Omstreden Islamtheoloog krijgt leerstoel in Leiden

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Marinus schreef: Door uw pleidooi voel ik genade voor Raspoetin; Als hij 4 getuigen (8 als het om vrouwvee gaat dat spreekt voor zich) weet te verzamelen die kunnen bewijzen dat hij het allemaal niet zo slecht heeft bedoelt ka hem een lot erger dan de dood bespaart blijven namelijk dat zijn IP-adres voor eeuwig uit het boek des Freethinkers geschrapt wordt. :lol:
Dit keer slechts(gelukkig?) een korte reactie; :lol: :lol:

Nu nog korter leren quoten! quote ingekort door Kitty.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Plons schreef:@fbs: zie marinus post.

Marinus schreef:[ Als hij 4 getuigen (8 als het om vrouwvee gaat dat spreekt voor zich) :
En 16 als het om homo's gaat :D .
"Zoek jij mot"? ...jongedame?
Met iemand die nog in zijn wittebroodsweken vertoeft? :lol:
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Plons schreef:@fbs: zie marinus post.

Marinus schreef:[ Als hij 4 getuigen (8 als het om vrouwvee gaat dat spreekt voor zich) :
En 16 als het om homo's gaat :D .
32 als het om lesbienes gaat; maar die krijgen dan wel weer groepskorting bij een eventuele steniging achteraf. (Voor groepen vanaf 20 personen geld een speciaal tarief) Maar ik vermoed dat fbs wel aardig in de richting zit hoor met zijn verhaal.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Aan Seculizer (voor de tweede maal omdat het eerste bijna geheel in de digitale hemel is verdwenen [op een klein stukje na, dat bij mijn antwoord aan Plons was terechtgekomen, ra ra, haha]
Of zou het de AIVD zijn die het em geflikt heeft?................Enfin!
"Een brede mening", vraag je? Ik vermoed van wel bij 'sommigen' ........maar die tegelijkertijd beseffen tussen wat voor molenstenen we zitten.....en daarom hun 'kleppen'stijf dicht houden.
Ik betwijfel of er van overexposure sprake is nu de PvdA zijn vizier steeds duidelijker lijkt te richten op de allochtonen en hun nazaten ...onder ons.
De concrete maatregelen die door Mevr. Vogelaar genomen zijn, of als zodanig op de lijst staan, zijn geen holle propaganda maar kosten miljarden aan belastingcenten.

Daar moet bv. een spoorlijn naar het Noorden voor wijken, gaan boetes met 20% omhoog, worden er onnoodzakelijke drempels in het verkeer opgeworpen om tot overtreden uit te lokken, gaat OZB omhoog en worden WOZ-waarden tot nog fictievere hoogten opgeduwd enz. enz. En waarvoor? Grosso modo terwille van een uitbreidende bevolkingsgroep die met zijn allen een negatiever zwart financieel gat produceren.....met hun kont naar deze maatschappij staan (driftig moreel gesteund door integratie-aanhangers die er alles aan doen (hoewel misschien niet de bedoeling hebbende?) om assimilatie te voorkomen. (Mak, Cohen, Vogelaar,[als een paar ertussenuitgepikte figuren in de litanie!] werkelijk? of obligaat?

Een verzwegen mening, een verguisde mening, maar is het een brede mening?
Zeker is......dat er een analogie met de nazi-tijd is te ontdekken, die gelukkig nog niet (uitzonderingen[v.Gogh, en een leraar op een Haagse school, bv. bevestigen de mening!]) ... tot 'kaltstellen' heeft geleid, maar wél tot uitsluiting door groepen zgn. 'weldenkende mensen' Constant bewerkt worden door de media etc. om bij dat 'weldenken' te blijven dat misschien alleen een wenkbrauw-fronsen oplevert als het aanslagbiljet gelezen wordt, haha..............geven géén reden om zo'n mening in den brede te ventileren (want er is natuurlijk niet voor iedereen bewaking beschikbaar, haha

Mijn mening is gebaseerd op kraaltjes rijgen die de laatste decennia hebben opgehoest!
De miskleun v.d. regering om zich door de multi's te laten verleiden tot gastarbeiders om de toenmalige vraag bij te houden en daarin een zo groot mogelijk marktaandeel te verwerven. Gestegen inkomsten die tot verhoogde belasting-afdracht zouden leiden (de bomen werden tot in de hemel geschilderd!).........Het kwijl liep de toenmalige leiders uit de mondhoeken! De 'boemm' werd volgeproduceerd en de belastingwinst ging naar WW/WAO/AWW enz. enz. Kraaltjes werden kralen......iedere cultuur werd tot 'waarde' verheven, waar vanaf gebleven moest worden..... al hoefde je maar één blik te werpen op de landen die e.e.a. hadden voortgebracht, om te zien dat ze grosso modo gevuld waren met hongerende mensen, als weerslag van zo'n cultuur?.....Afblijven!!

