Zijlstra doet genezingswonder

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Prodigy schreef:Kan dit niet te wijten zijn aan spontane genezing oftewel omkering van het proces waar de wetenschap nog geen inzicht in heeft? Als er meerdere gevallen zijn doet het mij denken aan een soort van conversiestoornis.
Dat zou goed kunnen. Een moeilijk toegankelijk gebied. Maar een gebrek aan organische basis kan levensbedreigend zijn. Wat Zijlstra en anderen doen is een vorm van conditioneren. Wat je vaak bij dit soort genezers tegenkomt is een hoog gehalte aan psychosomatische aandoeningen. Het lukt hun om de cirkel van stressoren die rond een persoon hangen te doorbreken. Geen opbouw maar een soort agressietherapie. Onder het motto: "Ik zeg dat je genezen bent". De suggestie is op dat moment groot genoeg om bepaalde ingebouwde patronen te doorbreken.

Trouwens er bestaan goed gedocumenteerde gevallen van conversieblindheid. Een vorm van blindheid die geen fysiologische oorzaak kent. En het lukt soms binnen de psychologie om deze mensen weer te laten zien.

Grt,

Tjeerdo.
a.r.

Bericht door a.r. »

@ Tjeerdo, ik denk dat dat je gelijk hebt, maar zou graag een bron zien van die goed geducumenteerde gevallen, dat is n.l. de enige manier om dit soort praktijken aan de orde te kunnen stellen.
:?
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

a.r. schreef:@ Tjeerdo, ik denk dat dat je gelijk hebt, maar zou graag een bron zien van die goed geducumenteerde gevallen, dat is n.l. de enige manier om dit soort praktijken aan de orde te kunnen stellen.
Ik ga het boek Neurosenleer van Kuiper opvragen. En kijk even welke bronnen hij heeft gebruikt. En zal een kennis vragen die redelijk bekend is met psychosomatiek. Kom hier binnenkort op terug.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

a.r. schreef:@ Tjeerdo, ik denk dat dat je gelijk hebt, maar zou graag een bron zien van die goed geducumenteerde gevallen, dat is n.l. de enige manier om dit soort praktijken aan de orde te kunnen stellen.
Heb hierover ooit afstudeerpraatje gedaan. Onderzoek heette From ilness behaviour to welness behaviour. Volgens de methode van de school for bravoury. Was toen nieuw maar heet nu gedragsmatige aanpak van ziektegedrag. Ik zal in mijn ahum.... archief moeten duiken om de precieze onderzoeksgevens op te zoeken. Dit was in het pre digitale tijdperk dus dat kan wel even duren.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Plaats reactie