Protestanten hebben dan weer kinderbijbels, waar toch ook plaatjes in staan.balou schreef:Kitty schreef;Het heeft meer te maken met het handhaven van de 10 geboden, waar de katholieken nogal slordig in zijn.Door de protestante kerken wordt ook de stal afgewezen, maar dit heeft mijns inziens meer te maken met het afzetten tegen het katholicisme.
(Het aanbidden van gesneden beelden)
Protestanten hebben hiermee gewoon een ijzersterk punt.
Kerstbomen zijn beledigend.
Moderator: Moderators
annemarie schreef;
Maar een plaatje is niet hetzelfde als een gesneden beeld, zullen zij misschien aanvoeren.
Natuurlijk zijn protestanten niet zulke scherpslijpers als de Taliban.
Een protestant mag best een beeldentuin bezoeken, of een kunstgallery.
Hij mag alleen niet voor deze beelden knielen en ze aanbidden.
Zij horen dus niet thuis in een protestantse kerk.
Hebben ze dat? dat wist ik niet.Protestanten hebben dan weer kinderbijbels, waar toch ook plaatjes in staan
Maar een plaatje is niet hetzelfde als een gesneden beeld, zullen zij misschien aanvoeren.
artikel 1. Een fundamentalist heeft altijd gelijk.
Artikel 2. Indien de fundamentalist ongelijk heeft, treedt automatisch artikel 1 in werking.
Artikel 2. Indien de fundamentalist ongelijk heeft, treedt automatisch artikel 1 in werking.
Dat vind ik toch hypocriet. Er staat: 'Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken van hetgeen dat boven in de hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is'. Tenzij je dat weer kunt zien in het licht van het daaropvolgende: 'Gij zult u voor hen niet buigen, noch hen dienen [...]'.balou schreef:annemarie schreef;Hebben ze dat? dat wist ik niet.Protestanten hebben dan weer kinderbijbels, waar toch ook plaatjes in staan
Hypocrisie is christenen vanuit welke hoek dan ook niet vreemd. En hoe strenger in het geloof hoe vaker men met hypocrisie te maken krijgt. Dat lijkt me ook wel logisch want je hangt een geloof aan uit een Bijbel met voorschriften die slaan op een volk en cultuur van duizenden jaren oud, terwijl je wel in een moderne wereld leeft.
Ooit heb ik een journalist van het Reformatorisch Dagblad gevraagd hoe er nieuws wat op zondag gebeurde in zijn krant kon staan. Hij gaf toe dat journalisten ook op zondag het nieuws niet lieten lopen. Hypocriet als je aan de andere kant een fel voorstander bent van de zondagsrust. En geen sport verslaat dat op de zondag wordt gespeeld.
De christelijke uitgever behandelde ook gewoon de bestellingen van Centraal Boekhuis die op zondag per fax binnenkwamen. Toen ik hem hierop aansprak reageerde hij nogal geirriteerd. Want hij had wel door dat de voorschriften zijn dat je ook anderen niet op zondag voor je mag laten werken. Maar ja hij verdiende er goed geld mee, en dan schuiven de regels tijdelijk even op.
Ooit heb ik een journalist van het Reformatorisch Dagblad gevraagd hoe er nieuws wat op zondag gebeurde in zijn krant kon staan. Hij gaf toe dat journalisten ook op zondag het nieuws niet lieten lopen. Hypocriet als je aan de andere kant een fel voorstander bent van de zondagsrust. En geen sport verslaat dat op de zondag wordt gespeeld.
De christelijke uitgever behandelde ook gewoon de bestellingen van Centraal Boekhuis die op zondag per fax binnenkwamen. Toen ik hem hierop aansprak reageerde hij nogal geirriteerd. Want hij had wel door dat de voorschriften zijn dat je ook anderen niet op zondag voor je mag laten werken. Maar ja hij verdiende er goed geld mee, en dan schuiven de regels tijdelijk even op.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Bij de Masai in Kenya mag je ook geen foto´s nemen, want dan denken ze dat je een stukje van hun ziel wegneemt. Betaal je echter wat dollars dan is dat probleem opgelost.
Overigens is het wel zo , even buiten de meetfase, dat een helderziende van een foto wel een beeld van die persoon kan krijgen en wat over hem of haar kan vertellen.
Dat is natuurlijk niet meetbaar, maar uit ervaring gewoon vastgesteld.
Dus zit er in dat beeld wel degelijk iets waaruit die helderzienden dat kan halen.
Overigens is het wel zo , even buiten de meetfase, dat een helderziende van een foto wel een beeld van die persoon kan krijgen en wat over hem of haar kan vertellen.
Dus zit er in dat beeld wel degelijk iets waaruit die helderzienden dat kan halen.
Laat mij zien wat voor nieuwe dingen Mohammed heeft gebracht, en je zult alleen slechte en inhumane dingen vinden, zoals dat hij heeft voorgeschreven in het geloof dat hij predikte, en omdat met het zwaard te verspreiden".
balou schreef:Natuurlijk zijn protestanten niet zulke scherpslijpers als [/i]de Taliban.
Geloof het of niet; ik ben in onze gemeente bezig met ' kunst in de kerk'