Het is logisch en sociaal- psychisch verklaarbaar dat deze verpauperden, met zo'n behandeling, door ons, vóór ons wettelijk verordonneerd.........bij 'Hen' ....tot de conclusie moest leiden......superieur te zijn.
Deze gigantische (in mijn ogen) miskleun tengevolge van adviezen van met doctorandus titletjes opgesierde betwetertjes, die zich nog steeds vastbijten in die 'integratie-gedachtenlijn houden nu langzamerhand hun mond, uit angst voor het monster dat ze gecreëerd hebben (als ze dat zelf snappen tenminste :lol: [cynisch])
Een monster dat zijn muil opende bij monde van de moslimraad (boycot.....jongeren weer loslaten in Slotervaart.....Franse voorsteden.
En wij? wij slikken bij de gedachte dat e.e.a. kan uitdraaien op 'Iets' waar Hitler slechts een kaarsvlammetje zou zijn als wij adequaat zouden reageren!
Thee is lekkerder! net als bijbouwen van woningen (waar Brinkman bij in zijn handen wrijft, haha)
Een 'brede' mening?..........Aarzelend haalde 'fbs33' zijn schouders op, om uiteindelijk te concluderen,......Ik geloof het niet!
Dat ik van ganser harte hoop dat mijn mening als vuilnis meegegeven kan worden?
Gegarandeerd!
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... est-Europa

Het is uiteindelijk de arabist Maurits Berger geworden. Ik weet weinig van die man.
Iemand?
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Is hij niet die van dat boekje waarin de islam vergeleken wordt met een sinaasappel?
'De islam is een sinaasappel' of iets dergelijks. Merkwaardige titel.

Grtz..
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Devious schreef:Is hij niet die van dat boekje waarin de islam vergeleken wordt met een sinaasappel?
'De islam is een sinaasappel' of iets dergelijks. Merkwaardige titel.

Grtz..
Bol.com schreef:'Islam is een sinaasappel', legt een moslimgeleerde uit. Het vruchtvlees is de mystiek, de schil het islamitisch recht. 'Maar,' waarschuwt hij, 'laat je niet misleiden door de eenvoud van deze voorstelling.'
Boekgrrlz schreef:Om even het geheugen op te frissen: Islam is een sinaasappel vertelt het relaas van Maurits Berger, advocaat uit Amsterdam. In zijn advocatenpraktijk komt hij steeds vaker in aarnaking met slamitische cliënten. Dit wekt in hem een verlangen op om meer van het Islamitisch familierecht te weten. Hij zegt zijn baan op en vertrekt naar Damascus om de Sharia te gaan bestuderen. Aldaar blijkt dat de beste leerstoel niet de universiteit is maar de praktijk: aan de voeten van een Sjeik in een moskee. Terwijl de tijd verstrijkt komt Maurits erachter dat de Islam eigenlijk veel ingewikkelder is dan hij dacht: een vriend van hem omschrijft de Islam als een sinaasappel: een zachte mystieke kern en een stevige schil. En deze nuances weet hij allemaal prima over te brengen op de lezer. So far, so good: een leerboek over de Islam.

