Een lichaam wel, hersenen (nagenoeg) niet.Raven schreef:brandt los ...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia: ... zonder_kop
Moderator: Moderators
Een lichaam wel, hersenen (nagenoeg) niet.Raven schreef:brandt los ...
Ridder schreef:Dat er vooralsnog geen reden is om aan te nemen dat het anders functioneert zegt weinig. Vergeet namelijk niet de context, waarbinnen je die bewering plaatst, namelijk binnen de context van de moderne wetenschap. Echter, die context is niet anders dan een menselijke referentiekader en derhalve nooit van universele aard. Ik denk dat enige terughoudendheid in deze een goede zaak is. Laten we namelijk niet over het hoofd zien, dat het best wel eens zo zou kunnen zijn, dat het menselijke redeneer- en onderzoekvermogen te beperkt is om dergelijke kwesties te doorgronden.doctorwho schreef: Beste Witi,
In een andere draad op dit forum heb ik eens ter sprake gebracht wat fysieke oorzaken zijn voor BDE's. Zoek onder uittreden tussen de oren. Er is vooralsnog geen reden aan te nemen dat dit anders functioneert![]()
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... sen+++oren
Waarin verschilt de authentieke BDE van een opgewekte? Gaarne onderbouwen op de wel bekende objectieve wijze (dus geen anecdotes).Witi schreef:doctorwho schreef: Beste Witi,
In een andere draad op dit forum heb ik eens ter sprake gebracht wat fysieke oorzaken zijn voor BDE's. Zoek onder uittreden tussen de oren. Er is vooralsnog geen reden aan te nemen dat dit anders functioneert![]()
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... sen+++oren
Als de BDE veroorzaakt wordt door prikkeling van de rechter temporale kwab vindt er geen transformatie plaats in de persoonlijkheid van de belever.
Bij een authentieke BDE wel.
Op basis van onderzoeken door:doctorwho schreef: Waarin verschilt de authentieke BDE van een opgewekte? Gaarne onderbouwen op de wel bekende objectieve wijze (dus geen anecdotes).
Hoewel getuigenissen beperkt gewicht hebben is het wel aardig om mijn eigen BD-Ervaren hier langs te leggen- BDE-ers tonen meer zorg voor anderen.
- Er treedt een sterke reductie op van een materialistische inslag.
- BDE-ers tonen duidelijk meer appreciatie voor de natuur.
- Het geloof in een leven na de dood neemt sterk toe.
- Het gevoel van zelfwaarde neemt bij BDE-ers flink toe.
- Veelal is sprake van een toename van transcendente gevoelens bij BDE-ers.
Groth Marnat? Dat zijn schrijvers van een enorm dik en alom geacepteerd handboek voor testonderzoek voor psychologen. Ik wil erg graag de link naar hun artikel over BDE. Vooral het onderdeel 'methoden' zal ik uitvoerig bestuderen, alsook de alinea 'discussie'. Kom maar op, ik word zelfs nieuwsgierig nu.Witi schreef:Op basis van onderzoeken door:doctorwho schreef: Waarin verschilt de authentieke BDE van een opgewekte? Gaarne onderbouwen op de wel bekende objectieve wijze (dus geen anecdotes).
Groth Marnat, Elfferich en van Lommel.
Voor de duidelijkheid, ik bedoel verandering (op langer termijn) in de persoonlijkheid van de persoon. Onderzoeken zijn gebasseerd op een groep waarbij er geen sprake was van een BDE en een groep waarbij dit wel het geval was.
Beide groepen hebben een levensbedreigende situatie ondergaan.
Het verschil in persoonlijkheid die op langer termijn geconstateerd wordt is:
- BDE-ers tonen meer zorg voor anderen.
- Er treedt een sterke reductie op van een materialistische inslag.
- BDE-ers tonen duidelijk meer appreciatie voor de natuur.
- Het geloof in een leven na de dood neemt sterk toe.
- Het gevoel van zelfwaarde neemt bij BDE-ers flink toe.
- Veelal is sprake van een toename van transcendente gevoelens bij BDE-ers.
Het roept bij mij ook veel vragen op, daarom laat ik het nu bezinken.doctorwho schreef:maar hij roept als geheel meer vragen op.
links naar de betreffende onderzoeken
Aangezien de link die ik eerder heb geplaatst alleen te verkrijgen is als men geregigstreerd is, heb ik bij deze een link naar het betreffende artikel waarbij het niet noodzakelijk is om in te loggen.windsurfer schreef: Groth Marnat? Ik wil erg graag de link naar hun artikel over BDE. Vooral het onderdeel 'methoden' zal ik uitvoerig bestuderen, alsook de alinea 'discussie'. Kom maar op, ik word zelfs nieuwsgierig nu.