edit sararje: quotetags goed geplaatst
Socratoteles schreef:Rereformed schreef:
Het christelijk geloof heeft vanaf pakweg Constantijn (ca. 325) tot aan pakweg de Franse revolutie de absolute macht gehad. Me dunkt, lang genoeg om haar ware kleuren en ware gedaante te laten zien. Die kleuren kunnen we dan ook tot in de details nog steeds bestuderen. En ze zijn afschrikwekkend, gruwelijk en afschuwelijk.
Met dat laatste ben ik het geheel eens. Maar ik beweer dat het christendom eerder een kameleon is, die in elke cultuur en tijd van kleur en vorm verandert. En de vraag is dan of je het huidige christendom kunt veroordelen aan de hand van de kleuren van het verleden.
Het huidige christendom is hopeloos versnippert, je kunt het uiteraard tegenwoordig niet meer allemaal onder één noemer brengen. ikzelf beschouw orthodoxie als het enige ware christendom. Binnen orthodoxie mag er wat mij betreft een waaier van verschoiillende opvattingen zijn, maar wat de fundamentals betreft zijn ze gelijk en is er conituïteit vanaf bijbelse tijden tot het heden.
Vrijzinnig christendom zie ik als opstapje naar het ongeloof. Het is voor mensen die de moed nooit vinden definitief te breken met het irrationele religieuze geloof. Ik neem het op geen enkele manier serieus, omdat de vrijzinnigen hun geloof zelf nooit echt serieus nemen. Kijk maar op dit forum: nooit kom je een vrijzinnig gelovige tegen die iets kan onderbouwen. Ze doen niet mee aan discussies om hun geloof te onderbouwen aangezien ze drommels goed weten dat het enkel en alleen gebaseerd is op enkele nostalgische gevoelens of wat irrationaliteit waarvoor ze zich eigenlijk schamen. En wanneer ze het onder woorden proberen te brengen, neem Kuitert als voorbeeld, dan zie je ze geleidelijk recht op de oceaan afstevenen, waar hun religieuze bootje geloof als ze maar lang genoeg uit hun nek blijven doorkletsen, hopeloos bakzeil haalt en door de wind van iedere rationeliteit kapzeist. Tegenwoordig kun je er hele topics mee vullen om een antwoord te krijgen op de vraag of Kuitert nu een atheïst is of toch nog in een god gelooft.
Of neem een Spinoza, de ultieme vrijzinnige en religieuze vrijdenker: je kunt opperen dat hij een monotheïst is, maar net zo goed een artikel schrijven over dat hij als Pantheïst gezien moet worden. En dan komt er een derde die hem heel goed als een Atheïst kan neerzetten. Pik uit wat je wel aanstaat, en dit is 'de moderne gelovige'. Wanneer geloof een multiplechoice test wordt waar alle antwoorden juist juist (kenschetsing van Herman Philipse) dan is het echt niet meer serieus te nemen.
Ik veroordeel de christelijke kameleonvariant als door en door vals en intellectueel oneerlijk.
Moet ik me nu, vanwege het feit dat de meeste christenen van vandaag de dag ingeslapen zijn, hun geloof slechts als een week eindeloos verdund sausje nog over hun leven sprenkelen, en de paar vrome christenen die er nog over zijn intellectuele stumpers zijn,
Je meet het huidige christendom af aan het vroegere, alsof dat de norm is. Kun je verdedigen waarom het gerechtvaardigd is om dat te doen?
Zie mijn lievelingsartikel van Etienne Vermeersch (de man die het veel subliemer kan doen):
http://www.etiennevermeersch.be/vermeer ... estaan_god
(opnieuw en opnieuw te lezen totdat je het uit je hoofd kent!)
In een cultuur waarin bijgeloof, angst en fanatisme de samenleving bepalen, plukt men die teksten uit de bijbel die ook appeleren aan bijgeloof, angst en fanatisme. Zo ontstaat een extreem agressief soort christendom. In een humanistische, rationele wereld daarentegen ontstaat een christendom waarin het geloof een 'inspiratiebron' is en opwekt tot geduld en liefde jegens de ander. De ene situatie 'ontwerpt' het ene soort christendom, de andere situatie het andere soort.[/quote]
Zo ontstaat het niet: de bijbel
zelf, ook met name het Nieuwe Testament, is ontstaan in de cultuur en situatie waarin bijgeloof, angst en fanatisme de samenleving bepalen! De bijbel IS juist de weerslag van fanatisme en bijgeloof. Fanatisme, angst, waan en bijgeloof is de kern, het meest centrale gegeven van alle openbaringsgeloof.
