Taboe: zwarten dommer dan blanken

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Plons schreef:
robindr schreef:Ik weet helemaal niet of het juist is wat wordt beweerd, maar het zou in principe toch kunnen dat sommige rassen een ietwat hoger intelligentie hebben dan de andere.

Bij honden is dit verschijnsel (verschil in intelligentie, agressiviteit, trouwheid, gehoorzaamheid etc.) toch ook duidelijk te merken.
Als een wijfjes hond loops is, wordt het mannetje zo geil dat die niet meer (of nauwelijks) kan eten, de hele dag te kwijlen en blaffen. Dat zie ik de mensen mannen niet doen, uitzonderingen daar gelaten. Dus de vergelijking van mens tot hond vind ik niet opgaan.
Mannen hebben handjes! (en blijven wat langer op de WC hangen of zo!
Maar hoe zit het met de vrouwtjes eigenlijk? (deze vraag om sekse-discriminatie te voorkomen!) :lol:
Coral

Bericht door Coral »

Tot slot even: ik ben alles behalve een expert! Het is hier toch de bedoeling om tot discussie te komen en provoceren is de beste manier om mensen tot nadenken te brengen.

En ik denk dat het ook belangrijk is om in acht te nemen dat weinig mensen met een zwarte huidskleur enkel Afrikaanse roots hebben en dus echt tot het negroide ras behoren. Ik geef mensen gelijk als ze zeggen dat het nooit wetenschappelijk te onderzoeken valt of zwarten al dan niet minder intelligent zijn. Het kan naar mijn mening nooit een waterdicht onderzoek zijn met wetenschappelijke maatstaven. Er zijn te veel variabelen.

Het is gewoon opmerkelijk hoeveel zwarte landen in economische crisis leven, waar armoede troef is. En zeg niet omdat het komt omdat wij hun dom gehouden hebben...
En ik weet al wat jullie gaan zeggen: in Azie is er toch ook armoede troef. Ja, maar daar schieten ze elkaar niet de kop in en verkrachten ze niet vrouw en kinderen. Mensen leven er vaak in respect voor elkaar en met waardering voor wat ze hebben.

En ik kan me wel inbeelden dat er wetenschappers zijn die hier een wetenschappelijke verklaring voor willen zoeken!

Of het onderwerp taboe is: ja zeker!
Bij de minste meningsuiting die gelinkt is aan een ras ben je meteen racistisch, terwijl volgens mij racisme nog altijd is : het anders behandelen van mensen ten gevolge van hun huidskleur. Terwijl ik vind dat dat niet kan. Maar ja, waar ligt de grens.
Volgens mij ben je racistisch wanneer je alle mensen van eenzelfde bevolkingsgroep over dezelfde kam scheert zonder eerst het individu te leren kennen. Wanneer je gaat veralgemenen. En daar zit het gevaar.

OK, genoeg geluld! Het is enkel mijn mening...
fbs33
Bevlogen

Re: Taboe: zwarten dommer dan blanken

Bericht door fbs33 »

Theoloog schreef:In Engeland is er een schandaal uitgebroken rond Nobelprijswinnaar James Watson, die in een interview met Sunday Times had gezegd dat het beleid van het Westen ten opzichte van Afrika verkeerd is gebaseerd op de veronderstelling dat zwarten even slim zijn als blanken, terwijl testen dit tegenspreken.

Commentatoren roepen nu om zijn hoofd.

