De functie van magie en is er wel zoiets als magie

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles »

Het meteorologisch werk van jouw druiden was dan wetenschappelijk, Raven.
Uitspraken als "Aarde is bevroren vuur" zijn dat niet. En daar had ik het over.
Mijn reactie vind je flauw, en daar heb je gelijk in. Maar het enige wat ik deed, was
een manier van argumenteren die jij meer dan eens toepast, op een belachelijke
manier imiteren. Ik hoop dat je inderdaad wel eens om je zelf lacht en dat het je
aanzet eens je argumentatie onder de loep te nemen
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Atheist_1984 schreef:
Raven schreef: Ik weet niet of je het weet maar heksen en Druioden waren de eerste meteorologen.
LOL,

Met welk apparaat gaan ze dan bijvoorbeeld luchtdruk meten.
en meteorologie is nogsteeds op hun kennis gebaseerd.
Tuurlijk, ze hadden veel verstand van natuurkunde :roll: Oh als dit waar is heb je hier vast wel een betrouwbare bron van. :roll:
Heb ik luchtdruk genoemd ?

Ik zou zeggen lees eens over de kelten of over de egyptenaren.
Zonder een beetje betrouwbare voorspelling van het weer de volgende dag is de kans dat je je oogst heelhuids binnen krijgt niet erg groot.

verder, als je niet met goede argumenten kan komen en alleen maar domme opmerkingen kan maken, dan denk ik dat het niet veel zin heeft als ik er nog op reageer.
http://www.merlinscave.tk

As above, so below
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Socratoteles schreef:Het meteorologisch werk van jouw druiden was dan wetenschappelijk, Raven.
Uitspraken als "Aarde is bevroren vuur" zijn dat niet. En daar had ik het over.
Mijn reactie vind je flauw, en daar heb je gelijk in. Maar het enige wat ik deed, was
een manier van argumenteren die jij meer dan eens toepast, op een belachelijke
manier imiteren. Ik hoop dat je inderdaad wel eens om je zelf lacht en dat het je
aanzet eens je argumentatie onder de loep te nemen
Mijn argumentatie klopt wel als je goed leest, maar het enige wat jullie doen is alles belachelijk maken. Dan heeft het geen enkele zin dat ik iets uitleg.
Je kan iets eindeloos uitleggen, als iemand het niet WIL begrijpen is dat zinloos (Ook een heksen wijsheid ;) )

As above, so below
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Ik heb het redelijk doorgelezen en ik zie niet waarom Socratoteles jou belachelijk maakt.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Atheist_1984
Ervaren pen

Bericht door Atheist_1984 »

Raven schreef:Heb ik luchtdruk genoemd ?
Daarmee word tegenwoordig het weer mee voorspeld. En je had het erover dat de moderne metreologen het gejat hebben van de heksen.
Ik zou zeggen lees eens over de kelten of over de egyptenaren.
Zonder een beetje betrouwbare voorspelling van het weer de volgende dag is de kans dat je je oogst heelhuids binnen krijgt niet erg groot.
Heeft dan nog niks met magie te maken hoor. Gewoon kennis van de omgeving.
verder, als je niet met goede argumenten kan komen en alleen maar domme opmerkingen kan maken, dan denk ik dat het niet veel zin heeft als ik er nog op reageer.
Domme opmerkingen?? Gaan we ad-hominem doen??
Exodus 12

[29] Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee.
Atheist_1984
Ervaren pen

Bericht door Atheist_1984 »

Raven schreef:Mijn argumentatie klopt wel als je goed leest, maar het enige wat jullie doen is alles belachelijk maken.
Valse aanname, de andere persoon leest niet goed. Ik heb gelijk want jij leest niet goed. Komt wel over als een drogredenatie.
Dan heeft het geen enkele zin dat ik iets uitleg.
Het heeft blijkbaar ook geen zin om jou wat uit te leggen.
Je kan iets eindeloos uitleggen, als iemand het niet WIL begrijpen is dat zinloos (Ook een heksen wijsheid ;) )
Heb je helemaal gelijk in ;)
Exodus 12