In Lev 26:1 staat het duidelijker: je zult geen beelden maken om je daarvoor te buigen.annemarie schreef:Dat vind ik toch hypocriet. Er staat: 'Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken van hetgeen dat boven in de hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is'. Tenzij je dat weer kunt zien in het licht van het daaropvolgende: 'Gij zult u voor hen niet buigen, noch hen dienen [...]'.
De raadsels van God zijn bevredigender dan de oplossingen van mensen
Chesterton
Chesterton
Don Diego schreef

Kan je dit onderbouwen? Voorbeelden graag want ik wil gaarne bemiddelen voor slechts een luttele 50% van de Randi prijsOverigens is het wel zo , even buiten de meetfase, dat een helderziende van een foto wel een beeld van die persoon kan krijgen en wat over hem of haar kan vertellen.

Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Nee Cathy, want juist dat wordt gebruikt door Katholieken om te rechtvaardigen dat ze wel mogen knielen maar niet mogen buigen oid. Helaas is dat vers van Annemarie wat treffender in deze.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Don Diego schreef
In het programma 'Het zesde zintuig' konden de helderzienden verdomd weinig met de foto's van de paren. Ze konden nauwelijks een paar dat bij elkaar hoorde ontdekken. Maar ja dat waren vast geen echte helderzienden. 8)Overigens is het wel zo , even buiten de meetfase, dat een helderziende van een foto wel een beeld van die persoon kan krijgen en wat over hem of haar kan vertellen.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Het kerstfeest(lichtfeest) is eigenlijk van orgine niet eens christelijk , maar een heidens gebruik. Het heeft helemaal niets te maken met de geboorte van Jezus. Dus als iemand beweert dat je geen kerstfeest kunt vieren als je niet in God gelooft, verkondigd complete onzin....
Take account of what you do;
Your life is really up to you.
It does depend upon what you know;
How,my friend,does your garden grow?
Your life is really up to you.
It does depend upon what you know;
How,my friend,does your garden grow?
Iedereen kan inderdaad kerstfeest vieren. Hoewel bij het merendeel de oorsprong van de kerstboom niet bekend zal zijn, en de meeste mensen toch denken dat het een christelijk feest is. Je kan eigenlijk ook niet zeggen dat het dat niet is, want het is het natuurlijk wel geworden. Je kan niet altijd de oorsprong van bepaalde religieuze vieringen als leidraad blijven nemen om het feest de duiden. Zaken krijgen in de loop der tijd gewoon een andere betekenis. In de kerk wordt ook niet verkondigd dat we het heidense feest van de terugkeer van het licht vieren. In de kerk viert men met kerstmis de geboorte van Jezus. Dat maakt kerstmis uiteindelijk een christelijk feest. Omdat het dat in de loop van de tijd geworden is. Dat niet christenen het ook vieren vanwege de uitstraling van vrede en verdraagzaamheid of gewoon de gezelligheid doet daar niets aan af.
Natuurlijk, maar dat is met de meeste, zo niet alle, christelijke feesten zo, die hun oorsprong vinden in het heidendom. Maar daar heeft een christen geen boodschap aan. Die vieren niet het feest van het licht maar de geboorte van Jezus, en met pasen de opstanding. Wat dat betreft staan Joden verder af van het heidendom dan christenen. Tenzij je de ontstaansgeschiedenis van de Bijbel tot op de bodem uit gaat pluizen, dan kom je uiteindelijk ook bij het heidendom uit. Dan zou je dus net zo goed kunnen zeggen de Bijbel is heidens.Rebekka schreef:Nee, het is gemaakt tot een christelijk feest. Dus Heidens... Ik bedoel, de bijbel komt van orgine uit Israel, en daar kennen ze geen terugkeer van het licht.
Overal ter wereld kennen we in principe de licht cyclus en de terugkeer van het licht. Ik denk ook / ik ben ervan overtuigd dat Jahweh in feite staat voor "het licht of de zon" (als één van de eerste zaken werd het licht geschapen, bij monde van jahweh, vind ik nog altijd een opvallend gegeven) met andere woorden jahweh is de zonnegod. Maar die conclusie is in feite gebaseerd op een aantal aanwijzingen maar dat is nogal een lang verhaal wat ik niet in dit topic ga vertellen.Rebekka schreef:Nee, het is gemaakt tot een christelijk feest. Dus Heidens... Ik bedoel, de bijbel komt van orgine uit Israel, en daar kennen ze geen terugkeer van het licht.

Groet,
Deadline
groet, Deadline
Nature and nature's laws lay hid in night: evolution said, "Let Newton be!" and all was light.
We make our world significant by the courage of our questions and by the depth of our answers - Carl Sagan
Nature and nature's laws lay hid in night: evolution said, "Let Newton be!" and all was light.
We make our world significant by the courage of our questions and by the depth of our answers - Carl Sagan