Jij gooit die twee steeds op een hoop, of noemt het agressieve christendom 'echt' en het moderne christendom 'ingeslapen en verwaterd', 'niet relevant'.
inderdaad, in het boek Openbaring wordt de lauwe kerk al door Jezus uitgespugd.
En inderdaad, als je dat soort christendom niet in de discussie wilt betrekken, dan zijn alle monotheismen extreem en agressief. Maar waarom niet-agressief christendom opeens geen monotheisme meer is, dat heb je me nog niet duidelijk gemaakt.
Omdat vrijzinnig christendom helemaal geen geloof meer is. het is eenvoudig een vormeloze hoop verward, vaag en onhelder denken. Het is jelly wat meteen uit je handen glipt zodra je het op wil pakken. Je weet met dat soort christendom helemaal niet meer of je met monotheïsme te maken hebt, zelfs niet meer of je wel met iets te maken hebt waaraan je de benaming 'God' kan geven. En vraag je die 'gelovigen' dan naar een definitie, dan krijg je enkel en alleen een mistbank toegeschoteld.
Ik ruik wel heel vaag de geur van een cirkelredenering.
Je kan er lang naar op zoek gaan! Surprise me!
om de tuin laten leiden en opeens gaan denken dat het monotheïstische openbaringsgeloof ook op een vreedzame, tolerante, grootmoedige en intellectueel hoogstaande manier beleefd kan worden en in wezen niet agressief en extreem is?
Als dat het geval is, dan wordt je niet om de tuin geleid. Om de discussie interessant te houden stel ik dat dat het geval is, en ik zie uit naar je vernietigende argumenten

. Ook ik wordt niet graag om de tuin geleid.
Als ik de toekomst inkijk zie ik vrijzinnig christendom geheel inklappen en overgaan in humanistisch atheïsme. Slechts orthodox christendom heeft een mogelijkheid om te blijven bestaan, omdat het de link blijft onderhouden met de oorsprong, en inspeelt op clearcut denkbeelden goed genoeg voor de mens in psychische nood die weinig van zijn hersens eist.
Bedoel je nu met 'hun eigen godsdienst' nu weer het vroegere, agressieve christendom? Zo ja, waarom noem je dat hun eigen godsdienst, terwijl hun christendom er niet eens op lijkt.
Ja, het 'agressieve christendom' dat iedere doorsnee lezer van de bijbel eruit op kan maken. Wanneer je het evangelie leest zie je Jezus echt water in wijn veranderen, met een paar woorden een flinke storm luwen, opstaan uit de dood en letterlijk praten tegen een God die hij zorgzame vader noemt. Je moet er echt een klap met een molenwiek voor hebben gehad om dit allemaal te gaan uitleggen als oorspronkelijk 'metaforisch', 'allegorisch', 'symbolisch' bedoeld, en nog denken dat je intellectueel eerlijk bent ook.
Maar zolang gelovigen een band blijven onderhouden met het Nieuwe Testament en ze zichzelf christen willen noemen, dan kan ik er echt niets aan doen en moet ik ze dus ook op één of andere manier plaatsen in het christendom.
Rereformed schreef:
Ze zijn dit precies in de mate waarin ze hun eigen godsdienst niet serieus nemen, maar het moderne rationele denken prefereren. Met andere woorden: voor zover men bereid is afstand te doen van eigen godsdienst en moderne denkbeelden te aanvaarden is men vreedzaam.
Ook hier zie ik dat je het christendom beschouwt als een constante, iets dat niet verandert, in wezen altijd hetzelfde blijft.
Ja, inderdaad. Het christelijk geloof IS constant, net zoals de Islam: de heilige openbaring waarop ze berusten worden beschouwd als de enige, onveranderlijke en laatste openbaring van God. Slechts aan een enkel detail mag je soms wat prutsen.
Hij die het behulp van zijn modern humanistisch denken een invulling geeft aan zijn christendom, diens christendom zal zo vreedzaam zijn als hijzelf, en niet 'in wezen' agressief.
In dat geval heeft zo iemand een hoop van de heilige openbaring aan zijn laars gelapt. Ik heb er volstrekt niets op tegen, al begrijp ik de logica van deze gelovigen helemaal niet. Zolang ze met de hele bijbel als Gods Woord in hun handen rondlopen zal ik ze aanklagen als intellectueel oneerlijke mensen: ze scheuren geen bladzijden uit hun geloof weg die men uitdrukkelijk wél moet wegscheuren. En op die manier geven ze voedsel aan de orthodoxe gelovigen die wel alle teksten willen eerbiedigen.