Lees hier het artikel

Of Watson nu gelijk heeft of niet (en of de gevolgtrekking die hij maakt t.a.v. ontwikkelingsbeleid nu juist is of niet); hij heeft het recht dit te vinden, en te zeggen. Lang leve de vrijheid van meningsuiting, nietwaar?
'Watson' heeft het toch over bevestigende testen die de 'mening' onderbouwen?........en 'politieke correctheid' in de afdeling 'Huichelarij' plaatsen?
Gezien de vele protesten zijn er dan veel huichelaars op deze wereld, haha.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Tsjok45 schreef:Ach
Westafrikanen uit Senegal ,Guinee , Nigeria , Burkino faso, Ivoorkust , Togo ( vooral de zogenaamde popo's of evoluées en lagere beambten ), Liberia ( Notabene amerikaanse bevrijde slaven met een westerse godsdienst die eventjes de oorspronkelijke gwe - bevolking van hun beloofde land als minderwaardige heidenen hebben beschouwd en onderdrukt ) bekijken de kongo's ( centraal afrika / angola ) ook als de allerdomste beesten ...
Idem dito de soedan negers dat doen met de Niloten , en vice versa ....Dat zijn vooroordelen die in alle culturen worden doorgegeven ....
Wat de Pygmeeen en de I'Kung betreft die worden diep geminacht door de bantoes en de zoeloes
Het komt er allemaal alleen op neer om de anderen " dommerikken " te noemen, die nauwelijks het dierlijke niveau zijn ontgroeid ...

Gearabiseerde afrikanen die het zuiden van het domme animistische Soedan uitmoorden
Ik heb al Turkse jongeren misprijzend horen praten over de "baloeba's "

