M.a.w. rechtstreekse quotes zijn er bij mijn weten niet, ergo?
Overigens had ik het mensdom in zijn algemeenheid op het oog en niet specifiek jouw persoontje.
Ik val denkbeelden (in hun algemeenheid) aan of stem er mee in, probeer achter alle beweegredenen te komen die tot die denkbeelden leiden via de gegevens die per zintuigen binnenkomen en verwerk die met de hersens waarin alles zetelt en probeer te handelen daarnaar.
Ik heb o.a. als motto, Wie wat zegt interesseert me niet, WAT hij zegt interesseert me.
Oftewel de status die hij/zij heeft (en overeind gehouden wordt door anderen) werkt versluierend voor mijn mening, en dat mag de frisheid v.d. ideeën niet in de weg staan.
Overigens heb ik, vooral als je het over ijdelheid hebt kreeg ik die indruk, het gevoel dat e.e.a. op een gemis aan semantische eenheid berust.
'IJdelheid' zie ik als een gevoel v. tevreden voortreffelijkheid dat onmisbaar is in het ego waarin de levensdrang huist die het lichaam in stand probeert te houden! (ontevredenheid kan tot zelfmoord leiden m.i.)
Daar is intelligentie bij de mens in dié mate ooit als extra aan toebedeeld zodat hij de grens naar het bewuste Zijn, doorbreken kon.
En daarmee een nieuw wapen om zich (beter?) van een bestaan te verzekeren dan andere diersoorten met grote hoektanden, of kleverige tong dat konden.
Hij heeft dat bewezen door er nú met 6,5 miljard te zijn!
Dat het daarbij op geen stukken na voldoende is(dat bewustzijn) om zich vredig en gelukkig te kunnen handhaven, wordt impliciet door dat zelfde grote aantal soortgenoten bewezen!
(als een plant die eerst voldoende water en meststoffen krijgt en dat gedachtenloos consumeert totdat het op is! Hoger??[die mens])
IJdelheid dus niet als branieachtige trots op zijn zgn 'meerwaardigheid' t.o.v. zijn soortgenoten. (hoewel, wél als onderdeel v.d. door mij bedoelde 'ijdelheid').
Overigens zou ik je (en mezelf oftewel in zijn algemeenheid) willen vragen, "Wat doe je met je bovengemiddelde bewustzijn? (als mens dus en niet als Kevin! [ik wordt al een beetje voorzichtiger
groet fbs33