[29] Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Raven schreef:
Sararje schreef:Dat is een volkomen arbitraire mensenlijke indeling.
ga me nu niet vertellen dat de ene vis niet meer met de andere vis gemeen heeft dan met een koe ??? :shock:
Wat bedoel je precies: een vis heeft meer overeenkomsten met een andere vis tov een koe in fysieke en chemische kenmerken. Jouw indeling echter in vijf elementen water, vuur, aarde en lucht (het is me even ontgaan wat de vijfde is, het zal wel liefde zijn) is arbitrair, onmeetbaar en onfalsificeerbaar. Als ik petroleum indeel in water met wat vuur, is dat evengoed mogelijjk dat ik dat indeel in aarde met wat lucht etc. Er is geen fatsoenlijke definitie van deze elementen of waarom welke in welke (combinatie van) groepen behoort.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Sararje schreef:
Raven schreef:
Sararje schreef:Dat is een volkomen arbitraire mensenlijke indeling.
ga me nu niet vertellen dat de ene vis niet meer met de andere vis gemeen heeft dan met een koe ??? :shock:
Wat bedoel je precies: een vis heeft meer overeenkomsten met een andere vis tov een koe in fysieke en chemische kenmerken. Jouw indeling echter in vijf elementen water, vuur, aarde en lucht (het is me even ontgaan wat de vijfde is, het zal wel liefde zijn) is arbitrair, onmeetbaar en onfalsificeerbaar. Als ik petroleum indeel in water met wat vuur, is dat evengoed mogelijjk dat ik dat indeel in aarde met wat lucht etc. Er is geen fatsoenlijke definitie van deze elementen of waarom welke in welke (combinatie van) groepen behoort.

petroleum is aarde ;)

en die definitie is er dus wel .. even opletten.

Aarde:
De aarde zelf en de fysieke tastbare wereld oa materieel bezit maar ook voedsel enz.

Water: water zelf en de emotionele wereld

Lucht: Lucht zelf en de "harde/rationele" gedachtenwereld (wetenschap b.v.)

Vuur: vuur zelf en je wilskracht, maar ook de verbranding die in elk levend wezen optreed

Geest:
Je eigen ik,de geest van de natuur, enz

Misschien zie je al dat ze allemaal met elkaar in verband staan.

Het pentagram staat voor deze 5 elementen.
Heksen dragen een pentagram met een punt naar boven gericht. Deze staat voor je geest.
Met andere woorden "Ik zelf bepaal wat ik goed vind, niet wat ik er aan materiele zaken voor krijg of wat anderen daar van vinden"

As above, so below
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

raven schreef
Omdat de wereld uit meer bestaat dan moleculen en fysica
Denk je nu echt dat mensen 3000 jaar iets blijven proberen als het niet werkt ?
Het tijdsargument bij handelingen wil niet zeggen dat het ook "echt" werkt. De meeste rituele handelingen (hoe oud ook) hebben geen reeel effect.

raven schreef
het valt erg op dat je allemaal "bronnen" gezocht hebt die erg veel op elkaar lijken en niet erg objectief zijn.
Dit lijkt wel een soort de pot verwijt de ketel verhaal :?
De Stichting Skepsis stelt zich ten doel buitengewone beweringen aan een kritisch onderzoek te onderwerpen. Meestal blijkt dat de beweringen niet zijn gebaseerd op fatsoenlijk bewijsmateriaal of door de mand vallen wanneer ze op de proef worden gesteld.

Skeptici prikken pseudowetenschappelijke theorieën door, signaleren misstanden en ontmaskeren soms bedriegers. Ze proberen ook verklaringen te vinden voor vreemde verschijnselen en hebben belangstelling voor factoren die verantwoordelijk zijn voor het ontstaan van ongefundeerde overtuigingen.