Maar dan verandert het boek: Maurits schrikt. In discussies met moslims hoort hij zichzelf christelijke normen en waarden verdedigen waar hij in Nederland niet over zou piekeren. Tegelijkertijd merkt hij dat hij ingeburgerd raakt in de zeden van de Islamitische maatschappij van Syrië: tot zijn schrik schaamt hij zich voor een te westers geklede vriendin. In de war van deze tegenstrijdige emoties trekt hij zich terug in een klooster van een kleine christelijke geloofsgemeenschap in de bergen.
Mahalingam
Ervaren pen

Bericht door Mahalingam »

Afbeelding
Maurits Berger met zijn bul.

http://stanvanhoucke.blogspot.com/2005/ ... erger.html
Begin van de middag promoveerde de arabist en jurist Maurits Berger aan de Universiteit van Amsterdam op het islamitisch familierecht in Egypte. Zijn doctoraalstudie is getiteld 'Sharia and Public Policy in Egyptian Family Law.' Berger maakte in verschillende publikaties duidelijk dat de islam niet de oorzaak is van terrorisme. Hij schreef twee boeken: 'Islam is een sinaasappel', Kruistocht en jihad' en 'Islam onder mijn huid.' In het studententijdschrift Folia Civitatis, het weekblad voor de Universiteit van Amsterdam kunt u een interview met hem lezen: http://www.foliacivitatis.nl/pfd/folia11_59.pdf Interessant aan zijn zienswijze is dat hij - in tegen stelling tot bijvoorbeeld de arabist Hans Jansen - niet met kwalificaties werkt, maar zoveel mogelijk probeert waardevrij te beschrijven. Hij vermijdt zodoende het opgewonden toontje waarmee vaak over de islam wordt gesproken.
Hij is bepaald geen vriendje van Hans Jansen en hij wordt ingedeeld in de groep van islam-apologeten. Hij gelooft dat de islam onze cultuur zal verrijken.

Een boekbespreking van "Islam onder mijn huid" is hier:
http://www.dutch.faithfreedom.org/artik ... erger.html
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt zal zijn hoofd moeten missen.
wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers »

De Islam kan onze cultuur inderdaad verrijken!
Verrijken met o.a. steniging, boekverbrandingen en beperkende dhimmi maatregelen.
Maar ik zit persoonlijk niet te wachten op deze 'verrijking'!

MvG, Wim Ahlers.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Zucht. Kunnen we misschien verder komen dan de karikaturen, Wim?

Ik lees in de interviews en artikelen die Mahalingam post niets waaruit ik op kan maken dat Berger een islamologe variant op Ella Vogelaar is, veeleer staat hij een afgewogen en neutrale benadering van de islam voor.

Uit de recensie van Dirk Verhofstadt:

"In de inleiding maakt Berger een vergelijking tussen het proces tegen de Nederlandse auteur Gerard Reve die in 1966 in Nederland werd aangeklaagd wegens godslastering en de Egyptische hoogleraar Nasr Abu Zeid die in 1996 hetzelfde overkwam. Reve werd uiteindelijk vrijgesproken. De Egyptische Hoge Raad verklaarde Nasr Abu Zeid evenwel schuldig aan afvalligheid en dat de hoogleraar geen moslim meer was. De auteur vraagt zich af hoe het mogelijk is dat twee bijna identieke juridische systemen (zowel het Egyptische als het Nederlandse zijn afgeleid van het Franse) tot zo een tegengestelde uitspraak komen. Zijn conclusie is treffend: terwijl men in Nederland de rechten van het individu essentieel vindt, beschermen de Egyptische rechters vooral de mening van de meerderheid. Diezelfde gedachtegang schetst de auteur ook in het belang dat mensen in de Arabische wereld schenken aan het begrip vrijheid. Terwijl men in Nederland (en in het Westen) juist trots is op de verworven individuele vrijheid en zich zorgen maakt over een teloorgang van de gemeenschapszin, bestaat een tegengestelde houding in de Arabische wereld. Daar staat de geborgenheid binnen de familie en het hooghouden van normen en waarden centraal. Het lijken clichés maar Marits Berger beschrijft het allemaal vanuit persoonlijke ervaringen."

(...) “Religieuze tolerantie in de islam heeft daarom niets te maken met individuele keuzevrijheid, maar met de garantie van een recht, namelijk het recht van het individu om tot zijn geloofsgemeenschap te behoren en het recht om de regels van deze gemeenschap toegepast te krijgen”, zo schrijft Maurits Berger. Het is van de eerste keren dat hij aanvoelt dat een compromis onmogelijk is omdat twee beginselen tegenover elkaar staan."

