien een van al die andere zaadjes het hadden gered om het eitje te bereiken was je hier helemaal nooit geweest. Het leven is dus een lot uit de loterij, dit ontkennen en het veronachtzamen en veronderstellen dat het pas echt wat wordt na je dood, is een schandalige vergissing, die geen recht doet aan de pracht van het mogen leven.
Kitty schreef:Als je hem te vroeg laat vallen, werkt dat in je nadeel. Ook handig om rekening mee te houden. 8)
En soms zijn er mensen die hun moraal handhaven, zelfs in de meest verschrikkelijke omstandigheden, en soms ook ten koste van hun eigen leven. Oók dat zit in de mens.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’Epicurus (341-271vc)
Dat dit geen vreemd idee is werd trouwens een tijdje geleden bevestigd door een van de meiden van halal bij pauw en witteman. Ze zei letterlijk: dit leven op aarde is totaal niet belangrijk het gaat om het leven na de dood, dan begint het pas!
Probleem voor haar is dat volgens Mohammed er 72 geloofsstromingen zouden komen binnen de Islam en dat er maar één de ware zou zijn. Alleen aanhangers van deze geloofsstroming zullen in het paradijs terecht komen, de anderen zullen branden in de hel! Ik kan me nooit echt goed voorstellen dat mensen dit strikt geloven anders leef je alleen maar in totale angst tenzij je ervan overtuigd bent dat jouw geloof de ware is. En dat is denk nu net de bedoeling van die uitspraak.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Atruïsme zonder het uitgangspunt van tegenprestatie is nauwelijks aantoonbaar in de dierenwereld of misschien wel helemaal niet voorkomend.
In het boek de filosoof en de aap van Frans de Waal staan voorbeelden van altruisme zonder tegenprestatie. Meer wat gij niet wilt dat u geschiedt enz..
En experiment dat ik mij herinner i s er een waarbij een aap in een kooi een beloning in de vorm van voedsel ontving als hij aan een hendel trok. Maar (heel gemeen) een soortgenoot in een kooi naast hem krijgt een electrische schok als de aap aan de hendel trekt. De aap met de hendel trekt niet meer aan de hendel ook al heeft hij honger. Liever honger dan zijn soorgenoot pijn bezorgen lijkt het.
Zou niet dat verklaard kunnen worden door de zogenaamde spiegelneuronen?
Daar komt volgens mij (o.a.) medelijden vandaan. Je ziet iets wat op jou lijkt, in een herkenbare situatie (aap schreeuwt het uit van de pijn) en in jouw hersenen worden soortgelijke signalen aangemaakt.
En ook die pijn wil je natuurlijk voorkomen. Totdat je heel erg veel honger krijgt misschien ... (hoe lang ging de proef door? Ging de aap uiteindelijk dood van de honger-medelijden combi?)
edit :
Doet me opeens denken aan die aflevering met de leeuwin die een antilopejong adopteert. Volgens mij gingen die twee uiteindelijk toch dood van de honger, maar ze hadden elkaar. Wat romantisch ...
Laatst gewijzigd door Joe Hn op 12 jun 2009 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb weinig problemen met wat de Waal allemaal zegt maar het volgende trok mijn aandacht:
De Waal schreef:Mijn meningsverschil met Dawkins gaat ook helemaal terug tot de negentiende-eeuwse darwinist Thomas Huxley. Allebei geloven ze zo sterk in de slechtheid van de natuur, de zelfzuchtigheid en de bruutheid dat ze er geen ruimte zien voor moraliteit. Die ligt buiten de natuur, in de cultuur, in de taal en weet ik wat allemaal. De moraliteit is juist door mensen uitgevonden om de natuur onder controle te houden, denken ze. Dat is een héél pessimistische visie, want als moraliteit een artificieel product is van onze cultuur kan het ook heel snel verdwijnen. En het zou ook betekenen dat het enorm variabel kan zijn. En dat is niet zo, zo enorm is die variatie niet. Mijn gezichtspunt is meer dat in onze moraliteit allerlei dingen zijn verwerkt die heel ver terug gaan, die veel ouder zijn dan wijzelf.
Na dit gelezen te hebben, vraag ik mij af, heb ik nu Dawkins verkeerd begrepen of heeft De Waal dat? Voor zover ik Dawkins begrijp heeft die namelijk helemaal geen probleem om moraliteit een plaats binnen de natuur te geven.