Uiteraard kunnen wetenschappers niet alles verklaren. Bovendien kunnen sommige onwetenschappelijke ideeën een zingevende functie vervullen. Wanneer spectaculaire claims echter ten onrechte als feiten worden gepresenteerd, dan lijkt het nuttig daar een nuchtere visie tegenover te plaatsen.(dooelstellingen skepsis)

Ik heb je in een andere draad om wat concrete toetsbare voorbeelden vann hekserij gevraagd. Ter herinnering hieraan vraag ik je hier nogmaals om. Kortom onderbouwen svp. In de forumregels staat hoe dit moet.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

raven schreef
Zoals je misschien wel weet heeft een reflex altijd een functie, of had je zelf niet goed opgelet in de biologie les.
Ik let nog steeds op bij biologie, maar ook bij neurofysiologie

Er zijn ook tal van pathologische reflexen deze hebben behalve hinder voor de lijder geen functie.
Laatst gewijzigd door doctorwho op 05 mar 2007 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

De Stichting Skepsis stelt zich ten doel buitengewone beweringen aan een kritisch onderzoek te onderwerpen. Meestal blijkt dat de beweringen niet zijn gebaseerd op fatsoenlijk bewijsmateriaal of door de mand vallen wanneer ze op de proef worden gesteld.
Naar mijn mening is skepsis een groepje puberale (wannabe ?) studenten die tegen alles aan trappen wat zij niet zo geleerd hebben.
Dat zijn geen vrije denkers, dat zijn mensen die als een kip zonder kop achter de grote massa aanlopen.

Kijk je kan geloven in wat heksen doen of niet, maar voor heel veel mensen (ook serieuze wetenschappers) heeft het weldegelijk nut. Of je nu wel of niet in het bestaan van magie gelooft.

As above, so below
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

doctorwho schreef:raven schreef
Zoals je misschien wel weet heeft een reflex altijd een functie, of had je zelf niet goed opgelet in de biologie les.
Ik ket nog steeds op bij biologie, maar ook bij neurofysiologie

Er zijn ook tal van pathologische reflexen deze hebben behalve hinder voor de lijder geen functie.
en wat was pathologie ook alweer ?
het bestuderen van dingen die NIET zijn zoals ze HOREN te zijn.

As above, so below
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

raven schreef
Donar veroorzaakte de donder niet dat was mjolnir de hamer van thor. Donar is het equivalent van Odin. Ja mythologie intresseert me ook
toch heeft kitty het bij het rechte eind :!:

Thor, in het Oudnoords Þórr, bij de Westgermanen ook Donar, de god van de donder, was een zoon van Odin en de aardgodin Fjorgyn. Als kind al was hij sterk, en daarnaast moeilijk opvoedbaar. Daarom werd hij opgevoed door twee bliksemgeesten, Vingir en Hlora. Hij groeide uit tot een enorme man, bijna een reus, met dezelfde kracht, en zijn hamer Mjöllnir maakte hem nog sterker. Thor was bevriend met Loki, en zijn favoriete bezigheid was het doodslaan van reuzen. Hij staat voor ordeschepper tegenover de chaos.

Odin (Oudnoords: Óðinn, Zweeds en Deens: Oden) wordt gezien als de oppergod in de Germaanse en Noordse mythologie. West-Germaanse namen van Odin zijn Woden (Angelsaksisch en Oud-Saksisch), Wodan (Oud-Frankisch), Wuodan (Alemannisch), Wotan of Wothan (Germaans) en Guodan (Lombardisch).