Over de opkomst van het fundamentalisme in bijv. Egypte:

"Toen hij in Caïro woonde, werd hij geconfronteerd met een asjwiya, een soort illegale wijk die vergelijkbaar is met de bidonvilles, favelas en barrios marginales en aan de rand van andere grote steden in de wereld. Het zijn plaatsen waar arme mensen zich een plek bouwen om te leven, een soort ‘ruralisatie’ waarbij plattelanders, met hun meer conservatieve ideeën op korte tijd een dominante groep vormen. Ruralisatie, overbevolking en werkloosheid vormen de voedingsbodem voor het islamitisch fundamentalisme dat in Egypte gestalte kreeg in de Moslimbroederschap. Het zijn religieuze fundamentalisten die met een eigen organisatie praktische oplossingen en sociale hulp bieden daar waar de overheid tekortschiet. Op die manier verwerven ze, aldus de auteur, heel wat aanzien bij de bevolking. Toen de bewoners van de volkrijke buurt Imbaba hun wijk in 1986 uitriepen tot een islamitische staat greep het leger in. De opstand werd hard neergeslagen maar intussen blijkt diezelfde overheid toch steeds meer fundamentalistische elementen op te nemen."

Hetgeen onderstreept wat ik elders ook heb gezegd. Islam loopt niet noodzakelijk uit op fundamentalisme: het zijn de sociale omstandigheden die daarin doorslaggevend zijn.
wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers »

Theoloog,

Wat is er niet realistisch aan mijn karikatuur?

Kun jij één land opnoemen waarvan de de Moslims in de meerderheid zijn waar deze karikaturen niet voorkomen?

Ik kan zulke landen inderdaad wel opnoemen! Maar dan is er zonder uitzondering sprake van een opgelegde dictatuur door een kleine minderheid.'En dan nog!...Denk eens aan Atjeh bijvoorbeeld.

En ja...ik ken ook de Christelijke variant...o.a. 'het leger van de Heer' of, minder zichtbaar, 'Gods Warriors' in bijvoorbeeld de VS. Hier ben ik ook tegen! Maar hier heb ik minder last van...althans, op dit moment!...behalve o.a. dan dat die idioot van een Bush stamcel onderzoek heeft verboden om wat vage religieuze redenen (verkocht als ethisch).

en wat betreft TariQ Ramadan; Er zijn wel degelijk bronnen die ook kritsche geluiden laten horen!
Maar onafhankelijk daarvan, ik zie geen enkele - geen enkele! - toegevoegde waarde van wat dan ook uit de Islam. Eerder het tegendeel!
En Islam is wel degelijk fundamentalistisch! Hoe anders kan Mohammad de laatste profeet en profeet der profeten zijn en de Koran het eeuwige en bovenal direkt gedicteerde woord van God zijn?
Alleen door dit los te laten kun je je aansluiten bij een moderne seculiere en humanistische maatschappij. Maar daarmee geef je dus de fundamenten op van de Islam!
En zoals keer op keer blijkt, uit onafhankelijke studies in de diverse westerse landen, wil een aanzienlijk percentage van de Moslims deze 'waarden' en 'normen' en de absoluutheid van de Islam absoluut niet opgeven! De scherpe kantjes van het Christendom zijn er allang af. Hoewel wij hiervoor ook moeten waken dat deze niet meer terug komt!
Maar zolang ik bij het verbranden van de Koran en de Bijbel uitsluitend en alleen moet vrezen voor mijn leven wegens het verbranden van de Koran alleen mag ik rustig 'karikature' uitspraken doen over de Islam alleen!

...oh ja!...nog even dit...vreemd dat de meest in het oogspringende aanslagen nu juist gepleegd worden door goedopgeleide aardbewoners en juist niet door aardbewoners uit die arme overbevolkte wijken in deze arabische steden. Bovendien is die overbevolking grotendeels hun eigen schuld juist vanwege het geloof dat het fokken van nieuwe Allah/God aanbidders juist zo verheerlijkt. Het is dus gewoon een zwak apologetisch excuusl!

Wim.
wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers »

Errata!

Ik gooide in mijn laatste antwoord twee gerelateerde onderwerpen door elkaar! Te weten: Maurits Berger en Tariq Ramadan.

In mijn vorige antwoord ging het mij uitsluitend over de betekenis van de Islam waarbij ik Tariq Ramadan als voorbeeld gebruikte.
Maar de persoon (of personen) is (zijn) daarbij weinig relevant.