Arabieren en andere "blanke " of indo-europese moslim's hebben ook nogal vlug de neiging zich superieur te wanen .... Want daar komt het op neer ; superioriteit ( dat in het westen ook wordt gelijkgesteld met een soort van prestige en status verhogende "intelligentie " .... en dat achteraf altijd wordt toegeschreven aan maatschappelijk geslaagden ... )
Het lijkt een universele trek die " dom en slim" etiketjes -plakkerij
Mensen willen 'banieren' zien wapperen om zich achter te scharen, en dan.........!
'Wetenschap' heeft als uitkomst vaak een brandene lucifer bij zo'n banier te houden, ergo? :lol:
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Coral schreef: En zeg niet omdat het komt omdat wij hun dom gehouden hebben...
Wil je nou de slavernij ontkennen ?
terwijl volgens mij racisme nog altijd is : het anders behandelen van mensen ten gevolge van hun huidskleur....
Je hebt rascistische handelingen en rascistische uitspraken.
Fuck met alles.
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Coral schreef: Er zijn hier jobs genoeg te vinden,
Voor 50 gulden per dag wel ja.
. Het enige waar ze zich mee bezig houden is eten en seks.
Coral schreef:Volgens mij ben je rascistisch wanneer je alle mensen van eenzelfde bevolkingsgroep over dezelfde kam scheert zonder eerst het individu te leren kennen Wanneer je gaat veralgemenen. En daar zit het gevaar.
En er is hier een enorme vriendjespolitiek!
Jammer he, dat je daar als blanke niet van kan profiteren
Fuck met alles.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Coral schreef: En ik denk dat het ook belangrijk is om in acht te nemen dat weinig mensen met een zwarte huidskleur enkel Afrikaanse roots hebben en dus echt tot het negroide ras behoren. Ik geef mensen gelijk als ze zeggen dat het nooit wetenschappelijk te onderzoeken valt of zwarten al dan niet minder intelligent zijn. Het kan naar mijn mening nooit een waterdicht onderzoek zijn met wetenschappelijke maatstaven. Er zijn te veel variabelen.
Precies. En eerder heb ik al aangegeven dat er niet zoiets bestaat als het negroïde ras. Tussen een Pygmee, een somaliër en een zulu zit evenveel verschil als tussen een eskimo, een aboriginal en een engelsman, zowel qua lichaamsbouw als genetisch. Het enige dat ze gemeen hebben is een donkere kleur en kroeshaar.
Het is gewoon opmerkelijk hoeveel zwarte landen in economische crisis leven, waar armoede troef is. En zeg niet omdat het komt omdat wij hun dom gehouden hebben...
Er zijn veel betere en wetenschappelijkere verklaringen voor te geven. Alleen daarvoor heb je helaas wel een heel boek nodig om dat uit te leggen. O.a Jared Diamond heeft dat boek geschreven. Het heet 'Paarden, zwaarden en ziektekiemen'. Diamond toont aan dat de geschiedenis voor de verschillende volkeren een verschillende loop genomen heeft als gevolg van verschillen in het milieu van die volkeren, en niet als gevolg van biologische verschillen tussen die volken. Ik heb het destijds in één ruk uitgelezen, en ik vond het erg interessant en overtuigend.
En ik weet al wat jullie gaan zeggen: in Azie is er toch ook armoede troef. Ja, maar daar schieten ze elkaar niet de kop in en verkrachten ze niet vrouw en kinderen. Mensen leven er vaak in respect voor elkaar en met waardering voor wat ze hebben.
In Azië is armoede troef, ja. En in Azië hebben ze al een duizenden jaren lange geschiedenis van moord, verkrachting, sadisme, genocide, kindermoord.
Wel eens gehoord van Timoer Lenk, en zijn overgrootvader Djengiz Khan? Timoer Lenk liet piramides bouwen van afgehakte hoofden. In Delhi slachtte hij meer dan 100.000 hindoes in nog geen paar dagen tijd. Timoer Lenk heeft meer dan 17.000.000 moorden op zijn conto staan, en de legers van Timoer en Djengiz lieten een spoor van geschonden vrouwenlichamen achter, en de kindertjes namen ze mee als slaafjes.
Wel eens van Mao gehoord? Die kerel was net zo erg als Hitler (hé, over Hitler gesproken, was dat geen blanke?), en Mao hield erg van het misbruiken van jonge meisjes heb ik pas ergens gelezen.
Oh ja, laten we ook de jappenkampen niet vergeten, waar meisjes, zogenaamde 'troostmeisjes' door sadistische jappen op allerlei manieren werden verkracht, dag in dag uit.
Ach ja, dan hebben we nog Vietnam (behoeft geen uitleg), Noord Korea (behoeft geen uitleg) Cambodja (behoeft geen uitleg).
Op letterlijk alle continenten ter wereld heeft de mens beestachtigheden bedreven. Van plundering, moord en verkrachting, tot marteling, kannibalisme en genocide. Vrijwel alles wat we over Afrika kunnen zeggen, kunnen we zeggen over ieder ander willekeurig continent, en ieder willekeurig volk.
Of het onderwerp taboe is: ja zeker!
Bij de minste meningsuiting die gelinkt is aan een ras ben je meteen racistisch, terwijl volgens mij racisme nog altijd is : het anders behandelen van mensen ten gevolge van hun huidskleur.
Men moet echter het woordje 'taboe' niet gaan gebruiken als argument in de discussie; op de manier van 'Oh, ze reageren zo negatief omdat het een taboe is'.
Ik reageer slechts negatief op dit soort pseudowetenschap omdat het slecht onderbouwde onzin is. Daarnaast zie ik geen enkel nut in dit soort onderzoek. Het zal alleen maar leiden tot stigmatisering van mensen met een bepaalde huidskleur, terwijl er onder mensen van Afrikaanse afkomst buitengewoon hoogbegaafde mensen voorkomen, zoals de beste hersenchirurg ter wereld waar ik een aantal pagina's geleden al iets over vertelde.
Volgens mij ben je racistisch wanneer je alle mensen van eenzelfde bevolkingsgroep over dezelfde kam scheert zonder eerst het individu te leren kennen. Wanneer je gaat veralgemenen. En daar zit het gevaar.
En die onderzoeker - Rushton, dat is de belangrijkste - die verantwoord zijn 'onderzoek' met de verklaring dat men in de maatschappij dankzij deze kennis 'van te voren rekening kan houden met raciale herkomst', hetgeen gewoon neerkomt op het opnieuw introduceren van een apartheidssysteem. Er zitten politieke redenen achter, en die verschuilt men achter een wetenschappelijke facade.
Zelfs als het waar zou zijn dat zwarte mensen gemiddeld iets minder intelligent zouden zijn, maar ook als zou blijken dat dit voor blanken zou opgaan, dan nog is het nonsens om iemands levensloop vooraf te gaan bepalen vanwege raciale kenmerken. Zoiets reguleert zich vanzelf. Hoogbegaafden komen dan vanzelf aan de top, of ze nu zwart of wit zijn. Discriminatie leidt er slechts toe dat de hoogbegaafde zwarte ver beneden zijn of haar niveau moet werken.

Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Exdeo
Forum fan

Bericht door Exdeo »

Leuk vervolg op dit topic: Watson blijkt zelf 16% zwart te zijn Dit betekend waarschijnlijk dat een van zijn overgrootouders uit Afrika komt. :lol:

http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen ... atson.html
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Exdeo schreef:Leuk vervolg op dit topic: Watson blijkt zelf 16% zwart te zijn Dit betekend waarschijnlijk dat een van zijn overgrootouders uit Afrika komt. :lol:

Dat feit kan hem ontlasten inzake zijn uitspraken maar laat daarnaast de mogelijkheid open dat het een vorm van 'zich afzetten' tegen zijn eigen genen is die hem tot die uitspraken verleidde.
Voor elk wat wils dus :lol:
Willem_B
Ervaren pen

Bericht door Willem_B »

fbs33 schreef:
Exdeo schreef:Leuk vervolg op dit topic: Watson blijkt zelf 16% zwart te zijn Dit betekend waarschijnlijk dat een van zijn overgrootouders uit Afrika komt. :lol:

Dat feit kan hem ontlasten inzake zijn uitspraken maar laat daarnaast de mogelijkheid open dat het een vorm van 'zich afzetten' tegen zijn eigen genen is die hem tot die uitspraken verleidde.
Voor elk wat wils dus :lol:
Hetzelfde topic kwam voor op 'Vrijdenker'.
Ik wil hier even de essentie van mijn opmerkingen aldaar geplaatst weergeven.
1/ Er wordt weer eens geen onderscheid gemaakt tussen de begrippen gelijkheid en gelijkwaardigheid. Gelijkwaardig = op menselijkheidsgronden (rechten van de mens).
Maar NIEMAND op aarde is gelijk (individu) aan een ander. Ik begrijp Watson's uitspraak in die context. Wat iedereen schijnbaar "hoort" is dat hij zou beweren dat de mensen niet gelijkwaardig zijn!?? Dat heeft hij niet gezegd.
2/ De hele achtergrond waarbinnen een uitspraak voor een microfoon kadert, valt buiten het media-effect die het plots genereert. Kennen we die achtergrond, binnen de verspreiding via het mediaverhaal? NEE. Op het moment ZELF was het kwaad (voor Watson) al geschied, ieder weldenkend mens WEET dat dit bij de publieke opinie niet meer kan worden rechtgezet, want je krijgt aan de publieke opinie geen studie die misschien zo dik als een telefoonboek is, uitgelegd.
3/ M.I. was het voor Watson vlak na het incident enkel nog zaak om zijn kop te redden, niet meer om zich "wetenschappelijk onderbouwd" te verdedigen. Het is zever er van uit te gaan dat je die energie zou kunnen opbrengen op het moment dat je je hachje moet redden. Wij kunnen dit hier wel op een forum uitbazuinen, maar met 2 benen IN de situatie is alles anders, menselijkerwijs.

Voor het overige weten we via de pers NIETS ten gronde.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Gelijkwaardigheid in de zin van de zgn. mensenrechten komt neer op gelijkdierlijkheid, mits dat dier op een mens gelijkt!
In dié geest is dat verdrag tot stand gekomen en alom aanvaard!
Méér te verlangen is gelijk te stellen aan plichten die door sommigen als offer aan die gelijkwaardigheid moet worden gebracht als ook door (weer) anderen mag worden gevraagd.
We zijn dan weer bij de ethiek-moraliteit-zelfreflectie etc. aanbeland
Plaats reactie