De naam is verwant met óðr, in de betekenis van "geestdrift", "excitatie," "furie", "universele wijsheid" of "poëzie". Odin wordt aldus in verband gebracht met zowel wijsheid (kennis, wijsheid, poëzie en literatuur) als kracht (energie, strijd en oorlog). Odin woont in Gladsheimr maar verblijft ook regelmatig in Valaskjálf waar zijn zetel Hlidskjalf ruim uitzicht over de werelden biedt. Hij heeft daar nog een speciale hal Valhöll, met vele poorten en bedekt met schilden, waar hij alle gesneuvelde en uitverkoren strijders ontvangt.
Naast Frigg, zijn echtgenote, beminde Odin vele andere vrouwen. Tot zijn zoons behoorden Donar, Baldr en de blinde Hodr (ook wel Hod of Hodur). Met Jörd (Aarde) heeft hij een zoon Thor en met een reuzin een zoon Vidar, die hem in de eindstrijd zal wreken. Met Rind (winterse bevroren aarde) heeft hij de zoon Vali. )wiki
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

raven schreef
Naar mijn mening is skepsis een groepje puberale (wannabe ?) studenten die tegen alles aan trappen wat zij niet zo geleerd hebben.
Dat zijn geen vrije denkers, dat zijn mensen die als een kip zonder kop achter de grote massa aanlopen.
Kan je dit eens onderbouwen met een voorbeeld??

En vergeet mijn vrige postings niet waar ik om bewijzen vraag :idea:
Laatst gewijzigd door doctorwho op 05 mar 2007 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

doctorwho schreef:raven schreef
Donar veroorzaakte de donder niet dat was mjolnir de hamer van thor. Donar is het equivalent van Odin. Ja mythologie intresseert me ook
toch heeft kitty het bij het rechte eind :!:

Thor, in het Oudnoords Þórr, bij de Westgermanen ook Donar, de god van de donder, was een zoon van Odin en de aardgodin Fjorgyn. Als kind al was hij sterk, en daarnaast moeilijk opvoedbaar. Daarom werd hij opgevoed door twee bliksemgeesten, Vingir en Hlora. Hij groeide uit tot een enorme man, bijna een reus, met dezelfde kracht, en zijn hamer Mjöllnir maakte hem nog sterker. Thor was bevriend met Loki, en zijn favoriete bezigheid was het doodslaan van reuzen. Hij staat voor ordeschepper tegenover de chaos.

Odin (Oudnoords: Óðinn, Zweeds en Deens: Oden) wordt gezien als de oppergod in de Germaanse en Noordse mythologie. West-Germaanse namen van Odin zijn Woden (Angelsaksisch en Oud-Saksisch), Wodan (Oud-Frankisch), Wuodan (Alemannisch), Wotan of Wothan (Germaans) en Guodan (Lombardisch).

De naam is verwant met óðr, in de betekenis van "geestdrift", "excitatie," "furie", "universele wijsheid" of "poëzie". Odin wordt aldus in verband gebracht met zowel wijsheid (kennis, wijsheid, poëzie en literatuur) als kracht (energie, strijd en oorlog). Odin woont in Gladsheimr maar verblijft ook regelmatig in Valaskjálf waar zijn zetel Hlidskjalf ruim uitzicht over de werelden biedt. Hij heeft daar nog een speciale hal Valhöll, met vele poorten en bedekt met schilden, waar hij alle gesneuvelde en uitverkoren strijders ontvangt.
Naast Frigg, zijn echtgenote, beminde Odin vele andere vrouwen. Tot zijn zoons behoorden Donar, Baldr en de blinde Hodr (ook wel Hod of Hodur). Met Jörd (Aarde) heeft hij een zoon Thor en met een reuzin een zoon Vidar, die hem in de eindstrijd zal wreken. Met Rind (winterse bevroren aarde) heeft hij de zoon Vali. )wiki
0k intressant ;)
Maar als je thor als een deel van, en verschijningsvorm van de natuur zou zien, zou je op die vraag ja kunnen antwoorden zonder (ook in wetenschappelijke zin ) uit je nek te kletsen.

Persoonlijk denk ik dat mythologie zo begonnen is

As above, so below
Plaats reactie