Over Maurits heb ik wel degelijk een aanvullende mening en kritiek.
Hij verwoord weer heel goed de slachtoffersrol van die arme Islamitsche gemeenschap.
Een onverdiende rol.

In feite is Maurits zelf het slachtoffer van de Islam als hij zich op een gegeven moment in een dusdanige geestestoestand bevindt dat hij zich schaamt voor een westers geklede vrouwelijke kennis!

Nu is theologie geen wetenschap en wordt theologie zelden wetenschappelijk beoefend. En als het al wetenschappelijk beoefend wordt dan hebben deze wetenschappelijke conclusies zelden tot nooit te maken met een maatschappelijke waarheid (anders dan een kunstmatiige opgelegde maatschappelijke doctrine). Als zodanig ben ik dan ook niet onder de indruk van Bergers wetenschappelijk niveau noch de sociale implicaties die Berger meent te zien en meent te moeten verkondigen als indicatieve waarheden.

En ik zeg dus:
  • "Hetgeen onderstreept wat ik elders ook heb gezegd. sociale omstandigheden lopen niet noodzakelijk uit op fundamentalisme: het is de Islam die daarin doorslaggevend is."
MvG, Wim Ahlers.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Wahlers schreef:Kun jij één land opnoemen waarvan de de Moslims in de meerderheid zijn waar deze karikaturen niet voorkomen?
Je kunt het beter omdraaien, en vragen waar steniging wel voorkomt:
"The stoning of women is practiced in Iran, Pakistan, Afghanistan, Nigeria and Saudi Arabia." Bron: Amities-Quebeq-Israël
wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers »

...onthoofding, ophanging, zweepslagen, opsluiting voor onzedelijk gedrag, erfrecht, huwbare leeftijd, het recht op de corrigerende tik, het gewicht van de getuige verklaring, het recht van de ongelovige kaffer (Nb. een bewuste variant op het begrip 'kuffar') enz, enz, enz...

Steniging was maar een voorbeeld. De Sharia is in bijna ieder land wel in de één of andere vorm aanwezig.

Om nog maar te zwijgen over de landen die de Islamitische versie van de rechten van de mens hebben ondertekend en de UN rechten van de mens zien als en 'bedreiging' voor hun Islamitsche normen, waarden en zeden.

Om nog maar te zwijgen over het aantal Moslims die zich onderdrukt voelen, zich heel verontwaardigd beroepen op het artikel over 'godsdiensvrijheid' uit de declaratie van de rechten van de mens - de UN versie - en altijd de inhoud en de betekenis van het laatste artikel selectief 'vergeten'!

MvG, Wim Ahlers.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Zie je, Wahlers: je daagde mij uit één land te noemen waar moslims in de meerderheid zijn en steniging niet voorkomt en als je je woorden dan moet opeten, verschuif je de doelpalen.

Foei!

Ik ben zeker geen islamvriendje, en als iemand zegt dat de islam een verrijking is dan kan hij of zij van mij een paar heel kritische vragen verwachten (want ik heb de indruk dat zo iemand nauwelijks weet waarover hij/zij spreekt en alleen maar over de islam als verrijking spreekt om de hond op afstand te houden: "Brave hond, lieve hond - please don't bite me, please, please...").

Maar ik lees van Maurits Berger nergens in die artikelen dat hij de islam omschrijft als verrijking. Bovendien heeft Berger als jurist en arabist (dus niet als theoloog) nauwkeurig studie gedaan naar de sjaria als rechtssysteem en de verschillen met het Westerse denken over recht. Absoluut geen leeghoofdige knurft dus, en de moeite van het aanhoren waard.

Ik krijg echter het idee dat in deze discussie mensen die hun mond open doen onmiddellijk worden ingedeeld in mensen met de juiste opinie (zoals Hans Jansen), die aan de 'goede' kant van het debat staan, en mensen met de onjuiste opinie (islamofielen, dhimmi's, islamvriendjes, etc)

Dat is geen discussie, dat is een meningenstrijd. Sommige meningen krijgen ruimte, anderen worden bedolven onder hoon (zoals recent Doekle Terpstra, waarbij niet ingegaan werd op wát hij zei, maar op het feit dat hij zelf mensen geronseld had en voorbarig was geweest in het rekenen van die mensen bij zijn zaak).
Plaats reactie